Van Puppy naar stoere vent.. Les en Fotoshoot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bernadetl

Van Puppy naar stoere vent.. Les en Fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:20

Ik leerde hem 2 jaar geleden kennen.
Het was echt nog een puppy, en bang voor de hele wereld. Je kon hem moeilijk uit de wei halen, rende voor iedereen weg. Ik was meteen op hem verliefd, ik zag iets in hem... De meeste verklaarde me voor gek, maar ik wist dat hij mijn maatje door dik en dun zou worden!
We hebben wat tegenslagen gehad, o.a. een metaal allergie, maar ook dat hebben we overwonnen.

Mijn knapperd met de naam Monty ( Montender x Quickstar)
Het is een oldenburger ruin van 1.70.
Hij is 7 jaar oud en nu goed 2,5 jaar onder het zadel.

Sinds vorig jaar november les ik bij een geweldige instructeur. Echte klassieke dressuur, hij pakt het geweldig op. We doen veel oefeningen zodat hij lekker los in het lijf is.

Ik vond het erg leuk om met jullie te delen, ben ontzettend trots op hem.
Leuk als jullie een reactie plaatsen, opmerkingen en tips zijn altijd welkom wel opbouwend :-)
Ik wil er denk ik 2 of 3 laten uitvergroten.. Welke vinden jullie?

Voor jullie beeld... Zo zag hij eruit toen ik hem kocht...
Afbeelding

Monty in actie mei 2015:

Afbeelding
appuyeren..

Afbeelding
Galop

Afbeelding
Wijken

Afbeelding
Jammer dat ik net mijn ogen dicht deed.... :(

Afbeelding
Schouderbinnenwaards

Afbeelding
Travers

Afbeelding
<3

Afbeelding
(jammer van die tenen.... 8)7 )

Afbeelding
Lief snuitje

Afbeelding

Bedankt en tot ziens! :wave:
Laatst bijgewerkt door bernadetl op 01-06-15 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Anomien

Re: Van Puppy naar stoere vent.. Les en Fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:22

Mooi paard, maar mis wel erg het voorwaartse en actieve. Dan wordt de rest ook makkelijker.

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 19:36

Dank je knert!
Misschien net op de foto's niet goed te zien. Hij is super actief aan de achterkant. Paard heeft alleen veel kracht nodig met sluiten zodat hij van achter uit mooi die berg op kan lopen, dit mist hij nog voor een deel.( hij heeft nu eenmaal niet die hoge dressuur hals) Maar met tijd, geduld en hard trainen komt dit met de tijd wel.
Ben blij dat het een Happy paard is :-)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:44

Hoe bevalt de micklem jou? En wauw wat een gave frontriem heb je erop! Hij is al mooi bijgetrokken sinds je hem hebt, goed bezig dus. Hij kantelt nog wel iets in de galop op foto 3.

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 20:55

@Rije, thnx!
de micklem bevalt mij super! Ons andere paard loopt hier ook geweldig op en ik ken meerdere mensen die ermee rijden en er ontzettend blij mee zijn!
Denk je er ook over na om mee te gaan rijden?
Je hebt gelijk met dat kantelen, hij wil zichzelf snel strak maken, eerder deed hij dit in heel zijn lijf, nu soms nog in de kaak. Dit gaat gelukkig al veeeeeel beter :-). We worden hier goed in begeleid door onze juf, ontspanning...ontspanning en ontspanning.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 21:04

Ik heb mijn vorige paarden er jarenlang mee gereden. Ik rij nu western, dus de micklem is verkocht, maar ik vond het een geweldig hoofdstel met vele voordelen :j

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 21:08

Het is inderdaad een geweldig hoofdstel, die van mij willen niet anders meer ;-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:42

We hebben het er al vaker over gehad, maar owww wat lijken die twee Montender nakomelingen van ons op elkaar. Qua uiterlijk (als is de mijne wat kleiner), maar nog veel meer qua gedrag :D . Net zo puppy, net zo bang van de wereld en moeilijk uit de wei halen, en dat spannen in de kaak, maar altijd "willing to work" +:)+ !

