ITP Dressuurtraining met Fries Famke! TROTS!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

ITP Dressuurtraining met Fries Famke! TROTS!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:31

Hoi allemaal!

Vandaag heeft een vriendin van mij foto's gemaakt van Famke en mij. Famke zag overal spoken en was af en toe wat gespannen, maar ondanks dat ging het vrij goed!

Famke is een 14 jarige Friese merrie (v. Oltman). Ze is 1.64m. En ze is alweer 3 jaar van mij!

Famke is nooit een makkelijk paard geweest voor de dressuur.. Toen ik begon met haar te rijden bij de vorige eigenaar kon ze niets. Ze was net verwaarloosd geweest en reageerde absoluut niet op beenhulpen. Ze kon niet galopperen, dan kreeg je een rodeo- of race sessie.
Verder liep ze als een kameel; rug weggedrukt en kop in de lucht. Kleine pasjes en vol stress.

Heel langzaam ben ik haar vanaf de basis weer aan het werk gaan zetten. Met ups en downs. Soms ging het ineens vrij goed, maar daarna weken weer slecht. Galop kregen we niet voor elkaar. Eigenlijk verwachtte ik daar op een gegeven moment ook niks meer van.

We reden vooral lekker buitenritten. Daar ging galopperen wel; lekker lange rechte stukken en af en toe voluit racen. Heel af en toe probeerden we wat in de bak en werden we begeleid door een instructrice.

Langzaam maar zeker ging het beter. De stress bij Famke nam af, ze ontspande steeds iets meer en begon meer op haar eigen benen te lopen. Halsstrekken en mijn hand volgen was echt nog een punt, evenals de galop. Maar voor de rest ging het goed voor ons doen!
Uiteindelijk konden we dan eindelijk galopperen in de bak. Racend en plat door de bochten en zo hier en daar een bok. Maar wat was ik trots!

Even een sprong terug naar nu: Dressuren gaat eigenlijk boven verwachting goed! Natuurlijk zijn er GENOEG verbeterpunten, maar anders wordt het toch ook saai? We werken er hard aan en geven niet op!
Galop gaat voor ons doen echt TOP! Ik ben zo trots.. Linksom blijft Famke's fijne hand. Rechtsom vind ze lastiger, maar het wordt al beter. Ze wilt in galop soms nog wat achter de teugel kruipen, maar ook dat wordt al beter.
Halsstrekken en mijn hand volgen lukte lange tijd gewoon niet. Ze raakte enorm gestrest als ik haar mijn hand liet volgen en ging dan 'duiken'. Steeds met haar hoofd snel naar beneden (de teugels meetrekkende) en weer omhoog.
Echter gaat het de laatste tijd super! Ik vraag haar lichtjes en vriendelijke en uiteindelijk zakt ze langzaam. Als ik maar geduld heb en niet te snel wil zakt ze steeds meer en blijft ze lekker met haar neusje laag. Zo goed! Nooit verwacht dat ooit te kunnen!

Even wat verbeterpunten, wat mij opvalt en wat ik weet:
- Ik moet mijn hakken meer uitdrukken en mijn benen op de goede plaats houden.
- Ik moet mijn benen stiller houden.
- Ik moet mijn bekken beter kantelen.
- Ik moet mijn handen wat dichterbij elkaar houden.
- Ik moet mijn tenen meer naar binnen draaien.
- Ik moet mijn bovenlichaam recht houden.
- Ik moet meer naar voren kijken en niet naar m'n paard.
- Famke mag haar rug nog meer/vaker/beter gebruiken.
- Achterhand van Famke mag nog actiever en meer ondertreden.
- Mag soms nog iets meer haar neusje eruit.
- Famke's hals mag wat meer lengte krijgen.

1. Stappen
Afbeelding

2. Drafje :)
Afbeelding

3. :D
Afbeelding

4. Bah, vieze regen.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Knappe Fammie! :D <3
Afbeelding

7. Stukje middendraf
Afbeelding

8. En weer terug
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Halsstrekken! :D
Afbeelding

11. Topper! :D :D :D
Afbeelding

12. Haar moeilijke kant galop
Afbeelding

13. :D Trots
Afbeelding

14. :)
Afbeelding

15. Middengalop! :D :D
Afbeelding

Dit topic is om te laten zien wat we tot nu toe bereikt hebben en hoe trots ik daarop ben! Maar tips/tops etc mogen zeker! Ik ben niet bang voor commentaar, ik wil graag leren en verder komen met mijn lieve Friese vriendin! Als het commentaar maar onderbouwd wordt en goed overgebracht wordt :)

Pikkepor

Re: ITP Dressuurtraining met Fries Famke! TROTS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:43

Aaaah knapperd! Dat roze staat haar heel goed. Ziet er netjes uit! Het enige wat me op viel (vooral op de eerste foto's) dat je met je bovenlijf zo terughangt. Dat had je zelf ook al benoemd. Bij de uitstap en galop foto's lijkt het wel beter! Dus misschien heeft het te maken met ontspanning?

