Mijn 4-jarige George Clooney (v. Trento B) op instructieweek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Mijn 4-jarige George Clooney (v. Trento B) op instructieweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 14:10

Normaal gesproken zet ik niet zo vaak foto's op Bokt, laat staan rijfoto's. Toch maak ik deze keer een uitzondering voor mijn 4-jarige puppy!

George Clooney is een 4-jarige ruin van Trento B x Gabor. Hij is om en nabij de 1.60/1.62 en sinds november in bezit. Ik heb hem nu zo'n 5 maanden gereden totaal, hij is nog geen jaar zadelmak. George is een heerlijk dier en ik geniet onwijs van hem, maar we noemen hem niet voor niets liefkozend onze 'rilkikker'. George bouwt erg veel spanning op en deze spanning komt er soms pas na een halfuur uit. Het uit zich in rennen, bokken, staart aanknijpen, bit vastpakken, enzovoort. Kortom, we hebben al een lange weg bewandeld voordat ik normaal kon opzadelen, op kon stappen en rond kon rijden zonder het gevoel te hebben dat ik op een tikkende tijdbom zat. Toch debuteerde we vorige week (onverwachts) en wonnen we beide proeven!

Afgelopen week zijn we naar een zelfgeorganiseerde instructieweek geweest in Venhorst. Samen met een stel meiden die ik heb leren kennen, een aantal jaar geleden, tijdens een instructieweek van de KNHS. We hebben een onwijs leuke en gezellige week gehad! En bovenal heb ik heel erg genoten van mijn knappe en brave George. Hij deed het zo top!

De punten waar wij thuis en in de lessen aan werken zijn:
- George moet naar voren leren denken
- George moet meer op het achterbeen, meer zichzelf leren dragen (o.a. veel schakelen)
- George moet aan het been zijn, been = naar voren
- George moet op lengte blijven in de bovenlijn, het liefst zet hij namelijk zijn onderhals erop
- Mijn houding mag alleszins anders, maar momenteel veel bezig met Flexchair en zitlessen
- Niet plakken met mijn onderbeen
- Consequent zijn voor hem

Ik heb overigens heel veel meer werkpunten, maar onze voorbereiding was niet denderend. George heeft 2 maanden vakantie gehad op de wei om lekker te kunnen spelen en groeien, daarna heb ik 3 weken in het bos gereden, en daarna zijn we gelijk doorgegaan naar de instructieweek (op één dressuurwedstrijd na). Je kunt je dus ook wel voorstellen hoe goed de voorbereiding van de wedstrijd was!

:+

Ik heb drie dagen een halfuur les gehad: één keer bij Margo Timmermans, twee keer bij Tonnie Huberts. Beide fijne instructie en veel tips gehad waar ik wat mee kan.

1) Eerste kennismaking bij Margo in de les. George is een kleintje, ik ben 1.70 lang en ik ben hard aan het werk om kilootjes te verliezen. Het plaatje is niet ideaal, daar ben ik me van bewust!
Afbeelding

2) Bij Margo in de les
Afbeelding

3) Eveneens bij Margo in de les, over de benen al fijn, nog wel wat spanning (te zien aan de staart)
Afbeelding

4) De dag erna, bij Tonnie in de les. Hier zijn we aan het schakelen, hij vind het duidelijk moeilijk!
Afbeelding

5) Dezelfde les bij Tonnie. Hier schakel ik terug met mijn zit en hij drukt zich meteen uit en komt wat omhoog en verkort in de bovenlijn. Om deze reden is het schakelen zo onwijs belangrijk voor hem!
Afbeelding

6) De laatste les bij Tonnie. Ik vind dit zelf best een hele fijne foto omdat hij een steeds actiever achterbeen krijgt! Jammer dat ik hem zo vastpak aan de voorkant...
Afbeelding

7) Mooi plaatje! Ik vind wel dat hij nog wel wat te hoog is ingesteld, hij mag voor mij in de trainingen veel meer zakken en de bovenlijn ronder maken.
Afbeelding

8) Hier moest ik een stukje de hoek in 'wijken' en hem meer op de buitenschouder zetten. Geeft wel een fijn actief achterbeen!
Afbeelding

9) Niet perfect, maar ik zit er niet te veel aan aan de voorkant, en hij loopt op eigen benen.
Afbeelding

10) Stukje rechtuit en controleren of hij recht op twee teugels en tussen twee benen is.
Afbeelding

11) En omdat ik er achter kwam dat ik bijna alleen maar draffoto's had: ook een galopfoto! Ook hierin veel gewerkt aan het naar voren denken en rijden.
Afbeelding

12) En we hebben vooral heel veel lol gehad... Samen spetteren in de waterbak! :)
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn jonkie vinden. Ik ben in elk geval erg blij met hem! :)

Cotedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:12

:D Ah wat een leuke puppy!

