Jolien met Ellie aan het werk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Jolien met Ellie aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 23:10

Vanavond even een paar foto's gemaakt van Jolien met Ellie. Ellie is een 5 jarige Painted Black merrie die bij Jolien in training staat. Niveau is basis, Ellie kent nog nauwelijks wat, galop onder het zadel is 1 van de eerste keren :D

Jolien zal zelf nog wel even haar eigen commentaar erbij posten :)

Foto's staan niet op volgorde, photobucket heeft ze door elkaar gegooid en weet zelf zo de volgorde niet meer :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:18

Thanks Lies :D

Ellie is een fijne merrie om mee te werken, toen ze bij me kwam was ze heel vluchtig en snel gespannen, maar vooral ook heel onzeker. Ik heb veel met haar op de grond gedaan, om haar de tijd te geven om zonder ruiter zelf de ontspanning te zoeken. Deze week ben ik weer begonnen met rijden na ong 5 weken rustig aan te hebben gedaan.

Vraag me niet wat ik met mijn hoofd doe, ik ben hiervoor in behandeling en ik sfeer dat als ik aan het rijden ben dat ik denk dat ik mijn hoofd recht heb _O-
Verder werk ik enkel aan ontspanning en actief, Ellie wil snel wat gaan krabbelen als ze de bovenlijn aanspant. Linksom loopt ze al erg fijn, rechtsom vind ze het moeilijk om recht te blijven, vandaar dat mijn binnenhand veel naar binnen is, soms ook te ver terug daar ben ik me van bewust, ik moet haar wat meer vanaf de buitenkant recht zetten, dan ontspant ze sneller, maar het is aantrekkelijk om die binnenhand opzij te zetten :P
De galop hebben we nog niet vaak gedaan, dat vind ze nog erg moeilijk en ze laat me dan ook soms niet top zitten. Maar ook daar moet ze de vertrouwen krijgen en de ontspanning durven zoeken, maar dat doen we nog met kleine stukjes.

Al met al doet ze het top, ze is echt een lieverd met een superfijn nuchter karakter.

Edit, vols mij staan de foto's juist van onder naar boven in volgorde.

swaatje

Re: Jolien met Ellie aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:51

he joolien... vind het frappant te zien hoe jij en het paard elkaar spiegelen in beweging.. :)
de foto's waar zij haar hals net wat meer strekt of de neus naar voren steekt doe jij dat ook!

dus misschien is het dat met je hoofd? ;)

Ziet er erg netjes uit.. lekker ontspannen paard.. meer van dat!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 23:55

Wilde net vragen hoeveel je al
Verdient hebt met het kijken naar de grond. Overigens heb je op de foto waar je echt lacht je nek wel redelijk normaal boven je romp staan.

Biertje van a naar C krijgen gaat je niet ongeschonden lukken :o

Leuk paard overigens

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 08:43

Ik hoef ook alleen maar "hoofd" te zeggen als ik bij in de bak sta, dan weet Jolien direct dat ze weer een kameel nadoet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:46

Ik geef zelf ook na :')

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:21

Liselot schreef:
Ik hoef ook alleen maar "hoofd" te zeggen als ik bij in de bak sta, dan weet Jolien direct dat ze weer een kameel nadoet :')

_O-

Lijkt wel een erg fijn paard zo te zien! Succes met haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:42

Lithya schreef:
Wilde net vragen hoeveel je al
Verdient hebt met het kijken naar de grond. Overigens heb je op de foto waar je echt lacht je nek wel redelijk normaal boven je romp staan.

Biertje van a naar C krijgen gaat je niet ongeschonden lukken :o

Leuk paard overigens

Dat is de grap trouwens, ik kijk wel voor me uit, niet constant naar mijn paard :P Ik voel veel ipv kijken.
Als ik dus mijn hoofd recht zet, heb ik echt het idee dat ie er bijna afvalt _O-

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:04

Misschien een beetje vertekend beeld omdat je een lichte broek aan hebt maar ik vind je op bijna alle foto's wel wat achterop je zadel zitten. Verder ziet het er ontspannen uit :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:22

Leuk paard Jolien! :)
Fijn basis werk laat je hier zien zeg! :j

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:07

Eerlijk? ik had er iets meer van verwacht na al jouw rijtechnische commentaar hier op bokt (waar overigens niets mis mee is natuurlijk het is opbouwende kritiek).
Maargoed, zelf weet ik het in theorie ook allemaal heel best maar is in de praktijk toch anders. (m.a.w. in theorie rijdt ik M2, in pratijk nog geen BB :D ) Lijkt me overigens een leuk dier.

