Vandaag heeft een vriendin van mij foto's gemaakt van Famke en mij. Famke zag overal spoken en was af en toe wat gespannen, maar ondanks dat ging het vrij goed!
Famke is een 14 jarige Friese merrie (v. Oltman). Ze is 1.64m. En ze is alweer 3 jaar van mij!
Famke is nooit een makkelijk paard geweest voor de dressuur.. Toen ik begon met haar te rijden bij de vorige eigenaar kon ze niets. Ze was net verwaarloosd geweest en reageerde absoluut niet op beenhulpen. Ze kon niet galopperen, dan kreeg je een rodeo- of race sessie.
Verder liep ze als een kameel; rug weggedrukt en kop in de lucht. Kleine pasjes en vol stress.
Heel langzaam ben ik haar vanaf de basis weer aan het werk gaan zetten. Met ups en downs. Soms ging het ineens vrij goed, maar daarna weken weer slecht. Galop kregen we niet voor elkaar. Eigenlijk verwachtte ik daar op een gegeven moment ook niks meer van.
We reden vooral lekker buitenritten. Daar ging galopperen wel; lekker lange rechte stukken en af en toe voluit racen. Heel af en toe probeerden we wat in de bak en werden we begeleid door een instructrice.
Langzaam maar zeker ging het beter. De stress bij Famke nam af, ze ontspande steeds iets meer en begon meer op haar eigen benen te lopen. Halsstrekken en mijn hand volgen was echt nog een punt, evenals de galop. Maar voor de rest ging het goed voor ons doen!
Uiteindelijk konden we dan eindelijk galopperen in de bak. Racend en plat door de bochten en zo hier en daar een bok. Maar wat was ik trots!
Even een sprong terug naar nu: Dressuren gaat eigenlijk boven verwachting goed! Natuurlijk zijn er GENOEG verbeterpunten, maar anders wordt het toch ook saai? We werken er hard aan en geven niet op!
Galop gaat voor ons doen echt TOP! Ik ben zo trots.. Linksom blijft Famke's fijne hand. Rechtsom vind ze lastiger, maar het wordt al beter. Ze wilt in galop soms nog wat achter de teugel kruipen, maar ook dat wordt al beter.
Halsstrekken en mijn hand volgen lukte lange tijd gewoon niet. Ze raakte enorm gestrest als ik haar mijn hand liet volgen en ging dan 'duiken'. Steeds met haar hoofd snel naar beneden (de teugels meetrekkende) en weer omhoog.
Echter gaat het de laatste tijd super! Ik vraag haar lichtjes en vriendelijke en uiteindelijk zakt ze langzaam. Als ik maar geduld heb en niet te snel wil zakt ze steeds meer en blijft ze lekker met haar neusje laag. Zo goed! Nooit verwacht dat ooit te kunnen!
Even wat verbeterpunten, wat mij opvalt en wat ik weet:
- Ik moet mijn hakken meer uitdrukken en mijn benen op de goede plaats houden.
- Ik moet mijn benen stiller houden.
- Ik moet mijn bekken beter kantelen.
- Ik moet mijn handen wat dichterbij elkaar houden.
- Ik moet mijn tenen meer naar binnen draaien.
- Ik moet mijn bovenlichaam recht houden.
- Ik moet meer naar voren kijken en niet naar m'n paard.
- Famke mag haar rug nog meer/vaker/beter gebruiken.
- Achterhand van Famke mag nog actiever en meer ondertreden.
- Mag soms nog iets meer haar neusje eruit.
- Famke's hals mag wat meer lengte krijgen.
1. Stappen

2. Drafje

3.

4. Bah, vieze regen.

5.

6. Knappe Fammie!

7. Stukje middendraf

8. En weer terug

9.

10. Halsstrekken!

11. Topper!

12. Haar moeilijke kant galop

13.

14.

15. Middengalop!

Dit topic is om te laten zien wat we tot nu toe bereikt hebben en hoe trots ik daarop ben! Maar tips/tops etc mogen zeker! Ik ben niet bang voor commentaar, ik wil graag leren en verder komen met mijn lieve Friese vriendin! Als het commentaar maar onderbouwd wordt en goed overgebracht wordt