Nieuwe uitdaging: Lieke

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Nieuwe uitdaging: Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 13:44

Eind november is helaas mijn verzorg puppypown Venna onverwachts verkocht. Ik had toen net daarvoor een aanbod van een van de buren gekregen om zijn paard, Lieke ook te gaan rijden. Maar twee paarden vond ik wat te veel dus had ik een vriendin geregeld voor Lieke.
Toen zei hoorde dat Venna weg was zei ze direct, dan gaan we samen Lieke doen.

Door het leuke weer de afgelopen tijd ijzel, vorst, storm, regen heb ik nog niet heel veel met Lieke gedaan. Maar nu sinds twee weken ben ik haar wat aan het oppakken.
Ze wordt dit jaar 5, is vorig jaar zadelmak gemaakt in het bos en daarna heeft ze een poos stil gestaan.
Ze is erg dominant en op de grond voel ik me niet zo zeker nadat ze al een paar keer als een gek aan de longe te keer ging.. Ik laat daarom zaterdag iemand komen die mij les gaat geven in grondwerk en ook staat er voor volgende week eindelijk weer een les gepland na we deze al 5x hebben moeten afzeggen wegens ziekte of het weer :(

Ik heb vandaag eindelijk weer wat foto's/filmpjes kunnen laten maken om mijzelf te kunnen analyseren.
Ik schrok eigenlijk een beetje.. werk aan de winkel!

Ik moet Lieke meer ruimte van voor geven, zodat ze meer kan zakken en meer op haar eigen benen moet gaan lopen.

Ik heb uiteraard ook ingereden en gestapt etc. dit staat alleen niet op de foto..

Tips mogen, graag zelfs, wel graag met onderbouwing ;)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Ter vergelijking.. dit was de 2e x dat ik erop zat in december
Afbeelding

Wdj

Re: Nieuwe uitdaging: Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 13:48

Allereerst: kun jij lekker zitten in het zadel wat erop ligt? Het lijkt wat klein voor je, je knie wordt wat tegen de wrong gedrongen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:05

Leuk dat je weer een nieuw paardje kan rijden. Lijkt me geen makkelijke merrie! Ben benieuwd hoe ze bevalt als ze wat meer uitgegroeid en bespierd is. Ze lijkt nu nog wat overbouwd. Ik heb het idee dat het zadel daarom ook wat ver naar voren ligt, klopt dit?
Veel succes met lessen!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 18:18

@Wdj Ik zit niet optimaal in dit zadel... Maar ze staat te koop dus ga ik niet onwijs veel geld uitgeven aan ook een super zittend zadel voor mij zelf.

@_Denise_ Ja ik ben blij dat ik niet in een 'gat' ben gevallen qua geen paarden nadat Venna was verkocht. Ik was daar toch zeker wel 4x in de week. Zou gek geweest zijn als paarden dan ineens uit mijn weekritme zou verdwijnen.

Ze is zeker niet gemakkelijk... en daarom zoek ik er nu ook hulp bij omdat ik merk dat ik haar niet altijd de baas ben op de grond. In het zadel ben ik zelf zekerder, maar wanneer ik alleen in de bak ben toch wat voorzichtiger. Vertrouwen in elkaar moet echt nog komen..

Ze is inderdaad wat overbouwd, heeft een best weke rug. Hoop als ik zo meer handvaten heb voor op de grond haar ook meer en goed kan gaan longeren zodat we spieren kunnen gaan opbouwen.

Als mensen nog tips hebben om de rug sterker te maken.. hoor ik die graag!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:19

Vraag me overigens ook af of 't zadel wel lekker ligt op je paard. Lijkt wat krap bij de schoft?

Voor de rest leuk dat je weer een paard te rijden hebt. :j Veel plezier toegewenst. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:24

Zadel lijkt inderdaad wat naar voren te 'duiken', waardoor jij niet echt lekker kunt zitten.

Als je jezelf op de grond zekerder voelt en les kunt nemen, zou ik veel aan de dubbele lange lijnen gaan werken met dit paardje. Zo kan ze onbelast spieren opbouwen.

ElineRocco22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:26

leuk samen!
heel veel succes!

anoukensyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:27

wat een leuk paard <3
kom snel een keer kijken :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:36

Er is al veel gezegd over het zadel, ik zou beginnen met hem een ruime handbreedte naar achteren te leggen. Je geeft aan dat je haar van voren meer ruimte wil geven, als het zadel op deze plek ligt dan gaat dat niet lukken want het zadel én je been hinderen nu de schouder.
Lieke duikt nu op de voorhand, dat los je niet op met voor meer ruimte geven, maar door de achterbenen te stimuleren. Van achter naar voor rijden. Dan komt ze meer in balans makkelijker voor haar en voor jou. een paard van vijf jaar kan best op haar eigen benen lopen. Houd het gewicht in de gaten wat ze je in handen geeft. Wordt ze zwaar op de hand dan aansporen en een beetje begrenzen van voren.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:56

Het zadel lijkt idd klein en het oogt nog wat gespannen, maar er is duidelijk verbetering zichtbaar!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:27

Volgens mij zit je gewoon te ver achterin het zadel omdat je beugels te kort zijn.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:15

Ik vind dat je veel inzicht hebt in wat je kunt doen om de samenwerking tussen jullie beter te maken. Het zadel is zoals hierboven aan word gegeven niet helemaal top, ik vind ook je handhouding een punt van aandacht. Probeer je handen rechtop te houden en gelijk. succes samen!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:17

Het paard is niet overbouwd, maar neerwaarts gebouwd, achterbenen zijn hoger dan haar voorbenen.
Zo is ze gewoon in haar type/bouw.

