Don Amigo , ik en het achteruithang-syndroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_Kaat_x

Don Amigo , ik en het achteruithang-syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:28

*note van moderator: De foto's zijn gewijzigd in de OP. Ze stonden eerst op Photobucket, maar waren daar door het aantal views niet meer zichtbaar. Ik ben zo vrij geweest de nieuw geüploade foto's in de OP te plaatsen. Hierdoor staat wel het eigen commentaar niet meer op de juiste plek*.

Hallo allemaal! :D

Ondertussen heb ik mijn paard Amigo 1jaar! Ik heb hem gekocht vlak voor dat hij 6 werd, ondertussen is hij al 7! Wat gaat de tijd toch snel! samen taffelen we rond als ambitieus amateur dressuur duo , volgen wij elke week les en rijden we wedstrijden. Dit in België in het E5 en E7 (B2)
Zelf moet ik nog heel erg veel leren! Amigo ook dus daar bots ik soms wel eens tegen. Twee groentjes gaat niet altijd even goed en dan voel je je even weer de slechtste ruiter in de wereld. :P Toch gaat het stap voor stap beter en wat een verschil met vorig jaar!

Rijtechnische commentaar mag maar ik weet zelf ook wel dat het er een hele hoop zijn :+
Ohja ik lijd aan et achteruithangsyndroom :') Ik werk er hard aan :j
- benen stiller (niet echt te zien op foto's denk ik) en die kapstok-voeten af en toe..
- handen meer dragend en stiller
- beter 'zitten' in galop
- recht vooruit kijken
- bekken kantelen, meer rechtop zitten en erop letten dat ik niet hangerig ga zitten of scheef bij het wijken en verruiming vragen.
- etc.

Eerdere topics:
x_Kaat_x @ [ITP] Ook Don Amigo weer in de sneeuw!
[ITP] Sneeuwshoot met Don Amigo
x_Kaat_x @ [ITP] [EJL-ITP]Een jaar om nooit meer te vergeten - 2014

paspoortje:
Don Amigo
Lord Leatherdale x Edison
kwpn
7 jaar
1,74m

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(jammer van het missen van de hoef en schuine achtergrond )

paar pasjes wijken

Een van de achteruithangsyndroom foto's... :o oops

PS: alle foto's zijn op de rechterhand, dit betekent natuurlijk niet dat de linkerhand niet is gereden :') mijn mama is gewoon een bepaald moment op het einde foto's komen trekken en heeft ook nog eens toevallig nogal veel foto's op die hand getrokken en geen van de andere hand.

Bedankt voor te komen kijken! ik hoop dat jullie het een beetje leuk vinden! :D
Laatst bijgewerkt door Angela op 30-10-15 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: foto's opnieuw in OP geplaatst

BigOne

Re: Don Amigo , ik en een achteruithang-syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:34

Mooi paard en je syndroom is inderdaad duidelijk, daar moet echt veel meer aan werken. Het lijkt op de foto dat je bit aan de kleine kant is en de ringen wel heel strak tegen de wangen van je paard zitten, kijk daar eens naar of laat iemand anders er even een blik op werpen. Lijkt me niet echt fijn voor je paard. Heb je wel eens geprobeerd om met een ander zadel te rijden om na te gaan of dit zadel je niet in die verkeerde houding drukt?

Ballard_L

Re: Don Amigo , ik en een achteruithang-syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:38

Grappig dat achteruithangsyndroom :P in stap en galop is het namelijk niet zo. Heeft hij zo'n vervelende draf om uit te zitten? Of zit je inderdaad zoals bigone niet lekker in het zadel?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:42

het bit is niet te klein, maar ik heb wel de neiging om rechts wat meer druk te geven. (sterkere hand :n) Het is dus maar een moment-opname.
en ik werk ook aan mijn achteruit-hangen, anders zou ik dat niet schrijven. helaas is niet iedereen meteen een grand-prix ruiter hee ;)

mijn zadel zit wel lekker, vroeger had ik het niet zo fel, hij heeft niet zo'n moeilijke draf. Ik weet eigenlijk niet helemaal waarom ik het doe :+ In galop heb ik dat probleem inderdaad niet zo, in stap ook niet.

