Appaloosa Apache

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 13:31

Hoi allemaal,
Ik wilde even een aantal foto's delen van het zonder zadel rijden op mijn verzorgpaardje Apache.
Hij heeft drie maanden stil gestaan, dus hij is nogal aangekomen (en hij was al te dik)
Ik heb ook al een tijdje niet gereden, dus wees niet te hard over mijn houding.
De foto's en filmpjes zijn met een telefoon gemaakt, dus niet van goede kwaliteit)

Dit is een topic wat ik eerder heb aangemaakt over Apache:
[RIJ-ITP] 3e keer op Apache

Afbeelding

Afbeelding

Ook nog een fotootje van Apache met een vriendin van mij (ze heeft geen rijles & de beugels konden niet langer)
Afbeelding

Als laatste nog een foto in de wei (met in de andere wei Sjonnie ;) )
Afbeelding

Ik heb ook nog een filmpje (alle rijtips zijn welkom)
View My Video

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:01

Rij tips kan je hier niet over geven, dan zul je echt meer fotos en beste is een filmpje moeten uploaden met tuig. Dus zadel hoofdstel etc.

Leuk paardje wel hopelijk komt die snel weer op gewicht!

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 14:26

Mioux schreef:
Rij tips kan je hier niet over geven, dan zul je echt meer fotos en beste is een filmpje moeten uploaden met tuig. Dus zadel hoofdstel etc.

Leuk paardje wel hopelijk komt die snel weer op gewicht!


Foto's met tuig heb ik deze keer niet, alleen in t vorige topic. In het filmpje rijd ik in draf en galop met tuig.

Ik ben bang dat ie niet snel op gewicht gaar komen helaas. Ik kan namelijk niet elke week op hem rijden en dan wordt hij verder niet bereden. Ook staat hij hele dagen op de weide en heeft hij een peesblessure waar hij last van krijgt als hij veel bereden wordt.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 14:33

Zie dat je in de weide rijd, zou ik zelf niet 1 2 3 aanraden (denk wel dat het enige mogelijkheid is daar?) Maar lijken veel heuveltjes en gaten in de weide te zitten.
In t filmpje mag het zeker meer voorwaarts, hij valt elke keer terug in sloom gedrag,vooral in de draf. Je voeten mogen ook minder ver in de beugels (ook gevaarlijk want als je blijft hangen als je valt...) Je trekt ook erg in de mond, probeer meer zelf ook ontspannen te zitten want dat getouwtrek in zijn mond is zeker geen fijn gevoel. Je houding zonder zadel vind ik wel netjes! netjes rechtop en benen netjes naar beneden. Met het zadel lijken je benen wat naar achteren te trekken ;).

Vind leuk beestje om te zien ! Jammer dat hij zo weinig beweging krijgt, want overgewicht kan weer leiden tot van alles en nog wat als er niks aan gedaan word. Daarom is de weide de hele dagen ook niet echt een goed punt voor hem.. Doen de eigenaren verder niks met t ponytje ?

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:06

Mioux schreef:
Zie dat je in de weide rijd, zou ik zelf niet 1 2 3 aanraden (denk wel dat het enige mogelijkheid is daar?) Maar lijken veel heuveltjes en gaten in de weide te zitten.
In t filmpje mag het zeker meer voorwaarts, hij valt elke keer terug in sloom gedrag,vooral in de draf. Je voeten mogen ook minder ver in de beugels (ook gevaarlijk want als je blijft hangen als je valt...) Je trekt ook erg in de mond, probeer meer zelf ook ontspannen te zitten want dat getouwtrek in zijn mond is zeker geen fijn gevoel. Je houding zonder zadel vind ik wel netjes! netjes rechtop en benen netjes naar beneden. Met het zadel lijken je benen wat naar achteren te trekken ;).

Vind leuk beestje om te zien ! Jammer dat hij zo weinig beweging krijgt, want overgewicht kan weer leiden tot van alles en nog wat als er niks aan gedaan word. Daarom is de weide de hele dagen ook niet echt een goed punt voor hem.. Doen de eigenaren verder niks met t ponytje ?