Wat goed dat je er zo bewust mee bezig bent. Zitten al goede momenten tussen. Hij mag van mij inderdaad veel meer zakken. Ik zou veel bezig zijn met elasticiteit, het laten zakken van het hoofd/hals. Maar dat komt allemaal wel.

Ik zou super trots zijn op zo'n leuk paard.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:17

Oh, wat een leuk jonkie <3 . Wat ben jij kritisch op jezelf. Natuurlijk is alles nog niet zoals het hoort. Maar dat hoort ook zo bij zo'n jong paard. Gewoon lekker de tijd nemen, dan wordt hij vanzelf wel sterker. En gaat alles veel gemakkelijker. Ga zo door. :j

Picassox

Re: Mijn 4-jarige George Clooney (v. Trento B) op instructieweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 15:30

Dankjewel! We zijn thuis heel veel bezig met uitschuiven, halsstrekken, lang laten maken in de overgangen. Tonnie vond dat hij dat niet continu mocht doen en dat hij nu wat meer in proefhouding moest gaan lopen. Vandaar! Maar bedankt, ik ben me bewust van dat ik die houding regelmatig moet afwisselen!

Dank jullie voor de leuke reacties! :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:33

Sjee niet zo kritisch op jezelf hoor :D Ziet er al hartstikke fijn uit :D Jij en George zijn een leuke combi!!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:37

Ziet er fijn uit zeg, zeker foto 6 en 9!
Vind je er ook mooi op passen, helemaal niet te groot of zwaar.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:53

Wat een leukerd zeg! Daar kun je veel plezier van gaan hebben :) Ik vind het ook mooi passen hoor, maak je daar niet druk om.

Wel een tip: ik zie veel opmerkingen over spanning bij je paard, en wat je paard nog allemaal moet verbeteren. De verbetering begint echter altijd bij jezelf, pas als je dat als iets "van jou" ziet kun je er daadwerkelijk zelf ook wat mee! Zo goed bewust als jij met alles om lijkt te gaan, kun je aan het omkeren van die gedachtewijze heel veel hebben :j
De spanning is een goed voorbeeld: er lijkt nog vrij veel spanning op je armen en schouders te staan, waar je paard ook op gaat spannen. Als jij begint met dat bewust meer los te gaan laten, zul je zien dat je paard jou daarin ook weer gaat spiegelen en weer meer spanning loslaat :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 16:16

6 vind ik ook een hele mooie foto!
Leuke combinatie, plaatje is wat mij betreft helemaal niet verkeerd hoor

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 18:32

Dankjewel voor de uitgebreide reactie Vientje! Ik neem het mee! :)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 01:13

Kanjers!
Jullie gaan hard vooruit en jij bent je vooral erg goed bewust van jullie aandachtspunten!

Jullie komen er samen wel hoor, beide echte toppers <3

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:20

Ik vind je helemaal niet veel te groot voor je paard hoor!!

Ik zelf ben ook goed 1.70 en mijn paard is ook 1.62 en past prima ;)

De foto's zien er goed uit, ga zo door :)

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:28

Wat een ontzettend leuk paard! Die bles <3
Je ziet dat het een kleintje is, maar die zal ook nog wel meer gaan uitzwaren.
De mijne is nu zo'n 1.63m maar begint echt al meer paard te worden.
Puntje aan je houding, ik vind dat je je onderbenen wat te veel naar achteren hebt liggen.
Het ziet eruit als een fijne week waarin je veel hebt geleerd! Wat zijn je verdere plannen met hem? :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-15 13:08

Dankje GerenGer! Dank je voor je punt wat betreft mijn houding! Hmm, lastig om daar een balans in te zoeken. Ik ben namelijk al tijden bezig bij een opleiding die veel aandacht besteed aan houding en zit, en zij vonden juist dat ik altijd te veel in stoelzit zat. Van hen moest ik juist meer mijn benen naar achteren, ik was er juist zo hard op aan het oefenen geweest! Maar ik begrijp je punt, want op momenten dat mijn been te ver naar achteren gaat, kiep ik naar voren.