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:38

Ik zal wel niet goed begrijpen waarom klassiek anders is dan gewoon dressuur. Maar ik zie echt hetzelfde als Knert. Als dat niet het geval is, mijn excuses. Ik zou echter wel eens een filmpje willen zien, want de foto's doen kennelijk anders aan dan de werkelijkheid. Dat is wel jammer.
Je hebt een erg mooi paard, maar ook ik mis de activiteit. Op je eerste galopfoto te zien doordat het lijkt alsof voor en achter niet met elkaar verbonden zijn in en door het middenstuk. Achter ziet het er heel goed uit, maar de beweging wordt niet doorgegeven naar voren. Ook de losse teugel vind ik daar er onprettig uit zien. In het wijken lijkt de achterhand voor te gaan, maar je paard schaart wel mooi! Probeer de schouder voor te houden (die komt dus het eerste op de hoefslag).

Losse teugel zie ik overal. Ik weet niet of dat hoort bij je manier van les krijgen, maar ik heb er geen prettige ervaringen mee. Ik zie graag dat het paard de hand opzoekt, hier hoeft helemaal geen kracht of druk aan te pas te komen.

lisaguus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:41

Wat een leuk paard!
(en wat een leuk hoofdstel (: )

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 20:34

Dank je lisaguus!

@janine
Wat ik veel zie is dat iedereen doorkrult, ik heb licht contact absoluut geen losse teugel, maar ga wel voor het neusje eruit.
Paard dook eerst constant en dit gaat veel beter. Hij zoekt zeker mijn hand op, zowel laag als hoger ingesteld.
Eerder op andere manier gereden en het paard deed helemaal niets meer. Wij vinden dit erg fijn, en de oefeningen gaan geloof ik ook redelijk..
Hij doet nu inderdaad nog meer aan de achterkant dan aan de voorkant, legt helaas nog niet zijn voorbenen in zin nek... Maar dat komt wel met de tijd.
https://www.youtube.com/watch?v=_oi1fQ4F_9M

Van mijn instructeur moet hij juist los komen van mijn binnenteugel wanneer hij zijn binnenachterbeen eronder zet. (maar geloof me, die klappert echt niet). Paard is nog puppy en we zijn volop in de leer. Ik geloof dat ik niets forceer of onvriendelijks doe tijdens het rijden, krijg nu bijna de neiging om mezelf te verdedigen... maar mag hopen dat dit niet nodig is :-)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 20:56

bernadetl schreef:
@janine
Wat ik veel zie is dat iedereen doorkrult, ik heb licht contact absoluut geen losse teugel, maar ga wel voor het neusje eruit.
Paard dook eerst constant en dit gaat veel beter. Hij zoekt zeker mijn hand op, zowel laag als hoger ingesteld.
Eerder op andere manier gereden en het paard deed helemaal niets meer. Wij vinden dit erg fijn, en de oefeningen gaan geloof ik ook redelijk..
Hij doet nu inderdaad nog meer aan de achterkant dan aan de voorkant, legt helaas nog niet zijn voorbenen in zin nek... Maar dat komt wel met de tijd.
https://www.youtube.com/watch?v=_oi1fQ4F_9M

Van mijn instructeur moet hij juist los komen van mijn binnenteugel wanneer hij zijn binnenachterbeen eronder zet. (maar geloof me, die klappert echt niet). Paard is nog puppy en we zijn volop in de leer. Ik geloof dat ik niets forceer of onvriendelijks doe tijdens het rijden, krijg nu bijna de neiging om mezelf te verdedigen... maar mag hopen dat dit niet nodig is :-)

ik weet niet waarom je het hebt over veel doorkrullen, daar heb ik niets over gezegd geloof ik. Maar ik wil er wel even op reageren. Niet elk paard is eenvoudig voor de loodlijn te rijden. Met name op basisniveau (t/m Z2) zijn niet alle paarden even sterk om dit te kunnen doen. Dat men dit altijd maar met alle geweld wil, prima. Maar het gaat in heel erg veel gevallen (niet zo efficiënte bouw bijvoorbeeld) meer ten koste van de beweging dan dat het ten goede komt.
Maar wanneer je je paard goed voor elkaar hebt, kan je ook prima op basisniveau je paard fijn door de kaak hebben en voor de loodlijn (mits qua bouw en kracht mogelijk). Wanneer je paard voldoende door het lijf is en makkelijk van achteruit beweegt kan deze iets lichter worden van voor en daardoor een mooiere welving in de hals maken en daarin ook nog fijn blijven in de kaaklijn.

