Het eerste jaar met mijn AV "gup" Raffi..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

canisia

Het eerste jaar met mijn AV "gup" Raffi..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 15:23

Hoi allemaal :wave:

Ten eerste weet ik niet helemaal of het hier goed staat, uiteindelijk gaat het wel door naar rij foto's namelijk :Y)

Aangezien ik samen met mijn arabieren maatje, Raff, gister toch wel een nieuwe mijlpaal heb bereikt in ons eerste jaar samen, leek het me leuk om een overzichtje te maken met wat we het afgelopen jaar hebben gedaan om zover te komen.

Raff zijn volledige naam is: Ashraf al Shams (Ajman Moniscione x Esstionia) en hij is nu 5 jaar oud (in mijn ogen nog steeds een guppy, ookal komt er langzaamaan een volwassen paard naar boven :o )

Ik heb hem een jaar geleden gekocht als 4 jarige mega onzekere, onbeleerde hengst. Hij was toen eigenlijk amper aan te raken en meer dan aan een halstertje meelopen kende hij niet, plus alles wat in de buurt van zijn benen kwam vond hij dood en dood eng en werd dan ook direct tot moes geslagen. Ondanks dat, zag ik toen al dat hij een mega open en leergierig karakter had, het moest alleen nog even te ruimte krijgen om eruit te komen.

En dat kwam al heel snel toen zijn ballen eraf waren := en hij lekker 24u per dag naar buiten kon samen met onze andere arabieren ruin van 9 jaar. In de 4 jaar ervoor heeft hij hoogstwaarschijnlijk enkel alleen gestaan, hoofdzakelijk op stal, dus hij mist wel wat in sociale opvoeding, maar gelukkig trekt dit nu goed bij met de hulp van zijn grote broer ;)

Binnen een paar dagen bij ons was het al een compleet ander paard, hij was ontzettend open en altijd vrolijk. Hij werd al snel omgedoopt tot 'Blij Ei' en dit past tot op de dag van vandaag nog steeds perfect bij hem. Het grootste voordeel is dat ondanks dat hij niks heeft meegemaakt hij ook niks slechts heeft meegemaakt. Bij alle nieuwe dingen die we doen is het eventjes spannend, maar al snel daarna fantastisch leuk. Daarbij is hij mega leergierig en vind alles gewoon geweldig *D Met nieuwe mensen en nieuwe situaties is hij even wat aftastend en onzeker, maar hier komt hij met wat rust en vertrouwen zo doorheen.

Na hem de eerste paar weekjes wat te laten settelen en gewend te laten raken aan de dagelijkse routine, ben ik erna rustig begonnen met wat grondwerk en basis dingetjes.
Van rustig meelopen aan de hand, tot los werken, longeren, rustig blijven met dekens opdoen, steeds een stapje verder met zijn benen aanraken en hoeven krabben, naar buiten wandelen, trailer laden, longeer singeltje op, mee naast de fiets, etc. etc.

Het globale plan was om hem halverwege dit eerste jaar heel rustig te beleren en om hem dan vanaf 6 jaar pas echt wat serieuzer door te pakken. Tot die tijd houden we ons hoofdzakelijk bezig met grondwerken, clinics, lessen en de wereld ontdekken, zodat hij zo ervaren mogelijk wordt in.. alles eigenlijk :D

Genoeg geklets, hier volgens de foto's die laten zien hoeveel we in dit ene jaar vooruit zijn gegaan en hoeveel we al samen beleefd hebben.
Kijk mee en geniet :o

1: We hebben in het begin ontzettend veel buiten gewandeld en aangezien het strand onze achtertuin is, moest dit er al snel van komen. Hier de eerste keer in zijn leven op het strand.
Afbeelding

2: Ervaringen opdoen met het 'op pad zijn' en op andere locaties grondwerken, dus meegedaan aan een clinic rechtrichten in Brabant.
Afbeelding

3: Beginnetje met de dubbele lijnen, dit was een proces wat we heel rustig hebben moeten opbouwen en aanleren i.v.m. zijn panische achterbenen. Maar inmiddels is hij absoluut achterbeen aanraak proof :+ En het stuur zat er in no time op.
Afbeelding

4: Mee op een weekendje naar de Veluwe en geleerd om als handpaard mee op pad te gaan.
Afbeelding

5: Voor het aller eerst mee op wedstrijd, waar we enkel 2 onderdelen aan de hand startte voor de ervaring en hij de rest van de middag in een stalletje op locatie stond om alles in zich op te nemen.
Afbeelding

6: Halverwege de winter rustig begonnen met het hangen aanleren. We hebben uiteindelijk veel verspreide sessie's gedaan om hem hier 100% vertrouwd mee te krijgen.
Afbeelding

7: Ook vaak met balken gestoeid, goed voor de coordinatie en afwisseling.
Afbeelding

8: Maar hoofdzakelijk veel social time om alles te verwerken, lekker paard te zijn en uit te groeien.
Afbeelding

9: In maart de aller aller eerste keer er écht op, hij heeft geen stap verkeerd gezet.
Afbeelding

- Voor onze aller eerste fotoshoot, spiek even op dit topic:
[ITP] Met de twee AV mannen naar onze eerste Bokt fotomeeting

