Ten eerste weet ik niet helemaal of het hier goed staat, uiteindelijk gaat het wel door naar rij foto's namelijk

Aangezien ik samen met mijn arabieren maatje, Raff, gister toch wel een nieuwe mijlpaal heb bereikt in ons eerste jaar samen, leek het me leuk om een overzichtje te maken met wat we het afgelopen jaar hebben gedaan om zover te komen.
Raff zijn volledige naam is: Ashraf al Shams (Ajman Moniscione x Esstionia) en hij is nu 5 jaar oud (in mijn ogen nog steeds een guppy, ookal komt er langzaamaan een volwassen paard naar boven

Ik heb hem een jaar geleden gekocht als 4 jarige mega onzekere, onbeleerde hengst. Hij was toen eigenlijk amper aan te raken en meer dan aan een halstertje meelopen kende hij niet, plus alles wat in de buurt van zijn benen kwam vond hij dood en dood eng en werd dan ook direct tot moes geslagen. Ondanks dat, zag ik toen al dat hij een mega open en leergierig karakter had, het moest alleen nog even te ruimte krijgen om eruit te komen.
En dat kwam al heel snel toen zijn ballen eraf waren

Binnen een paar dagen bij ons was het al een compleet ander paard, hij was ontzettend open en altijd vrolijk. Hij werd al snel omgedoopt tot 'Blij Ei' en dit past tot op de dag van vandaag nog steeds perfect bij hem. Het grootste voordeel is dat ondanks dat hij niks heeft meegemaakt hij ook niks slechts heeft meegemaakt. Bij alle nieuwe dingen die we doen is het eventjes spannend, maar al snel daarna fantastisch leuk. Daarbij is hij mega leergierig en vind alles gewoon geweldig

Na hem de eerste paar weekjes wat te laten settelen en gewend te laten raken aan de dagelijkse routine, ben ik erna rustig begonnen met wat grondwerk en basis dingetjes.
Van rustig meelopen aan de hand, tot los werken, longeren, rustig blijven met dekens opdoen, steeds een stapje verder met zijn benen aanraken en hoeven krabben, naar buiten wandelen, trailer laden, longeer singeltje op, mee naast de fiets, etc. etc.
Het globale plan was om hem halverwege dit eerste jaar heel rustig te beleren en om hem dan vanaf 6 jaar pas echt wat serieuzer door te pakken. Tot die tijd houden we ons hoofdzakelijk bezig met grondwerken, clinics, lessen en de wereld ontdekken, zodat hij zo ervaren mogelijk wordt in.. alles eigenlijk

Genoeg geklets, hier volgens de foto's die laten zien hoeveel we in dit ene jaar vooruit zijn gegaan en hoeveel we al samen beleefd hebben.
Kijk mee en geniet

1: We hebben in het begin ontzettend veel buiten gewandeld en aangezien het strand onze achtertuin is, moest dit er al snel van komen. Hier de eerste keer in zijn leven op het strand.

2: Ervaringen opdoen met het 'op pad zijn' en op andere locaties grondwerken, dus meegedaan aan een clinic rechtrichten in Brabant.

3: Beginnetje met de dubbele lijnen, dit was een proces wat we heel rustig hebben moeten opbouwen en aanleren i.v.m. zijn panische achterbenen. Maar inmiddels is hij absoluut achterbeen aanraak proof

4: Mee op een weekendje naar de Veluwe en geleerd om als handpaard mee op pad te gaan.

5: Voor het aller eerst mee op wedstrijd, waar we enkel 2 onderdelen aan de hand startte voor de ervaring en hij de rest van de middag in een stalletje op locatie stond om alles in zich op te nemen.

6: Halverwege de winter rustig begonnen met het hangen aanleren. We hebben uiteindelijk veel verspreide sessie's gedaan om hem hier 100% vertrouwd mee te krijgen.

7: Ook vaak met balken gestoeid, goed voor de coordinatie en afwisseling.

8: Maar hoofdzakelijk veel social time om alles te verwerken, lekker paard te zijn en uit te groeien.

9: In maart de aller aller eerste keer er écht op, hij heeft geen stap verkeerd gezet.

- Voor onze aller eerste fotoshoot, spiek even op dit topic:
[ITP] Met de twee AV mannen naar onze eerste Bokt fotomeeting
10: Bezig met de basis(stuur, achteruit en tempo) in de bak

11: Onze eerste meters los buiten gereden

12: En inmiddels hobbelen we alweer wat serieuzer rond in de bak

13: Zijn we 3 keer op buitenrit gegaan met zuslief en haar arabje

14: En hebben we gister ons aller eerste buitenritje helemaal alleen gedaan!

15: Als laatste nog een leuke vergelijkingsfoto, van links naar rechts: Augustus 2014, januari 2015, juli 2015

Komenden maanden komen er nog 2 wedstrijden aan waarbij we de 'in hand' onderdelen gaan mee doen, hoop ik zijn eerste western zadel te gaan bestellen en staat er nog een tripje Veluwe op de planning (maar nu niet meer als handpaard

Tot zo ver geniet ik elke dag van deze topknol