George Clooney is een 4-jarige ruin van Trento B x Gabor. Hij is om en nabij de 1.60/1.62 en sinds november in bezit. Ik heb hem nu zo'n 5 maanden gereden totaal, hij is nog geen jaar zadelmak. George is een heerlijk dier en ik geniet onwijs van hem, maar we noemen hem niet voor niets liefkozend onze 'rilkikker'. George bouwt erg veel spanning op en deze spanning komt er soms pas na een halfuur uit. Het uit zich in rennen, bokken, staart aanknijpen, bit vastpakken, enzovoort. Kortom, we hebben al een lange weg bewandeld voordat ik normaal kon opzadelen, op kon stappen en rond kon rijden zonder het gevoel te hebben dat ik op een tikkende tijdbom zat. Toch debuteerde we vorige week (onverwachts) en wonnen we beide proeven!
Afgelopen week zijn we naar een zelfgeorganiseerde instructieweek geweest in Venhorst. Samen met een stel meiden die ik heb leren kennen, een aantal jaar geleden, tijdens een instructieweek van de KNHS. We hebben een onwijs leuke en gezellige week gehad! En bovenal heb ik heel erg genoten van mijn knappe en brave George. Hij deed het zo top!
De punten waar wij thuis en in de lessen aan werken zijn:
- George moet naar voren leren denken
- George moet meer op het achterbeen, meer zichzelf leren dragen (o.a. veel schakelen)
- George moet aan het been zijn, been = naar voren
- George moet op lengte blijven in de bovenlijn, het liefst zet hij namelijk zijn onderhals erop
- Mijn houding mag alleszins anders, maar momenteel veel bezig met Flexchair en zitlessen
- Niet plakken met mijn onderbeen
- Consequent zijn voor hem
Ik heb overigens heel veel meer werkpunten, maar onze voorbereiding was niet denderend. George heeft 2 maanden vakantie gehad op de wei om lekker te kunnen spelen en groeien, daarna heb ik 3 weken in het bos gereden, en daarna zijn we gelijk doorgegaan naar de instructieweek (op één dressuurwedstrijd na). Je kunt je dus ook wel voorstellen hoe goed de voorbereiding van de wedstrijd was!

Ik heb drie dagen een halfuur les gehad: één keer bij Margo Timmermans, twee keer bij Tonnie Huberts. Beide fijne instructie en veel tips gehad waar ik wat mee kan.
1) Eerste kennismaking bij Margo in de les. George is een kleintje, ik ben 1.70 lang en ik ben hard aan het werk om kilootjes te verliezen. Het plaatje is niet ideaal, daar ben ik me van bewust!

2) Bij Margo in de les

3) Eveneens bij Margo in de les, over de benen al fijn, nog wel wat spanning (te zien aan de staart)

4) De dag erna, bij Tonnie in de les. Hier zijn we aan het schakelen, hij vind het duidelijk moeilijk!

5) Dezelfde les bij Tonnie. Hier schakel ik terug met mijn zit en hij drukt zich meteen uit en komt wat omhoog en verkort in de bovenlijn. Om deze reden is het schakelen zo onwijs belangrijk voor hem!

6) De laatste les bij Tonnie. Ik vind dit zelf best een hele fijne foto omdat hij een steeds actiever achterbeen krijgt! Jammer dat ik hem zo vastpak aan de voorkant...

7) Mooi plaatje! Ik vind wel dat hij nog wel wat te hoog is ingesteld, hij mag voor mij in de trainingen veel meer zakken en de bovenlijn ronder maken.

8) Hier moest ik een stukje de hoek in 'wijken' en hem meer op de buitenschouder zetten. Geeft wel een fijn actief achterbeen!

9) Niet perfect, maar ik zit er niet te veel aan aan de voorkant, en hij loopt op eigen benen.

10) Stukje rechtuit en controleren of hij recht op twee teugels en tussen twee benen is.

11) En omdat ik er achter kwam dat ik bijna alleen maar draffoto's had: ook een galopfoto! Ook hierin veel gewerkt aan het naar voren denken en rijden.

12) En we hebben vooral heel veel lol gehad... Samen spetteren in de waterbak!

Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn jonkie vinden. Ik ben in elk geval erg blij met hem!