Begrijp ook niet helemaal wat een paard op een andere manier gereden er mee van doen heeft. Ik probeer alleen te reageren op jouw plaatjes.

Paard hoeft z'n voorbenen ook zeker niet in de nek te leggen. Maar hieruit blijkt naar mijn idee wel een beetje dat het paard niet voldoende door het lijf loopt. Maar op het filmpje valt dit 100% mee hoor :)

In het wijken vind ik het paard iets te ongecontroleerd over de schouder weglopen, hierin zou ik gaan oefenen op 3 passen opzij, 3 passen recht, 3 passen opzij etc. etc.

Paard los van de binnenteugel is iets anders dan een losse binnenteugel. Het paard kan ook gewoon in een lichte verbinding blijven. Maar het paard moet ten alle tijde los van de teugel blijven in een licht contact. In training is dit natuurlijk niet haalbaar om constant een ontspannen, losse verbinding te houden. Je moet af en toe een paard ook iets duidelijk maken, Rome is tenslotte ook niet in één dag gebouwd.

Wat ik zelf heb ervaren is dat een teugel heus niet per se hoeft te klapperen voor je gevoel, maar dat dit aan de grond toch heel erg goed zichtbaar is. Je hoeft je er niets van aan te trekken hoor (je hoeft je van mijn hele post niets aan te trekken als je dat niet wil), ik heb bij mezelf gemerkt dat het letten op die kleine dingetjes (uiteraard met dank aan mijn instructrice) erg goede resultaten boekt. Paard loopt beduidend beter door hele stomme kleine dingetjes.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:08

Wat een mooi paard zeg! Ik vind t er allemaal erg vriendelijk uitzien hoor....t is duidelijk dat je gek op hem bent en t rustig aan wil opbouwen. Veel plezier samen +:)+

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:14

@ janine
Sorry, stomme reactie van me. Mijn excuus!
IK ben het met jou commentaar op dit punt ook volledig eens, hier werken we hard aan!
Filmpje is alweer van een maand terug, en hij verbeterd echt dagelijks. Wisselen het wijken en andere zijgangen veel af, met wacht momenten, of vanaf de hoefslag wijken.
Ik ben er van overtuigd dat het goed komt met die kaak, alleen dit blijft gewoon moeilijk. ( lees eerder zette hij alles vast en ging hij rennen)
Ben blij dat de filmpjes je meevallen, we doen ons best. Hij gaat steeds meer ontspannen :-)
Dat van die binnenteugel zal wel een momentje geweest zijn op de foto. Hij sluit soms ineens zo gigantisch dat ik vergeet te zitten of uit balans raak, zoiets zal hier dan ook wel het geval geweest zijn. Al vind ik zijn achterhand hier wel erg mooi dalen en zijn spronggewricht goed gebruiken.

Ik heb een hele fijne instructeur die me juist wijst op die hele kleine dingen waar jij het nu over hebt. We lessen wekelijks bij haar. IK herken die kleine dingen dus heel erg goed! :j
Dank voor je antwoord!

@ testes ... dank je, ben ontzettend gek op hem! :-)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:26