Over het zadel is genoeg gezegd, vind wel dat je haar netjes rijd verder

Succes

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 07:10

Bedankt voor alle reacties. Ik ga zeker even naar het zadel kijken.
Op de laatste foto heb ik mijn beugels te kort, dit was de tweede keer dat ik op haar zat en dan heb ik liever altijd mijn beugels iets korter. Naar mijn idee heb ik mijn beugels op de andere foto's wel op goede lengte. Maar ik ga even proberen met een gaatje langer of ik dan beter zit!

Ik weet dat we gewoon nog een hoop te leren hebben dus we gaan hard aan de bak! :P

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 07:52

Leuke fries! :j Over het zadel is genoeg gezegd, maar wat betreft je beugels ben ik het niet mee eens. Ik denk dat als je ze een gaatje langer gaat doen je je balans kwijt raakt. Nu trek je je hakken al omhoog en dan heb je met langere beugels nog minder steun. En ik vind dat je nu een mooie lange beenligging hebt verder. Wel loopt je paard nog wat op de voorhand, maar ik weet hoe moeilijk het is om een fries met een weke rug bij elkaar te rijden en van de voorhand af te houden. Veel schakelen en galopperen! :)

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 18:57

@Michelletjuh: Ik denk inderdaad ook als ik ze langer doe dat ik ze ga verliezen.. Ga het gewoon even proberen.. je weet maar nooit!

Ik heb haar nog niet vaak gereden en hiervoor is ze alleen zadelmak gemaakt en niet door gereden. Ik merk dat ik echt begeleiding vanaf de grond nodig heb om nu verder te komen. Vanaf het paard heb ik niet alles door. Ik ben allang blij dat ik haar enigszins rustig de bak door kan sturen, dat was de eerste keren wel anders. Dit is ook erg veranderd nadat ik van een enkel naar een dubbel gebroken bit ben gegaan!
Ben wel aantal keer geholpen door een vriendin en dan loopt ze ook echt wel stuk beter, als ik alleen ben krijg ik dat gewoon niet voor elkaar. Ik ben dan toch te weinig echt bezig of zo. Als je les hebt houdt die gene je constant bezig en dat vind ik erg fijn!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:28

Michelletjuh schreef:
Leuke fries! :j Over het zadel is genoeg gezegd, maar wat betreft je beugels ben ik het niet mee eens. Ik denk dat als je ze een gaatje langer gaat doen je je balans kwijt raakt. Nu trek je je hakken al omhoog en dan heb je met langere beugels nog minder steun. En ik vind dat je nu een mooie lange beenligging hebt verder. Wel loopt je paard nog wat op de voorhand, maar ik weet hoe moeilijk het is om een fries met een weke rug bij elkaar te rijden en van de voorhand af te houden. Veel schakelen en galopperen! :)

Als ons lichaam iets spannend vind en bang is dat het gaat vallen dan trekken we automatisch onze benen op. We gaan terug naar de foetushouding. Daar hebben we niet zo veel over te zeggen het is een automatisme. Het rare bij paardrijden is dat we ons niet klein moeten maken om te blijven zitten maar juist lang moeten maken. En dat is tegengesteld aan wat het lijf wil doen. Als je je beugels langer maakt zul je dus altijd tegen de reflex aan lopen dat we ons liever kleiner maken ookal is dat nou net fout. Het gevolg is onzekerheid en balansproblemen.

Afgaande op de foto's doe je er goed aan de beugels langer te maken. Pas dan leer je goed zitten, ga dus tegen je eigen reflex in. Maak je langer als het spannend is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:33

Ze lijkt veel jonger dan 5, doe in ieder geval rustig aan met haar. Aan de hand werken zou ook een goede manier zijn voor haar, lekker spieren opbouwen en soepel worden zonder gewicht van een ruiter op haar.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:02

@ Mrie Interessant stukje dat je typt!

@ kinke, Ze is ook nog geen 5. Ze wordt over een paar maand 5. Ik doe zeker rustig aan en zoek ook niet voor niets hulp voor op de grond zodat ik dat ook mooi kan afwisselen met het rijden. Daarbij zijn ik/mijn vriendin er ook niet alle dagen dus ze heeft ook genoeg rust tussendoor!

Ik ben heel erg benieuwd naar morgen ochtend! Dan krijgen we les in het grondwerken!