BigOne

Re: Don Amigo , ik en het achteruithang-syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:46

En als je eens zonder beugels gaat rijden, dus gewoon korte stukken je voeten uit de beugels als je draaft, misschien zit je dan wel rechterop.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:49

ik vrees juist dat het dan erger wordt :') (omdat dit blijkbaar dan het beste zit voor mij?) maar ik had er ook al aan gedacht om het eens te doen omdat ik een paar weken geleden me had voorgenomen dat het achteruithangen nu echt wel gedaan moest zijn en op deze foto's dus nog steeds achteruithang... maar ik merk het zelf ookwel op het moment zelf niet op helaas :/
Laatst bijgewerkt door x_Kaat_x op 27-10-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 19:50

Wat een enorm leuk paard!
Is je eerste foto geen stap foto dan?Daar hang je niet zo erg achteruit als op de andere foto's maar je aanzet begint er al.Je schouders hangen daar al erg naar achteren en dan ga je steeds meer hangen.Ishij soms sterk in je handen zodat je tegenhangt?Maar als je weet dat je het doet komt het vast wel in orde met zo'n knap dier onder je.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 19:56

beatje schreef:
Wat een enorm leuk paard!
Is je eerste foto geen stap foto dan?Daar hang je niet zo erg achteruit als op de andere foto's maar je aanzet begint er al.Je schouders hangen daar al erg naar achteren en dan ga je steeds meer hangen.Ishij soms sterk in je handen zodat je tegenhangt?Maar als je weet dat je het doet komt het vast wel in orde met zo'n knap dier onder je.

Dankjewel!
Ik vond die stap foto wel meevallen eigenlijk :o
Hij kan met momenten wel sterk in mijn handen zijn, maar dat komt door mij als ik prul met mijn handen word hij sterk en als ik mijn handen stil houd dan is dat voorbij. op de draf foto's hier was dat niet het geval dus daar ligt het niet aan. In het begin ( vorig jaar) had ik juist de neiging voorover te vallen. (omdat hij toen wel nog echt sterk kon zijn met momenten en mij naar voren trok.)

Maar ik zit hoe dan ook veel te fel op mijn 'kont'.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:32

Je hangt niet alleen achterover, je zit helemaal scheef. Het begint bij je hoofd, daar knik je al in, vervolgens ook met je schouders en heupen. Is je linkerbeugel korter dan je rechter?

Je ziet in het paard terug dat je zo scheef zit. De eerste foto lijkt erg netjes, maar als je goed kijkt zie je een ietwat gekanteld hoofd & het achterbeen doet vrij weinig. Op andere foto's blijft ie wat strak in de hals, is hij er niet fijn doorheen & zie je spanning in de kaak. Je moet helemaal terug naar de basis: zelf recht op je paard leren zitten (zitlessen) & vanuit daar je paard van voor naar achter rijden, gericht op losgelatenheid en tempo controle. Jullie zijn een mooi koppel, maar op deze manier maak je het voor jullie allebei erg moeilijk. Dat merk je nu misschien nog niet zozeer, maar bij het verzamelen, wijken en bijv Schoudervoor/schouder binnenwaarts ga je het wel tegenkomen.

Kleine edit: het ziet er helemaal niet slecht uit hoor, post klinkt mss te negatief. Het is allemaal vrij subtiel & het gaat om kleine veranderingen ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:39

Doubtless schreef:
Je hangt niet alleen achterover, je zit helemaal scheef. Het begint bij je hoofd, daar knik je al in, vervolgens ook met je schouders en heupen. Is je linkerbeugel korter dan je rechter?

