Droomtinker Shiënna eerste keer ITP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Droomtinker Shiënna eerste keer ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 22:07

Howdy Bokkers!

Afgelopen zaterdag ben ik weer naar mijn meisje Shiënna geweest. Vriendin is meegegaan om foto's te maken. Haar copyright rust erop & wil de foto's nergens anders zien, behalve in uitgelicht haha.

Klein paspoortje:
Shiënna
Tinker
4,5jaar

Kernwoorden: lief, leergierig, knuffelkont, meedenkend & meewerkend en puppy koe :D

Ik heb voor het eerst met haar gesprongen. Ik ben mij bewust van haar leeftijd & dat ze beetje overbouwt is. Mede hierom gaan wij ook niet vaker springen.
Ik ben mij bewust van mijn houding, voeten & mijn handen.
Cap is eigen keus en verantwoordelijkheid.
Tips zijn uiteraard welkom & opbouwende kritiek natuurlijk ook. Hou je het wel netjes?
Aan enkel commentaar hebben wij namelijk niks.

Nouja genoeg gekletst, hier zijn de foto's:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Ons sprongetje :)
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Tot de volgende keer!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken.
Laten jullie een berichtje achter?

Groetjes van mij & Shiënna
Laatst bijgewerkt door KarmaWitch op 27-11-14 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurora

Re: Droomtinker Shiënna eerste keer ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:20

Mooi koetje!
Vind jullie zooo leuk samen! T was me een eer deze foto's te mogen maken, en ook eventjes te mogen genieten van Shiënna's waggelgang :)
Ga zsm weer mee <3

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 22:22

Ben ook erg blij dat je ze gemaakt hebt <3
Inderdaad, je gaat maar snel weer mee!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 11:11

Erg leuke foto's!
Ik denk wel dat je het zadel een flink stuk naar achter moet leggen. Vooral op foto 9 is goed te zien dat er weinig schoudervrijheid is.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 14:05

Zadel ligt achter de schouder hoor. Zal wrs moment opname zijn. Als ik naar de rest kijk, ligt ie precies waar die hoort

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 18:31

Niemand anders aan het genieten van mn knappe meisje?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:37

Werk aan je houding, Heb je les?
En je zadel echt naar achteren. Dit is bij alle foto,s niet goed.
Vooral foto 11 zie je dat hij echt op de schouder ligt.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 18:41

Ik ben me bewust van mn houding. Lessen doen we op dit moment nog niet teveel met haar ivm de leeftijd en hoe ze was.
Okee, heb namelijk gehoord dat zadel net achter de schouder moet, vandaar.

Maar wat bedoel je precies met mijn houding verder? Wat is daar niet goed aan? Want ik zit gewoon recht betreft dressuur

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:48

Het zadel naar achter en jij meer in het zadel gaan zitten in plaats van achter op de lepel.
Je zit haar zo heel erg in de weg (stoelzit).
Zeker met een jong paard moet je les gaan nemen als je eigen houding en rijden niet geweldig is.
Als je niet aan jezelf werkt (door middel van les) kun je nooit aan je paard werken.
Je kunt maar een keer een goede start maken. Het is veel makkelijker om ze iets gelijk goed aan te leren dan dat je het weer moet afleren en iets moet gaan verbeteren.

Als je goed naar foto 11 kijkt kun je zien dat het zadel achterover ligt. En dus te ver op de schouder.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 18:53

Mijn rijden kun je niks over zeggen, mijn houding wel. Dit is een ander zadel waar ik die dag voor het eerst op reed. Was dus even aftasten. Mijn rijden is verder prima & Shiënna en ik nemen tussendoor wat lesjes, vanwege waar ze weg komt.
Ik vind beetje jammer dat je over mijn rijden oordeelt, helemaal omdat je me verder niet kent. Ik kan je zeggen dat ik al jaren aan het werk ben met mijn handen en voeten. Het is een hardnekkig punt & ik blijf ermee werken.
Gelukkig ben ik mij ervan bewust & gelukkig weet ik dat ik goed genoeg kan rijden

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:54

KarmaWitch schreef:
Mijn rijden kun je niks over zeggen, mijn houding wel. Dit is een ander zadel waar ik die dag voor het eerst op reed. Was dus even aftasten. Mijn rijden is verder prima & Shiënna en ik nemen tussendoor wat lesjes, vanwege waar ze weg komt.
Ik vind beetje jammer dat je over mijn rijden oordeelt, helemaal omdat je me verder niet kent. Ik kan je zeggen dat ik al jaren aan het werk ben met mijn handen en voeten. Het is een hardnekkig punt & ik blijf ermee werken.
Gelukkig ben ik mij ervan bewust & gelukkig weet ik dat ik goed genoeg kan rijden

Ik heb helemaal geen commentaar op je rijden.
Ik zeg dat het juist met een jong paard heel belangrijk is om les te nemen als je eigen houding en rijden niet zo geweldig is.

