Onze persoonlijke overwinning!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Onze persoonlijke overwinning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 20:13

De meeste van jullie hebben Wainonia en mij al vaker voorbij zien komen hier, maar wat nu volgt is toch echt een première!

We hebben namelijk voor de allereerste keer over een balkje gereden samen *\o/*

Spectaculair? Nee, absoluut niet. Misschien wel lachwekkend voor sommigen, maar voor ons echt een heuse overwinning!

Wainonia had nog nooit onder het zadel over een balkje / hindernisje of wat dan ook gelopen en we hebben eerst een aantal weken geoefend aan de hand, omdat ze er behoorlijk bang en onzeker voor is.

We zijn begonnen met balkjes in de bak terwijl ze daar los rondliep. Later aan de hand eroverheen leiden, maar dat ging eerst nog niet zo eenvoudig. Voor het weekend zijn we aan de longe met de balkjes bezig geweest en vandaag was dan de dag om voor het eerst onder het zadel een balk mee te pakken.

Ook voor mij was het best spannend. Ik heb vroeger (zo'n 15 a 20 jaar geleden) best actief gesprongen, maar na een aantal fikse valpartijen was voor mij de maat vol en ben ik definitief overgestapt naar dressuur. De drempel was voor mij dan ook best hoog om dit te gaan doen vandaag, juist omdat Wainonia zelf ook onzeker is en ik weet van het werk aan de hand dat ze er een behoorlijke sprong van kan maken.

Maar... de missie is geslaagd!! *\o/* *\o/* Na een twijfelmoment voor de eerste keer dat ik er overheen wilde sturen lukte het!!

Mijn houding is natuurlijk bagger na al die jaren, maar tips daarvoor zijn welkom, want ik vond het voor herhaling vatbaar :) . Het is de bedoeling uiteindelijk om te leren dat grondbalken grondbalken zijn en niet meer dan dat en dat we ook eens kunnen afwisselen met een echt hindernisje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:15

Whoohooo! Op naar de volgende mijlpaal +:)+

Kris_P

Re: Onze persoonlijke overwinning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:19

Super gedaan!
Het is altijd fijn als je een van je angsten overwint!
Mijn angst was ook springen maar ook galoperen...
En nu een jaar later zit ik weer in rengalop zonder zadel door de wei te racen dus nooit opgeven zou ik zeggen! (ik ben soms nog wel wat onzeker maar het is zo goed als weg en we blijven er aan werken!)
Als tip zou ik zeggen ga niet over je grenzen! Doe de dingen waar jij en je paard zich fijn bij voelen!
Natuurlijk kun je het wel altijd proberen.
Dan komt het helemaal goed <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 21:27

Dank jullie! :D
Ik probeer nu een heel klein stapje over mijn grens heen te gaan (anders kom ik niet verder), maar wel met mate, want ik zou het doodzonde vinden als het weer wordt verpest. Voelt wel heel fijn, zo'n kleine overwinning.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:38

Dit is natuurlijk een mega zelfoverwinning... gefeliciteerd! Ik zie wel dat je haar nog nét wat te strak houdt, als je dat (en haar) ook nog net een tikkeltje meer los kunt laten, zal ze zelf ook net dat stukje meer vertrouwen in jou krijgen.

denk er om dat je zelf minimaal drie meter vóór de hindernis voor je uit en tussen haar oren door blijft kijken, niet naar beneden kijken wat Wai (leuk dat ze naar springpaard Waihaiwej is genoemd, ik las het zojuist) aan het doen is, KIJK haar over dat balkje, dan gaat als vanzelf je hele lichaam daar naar staan en zal ze volgen.
Ik zou zo'n balkje ook niet meteen verhogen, na enkele goede sessies, maar er eerst een tweede en een derde op ruime afstand (of aan de overkant van de bak) neerleggen, zodat ze aan een balk op de grond went.
Om het jullie makkelijker te maken kan het zin hebben er een verhoging (kruisje, kartonnen doos, lege plantenbak, pion of iets waarvan ze niet meteen schrikt) aan de binenzijde van de rijbak naast de balk neer te zetten. Dat helpt met de focus op het punt verderop houden, ipv focus op de balk alleen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 21:42

*\o/* *\o/* jij blijft zo fijn op weg met je supermerrietje...het is echt zo: no matter the goal,it's the journey that matters...

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:00

Wat goed! Heb nog wel een tipje. Volgende keer eerst in stap en draf over het balkje. Pas wanneer je het vertrouwen hebt, probeer je in galop over het balkje te gaan. Zo houd jij meer controle en hoef je niet zoveel met je hand terug te werken. Verder echt respect en ga zo door! ;)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:09

Gefeliciteerd!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:37

hihi, terpentijn dank je wel. Ik moet haar er nog wel heel erg op af sturen, want als ze de kans krijgt, schiet ze erlangs en dat is nou net weer niet de bedoeling. Misschien dat ik daarom iets te strak hou, ik zie het zelf ook in de foto's terug inderdaad.