Je ziet in het paard terug dat je zo scheef zit. De eerste foto lijkt erg netjes, maar als je goed kijkt zie je een ietwat gekanteld hoofd & het achterbeen doet vrij weinig. Op andere foto's blijft ie wat strak in de hals, is hij er niet fijn doorheen & zie je spanning in de kaak. Je moet helemaal terug naar de basis: zelf recht op je paard leren zitten (zitlessen) & vanuit daar je paard van voor naar achter rijden, gericht op losgelatenheid en tempo controle. Jullie zijn een mooi koppel, maar op deze manier maak je het voor jullie allebei erg moeilijk. Dat merk je nu misschien nog niet zozeer, maar bij het verzamelen, wijken en bijv Schoudervoor/schouder binnenwaarts ga je het wel tegenkomen.

Kleine edit: het ziet er helemaal niet slecht uit hoor, post klinkt mss te negatief. Het is allemaal vrij subtiel & het gaat om kleine veranderingen ;)

Ik denk dat je bedoelt van achteren naar voren rijden??

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 09:42

Maar we zijn ook aan het werken aan de basis, daar zitten we nog maar aan, verder zitten we niet en we doen erg ons best. Ik heb een zeer goede instructrice die ons erdoorheen sleurt. Nee het is niet makkelijk en het gaat niet altijd goed nee. Neem ook voor rekening dat mijn mama maar even is komen kijken en foto's trekken, want echt problemen met schoudervoor en schouderbinnewaarts hebben we (nog)niet.
Ik kan niet echt meer doen dan mijn best.
Zijn achterbeen doet hier idd vrij weinig, tijdens de les onder begeleiding gaan deze dingen allemaal stukken beter, maar mijn instructrice is er nu helaas dan ook niet elke dag hee ;)

Ik zit vooral scheef tijdens het wijken, en daar stoor ik me zelf ook heel erg aan. Ik weet niet of mijn beugels gelijk zijn, ik zal eens kijken en dan wissel ik ze ook meteen.

In iedere geval bedankt voor jullie hulp, we gaan er hard mee aan het werk ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:46

Fijn dat je de tips allemaal zo positief op pakt. Je bent nog niet zo ver dat je kunt voelen wanneer je paard goed loopt zonder dat de trainer er bij is, geeft niets want dat kan het merendeel van de ruiters niet. Als je je syndroom bedwongen hebt gaat het wel goed komen met jullie.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 15:13

Voor degenen die een filmpje willen van de training van vandaag om een beter beeld te geven gelieve even te pb'en ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:45

Doubtless schreef:

Mooie post.
Op alle foto's zit TS inderdaad hetzelfde scheef.
TS: laat je moeder eens precies achter of voor jou foto's maken op de lange zijde in alle gangen. Dan ga je het beter zien wat je doet.
Rij je wel eens zonder zadel of beugels? Ik denk dat goede zitlessen aan de longe goed voor jou zijn, checken of je zadel recht is, je stijgbeugels en je paard.
Daarbij zit je zonder teugels zonder houvast denk een stuk minder achterover? Al eens geprobeerd? Wat gebeurd er dan?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 16:17

ik draaf regelmatig uit met lange teugel, dat is niet helemaal hetzelfde maar naar mijn gevoel word het op die momenten erger. Misschien dat het zonder tegls dan wel weer beter is, ik weet het niet.
Zat vandaag naar mijn mening al wat rechter maar helemaal top is het toch nog niet :+

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:29

Komt wel goed Kaat! Je weet waar je aan moet werken al denk ik toch ook dat je misschien eens een ander zadel moet testen.. Dat werkte voor mij toch om me wat rechter te krijgen ;)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:09

Een ander zadel gaat er helaas niet in zitten (financieel) Heb daar zelf geen geld voor plus dit zadel is pas 1jaar oud en dus gloednieuw.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:20

Zitlessen aan de longe zonder teugels en beugels. Dan moet het in een paar keer opgelost zijn.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:23

janderegelaa schreef:
Zitlessen aan de longe zonder teugels en beugels. Dan moet het in een paar keer opgelost zijn.

:')
Kan je dit onderbouwen?

