Veel bokkers kennen het strao rijden al, een jaarlijkse traditie die je op veel dorpen hier vind, maar behalve hier op het eiland nergens anders in Nederland. Een unieke traditie dus!
Dit was mijn 3e keer, maar voor mijn paard Modena was het de 1e keer. Ook voor Heidi en mijn stiefdochter Chantal was het de eerste keer.
Voor degene die er nu nog steeds niks van begrijpen, Modena begreep er zelf ook niet veel van, dus het lijkt me leuk als zij het jullie aan de hand van haar eigen ervaring uitlegt.

Enkele weken krijg ik al te horen van mijn mens dat er vandaag iets bijzonders gebeuren ging. Ik moest mij als een braaf paard gedragen, niet aan de kletter gaan, en ze bleef maar herhalen dat het geen race was. Ik opperde nog dat ik er een race van kon maken als dat moest, maar dat was absoluut niet de bedoeling en ik kon veel eten verdienen als ik het niet zou doen. Dus mocht iemand zich afvragen waarom ik niet voorop liep, de tegenpartij heeft de overwinning gekocht!
Nou vanochtend moest ik eerst zelf lopen naar Serooskerke. Heidi ging met de trailer maar mijn mens vond dat ik energie kwijt moest ofzo. Nouja het was maar 10 km dus we waren er binnen een uurtje.
Eenmaal aangekomen heb ik lekker grasjes gegeten en kwam er opeens allemaal versiering tevoorschijn?
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... ozpwvu.jpg
Mijn schoentjes waren even afgeweest om te kijken of het goed ging, en hier gingen ze weer aan. Het zijn mijn HARDloopschoenen.

Daarna gingen we de ring op, rond de kerk. Bleken er echt heel veel andere paarden te zijn. Ik werd er opeens helemaal vrolijk en blij van. Mijn mens een beetje zenuwachtig.

Eenmaal daar was ik diep teleurgesteld. We moesten opstellen en wachten? Heb geschraapt en gemaaid maar die dooie boel bleef.

Bleek het een soort borrel te wezen? Iedereen ging vrolijk aan de hapjes en de drankjes!

En nog eten... De teleurstelling druipt van mijn gezicht af, ziet u dat?

Toen ging er toch wat gebeuren, tenminste volgens het programma.
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... vufacw.jpg
Nou dat viel ook nog tegen, we ging alleen maar stappen en draven. Beetje slof slof. Ik werd er niet moe van, maar toch gingen we binnen mum van tijd pauze houden? Volgens mij was het een flauw excuus van de mensen voor meer gezelligheid, want jahoor daar waren de hapjes en de drankjes weer! Nee het schoot niet op.

Daarna weer op pad, met zijn allen een lang graspad op. Ik dacht even ja, nu gaan we toch racen. Mens terug zenuwachtig? Maar nee, meer stappen.

Het strand! Nu moest het echt gaan gebeuren dacht ik. Mens geïrriteerd.

Maar nee, ik moest stappen (alweer...) en het water in om mijn voeten te wassen. Dit was blijkbaar het hoogtepunt van de hele happening, dat voeten wassen is om de kwade geesten te verjagen zodat de boerenpaarden gezond en wel aan het nieuwe landbouwseizoen kunnen beginnen. Ik ben benieuwd, wou meteen daarna proberen of ik nu harder kon galopperen maar dat mocht niet. Ik laat het jullie nog horen.

Wachten, sommige paarden mochten op het strand nog galoperen. Ik niet... Moest op Heidi passen ofzo.
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... prktkk.jpg
Dat was het dan, na het strand werden we door de drumband terug naar het dorp begeleid. Mijn mens kon opeens weer echt lachen.

Kijk ziet u?

Hierna was het ook nog ringrijden, dat is anders dan ringsteken. Je rijd in draf of galop een rondje om de kerk, en probeert dan met een kort stokje de drie ringen te steken. Hier heb ik ook aan meegedaan, en Heidi ook!
Daarna was het mooi geweest, ik was om tien uur of zo van stal vertrokken. Op de terugweg mocht ik wel in de trailer, en zo was ik om half 6 weer thuis. Ik ben echt wel een ervaring rijker. En een hoop met eten! Ondanks mijn drukke gedoe, mijn gedribbel en gedraai, en ook nog ergens een miniscuul 2 voorvoeten van de grond moment, heb ik steeds braaf geluisterd naar elke ophouding.

Ik hoop dat jullie mijn relaas en mijn foto's leuk vonden. Ik vond het uiteindelijk toch ook best leuk, toen ik eenmaal begreep wat de bedoeling was. Misschien doe ik het volgend jaar wel weer.
Groetjes, Modena