Bedankt voor je verdere tips, ik denk dat we het inderdaad zo gaan doen als je zegt. Een keer een tweede balk op een meter of 6 erachter en dan eens op een andere plek nog een balkje.

freeride, dank je wel, lief dat je ons zo trouw volgt zeg al die jaren!

JoannevZ dank je wel en ook voor je tip, maar ze wil er echt nog niet in stap of draf overheen, ook aan de hand nog niet, dus ik begin eigenlijk andersom. Als het vertrouwen groeit en ze doorheeft dat er geen enge monsters uit die balk komen, dan kan ik haar straks hopelijk juist meer terugnemen en eens uit stap of draf er overheen.

xLes, dank je wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:34

Een mega overwinning voor jullie beiden vind ik het en natuurlijk is het humor vol daar het om zo'n lage hindernis gaat }> . Maar serieus, je mag trots op je zelf zijn. *D :j
De tip van tussen de oren naar voren kijken is bekend van mijn instructeur lang geleden. Dus dat is een goede van Terpentijn. Ik heb verder te weinig met springen om er nog iets zinvols over te zeggen, als ga vooral zo verder. Geniet van jullie prestaties en inderdaad kleine stapjes maken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:33

Dank je wel Pien, ik neem de tip zeker mee naar de volgende keer!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:55

Paardetende balken :D
Maar een prima begin! Super stoer van jullie!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 00:07

Ha ja ze bestaan echt hoor! Dank je voor de motiverende reactie.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:52

Wat goed dat je je grenzen hebt verlegd! Succes met het opbouwen naar een eventueel hindernisje :).

rollback

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:11

Gefeliciteerd met deze mooie overwinning. dat moet jou een fijn gevoel hebben gegeven
Wat mij opvalt is dat je niet in balans op je paard zit. je valt voorover en steunt te veel op de teugels
Wat je kunt oefenen om beter in balans te zitten is het volgende, je gaat eerst twee passen staan in de stijgbeugels en een pas blijf je doorzitten
Door dit veel achter elkaar te oefenen ontwikkel je betere balans.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 15:08

Dank je voor je reactie! Ik neem je tip mee hoor. Normaal gesproken ben ik prima in balans, maar met balkjes in de buurt komt er een stuk spanning bij kijken en dat is duidelijk te zien aan mijn hele houding, ben ik helemaal met je eens! Als het weer een beetje mee wil werken gaan we snel weer eens hiermee bezig, ik denk dat het ook een stukje gewenning en vertrouwen is voor beide :).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 19:23

We zijn weer bezig geweest hoor! *\o/*
Ze vindt het nog steeds heel spannend (heeft misschien tijd nodig?) en dat maakt het voor mij ook een beetje lastig.

Ik kan nu namelijk totaal nog niet inschatten wanneer ze gaat afzetten. Dit is 6 van de 10 keer heel erg vroeg, 3 van de 10 keer probeert ze in de remmen te gaan of ervoor weg te draaien en 1 van de 10 keer zet ze heel laat af.

Ik probeer in een rustig tempootje die kant op te sturen en geef haar een paar meter ervoor wat meer ruimte om tempo te maken, maar ben ook op mijn hoede voor de noodrem of een u-turn op dat moment. Daardoor kom ik niet elke keer mooi mee boven het sprongetje (jawel we hadden een echt mini-kruisje vandaag). Als iemand daar tips voor heeft, hoe ik haar het beste kan begeleiden en toch op tijd mee kan zitten, dan hoor ik het graag!

Ik heb 3 mini-filmpjes ervan:

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:40

Op verzoek van TS verplaatst naar SPR-ITP.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 01:02

Volgens mij zie ik op de filmpjes dat je in stap erop af gaat en dan los laat? Absoluut niet doen.De kans dat ze haar benen stoot en dus angst op bouwt is veel groter, Daarnaast maak je een katapult in plaats van een paard.
Gewoon lekker dressuren met wat balkjes in de bak. Voelt ze lekker haar er vanuit een ontspannen draf overheen gaan. Geen verlichte zit, gewoon door rijden hooguit je hand wat mee.
Je vind het spannend, maar maak er de gewoonste zaak van de wereld van. Op 4 plekken in de bak losse balken maakt dat je heel subtiel eroverheen kan rijden zonder je paard in de weg te gaan zitten.

Succes!