Je gaat niet recht leren zitten door je beugels eraf te halen. Je moet leren hoeveel druk je op je voeten moet hebben, op welke manier je je zitbeenknobbels moet gebruiken en wat de invloed van jouw lijf is op het bewegen van je paard. Dat is een langdurig proces waarin je bewust gemaakt wordt... Ben dus erg benieuwd naar jouw redenatie...

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 21:40

Wel met foto's en filmpjes ben ik in ieder geval wakkergeschud en ga ik er dan ook helemaal voor gaan om mijn houding zo snel mogelijk te verbeteren ;)
Moest ik deze filmpjes en foto's niet hebben laten maken had ik waarschijnlijk nog wel een tijdje zo rondgehobbeld, ondanks dat ik een goede instructrice heb vind ik el dat ze mij hier weinig tot niet op gewezen heeft en dat vind ik wel erg jammer..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:48

Dat is simpelweg kwalijk... Zou het gesprek met haar aangaan zodat duidelijk wordt wat jij wil, dan kan zij zch daar ook op afstemmen zodat jij de beste begeleiding krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:48

Doubtless schreef:
janderegelaa schreef:

:')
Kan je dit onderbouwen?

Je gaat niet recht leren zitten door je beugels eraf te halen. Je moet leren hoeveel druk je op je voeten moet hebben, op welke manier je je zitbeenknobbels moet gebruiken en wat de invloed van jouw lijf is op het bewegen van je paard. Dat is een langdurig proces waarin je bewust gemaakt wordt... Ben dus erg benieuwd naar jouw redenatie...

Ik denk dat de redenatie is dat er dan niets meer is om in te hangen. Je hebt immers geen beugels en geen teugels voor houvast en je moet je eigen houding zoeken in het zadel. Toen ik nog veel reed ging bij mij ook een keer in de zo veel tijd alle houvast er af en aan de longeerlijn, daar leer je echt wel goed van zitten. Ik denk dat het voor de TS ook wel echt gaat helpen omdat je dan van je paard af kukkelt als je zo scheef zit.

@ TS: Hoe sta en loop je? Ben je dan ook zo scheef?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:51

WiancaR schreef:
Ik denk dat het voor de TS ook wel echt gaat helpen omdat je dan van je paard af kukkelt als je zo scheef zit.

Onzin. Het is niet alsof je eraf kukelt zodra je niet correct zit. TS zal waarschijnlijk gaan klemmen en forceren om te blijven zitten, omdat ze fysiek niet gewend is om correct en in balans te zitten. Door de beugels eraf te halen belast je het paard op negatieve wijze & verlang je ineens een heleboel van jezelf. Waarom niet gewoon onder begeleiding leren hoe je op je paard moet zitten? Met een fijn zadel, beugels en teugels?

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:16

ik loop niet scheef voor zover ik dat weet .. :') dat hoop ik toch!

wacht even ik zal even het filmpje van vandaag hier eens zetten als jullie willen? krijg je mss ook gewoon een beter beeld dan et foto's?

ik val er trouwens niet zomaar af hoor ;) dat is al heel erg lang geleden

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:17

Doubtless schreef:
WiancaR schreef:
Ik denk dat het voor de TS ook wel echt gaat helpen omdat je dan van je paard af kukkelt als je zo scheef zit.

Onzin. Het is niet alsof je eraf kukelt zodra je niet correct zit. TS zal waarschijnlijk gaan klemmen en forceren om te blijven zitten, omdat ze fysiek niet gewend is om correct en in balans te zitten. Door de beugels eraf te halen belast je het paard op negatieve wijze & verlang je ineens een heleboel van jezelf. Waarom niet gewoon onder begeleiding leren hoe je op je paard moet zitten? Met een fijn zadel, beugels en teugels?

Wat een onzin. Natuurlijk is het in het begin even wennen maar met goede instructie en de juiste oefeningen tijdens de zitlessen krijgt TS vanzelf balans en gaat ze goed zitten. En zonder beugels belast je een paard echt niet verkeerd.

En zoals al gezegd is, zonder beugels en teugels ga je echt niet zo hangen want er is niets om te hangen. Mooie buikspieroefening want als ze wel naar achteren wil ligt ze eraf.