vrolijke time weer lekker in de buitenbak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

robbie88

vrolijke time weer lekker in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:02

Time is een 5 jaar oude kruising appaloosa x nrps, ik heb haar in juni gekocht en vooral de eerste maanden rechtuit buiten gereden, helaas met het slechte weer wat gewissel in stallen gehad, 100 kg afgevallen na een reactie op vaccinatie, en zo diep in de drek buiten staan dat ik niks kon, mijn paard begin deze maand toch verhuisd naar de binnenbak.

Vol enthousiasme begonnen met rijden en aan de hand met elkaar bezig te zijn. Time is vrij sensibel, en poetsen en opzadelen blijft iets spannends, waardoor ze ook heel heftig kan reageren als het te snel gaat.
helaas vond ze de stal zo fijn en lekker schoon dat ze direct de eerste week vast heeft gelegen, en net niet helemaal fijn door het lijf liep, Vorige week is de osteopaat geweest en nu kunnen we dan eindelijk lekker aan de slag.spiertjes kweken op dat mooie gevlekte lijf van haar, ze is ondanks dat ze 5 is erg guppie om te zien, maar eigenlijk heeft ze ook nog niet veel meer gedaan dan een 3 jarige.

Er is veel werk aan de winkel, vanaf volgende week heb ik iedere week extra priveles.
Time duikt het liefst achter de teugel met de neus naar de borst, dus ben erg bezig haar naar de hand toe te rijden, wat soms best lastig is omdat ze best heet is, toch ben ik van mening dat eerst de motor goed moet werken in combinatie met mijn been en zit. Mijn hand wil ik graag in een stille verbinding hebben met het liefst lichte druk, maar ook dat ze mijn hand mag en kan vertrouwen.
Mijn doel is om uiteindelijk een mooie stille aanleuning van achter uit gereden te hebben met het neusje mooi voor de neuslijn, maar ik ben geen anky dus het zal wel wat langer duren:)

Dat dat nog een paar weken of maanden duurt voor er echt fijn resultaat is vind ik niet erg, ik heb geen haast met haar, en mijn eigen prestatiedrang is er niet meer zo, ik wil graag lang van haar genieten, en dan is recht voorwaarts punt 1:).
Verder hebben we nog heel veel werk met elkaar te verzetten buiten het rijden om, zodat ze ook in de omgang wat makkelijker gaat worden en minder explosief, maar heb vertrouwen in de toekomst.

Dank je wel CK88 voor de plaatjes, oh ja ik heb echt wel 2 kanten op gereden:P
en mijn hoofd... tja, zegt genoeg toch..

Afbeelding

iets een opwaartse ophouding om contact te krijgen..vind dat nog erg wennen
Afbeelding

Afbeelding

lekker doorrijden af en toe eens de andere kant, bandages nog wat smeriger...daar zijn we weer:)
Afbeelding

Afbeelding

lekker even lange teugel gestapt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

galop:
ik moet echt op mijn kont leren zitten..zal het wel nooit leren..
Afbeelding

Afbeelding

water blijft spannend
Afbeelding

genieten!!!
Afbeelding

klaar, ik rijd voor mezelf 20 minuutjes 3/4 x per week waarvan 1 of 2 x les a 30 minuten.
Afbeelding

Renee_S

Re: vrolijke time weer lekker in de buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:07

Wat een gaaf paardje!
Ik zou graag haar neusje er iets meer uit zien. Probeer ook je handen rechtop te houde.
Ik vind het er verder erg vriendelijk uit zien

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:07

Mooi hoor :D jullie blijven een mooie combi

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:08

Probeer nog wat meer toe te geven met je handen, op de foto's dat je dit wat meer doet zie je duidelijk dat het neusje er wat meer uit komt in plaats van richting de borst. Succes!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:10

Net alsof iemand met een gum over haar kont is gegaan :P Apart zo.

Je hebt het over 'lange teugel stappen' maar ik zie daar geen foto bij :+

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:12

Leuk paard, met veel bewegings"drive", en potentieel, hetgeen TS echter niet helemaal goed begeleidt, want het commentaar bij sommige foto's zie ik dan weer helemaal niet terug in de foto zelf.
bijv.: uitstappen met lange teugel... waar dan? Ik zie amper verschil tussen dit beeld en het "aan de teugel" gereden worden.

Dit paard zou eerst goed VWNW over de rug gereden moeten worden,aan oprichting in dit stadium zou er nog niets gelegen moeten zijn.