Ik kan inderdaad niet anders dan in de weide rijden. Er zitten niet veel gaten in, wel op sommige stukken hoger gras en plantjes. Ik reed voorheen in de kleinere weide, die was vlakker maar daar staat nu een Shetlander hengstje. Hij is inderdaad niet de snelste maar in de draf hield ik m wat tegen omdat hij anders heel snel gaat draven en ik m niet meer goed kan remmen (vandaar ook dat k trek aan zn mond)

Over de eigenaren. Hij is verkocht aan deze eigenaren omdat hij niet meer veel bereden kon worden en dus niet geschikt was voor de sport (hij begint ondertussen ook alweer redelijk oud te worden) dus vandaar dat hij nu bij deze eigenaren staat. Hij staat op een zorgboerderij en ze hebben daar niet echt rijervaring. Hij wordt daardoor dus niet zo vaak bereden. Hij staat hele dagen op de wei omdat het weer het nu nog toelaat en hij de stal niet heel fijn vindt om in te staan (wat ik zelf ook gemerkt heb op een regenachtige dag) maar ik denk dat hij binnenkort wel wat vaker binnen komt te staan door het weer.

Verder nog voor iedereen die het filmpje bekijkt, het was de eerste keer dat ik op m galoppeerde en het was nogal wennen hahah.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:42

Als je hem niet meer kan houden zou ik meer figuren rijden. Dan moet hij wel opletten en heeft hij geen tijd om ervandoor te gaan onder je kont. Meer voltes wat meer figuren enzo ze hoofd er meer bij houden.

Als er geen mogelijkheid is tot meer beweging ivm tijd of blessure, zou ik hem zeker niet meer de gehele dag in weide zetten met gras. Maar kijken of er een paddock is. Dan is hij toch buiten maar kan hij niet 24/7 zich rond eten. Hele dagen in de stal is ook helemaal niet goed hoor voor paardjes =].

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 16:43

Mioux schreef:
Als je hem niet meer kan houden zou ik meer figuren rijden. Dan moet hij wel opletten en heeft hij geen tijd om ervandoor te gaan onder je kont. Meer voltes wat meer figuren enzo ze hoofd er meer bij houden.

Als er geen mogelijkheid is tot meer beweging ivm tijd of blessure, zou ik hem zeker niet meer de gehele dag in weide zetten met gras. Maar kijken of er een paddock is. Dan is hij toch buiten maar kan hij niet 24/7 zich rond eten. Hele dagen in de stal is ook helemaal niet goed hoor voor paardjes =].

Bedankt voor de tips voor het rijden ik zal er de volgende keer op Letten.

Over paddock, die hebben ze niet. Het is zegmaar een boerderij met een paar weilanden en verder alleen land erom heen.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:49

oef dan ben ik bang als die nog even door eet die binnenkort helemaal niet meer op staat...

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:03

Mioux schreef:
oef dan ben ik bang als die nog even door eet die binnenkort helemaal niet meer op staat...


Binnenkort wordt het weer winter dus zal hij vaker binnen komen te staan. Ook wil ik m ook wat vaker gaan berijden aar verder kan Ik er ook niks aan doen. Hij is ook al redelijk oud dus misschien gaat ie ook nog wel afvallen van ouderdom

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:05

Ah wat een leukerd!
Wel heel dik ja, haha. Je kan ook een stukje land laten kaalvreten en hem daar op laten staan, dan blijft het gras gewoon kort maar komt hij wel minder aan.

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:08

Esaqar schreef:
Ah wat een leukerd!
Wel heel dik ja, haha. Je kan ook een stukje land laten kaalvreten en hem daar op laten staan, dan blijft het gras gewoon kort maar komt hij wel minder aan.


Ik denk dat ze hem nu ook wel op hetzelfde stuk land laten staan maar hij moest even naar de andere weide omdat het hengstje terug kwam. En ze konden niet samen in de weide hahah.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:08

Joy_Mennings schreef:
Mioux schreef:
oef dan ben ik bang als die nog even door eet die binnenkort helemaal niet meer op staat...


Binnenkort wordt het weer winter dus zal hij vaker binnen komen te staan. Ook wil ik m ook wat vaker gaan berijden aar verder kan Ik er ook niks aan doen. Hij is ook al redelijk oud dus misschien gaat ie ook nog wel afvallen van ouderdom



Let je wel op dat vaak hoe ouder ze worden ze ook vaak vatbaarder worden voor dingen ? Als hij ook overgewicht heeft en al een pees blessure is dat in die combinatie helemaal niet goed...

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:13

Ivm de peesblessure kan je denk ik ook beter longeren ipv rijden. Is minder belastend, en je kan ook goed trainen aan de longe.

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:14

Mioux schreef:
Let je wel op dat vaak hoe ouder ze worden ze ook vaak vatbaarder worden voor dingen ? Als hij ook overgewicht heeft en al een pees blessure is dat in die combinatie helemaal niet goed...


Ja kijk, ik kan er ook niet echt iets aan doen hea...

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:16

Esaqar schreef:
Ivm de peesblessure kan je denk ik ook beter longeren ipv rijden. Is minder belastend, en je kan ook goed trainen aan de longe.