Heb nergens gezegd dat jij niet kunt rijden. Alleen het belang van les voor een jong paard aangekaart...

Daarnaast spreek je jezelf ook nogal tegen. Eerst zeg je dat je geen les hebt vanwege waar ze weg komt. En als daar wat over wordt gezegd dan heb je wel ineens les, is het nou ja of nee.
Je kunt niet en geen les hebben en wel les hebben.
Laatst bijgewerkt door Karin92 op 28-11-14 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:02

Hoezo 'vanwege waar ze weg komt'?! Dit is een jong paard dat nog niet bevestigd is onder het zadel. Een paard waar we erg rustig aan mee doen, mede omdat haar eigenaar nog niet zo goed kan rijden. Ze komt helemaal nergens weg, ze kán gewoon nog een heleboel niet. En daar ga je dan mee springen. Zonder cap. +:)+ Hoe lang zijn jullie in de bak bezig geweest? Heb je er ook rekening mee gehouden dat het voor een jong paard dat niet veel wordt gereden mentaal ook zwaar is om nieuwe dingen te doen? Met een nieuwe ruiter, een type zadel waar ze nooit mee wordt gereden? Even buiten uitstappen prima, maar zo te zien hebben jullie nog flink wat gewerkt buiten. Echt, jullie hebben zo veel mazzel dat het zo'n goedzak is.

Ik ga mee met de rest. Het zadel ligt niet op de juiste plek en als ik het zo zie past het überhaupt niet. Heeft Erwin er iemand naar laten kijken toen hij het kocht? En waarom rij je niet gewoon op zijn boomloze zadel?

Bij wie neem je les dan? Want in die van mij heb ik je nog niet gezien en ik ben zeer regelmatig op stal. Goed rijden heeft niet alleen te maken met hoe je je paard rondstuurt, maar ook met de training zo indelen dat je paard het aankan.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 19:32

Ho Imre!
Dat zijn allemaal dinge die ik met Carolien heb besproken! Cap heb ik met haar besproken, alles.
ik heb nu 1x gelest bij de Bongerd & heb juist van Carolien gehoord dat ik niet te vaak met haar moet gaan lessen! Heb jij niet gezien dan hoe ze was toen ze daar kwam? Vandaar dat we het zo rustig aan doen.

Daarbij zijn we voornamelijk gewoon in de bak bezig geweest & hebben een totaal van 3 sprongetjes gedaan!

Buiten hard aan werk? Nee dus niet. Gewoon ff een lekker galopje en daarna rustig stappen en lange teugel.

Ik bespreek erg veel met Carolien betreft Shiënna. Nee dat klopt dat je me nog nooit in je les gezien hebt inderdaad.
Ik ga maximaal 1 maal per maand lessen. Dat is meer als genoeg. Maar goed. Ik kan wrs banketstaaf als brugman...

Jij weet het allemaal beter Imre
Helemaal goed joh.

Past juist goed. Maar goed.
waarom ga ik hier nog tegenin

elvis1e

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:15

Imre,

Vlak voor het springen heeft Carolien gekeken of het zadel past.
Als ik het mij goed herinner heeft Emma of een andere (op dat moment aanwezig) stalgenoot ook even gekeken
(bind me hier niet op vast).

Iedereen,

Verder is Danielle 1 keer met Shiënna naar manege 'De Bongerd" in Glimmen geweest om daar een les te volgen.
Hier was ik bij en dit heb ik gefilmd (zodra ik de film gedigitaliseerd heb zou het (in overleg met Danielle), eventueel hier geplaatst kunnen worden).

De eerst volgende keer om met Shiënna op een manege te lessen, staat gepland op vrijdag 19 december.

Verder zou ik willen vragen om het wat positiever te houden.
Opbouwende kritiek (feedback) is altijd welkom, maar houdt het positief graag.

(Ik ben de eigenaar van Shiënna Blue)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-14 20:23

Dankjewel Erwin!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:41

Een paard van 4,5 kan wel iets meer als 1 x per maand.
Of jou portemonnee kan niet meer aan dan 1 x per maand das een verkeerde instelling.
Jong dier leert eerder slechte dingen dan goeie dingen aan. Helaas maar een eeuwig feit wat mij betreft.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:44

KarmaWitch schreef:

je vroeg om tips, dan krijg je tips en ga je het ontkennen.....