Combinatie op zich ziet er wel bij elkaar passend uit, dus dat moet goedkomen met prive-les!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:40

Die foto ontbreekt vast, want dit paard kan echt met de neus zowat in de grond als ze haar lang en laag rijdt ;) en ze is heet, en kruipt graag achter de teugel, hier gaaf ze ook hard mee aan het werk met haar instructrice :)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 17:54

De foto.s zijn in deze volgorde gemaakt, het beeld van de eerste paar foto's is wat ik niet wil en de laatste paar is het beeld waar ik naar toe werk.
Vwnw is waar ik aan werk maar dan wel graag neerwaarts vanaf het achterbeen en niet een neus op de grond vanaf de voorhand zonder contact.dus eerst voorwaarts naar de hand met neus voor de l.l daarna neerwaarts.. met oprichting ben ik niet bezig.

Wellicht als je het verhaal er voor leest terpentijn.. het probleem is juist dat ik eerst contact met de mond moet krijgen.. ik kan de handen wel naar de oren steken maar dan blijft ze met neus op de borst.. ik rij alleen maar van achter van voor door, maar ik moet eerst druk in de hand krijgen zodat ze mijn hand ook verder naar voren en/ of beneden kan gaan volgen .foto van halsstrekken heb ik idd niet gepost, zal hem straks er bij zoeken.

slina: j haha dat is grappig benoemd dat gummen, die witte haren zijn ook echt spierwit, haar benen normaal ook, maar ja die modder he:)
Laatst bijgewerkt door robbie88 op 26-02-15 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:13

Ik blijf het een leuk dier vinden :D
Ik snap de opmerking wel over het wat hoger instellen, maar ik begrijp dat je eerst contact moet hebben voordat je uberhaupt die hals kunt gaan uitschuiven.
Het 2e deel van de foto's krijg je mooi contact, ik denk dat dat een mooie que is om langzaam de hand te geven, en dan kleine stukjes. Je kunt weer stelling en buiging vragen om contact aan te nemen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:14

Leuk paardje zeg!
Maar ik heb het idee dat het zadel voor jou niet helemaal goed zit.. Wrongen te ver naar achteren waardoor je voorover gebogen gaat zitten, en wellicht een te ondiepe lepel of zie ik dat verkeerd?
Denk dat ze met wat oefenen het ver kan schoppen :)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 18:20

Joolien: ja dat klopt, ik heb bewust foto's laten zien van het proces, van hoe we starten, en hoe het niet moet, van waar ik graag naar toe wil, Bij de eerste 2 foto's heb ik helemaal geen contact, vanaf het laatste plaatje wil ik graag gaan uitschuiven, alleen zijn we daar op dit moment nog niet aan toe. stapje voor stapje

dank je wel, time is echt zo.n paard wat je of leuk vind of verschrikkelijk vind.

xSCWx, : het zadel is zowel voor paard als mij goed, maar aangezien ze nogal eens snel omdraait heb ik de beugels een gaatje korter gedaan..over dat voorover zitten: voor mijn doen zit ik al heel erg goed recht op haha, ik kom van veel verder :D , blijft een aandachtspuntje, maar ik kan met dit beeld al best leven, in de galop moet ik echt op mijn kont gaan zitten, voor mijn gevoel deed ik dat ook maar owhh ohh wat een confronterende foto's.
( dat ik zo beroerd zit heeft te maken dat ik rechts geen pees meer heb en die schouder naar voren hangt, voor het gemak doe ik dat dan ook maar aan de andere kant :+ , niet goed maar ik geniet nu van redelijk pijnvrij rijden, maar uiteraard heb je 100 % gelijk dat het het plaatje wel een beetje verstoord)
hi hi en lief dat je denkt dat we er wel komen, maar ik heb haar vooral voor mijn plezier, had haar eigenlijk gekocht puur voor buitenrijden, maar word door haar enthousiasme ook weer fanatiek..
heb ook onwijs zin om weer prive te lessen. ( heb nu alleen clublesssen)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:31

Okee, ik heb het begrepen, die uitstapfoto zit er dus niet tussen. Dat verklaart wel iets. Ik dacht ook al.

Ik denk ook dat je er wel komt, want het is een paard met een heel veelbelovend setje bewegingen, maar dat had ik al gezegd.
Lekker prive gaan lessen... dan gaan jullie vermoedelijk met sprongen vooruit, denk dat ze JUIST dressuurmatig aardig wat kan laten zien en in d'r mars heeft.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 18:34

terpentijn: We zullen zien wat er van komt, ik heb me ook opgegeven voor wat crosslessen, en dat zegt heel wat want ben een grote angsthaas als het om springen gaat, maar ik weet wel dat ik ponylief daar heel blij mee maak:) en lekker voor de afwisseling.
Dank je wel