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 01:03

Dapper hoor! Wel lijkt ze nog erg angstig voor de balkjes. Mijn pony had dat ook heel erg. Bij haar heeft het erg goed geholpen om haar wat zwaardere, voor haar vervelende oefeningen te geven uit de buurt van de balk. Dit doe je kort en daarna stuur je haar rustig richting de balk met een losse teugel. Keert ze om, geen probleem, maar wordt ze weer aan het werk gezet en probeer je het daarna weer. Zo leert ze dat ze de keus heeft uit hard werken of lekker bij een balkje chillen. Zodra ze dan rustig over de balk staat stoppen, afzadelen en belonen, dan leren ze het vrij vlot!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 01:21

@ smurffie, ik kom er in principe gewoon in draf op af, maar een paar meter van te voren gaat ze in de remmen. Dan wil ze het liefste achteruit en wegdraaien. Ik kijk of de afstand groot genoeg is. Is het dat, dan rij ik er, nadat ik haar gerust gesteld heb, toch opaan. Dat is wat je in het filmpje ziet. Is de afstand te krap, dan keer ik de andere kant op om opnieuw aan te rijden. Ik vind het belangrijk dat ik hoe dan ook de keuze maak wat we gaan doen en waar naartoe, maar wel in samenwerking met mijn paard.

Losse balkjes in de bak leggen heb ik nu een maand of 3 gedaan. Zolang we er omheen sturen gaat het prima, maar er opaf dan gebeurt er dit. Rustig er overheen draven zit er nog niet in omdat ze het heel eng vindt. Zodra ik ook 1 keer over de balk heb gestuurd is er dressuurmatig op dat moment erna niks te bereiken, dan zit ze vol spanning namelijk.

Best lastig hoor! Haha.

@Toffeltje, ik heb hierboven al een beetje beschreven dat dressuurmatig werken op dit moment niet te doen is als ik met balkjes bezig ga. Ik ga geen dressuurmatige dingen vragen wanneer ze als een brok spanning met een weggedrukte rug rondhuppelt (overigens zijn we wanneer we niet met balkjes werken altijd dressuurmatig bezig, even voor de duidelijkheid).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 19:47

Ik ga er denk ik een paar balkjes bij halen. Ik heb nu 2 balkjes en een losse caveletti. Zou 3 erbij een mooi aantal zijn? Dan kan ik 5 balken door de bak verspreid neerleggen om te oefenen.

Ook ben ik wel benieuwd of anderen dat angstige gedrag herkennen bij hun paarden? Zou het puur het onbekende zijn? Ik zie in mijn omgeving juist meestal paarden die heel enthousiast worden van balken en hindernissen namelijk.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 11:53

Heel herkenbaar probleem, heel veel paarden lossen het op door zo hard of zo hoog mogelijk over de sprong te scheuren.

In mijn ervaring is de enige oplossing om consequent eerst uit stap te werken, totdat er ontspanning is. Met draf en galop gebruiken ze hun vluchtinstinstinct om te gaan. Soms kan je het vandaar ook wel oplossen, maar je hebt ook kans dat het alleen maar erger wordt of dat de angst nooit helemaal weg gaat en je altijd een paard hebt die, als je ook maar enigszins ruimte geeft, weg duikt voor de sprong.

Ik zou het zo oplossen:

Begin met alleen een balk of een "sprong" waar je overheen kan stappen.

Begin met in stap eroverheen gaan en dat zonder spanning en/of racen. Na de balk wending om de voorhand en gelijk weer erover. Dat is het belangrijkste, niet laten wegsjeezen, maar gelijk draaien.
Als ze überhaupt niet naar de balk toe wilt, probeer dan je criteria eens te verlagen. Kijk of ze eerst eens ontspannen erheen wil stappen of eerst eens wil ruiken aan de balk.

Herhalen tot je paard dit ontspannen kan. Halthouden voor de balk, halthouden na de balk, totdat dat makkelijk gaat.

Als dat goed gaat, kan je in draf aanrijden, ver voor de sprong in stap overgaan, in stap eroverheen en na de sprong weer weg draven. Als dat goed gaat, kan je een keertje in draf of galop aanrijden en gewoon in hetzelfde ritme over de sprong gaan. Keer daarna ga je dan weer voor de balk over in stap.

Zo kan je het langzaam opbouwen dat je paard wacht op je hulpen en ontspannen blijft met een hindernis in zicht.

Mooiste zou zijn als je dit allemaal eerst vanaf de grond kan doen. Het is nu dubbel zo moeilijk omdat het voor jou én voor haar spannend is :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 18:23

Dank je, dit zijn wel hele bruikbare tips! Ik ben al een tijdje bezig geweest vanaf de grond, maar dat pakken we er gewoon weer bij. Ik begrijp wat je bedoelt met de tip en we gaan proberen om toch vanuit stap aan de hand eerst eens rustig eroverheen te komen, want ook daarbij wil ze het liefste hard gaan.

Vandaag weer gewoon dressuurmatig gewerkt en dat ging heel fijn. Dan loopt ze ook zonder enige spanning tussen de balkjes door en er omheen, zonder problemen.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:38

Mogelijk dat het paard de balk beter kan inschatten als je m in een felle kleur verft. In de derby is de natuurlijke kleur balk vaak de moeilijkste.
Achter een ander paard aan dat het voordoet zou natuurlijk ook veel schelen de zenuwen te beperken.