Hard werken voor mij en Disco bij workshop Bertie Prinsen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Hard werken voor mij en Disco bij workshop Bertie Prinsen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 12:11

Ook wij hebben afgelopen weekend meegedaan aan de workshop van Bertie en ik heb ten eerste echt genoten! Veel geleerd, gezien en hele fijne dingen mogen voelen. :)

Voor mij is mijn houding en zit echt een aandachtspuntje (dat weet ik), de laatste tijd heb ik maar weinig beeld materiaal van mezelf gezien (alleen wat wedstrijdfoto's, waar het weer heel erg op mee valt).. Ik weet van mezelf dat in de trainingen, vooral als het even moeilijk word, mijn houding dingen gaat doen die ik niet wil.. Dat zie je hier op de foto's ook terug, het klinkt wel gemakkelijk maar dat was het niet, het was gewoon keihard werken. :P Het stomme is dat ik op andere paarden al wel veel makkelijker en correcter zit. :=

Maar tijdens de workshop lag de aandacht vooral op het algemeen actiever maken, snelle reactie op mijn been hulpen. Maar ook meer rijden op de buitenteugel & binnenbeen, zodat het binnen achterbeen beter onder kan treden.

Zaterdag voelde best wel 'onwennig' we waren echt aan het zoeken.. Zondag konden we heel fijn verder borduren op het geen waar we zaterdag mee bezig waren geweest. En dat ging ook al een heel stuk beter!! Heel grappig ook dat er echt een dialoog ontstond tussen mij en Dis waardoor ik echt een WAUW! YES! TOP! NICE! gevoel kreeg! :D

Ik heb geprobeerd de foto's zo veel mogelijk op volgorde neer te zetten.. :)

Zaterdag:

Afbeelding
Dit is wel hoe we begonnen, van hieruit langzamer iets meer oppakken. Maar eerst, actief voor het been maken! ;)

Afbeelding

Afbeelding
Wat er dus snel gebeurd, hij kruipt snel achter de loodlijn en komt van het achterbeen af.

Punt was om hem meer op de buitenteugel op te vangen, met binnenbeen in te komen en met binnenhand alleen stelling te vragen door hem opzij te bewegen maar ook weer die binnenhand 'los' te laten.

Afbeelding
Dat is best nog wel moeilijk, anders, onwenning! :=

Afbeelding
Maar het word al fijner! :o
Nu nog mijn houding fatsoenlijk houden.. :x

Afbeelding
Ho, en daar kwam die weer even te diep..

Afbeelding
Galopjeee! :)

Afbeelding

Zondag:
Afbeelding

Afbeelding
Kijk het verschil is in hoe we alleen al beginnen.. :)

Afbeelding

Afbeelding
Moeilijk, moeilijk, maar er gebeurd wel wat! :)

Afbeelding
Na een korte pauze aan de lange teugel even weer rustig opnieuw oppakken.

Afbeelding
Vooral het inbuigen vind ie linksom erg moeilijk, toch kon ik hem heel fijn corrigeren om niet onder mij vandaan te lopen.

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-XGGH86K6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-CCZDU6EN.jpg
:)

Ik mis in mijn linkerbeen toch nog {in vergelijking met mijn rechterbeen} wel wat kracht en cordinatie, vind het zelf ook heel moeilijk om hem voor mijn linkerbeen te laten buigen daarom. Grappig om dit terug te zien op de foto's.

Er is (uiteraard) nog héél wat werk aan de winkel, maar dat is niet erg! We hebben erg fijne tips en opbouwend commentaar gehad waar we zeker wat aan hebben en mee verder kunnen. Zondag is hij ook niet 1 keer sterk geworden in mijn hand! Waar ik zelf erg blij mee ben want dat betekend dat ik zelf niet sterk ben geworden! :D

Enorm blij met afgelopen weekend! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 22-07-14 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in links geplaatst, maximaal 15 zichtbare afbeeldingen toegestaan

romyamb

Re: Hard werken voor mij en Disco bij workshop Bertie Prinsen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:15

mooi zeg.
gooit je paard hoog of lijkt dat ?
hakken iets uitdrukken handen bij elkaar en het is perfect :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:18

Flink paard heb je onder je :)

Mooi om te zien wat voor een voorruitgang je hebt geboekt met de lesdagen !