Ik zelf kan helaas niet longeren.
En hij mag wel gewoon rijden alleen krijg hij er last van wanneer hij meerdere keren per week bereden wordt. Dit had hij tenminste bij zijn vorige eigenaresse die western met m reed.

Bigbrown

Berichten: 184
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:16

Graasmasker? Wei op de laatste foto ziet er erg vol en groen uit om eerlijk te zijn. Zal hij zeker niet van gaan afvallen...
Ik ga ook wel mee in wat Mioux zegt over de weide, zie erg veel pollen e.d. wat zeker niet bevorderend zal zijn voor zijn blessure.. wat je in een vicieuze cirkel brengt. Blessure duurt langer--> minder beweging meer rust --> meer op de weide --> wordt nog dikker --> weer reiden in de wei, invloed op blessure enz enz.
Misschien toch even met de eigenaren over gaan brainstormen?

Wel trouwens een hele leuke pony om te zien!! Ook heel leuk die lekkere korte maantjes, mooi ding!

DxFellow

Berichten: 330
Geregistreerd: 18-08-13

Re: Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:18

leuk paardje zeg :D <3

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:26

bigbrown schreef:
Graasmasker? Wei op de laatste foto ziet er erg vol en groen uit om eerlijk te zijn. Zal hij zeker niet van gaan afvallen...
Ik ga ook wel mee in wat Mioux zegt over de weide, zie erg veel pollen e.d. wat zeker niet bevorderend zal zijn voor zijn blessure.. wat je in een vicieuze cirkel brengt. Blessure duurt langer--> minder beweging meer rust --> meer op de weide --> wordt nog dikker --> weer reiden in de wei, invloed op blessure enz enz.
Misschien toch even met de eigenaren over gaan brainstormen?

Wel trouwens een hele leuke pony om te zien!! Ook heel leuk die lekkere korte maantjes, mooi ding!


Voor zover ik weet heeft hij al een tijd geen last meer gehad van zijn blessure. Ik kan het natuurlijk wel overleggen met de eigenaren. Ik hoop eigelijk dat hij over een aantal weken naar zijn kleine weide terug gaat als het hengstje gecastreerd Is. Maar ik weet niet of ze het hengstje willen verplaatsen of bij Apache willen zetten.

Ik vind die korte manen ook wel leuk staan bij m. Wel jammer dat je ze niet kan vlechten hahah. Verder is t echt een schat van n paard :)

Bigbrown

Berichten: 184
Geregistreerd: 27-03-09
Woonplaats: Somewhere only we know

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:30

Joy_Mennings schreef:
Voor zover ik weet heeft hij al een tijd geen last meer gehad van zijn blessure. Ik kan het natuurlijk wel overleggen met de eigenaren. Ik hoop eigelijk dat hij over een aantal weken naar zijn kleine weide terug gaat als het hengstje gecastreerd Is. Maar ik weet niet of ze het hengstje willen verplaatsen of bij Apache willen zetten.

Ik vind die korte manen ook wel leuk staan bij m. Wel jammer dat je ze niet kan vlechten hahah. Verder is t echt een schat van n paard :)


Die wei ziet er indd een stuk geschikter uit dus zou wel beter zijn ja!

Oh ik zou het juist lekker vinden, vlechten is vreselijk :')

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 17:44

bigbrown schreef:
Joy_Mennings schreef:
Voor zover ik weet heeft hij al een tijd geen last meer gehad van zijn blessure. Ik kan het natuurlijk wel overleggen met de eigenaren. Ik hoop eigelijk dat hij over een aantal weken naar zijn kleine weide terug gaat als het hengstje gecastreerd Is. Maar ik weet niet of ze het hengstje willen verplaatsen of bij Apache willen zetten.

Ik vind die korte manen ook wel leuk staan bij m. Wel jammer dat je ze niet kan vlechten hahah. Verder is t echt een schat van n paard :)


Die wei ziet er indd een stuk geschikter uit dus zou wel beter zijn ja!

Oh ik zou het juist lekker vinden, vlechten is vreselijk :')

Hahah ik vind vlechten op zich wel leuk als het maar niet altijd hoeft hahah.

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:11

ITP -> RIJ-ITP

Narcissa
Berichten: 3058
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:52

Leuk dier! Mag idd zeker wel een paar kilootjes af, of meer ;)

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 22:11

xLes schreef:
Leuk dier! Mag idd zeker wel een paar kilootjes af, of meer ;)

Ja klopt hahah

boeitniet11
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Appaloosa Apache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 14:13

Mooi paard

Joy_Mennings

Berichten: 2324
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 21:59

boeitniet11 schreef:
Mooi paard


Dankje:)