Je hebt in ieder geval een mooie dame onder je kont! Heel veel rijplezier verder nog!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:52

Heel erg bedankt!!
En klopt, dat is echt een verbeterpuntje. Ik heb het vooral als ik haar wat laat verruimen of bij doorzitten en middendraf. Weet niet precies waar het aan ligt! Waarschijnlijk een poging om makkelijker te blijven zitten in het zadel haha.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:56

Heerlijk, het is terug te lezen hoe trots je bent :D

Ziet er goed uit, je hebt haar lekker aan het lopen!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:04

En daar zijn jullie weer ! Wat leuk om jullie weer eens te zien werken in de rijbak. Ze hebben daar wel een goede bodem bij de Schildknapen ,nou is het wel moeilijk te zien op de foto´s maar zo erg nat is het daar toch ook niet ??

Wat gaat Famke goed lopen en al je verbeterpunten die jezelf aan geeft daar ben ik met je mee eens. Ook wat mij op viel is bij de eerste aantal foto´s dat je erg naar achteren hangt met je boven lichaam , bij de andere foto´s is dat al minder.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:12

Ik vind het er echt goed uit zien hoor! Lekker zo doorgaan, dan krijgt ze steeds meer kracht, dat uitschuiven met de hals is heel goed en rijd idd ook binnen alle gangen tempo wisselingen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:15

Zou als ik jouw was met je houding bezig gaan. Zie je op bijna alle foto's achterover hangen. En dat is zo jammer, want zo rijd je haar zelf op de rem. Op foto nummer 13 zit je goed.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 05-02-16 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xElfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:15

Aah Knapperd!!
Kijk ik voor het eerst in de zoveel jaar weer op Bokt, zie ik als eerste jou en Fammie haha

Heb vandaag trouwens een tipje gehad van m'n instructrice wat zeker ook voor jou handig is!! Je hakken uitdrukken is dus niet het beste wat je kunt doen, wanneer je je hakken uitdrukt komt er veel spanning op je beugels te staan. Je voeten moeten onder je billen ongeveer houden en je hakken juist niet uitdrukken. Ook moeten je beugels dan op de bal van je voet zitten, ze zitten bij jou iets te ver bij je tenen nog (bij mij ook, haha) Als je je benen daar wat meer onder je lichaam hebt, kun je ze lichtelijk tegen haar lichaam aanhouden zodat ze ook nog eens stiller liggen, want als je je hakken uitdrukt, wiegen je benen wat meer heen en weer.
Als je je benen meer onder je lichaam hebt, zit je meteen ook veel beter in evenwicht en zo komt er minder spanning op je benen te staan, dit is voor je paard ook fijner, ik merkte vandaag bij Elvira echt super veel verschil!!

Hopelijk is het een beetje een duidelijk verhaal zo, ik heb er zelf heel erg veel aan, misschien werkt het voor jou ook ;)

Edit: Zoals op foto 14 moet je ongeveer zitten! Daar ben je ook veel beter in balans

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:25

Meis, wat moet je toch veel van jezelf,... Je hebt nog verbeter punten, maar wie niet. Volgens mij MOET je maar een ding,... Genieten van je knappe paard!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 23:34

gett:
Dankjewel!
En ja klopt, ik ben super trots op Famke! Ze doet zo haar best voor mij, ondanks haar verleden. Ze is super werkwillig.

jansje73:
Ja aan dat achterover hangen ga ik werken! :j
De bak bij de Duinridders/ Schildknapen is prima te rijden nu! Liggen een paar kleine plassen, maar de rest is super goed, fijne bodem!

Joanne1987:
Dankjewel! Ja we gaan lekker verder oefenen met hals uitschuiven en inderdaad tempowisselingen en schakelen doen we ook al heel veel! :j

FriesWytske:
Bedankt voor je reactie. Zoals ik al zei ga ik daar aan werken ja. Ik trek haar niet op de rem zo hoor, ze loopt flink door. Maar ik ga er zeker aan werken! :j

xElfje:
Haha het was een teken... Je voelde dat ik een topic geopend had :P Nog altijd telepathisch contact hahaha!
Maar heel erg bedankt voor de tips! Zo had ik het nog nooit bekeken, kijken of het gaat werken! Zal wel even wennen worden! Maar ga het proberen! Dankje!

Suzan_bobar:
Haha, ik kijk gewoon wat er nog beter kan :) Maar genieten doe ik zeker hoor! Ik kan haast niet bedenken hoeveel geluk ik heb met mijn lieve, werkwillige paardje! :D

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:36

Ziet er netjes uit! Veel plezier nog met deze knapperd :)

xElfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:39

Hahahaah, dat zal het vast zijn! :P ( Net zoals vroegaah, haha )

Ja, is echt vreselijk in het begin... Wist ook niet wat ik hoorde toen mijn instructrice het zei, maar is zeker wel logisch! Vooral omdat Elvira echt super gevoelig is, ze was meteen veel chiller en rustiger omdat er minder spanning was. Misschien merk jij wel helemaal geen verschil, maar voor je houding is het wel beter en zit je meer in evenwicht. Dus voor jezelf merk je het uiteindelijk wel!