stille meelezer van het ad teugel topic en lesdag topic.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:20

je ging ook super vooruit, zowel zaterdag na enkele minuten rijden, maar zondag was een enorm verbeterpunt als je vergelijkt met zaterdag! Ga zo door!! Super zeg!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:22

Mooi om de vooruitgang te zien. Maar wat mij wel opvalt is dat jij je beugels behoorlijk lang hebt. Je staat er gewoon in met het in het zadel zitten. Daar kan ook een deel van jouw probleem met je houding uit voort komen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:24

Mooi om te zien Marinke, maar heb jij je beugels niet te lang?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 12:34

Bedankt! :)

Hij gooit inderdaad behoorlijk hoog op, als we dan ook nog eens wat doen wat moeilijk is en er wat spanning optreed is het helemaal lastig zitten. Toch geeft ie mij ook wel hele fijne stukken dat ik wel lekker kan zitten. :)

Karin, te lang alleen als die mij niet laat zitten en ik mezelf ga opdrukken, maar als ik ze een gat korter doe dan kom ik nog verder het zadel uit en houd je hetzelfde beeld..

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:36

Wat een gaaf paard zeg!
Oogt heel groot, is ie dat ook :)?

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:38

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 12:46

Hij is 1.70 trouwens, wel groot maar niet schokkend groot. ;)

Karin, snap je opmerking hoor! Je ziet ook dat ik daar niet op mijn kont zit. :+ Volgens mij verlies ik daar even wat balans ofzo? Ik moet gewoon flink blijven oefenen op hem, ooit zal er een dag zijn dat ik wel echt lekker zit. Zo kon ik eerder ook nog geen enkele pas door zitten, langzaam aan wil dat ook al beter. :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:50

Jullie vormen een knappe combinatie.
Ik denk wel dat je je beugel een gat te lang hebt. Als jij je been lang hebt, is je knie overstrekt en/of is je 'ruiterlijn' (hoofd, heup, knie) gebroken. Daarmee ben jij uit balans. (vaak ook zichtbaar door wiebelende benen en/of hoofd)
Met een gat korter zul je moeten concentreren op de ligging van het onderbeen (ietsje meer naar achteren) en 'zitten in je eigen centrum', maar de balans zal dan vervolgens beter zijn. Het hoog opgooien kun jij dan ook beter opvangen/verwerken.
(tip: Centered riding van Sally Swift)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:54

Volgens mij is dit geen gemakkelijk paard om te rijden! Ik vind het er fijn uit zien, er word duidelijk hard gewerkt van beide kanten, je kan ook zijn dat hij steeds minder en minder achter de loodlijn kruipt, goed hoor!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:01

Leuk! Ziet er goed uit. Paard oogt idd. groter dan hij is. Of ben jij zelf niet zo groot? Hij zal best hoog opgooien, gezien zijn bouw, met name het platte kruis ("tuigpaarderig" kruis) zal daar aan meewerken.
Je houding zal idd. flink verbeteren met de beugels 1 gaatje korter, hoewel ik daar nu ook al weinig mis mee vind: maar dan komt je onderbeen wat meer onder je centrum en blijf jij beter in balans.

Bij elkaar een mooie, passende combinatie, jullie tweetjes.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 13:25

Dankjullie! Vind het ook echt heel gaaf om te horen dat we een leuke combinatie vormen en dat het er fijn uit ziet! :D Dat was mijn gevoel ook echt van het weekend, heb echt fijn gereden!
Hij is inderdaad zeker niet makkelijk om te rijden, maar dat zorgt er wel voor dat ik enorm veel van leer en dat maakt het ook wel weer echt leuk!

Mijn houding verbeterd helaas niet met de beugels een gaatje korter, dan kom ik alleen maar nog verder uit het zadel en druk ik mijn knie over de wrong heen.. :\ Al eens geprobeerd en doe het nog regelmatig als we op de club in de les een paar sprongetjes mee nemen, dan gaan ze ook altijd 1 of 2 gaatjes korter. Ik denk persoonlijk dat er veel winst is te halen in het trainen van mijn buikspieren en het 'gewoon' lekker gaan zitten. Ik heb mezelf aangeleerd om me schrap te zetten ofzo i.p.v. echt te gaan zitten en mij echt mee te laten nemen met het paard.