10: Bezig met de basis(stuur, achteruit en tempo) in de bak
Afbeelding

11: Onze eerste meters los buiten gereden
Afbeelding

12: En inmiddels hobbelen we alweer wat serieuzer rond in de bak
Afbeelding

13: Zijn we 3 keer op buitenrit gegaan met zuslief en haar arabje
Afbeelding

14: En hebben we gister ons aller eerste buitenritje helemaal alleen gedaan! *\o/*
Afbeelding

15: Als laatste nog een leuke vergelijkingsfoto, van links naar rechts: Augustus 2014, januari 2015, juli 2015
Afbeelding

Komenden maanden komen er nog 2 wedstrijden aan waarbij we de 'in hand' onderdelen gaan mee doen, hoop ik zijn eerste western zadel te gaan bestellen en staat er nog een tripje Veluwe op de planning (maar nu niet meer als handpaard :Y) ). Verder gaan we op het gemakkie door met grondwerken en de lessen onder het zadel en zien we wel waar we volgend jaar weer uitkomen.

Tot zo ver geniet ik elke dag van deze topknol <3
Laatst bijgewerkt door canisia op 10-09-15 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Re: Het eerste jaar met mijn AV '"gup" Raffi..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:30

Jullie gaan lekker!!!
Tot 27 september!

En ik ben nog steeds jaloers op jullie achtertuin :D

corrina1994

Re: Het eerste jaar met mijn AV "gup" Raffi..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:39

Mooi verhaal!
Leuk om zo de voortgang te zien, ik heb mijn arabier nu ook bijna een jaar, en wat kunnen ze groeien in die tijd!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:26

Je kunt trots zijn op hoe je het hebt aangepakt: kalm an, herhalen, laten rusten, niet te veel. En dan zie je wat voor sprongen hij maakt in z'n ontwikkeling! Petje af!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 16:35

Wat leuk te zien zo in een overzicht! Wat heeft hij zich ontwikkeld! Heel tof hoe je met hem bezig bent Canies!
En zit me net te bedenken dat ik Raf volgens mij laatste keer gezien heb bij de rechtrichtcursus? Dat is alweer best een tijd terug! Kan niet wachten hem weer eens te zien!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 18:03

Dankjewel allemaal! :o

Amanda, je bent altijd welkom om een ritje door onze achtertuin de komen doen he! :D

Hihi ja Yildiz, teken dat je te weinig bij de Dawra bent, maarrr de 27e is Raff er ook weer bij hoor +:)+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:13

Ja had je zus al een berichtje gestuurd via FB. Ik kom een keer als Desh weer helemaal goed is. Dus laat maar weten :D

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:20

Wow, prachtige ontwikkeling, wat een bijzonder moment moet dat zijn geweest voor het eerst op hem zitten !

P.S.Vraagje, waar heb jij het rode rijhalster vandaan ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 08:22

Dat is een Monty Robert dually halster.

Jullie staan in Uitgelicht. Leuk!

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:03

prachtig paard en geweldig hoe je met hem omgaat!

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:11

Heel knap paard! Echt tof hoe je met hem bezig bent +:)+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:38

Leuk overzicht hoor, en superleuk dat jullie zo veelzijdig zijn!

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:10

Knap kereltje! Mag alleen maar hopen dat mijn dame ook zo knap gaat worden!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 21:10

Wat een lieve reacties! :o Fijn om te horen dat het zo via de foto's overkomt dat we leuk bezig zijn *D
Ben ook heel blij en stiekem ook wel trots op hoe dit mannetje zich ontwikkeld en ben heel benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen!

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 21:50

Heel mooi overzicht, toppers zijn jullie en dat belooft wat voor de toekomst! *D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 17:16

super zeg, mooi overzicht!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 20:31

Dankjullie wel! :o Hoop binnenkort eens wat meer foto en film materiaal te hebben met hoe we er nu bij rijden in de bak. :j

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:40

Wat een vertrouwen en wat is je paard prachtig geworden (vergelijk foto's zijn leuk).

mag ik vragen wat voor bondje je rond het Mony Roberts halster hebt gedaan? Onze 3 jarige krijgt wondjes op zijn neus van het halster.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 10:16

Dankjewel :)

Ik heb er gewoon een standaard neus bontje omheen gedaan, schuift soms een klein beetje, maar is wel een stukje extra bescherming en het maakt het net wat zachter.
Er zijn ook neopreen neusbeschermers, werkt ook top!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 00:26

Gaaf topic!! Gaat helemaal top!! topteam!!

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 14:29

Leuk overzicht!
En wat een goed team zijn jullie <3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 18:50

Super!
Fijn dat je de tijd hebt genomen, krijg je alleen maar goede dingen voor terug!
Nu al alleen op pad!!
En hij is een stuk breder geworden. :))
Maar wat had je hem gegeven toen je ging hangen? _O-

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:09

Heel erg fijn dat je alles zo rustig hebt aangepakt met hem!

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 21:00

Dankjullie wel :) Ik merk ook echt aan hem dat we nergens te snel zijn gegaan, hij vind alles nog steeds fantastisch en wat is er leuker dan met een paard werken wat het ook leuk vind ;)

Hahaha jaa Miran, toen was die een beetje waussie :wow: :=

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 21:02

Geweldig topic; geniet altijd van jullie verhalen...

Jaaaaaa, Veluwe, bij Silver op visite