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:59

Ik weet het inderdaad beter. Daar ben ik namelijk voor opgeleid. :)

Bedankt voor de opheldering, Erwin!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:06

Ik ben het helemaal met Imre eens. Dit is een erg jong en onervaren paard, maar met een enorm groot gouden hart. Dat is haar sterke, maar ook haar zwakke punt. Protesteren zal ze nooit (extreem) doen; het is dus van groot belang te letten op kleine signalen en ervoor te waken dat er niet overvraagd wordt. Ontspanning is het woord, dingen rustig introduceren en veel herhalen om tot gewoonte te maken. Bij een 4-jarige houdt ik als vuistregel aan 4 keer per week 40 min maximaal iets doen. Bij Shienna heb ik daar altijd wat onder gezeten omdat zij echt pas net komt kijken; Erwin heeft haar rechtstreeks van de fokker gekocht afgelopen maart.

Dit paardje is met zorg en geduld mak gemaakt en ingereden. En vooral veel nadenken en bewust zijn van... Vanaf maart al vanaf de grond bezig geweest, en het erop zitten ben ik eind mei mee begonnen, met oog op mijn verhuizing half juli. Doel was er dan een basis op te hebben zodat Erwin in stap en draf haar zou kunnen rondsturen, ervan uitgaande dat het verdere doorrijden later wel een keer zou komen. Erwins doel was/is ook voornamelijk buiten rijden dus zolang paardje nog jong is de rest lekker de rest laten. Ik heb altijd maximaal eens per week met haar gereden en slechts een keer in de bak, de rest buiten. Steeds hetzelfde rondje van 20 - 30 min met voornamelijk stap, en een stalgenootje met ervaren paard dat Shienna kende uit de weide mee als steun. Daarnaast ook veel grondwerk en wandelen om haar gewoon bekend te maken met de basis der basis. (longeren ook een paar keer maar daarbij gaf ze duidelijk aan dat ze er nog niet klaar voor was)

Toen mijn verhuizing daadwerkelijk daar was heb ik in overleg met Erwin een verzorgster gezocht die Shienna wat kon leren en vooral onderhouden wat ze bij mij geleerd had, maar ook in zag dat rijden niet het belangrijkste was en er geen enkele vorm van tijdsdruk was; het zou allemaal met de tijd wel komen. Vooropstaand doel was het helpen bij het vormen van het team Erwin & Shienna voor de toekomst. Helaas is deze bijrijdster niet helemaal geworden wat we verwachtten, maargoed, nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Jij vraagt om tips, dus bij dezen;
- Ten eerste rij je zonder cap. Hoezo eigen keuze? Je rijdt op Erwin zijn paard, dus als jou wat gebeurd is Erwin aansprakelijk. Als de sodemieter opzetten dat ding dus! Kan me geen enkele reden bedenken waarom je hem niet zou dragen. Als je er nu af valt en hoofdletsel oploopt denk je waarschijnlijk "had ik maar...."
- Ik zie dat er een ander bitje en geen sperriempje gebruikt wordt. Shienna is erg gevoelig en vooral beweeglijk in dr mondje. Ze gooide in het begin geregeld haar tong over het bit zo gevoelig; en dat terwijl ik enkel aan een lange teugel bezig was. Daarnaast heeft ze grote hengstentanden en is ze nog aan het wisselen; een goed stabiel en stil bit is dus van essentieel belang (woorden van DA), en dat kan dit op deze manier niet zijn. Ook je handhouding kan beter, zie foto 4 en 10 oa.
Bij het galopje buiten laat je haar wel mooi los, super!
- Het zadel zal wellicht passen maar ligt hier inderdaad te ver naar voren, en jij zit te ver naar achteren, dus combinatie past in deze opstelling zeker niet. Zadel meer naar achteren en beugels wat langer zal denk ik een heel ander beeld geven.
- Rijden in de bak is voor een jong paard erg beslastend. Zeker in combinatie met een ruiter die ze nog niet zo goed kent en een compleet ander zadel dan ze gewend is. Hou het daarom kort en simpel. Nieuwe dingen langzaam introduceren (bijvoorbeeld ene keer alleen balkjes lopen, andere keer alleen springen). Daarna nog buiten gaan galopperen en/of uitstappen is wellicht voor jou minder saai, maar voor Shienna een grote extra belasting voor dr koppie. Beter pas doen als jullie elkaar beter kennen en ze een stuk verder is in haar opleiding.
- Als voorbereiding en vergemakkelijking van het springen onder het zadel zou je ook nog kunnen gaan vrijspringen, zo leert ze haar eigen balans kennen. Let wel dat een paard van deze leeftijd nog volop in de groei is, en springen lichamelijk erg belastend dus liever niet te vaak, zoals je zelf ook al aangeeft.
- Ga lessen bij Imre die hierboven reageert. Zowel Erwin als Carolien lessen ook bij Imre, net als meerdere andere stalgenootjes. Ook kent Imre Shienna en weet wat ze wel en niet al eens heeft gedaan, groot voordeel! Daarnaast hoeft Shienna niet naar een vreemde bak en omgeving wat ook weer extra belastend is.

