14 november was er van het Fjordenstamboek de ABOP zadelproef in Hardenberg. Afgelopen september ben ik met Floyd naar de keuring in Rolde geweest waar hij een 1e premie behaalde en dan kun je meedoen aan de zadelproef. Als Floyd de zadelproef zou halen dan werd hij MODELRUIN. Dit is een mooi predicaat wat ik ook zeker wou halen met hem.
De zadelproef bestaat uit 3 onderdelen:
- een dressuurproef
- 4 sprongen
- en een buitenrit.
Floyd liep keurig de trailer op thuis en we gingen met 2 fjorden heen. Helaas wou de andere niet en duurde dat een half uur. Uiteindelijk zijn we vertrokken richting Hardenberg. Daar aangekomen was het even de boel verkennen en wat schuiven want we wouden beiden graag in de ochtendgroep omdat we met zijn tweeën waren. Dit was prima en we kwamen in groep 2. Omdat dit ook mijn eerste keer was dat ik een paard voor de zadelproef moest voorbrengen heb ik bij groep 1 gekeken hoe het er aan toe gaat. En toen was ik aan de beurt met Floyd

Het eerste onderdeel bestaat uit het opzadelen. Hierbij staat de hele groep fjorden in de bak en is het de bedoeling dat je je paard los opzadelt. Hierbij mag hij stap zetten en staat hij dus volledig los in de bak naast de anderen. Floyd heeft geen stap verkeerd gezet en wat resulteerde in een 10 voor het opzadelen

Hierna was de dressuurproef. Floyd was erg gespannen en hinnikte heel veel omdat de andere fjorden opeens uit de bak waren en hij helemaal alleen. Maar hij heeft zich keurig gedragen en ben erg tevreden met mijn proef. Door de spanning was hij lastig te sturen en dat resulteerde ook in een wat minder cijfer voor wendbaarheid en souplesse.
Vervolgens moesten we meteen na de dressuurproef 4 sprongen maken. Je mocht ook nog eerst een testsprong maken op beide hindernissen dus in totaal 6 sprongen gemaakt. Allebei de kanten een keer en de testsprong maar 1 kant. Dat was een eitje aangezien we thuis al een meter hadden gesprongen

Toen iedereen de dressuur en springen had afgerond was het tijd om met zijn allen buiten te rijden. Hierin word gekeken hoe braaf je paard buiten is. Ik moest stilstaan en de andere fjorden draafden langs me heen en daarna moest je verder draven. Floyd deed het super.
En daarna was in de kantine de uitslag...
Ik was zo zenuwachtig!!!
En toen kwam het verlossende woord: een B gehaald met met 86 punten en dus is Floyd MODELRUIN

Ik ben zo trots op me paardje

Respect als je dit gelezen hebt

En dan nu de foto's
1. De dressuurproef, halthouden en groeten

2. stap hier gilde hij als een gek..

3. Halverwege e-b-e volte (als je haar maar goed zit

4. Stap linksom hierbij verlies ik contact met me binnenteugel (ik was ook zenuwachtig)

5. Halsstrekken Floyd trok de teugel echt uit me handen

6. Middendraf

En toen was het springonderdeel aan de beurt

7. Het stijltje (vind deze foto zo gaaf)

8. De oxer rechtsom

9. Oxer linksom (hier hang ik teveel naar voren maar hij was hier al aardig vermoeid van alle indrukken en dit was de laatste sprong en die moest hij goed doen

En het buitenrijden

10. De wei verkennend

11. Floyd heeft de fotograaf gespot

12. Niet de charmantste foto maar Floyd keek leuk

13. Braaf paard

14. En klaar super trotse baas

En tot slot.. ONS CIJFERLIJSTJE

15. Trots

Tot de volgende keer

Een berichtje zou leuk zijn

Liefs Jodi93