Hmmm, ik denk dat ik Monty's halfbroer maar eens naar jou moet brengen om te laten rijden :P .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:49

bernadetl schreef:
Sorry, stomme reactie van me. Ik zie het helaas veel in mijn omgeving en dacht dat je ook zn "type"was. Mijn excuus!
IK ben het met jou commentaar op dit punt ook volledig eens, hier werken we hard aan!
Filmpje is alweer van een maand terug, en hij verbeterd echt dagelijks. Wisselen het wijken en andere zijgangen veel af, met wacht momenten, of vanaf de hoefslag wijken.
Ik ben er van overtuigd dat het goed komt met die kaak, alleen dit blijft gewoon moeilijk. ( lees eerder zette hij alles vast en ging hij rennen)
Ben blij dat de filmpjes je meevallen, we doen ons best. Hij gaat steeds meer ontspannen :-)
Dat van die binnenteugel zal wel een momentje geweest zijn op de foto. Hij sluit soms ineens zo gigantisch dat ik vergeet te zitten of uit balans raak, zoiets zal hier dan ook wel het geval geweest zijn. Al vind ik zijn achterhand hier wel erg mooi dalen en zijn spronggewricht goed gebruiken.

Ik heb een hele fijne instructeur die me juist wijst op die hele kleine dingen waar jij het nu over hebt. We lessen wekelijks bij haar. IK herken die kleine dingen dus heel erg goed! :j
Dank voor je antwoord!

Nee, ik ben geen trek en schop heks hoor _O- (net als bijna elke ruiter naar mijn idee overigens ;) ) Maar ook dan kan je een paard achter de loodlijn krijgen, omdat een paard dat makkelijker vindt. Een paard uit z'n eigen houding halen en in de juiste houding rijden is heel erg moeilijk.
Ik rij weliswaar niet klassiek en begrijp het hele verschil ook niet. Nouja, ik begrijp dat men in het klassieke sneller met zijgangen bezig gaat dan ik doe op mijn manier. Welke manier dat dan ook mag zijn. Dat met die kaak komt ook zeker wel goed hoor. Maar binnen 'mijn' manier horen die zijgangen er nog niet heel erg bij. Ja tuurlijk ga je wat wijken en schoudervoor wanneer het paard goed genoeg aanvoelt in de training (en dat kan per dag verschillen). Maar appuyementen vind ik op zo'n moment persoonlijk nog niet belangrijk. Juist omdat het paard nog niet lekker los door de kaak is. Dan ben ik meer voor overgangen, schakelen etc. En zelf de hand goed aanbieden, zodat het paard deze ook op gaat zoeken. Persoonlijk heb ik de ervaring dat het met dat basiswerk juist sneller gaat. Feitelijk omdat je gewoon constant bezig bent het paard van achter naar voor te rijden zonder er ingewikkelde dingen bij te halen.

Als je paard uit het niets iets doet waardoor jij even vergeet te rijden, probeer dat voor te zijn. Door je paard constant te rijden, ook in de hoeken en juist op de rechte zijden ;) Als je paard het binnenachterbeen buiten de massa wil plaatsen, probeer dan de voorhand iets naar binnen te zetten, maar heel licht. Probeer constant te voelen wat er gebeurt en hoe recht je paard daarin is. Het kost heel veel concentratie, maar het voorkomt gekke uitspattingen van je paard, omdat je hem eigenlijk constant aan het werk hebt daardoor. Niet dat het daardoor 100% de aandacht bij jou heeft, maar je bent dan een heel eind op weg.

En nogmaals, het zijn maar tips. Doe er mee wat je wilt, als je er niets mee doet vind ik het ook prima ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 03:27

Zo die is wel veel bij gekomen! Vind voor en na foto s altijd leuk om te zien :)

Van mij zou het paard er iets meer doorheen mogen Ik mis net die buiging in de nek waardoor paard wat meer over de rug kan komen en voor en achter meer 1 verbinding worden! Zeker op je filmpje vind ik hem wat lang worden in het lijf

Zoals boven al genoemd schakelen overgangen je paard zou wat meer in en uit mogen schuiven zoals een accordeon zo soepel moet die worden :D

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 05:27

Ja maar een paar kilo..Gelukkig :-)

De oefeningen zijn juist voor het rechtrichten. Zo doet iedereen het op zijn eigen manier.

Bedankt voor de tips
We werken eraan :-D

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 06:27

@gem.... breng hem maar langs hoor :-)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 06:34

Leuk dier! :D Hoe bevalt dat hoofdstel je? :)

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 06:36

Eline, dank je :-)
erg goed. Echt een aanrader voor het paard!