Erg leuk dat ze een verzorgster heeft die helemaal gek van haar is. Ik hoop dat jij en Erwin wat kunnen met de tips die ik geef :) Bij vragen, geef maar een gil.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:32

Je doet net of het een schande is als je les hebt, terwijl je al jaren rijdt.
Volgens mij ben je nooit uitgeleerd als je paard rijdt. Ik rij nu een jaar of 20, waarvan een jaar of 15 met eigen paarden en ik heb nog elke
twee weken privéles. Het is alleen maar fijn als iemand je tips en aanwijzingen geeft.
Je plaatst foto's op een forum, dus geven mensen commentaar. Dat kun je nou eenmaal verwachten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:34

Zelfs Anky wordt gecoacht :)

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:51

Ben het volledig met Lotte eens.
En wat het zadel betreft heb ik niet gezegd dat het goed lag,ik vond het wat te wijd en vermoedde dat het zou gaan schuiven of klapperen.Dat je dus moest proberen.De foto's zijn het bewijs.Op het moment zelf was ik te geconcentreerd met Blue Boy bezig om goed op jullie te letten.

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:57

Denk dat het meeste al wel is gezegd qua houding, cap en zadel. Neem lekker een keer in de week les mist dat mogelijk is en maak (verantwoordelijke voor een 4,5 jarige) kilometers! Voor de rest leuk beestje en veel plezier met rijden!
Probeer alleen volgende keer iets minder ''aanvallend'' te reageren en jezelf wat minder tegen te spreken als je tips krijgt ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 22:01

Juist lessen met een jonkie :)
Je wilt toch niet dingen verkeerd aanleren.

Houdt ze van rollen in de modder? :P Ze heeft bruine vlekken erbij haha

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-14 01:46

Haha dankje Caily voor het rustig brengen.
Betreft cap heb ik met Erwin en tinkerplein besproken. Verder heb ik eerder deze avond goed gesprek gehad met tinkerplein.
Sorry voor mijn defensieve gedrag.

Caily: betreft bit. Dit is 12,5 cm dubbelgebroken bit. Heb dit nagevraagd bij de manege toen & bit was qua cm juist goed. Die 13cm bit wat ze had was net wat te ruim. Ook voor ik mijn hoofdstel + bit ging gebruiken reed Erwin zonder sperriem & te losse neusriem. Sperriem was het riempje voor neusriem geworden.
Mijn handen ben ik bewust van dat die zijn eigen leven leiden. Ben ik hard mee aan het werk.

Zadel mag inderdaad naar achteren. Ligt net iets te ver naar voren. Schuift verder niet naar links of rechts met opstappen en klapperen heb ik niet gemerkt zelf.

Betreft bak, hier heb ik het na deze dag ook over gehad. Springen doen wij even een tijdje niet, maar balkjes lopen wordt zeker meegenomen. Ook gaan we meer naar buiten om kilometers te maken. Stap draf en galop worden dan eigenlijk allemaal met los teugeltje gedaan. Wel zo dat ik kan ingrijpen, maar ze is erg goed op stem te rijden buiten.

Ik wil zeker gaan lessen, dat sowieso! Ik ben zelf alleen erg euhm kieskeurig betreft instructie. Ik zal eens een keer wanneer Erwin of wie dan ook les heeft op stal een kijkje nemen.

Verder ben ik inderdaad helemaal weg van haar. Ben tinker fan dat ten eerste, maar haar karakter is ook super.

Supervixen: nee ik vind het juist geen schande als je lest. Dat is juist alleen maar beter. Kwam beetje raar over. Mijn excuses.

Cmb: ik zal eens overleggen over de lessen. Over 1x in de week of 1x in 2 week.

Slina: jaa wil haa inderdaad niks verkeerds aanleren, maar zelfde als tegen Cmb, zal ff overleggen. Wil haar niet teveel belasten.
Enne jah. Rollen in de bak na rijden wil ze niet, maar eenmaal in de wei dan ploft ze neer en kan ik weer gaan poetsen haha :)

Nogmaals sorry voor mijn felle reacties.