Mijn verdere plannen... Ik zou hem heel graag Z2 willen starten in de toekomst, dat is wel het doel tenminste. Verder wil ik gewoon heel veel plezier met hem beleven, vertrouwen en vooral plezier in het rijden terug krijgen, hem heel houden (ook heel belangrijk!) en ik zeg altijd met een gekke bek dat ik hem het braafste paard van NL wil maken... Ik wil gewoon een heel fijn gebruikspaard zonder gebruiksaanwijzing, dus daarom zijn we hard met heel veel dingen aan het oefenen!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 14:56

George <3 Jullie deden het echt super!! Komt helemaal goed met jullie! :j

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 15:49

Het enigste wat me opvalt is

George moet
George moet
George moet
... Jeetje dat beest is 4 he?
En daarbij vind ik hem echt niet zo slecht lopen!
Ennuhh je MOET hem dat leren he ;)

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:33

Kozbi schreef:

George moet
George moet
George moet

Hij loopt ook zeker niet slecht, in tegendeel zelfs, en dat de woorden "hij moet" gebruikt worden, wil niet zeggen dat TS bedoelt dat hij dat NU moet. Meer dat TS dat zelf ook al wel in de gaten heeft, maar dat ze daar nu nog niet aan toe zijn. Ik weet dat TS erg zuinig is op haar puppy,dus maak je maar niet ongerust. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 16:36

kevinsky schreef:
Ik vind je helemaal niet veel te groot voor je paard hoor!!

Ik zelf ben ook goed 1.70 en mijn paard is ook 1.62 en past prima ;)

Precies! Mijn paard is zelfs maar 1.53 en ik 1.68 en ook dat gaat echt helemaal prima.

Je bent goed op weg! +:)+

Lynnc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:37

Leuke foto's, ziet ernaar uitdat jullie beide heel veel hebben bijgeleerd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:47

Owww...wat een prachtig paard!!!Mooie grote passen neemt hij,ziet er prima uit!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:47

Kozbi schreef:

George moet
George moet
George moet

Misschien een beetje banketstaaf geformuleerd, maar het is eigenlijk wel de waarheid...
TS heeft er zelf weinig aan als ZIJ beter op HAAR achterhand gaat lopen bijvoorbeeld.
En ze zal ook wel begrijpen dat voor een 4 jarige ze hem goed aan het lopen heeft. Maar dit zijn wel verbeterpunten. Het is maar net hoe je het op wil pakken...

Ik ben alleen al fan vanwege zijn naam TS.. :') Echt geweldig!

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 17:50

Ziet er goed uit al hoor! Leuk om te zien, ik rij nu ook een 4 jarige sinds om en nabij mei serieus aan de slag, onze werkpunten zijn bijna hetzelfde. Reactie voor been, continu voorwaarts denken, bovenlijn ontspannen en gesloten overgangen en voor mij heel erg consequent zijn. Is niet makkelijk, maar lekker verder blijven trainen, komt zo te zien hartstikke goed, veel plezier met je paard!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-15 21:58

Bedankt voor de leuke reacties! Ik ben ook zo blij met hem!

Kozbi schreef:

George moet
George moet
George moet

Oke, je hebt gelijk: ik heb het niet ideaal geformuleerd misschien. Toch zie ik dit wel als doelen in mijn training, met het hoofddoel mijn paard gezond te houden en optimaal mogelijk te trainen.

Het zo optimaal mogelijk trainen heeft overigens niets te maken met de snelheid waarmee hij in de wedstrijdsport moet mee lopen, maar heeft te maken dat hij lekker in z'n vel en in z'n lijf zit. Vooral het mentale stuk is daarbij van belang; zo train ik eigenlijk nooit in de baan (vandaar ook mijn fantastische voorbereiding op deze week) maar altijd in het bos. Ik vind het belangrijk dat hij het werk leuk vind.

Hij hoeft niet over 3 jaar Z te lopen, hij krijgt alle tijd, rust en ruimte die hij nodig heeft. De werkpunten die ik heb opgeschreven zijn als leidraad voor de training, zodat hij zich op de juiste manier ontwikkeld.

Hij heeft overigens nu weer 2 weken vakantie en staat dagelijks op het land. Dus wees niet bang, er is geen haast met hem! :)

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 17:53

Wat is George een super leuk beestje om te zien!
Punten geef je zelf al aan en alles op zijn tijd.
Lekker kilometers maken en vooral genieten!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-15 22:29

Lief! Dankjewel! Dat gaan we zeker doen!

Ik vind hem ook heel leuk om naar te kijken, maar dat vinden veel mensen van hun eigen paard! Haha! ;-)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:34

Wat is ie toch leeeeuuk <3
Wat fijn om je weer zo lekker te zien rijden Penny!
Vind het er echt goed uit zien en je pakt het allemaal erg fijn aan :)
Hoop dat je met hem wat meer geluk hebt!!