Toch bedankt voor het aanhalen van de tip van een beugel gaatje korter doen hoor! Snap ook zeker wel waarom dat gezegd word. ;)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:46

Ik vind niet dat je beugels korter moeten. Als je bijvoorbeeld deze http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ZJ86GSRD.jpg foto ziet zie je dat hij je hier fijn laat zitten en je houding daar ook gewoon is zoals hij hoort :j

Jullie hebben echt super gewerkt, was mooi om te zien hoe Dis het allemaal oppakte en ook zichtbaar veranderde in zijn bewegen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:48

Aha, je zet jezelf dus kennelijk "schrap" in de beugels waardoor je als het ware jezelf uit het zadel drukt.
Dan inderdaad bewust "zwaar" gaan zitten (uitademen, bewust ontspannen).
Lukt dat niet, dan beugels uit en in stap en hele kleine stukjes langzame draf beginnen.

Het kost tijd om dat "schrap zetten"' af te leren: als je de beugels er voor gebruikt, het verschil proberen te onthouden als je zonder zit.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:28

Fijn bericht, Marinke! *\o/*
Ben er heel blij mee!
Vooral die opmerking "Zondag is hij ook niet 1 keer sterk geworden in mijn hand!" <3

Aan de mensen met opmerkingen over beugelgaatjes en zo graag het volgende. >;)
Natuurlijk zijn er wel aandachtspuntjes. Nou, én?
Tijdens de workshop zijn veel details niet benoemd. Omdat het niet om details ging.

Waar ging het wél om? Om dressuur rijden. Héél erg basis. Een basis die te vaak over het hoofd wordt gezien door instructeurs.
Het skala. :):)

Ik maak de keuze om mensen iets mee te geven waar ze iets aan hebben, waar ze thuis mee verder kunnen. Iets wat beklijft. Ook met volgende paarden. Veel details blijven tijdens een workshop daarom onbesproken - er is geen tijd voor, en het draagt ook niet bij aan het doel.

Ik geloof in een 'functionele zit'. Die hoeft niet perfect te zijn, maar goed genoeg om mee te beginnen een paard beter te laten lopen. +:)+

Met een functionele zit kan een ruiter een paard beter in balans laten lopen, en dan kan de ruiter ook weer beter zitten. En met die betere zit .. je verwacht het al, een inkoppertje.. gaat een paard ook weer beter lopen. En kan de ruiter weer beter zitten .. en dan .. en dan ..

Sorry Marinke dat ik je topic heb gebruikt om zo'n verhaal te vertellen. :+
Ik heb geen moment gehad dat ik dacht dat je beugels een gaatje korter moesten. Toen je paard fijner ging lopen was dat ook niet meer nodig, en was de beugellengte precies goed.
Nu dus zorgen dat je paard weer op vier benen gaat! <3

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 20:17

Dankjullie!! :D

Maakt niet uit Bertie!
Het is inderdaad een wisselwerking haha! :P

Ik ben echt blij met wat we geleerd hebben en de vooruitgang die we hebben geboekt. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:30

Elke keer als ik foto's van jullie zie, heb ik ook zoiets van dat lijkt me echt een moeilijk te rijden paard. Knap hoor die vooruitgang!

En als ik berties berichten zie op bokt, kan ik me voorstellen dat je een paar fijne lessen hebt gehad!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:32

Wow! Wat hebben jullie veel geleerd zeg :D

Je ziet de vooruitgang en dat in korte tijd +:)+

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 10:32

Hihi, hij is vooral moeilijk omdat hij behoorlijk opgooit maar als hij dan zijn rug geeft en zijn oren gaan flapperen is het een heerlijk paard om mee te werken! :)

We hebben zeker ook veel geleerd inderdaad! Nog wel moeilijk om het zelfde gevoel thuis vast te houden, je mist 'toch iemand op de grond die je reminders geeft en omdat je er dan zelf eraan moet denken wil het nog wel eens gebeuren dat je net iets te laat bent. Maar tot nu toe wel elke keer het gevoel van zondag terug weten te krijgen! En als het dan toch even niet wil lukken (wanneer ik zelf te veel ga doen en willen), ga ik gewoon stappen en vanuit de stap weer rustig aan opnieuw proberen, met alle geduld. Dat werkt goed, zo heb ik elke keer nog fijn kunnen rijden en afsluiten!

Het is machtig om hem onder je te voelen swingen. :):)