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:09

Knap wat je allemaal al bereikt heb met haar. Ik weet uit ervaring dat friezen echt niet gemakkelijk zijn om te rijden. :)

Wel heb ik het idee dat je zadel niet helemaal lekker ligt? Alsof het voorover 'kantelt' en op de schoft drukt.
Maargoed wellicht zie ik dat helemaal fout

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:16

mirtedl schreef:
Knap wat je allemaal al bereikt heb met haar. Ik weet uit ervaring dat friezen echt niet gemakkelijk zijn om te rijden. :)

Wel heb ik het idee dat je zadel niet helemaal lekker ligt? Alsof het voorover 'kantelt' en op de schoft drukt.
Maargoed wellicht zie ik dat helemaal fout

Dat idee heb ik dus ook!
dekje kan natuurlijk ook vertekenen, maar daarom zit je misschien ook zo met je bovenlijf naar achteren om te compenseren?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:22

Ik heb nog een verbeterpuntje:

Meid, wees alsjeblieft niet te kritisch naar jezelf.

Het ziet er hartstikke goed uit en geniet van de vooruitgang!

(& die hanenkam is heeeel gaaf)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 07:52

Netjes gereden! En het neusje keurig voor de loodlijn. Daar word ik blij van. Ik kom nog wel eens mensen tegen die zeggen: ik heb een fries, dus hik krult zich op.
Die zal ik deze foto's even onder de neus schuiven :)

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 08:00

Meid het ziet er super uit op de foto's! Geen getrek en gepluk en een prachtige combinatie zijn jullie! En wees niet zo streng voor jezelf, geniet er lekker van!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 08:03

Wat knap dat je je paard ondertussen al zo kan rijden, daar zit een hoop werk in, super hoor!
Mij viel eigenlijk ook als eerste je zadel op, het lijkt voorover te liggen waardoor jij ook voorover kiept en zonder het rot te bedoelen, het past jou ook niet je kan gewoonweg niet lekker gaan zitten zo.

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:43

Wauw, ziet er echt goed uit!
Vooral als je in het begin niks met je paard kon!
Goed bezig :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:59

Wauw, jij kan lekker zitten. Je bent al van ver gekomen zo te lezen. Een tipje: Let erop in de galop op de moeilijke kant dat je je binnenbeen op z'n plek blijft houden. Nu ie wat terug ligt, maak je het haar lastig om te buigen. Ik heb ook jaren Friezen gereden dus ik weet precies hoe instabiele Friezengalop voelt en ik weet dat je eigen lichaam graag een eigen leven wil gaan leiden als een paard zo flink beweegt. Maar in het algemeen: ga zeker zo door.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:17

Milkberry schreef:
Netjes gereden! En het neusje keurig voor de loodlijn. Daar word ik blij van. Ik kom nog wel eens mensen tegen die zeggen: ik heb een fries, dus hik krult zich op.
Die zal ik deze foto's even onder de neus schuiven :)

Ik kom eerder mensen tegen die zeggen dat Friezen zich van zichzelf opkrullen. Wat absoluut niet waar is in de meeste gevallen. 9 Van de 10 keer komt dat toch echt door de hand van degene die de teugels of leidsels vast heeft.

@ TS Bedoelde niet dat je haar bewust op de rem trekt. Maar doordat je achterover gaat hangen zet je er automatisch de rem ietwat op. Als je mooi rechtop zit (en ik weet hoe moeilijk dat is) dan ziet het plaatje er ook direct mooier uit.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:28

Ja dat bedoelde ik ook. Maar mijn schriftelijke uitlegskills laten wat te wensen over ;)
Hij krult zich vanzelf op en kan niet voor de loodlijn. Dat hoor ik vaak voorbij komen

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:29

Jullie zijn lekker bezig, ga zo door en geniet van de weg die je met haar af hebt gelegd en van al het mooie dat nog gaat komen.

Wel denk ik dat je je zadel eens na moet laten kijken. Je zit viel mij direct op en daarmee ook je zadel. Het zadel lijkt naar voren gekanteld waardoor je aan het compenseren bent in je bekken en met je bovenlijf naar achteren gaat hangen. Ik denk dat wanneer je zadel,wat meer naar boven komt van voor, dat het kantelen met je bekken opeens een stuk makkelijker zal gaan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:32

Ziet er heel leuk uit :)

Maar het valt me inderdaad ook op dat je met je bovenlichaam naar achteren hangt. Ik deed dat vroeger ook, en sinds mijn zit verbeterd is heb ik ook veel minder moeite om de bewegingen van mijn paard te volgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:35

Dat roze staat haar echt goed! <3
En mag ik vragen waar je die peesjes weg hebt? :))