Er zijn een aantal basis dingen waar je echt wel meer op moet letten, dat is dus niet alleen je kamelenhoofd :P (overigens is je kamelenhoofd denk ik een balansprobleem doordat de rest van de houding ook niet geheel correct is). Voor de rest: handen rechtop, duim hoogste punt!, handen gesloten en gedragen houden, houdt qua breedte van de handzetting ongeveer je eigen heupbreedte aan, het lijkt nu heel vriendelijk hoe je toegelvoering is maar schijn bedriegt. Daarnaast schouders terug en wat trotser zitten. Ook meer voorin het zadel gaan zitten. (Beugels even uit, bovenbenen volledig naar achteren leggen dan glij je vanzelf al naar de juiste plek en dan je voet ietsje opwippen in in de beugels laten glijden). Verder lijkt het op sommige foto's alsof je stuurt alsof je fietst. Dus hand naar je toe richting knie, zoals je weet; handen moeten gelijk blijven, richting aangeven door binnenhand van de hals en niet door binnenhand naar je toe. Ach eigenlijk weet je t zelf ook allemaal wel.

Aan oohs en aahs heb je niets, dus alsjeblieft, hier ook een keer n beetje rijtechnisch commentaar voor jou! Succes!

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:13

Ik zeg weer oeh en aah dus aan mij heb je niets! Fijne tips trouwens hierboven, kan ik ook nog van leren haha.

Mooi mooi mooi diertje! *\o/*

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:23

Ik ga mee met Jaime_ en om aan te vullen vind ik dat je rechtsom streng bent met je hand.
Kan het mis hebben natuurlijk :)

Verder vind ik jullie een hele leuke combinatie eigenlijk !! En je hebt een mooi paard onder je kont.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:28

xAnnouk schreef:
Ik ga mee met Jaime_ en om aan te vullen vind ik dat je rechtsom streng bent met je hand.
Kan het mis hebben natuurlijk :)

Verder vind ik jullie een hele leuke combinatie eigenlijk !! En je hebt een mooi paard onder je kont.

Klopt inderdaad, eigenlijk op elke foto zie je de rechterhand strenger.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 01:33

Leuke foto's en leuke combi :)
Grappig om te zien dat we vrijwel dezelfde houding hebben :') ik doe ook altijd zo met mn hoofd haha en wel meer. Voor een jonkie loopt ie lekker :j

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:25

De merrie wordt steeds mooier Jolien!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:34

Goed commentaar van Jaime_, ik ben zelf ook geneigd tot ooh's en aah's hier haha.
Wat een fijn beeld vind ik dit zeg!!! Zo zou ik een paard ook graag onder me willen laten bewegen maar ik heb er helaas de skills (nog?) niet voor. Ik zou het graag in de praktijk vaker zo willen zien, krijg min of meer een afkeer van de dressuur door al die in de krul getrokken hoofden en het tot op hoog niveau op de voorhand donderen... dit geeft de huis-tuin en keukenruiter hoop :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:42

Jaime_ schreef:
Eerlijk? ik had er iets meer van verwacht na al jouw rijtechnische commentaar hier op bokt (waar overigens niets mis mee is natuurlijk het is opbouwende kritiek).
Maargoed, zelf weet ik het in theorie ook allemaal heel best maar is in de praktijk toch anders. (m.a.w. in theorie rijdt ik M2, in pratijk nog geen BB :D ) Lijkt me overigens een leuk dier.

Er zijn een aantal basis dingen waar je echt wel meer op moet letten, dat is dus niet alleen je kamelenhoofd :P (overigens is je kamelenhoofd denk ik een balansprobleem doordat de rest van de houding ook niet geheel correct is). Voor de rest: handen rechtop, duim hoogste punt!, handen gesloten en gedragen houden, houdt qua breedte van de handzetting ongeveer je eigen heupbreedte aan, het lijkt nu heel vriendelijk hoe je toegelvoering is maar schijn bedriegt. Daarnaast schouders terug en wat trotser zitten. Ook meer voorin het zadel gaan zitten. (Beugels even uit, bovenbenen volledig naar achteren leggen dan glij je vanzelf al naar de juiste plek en dan je voet ietsje opwippen in in de beugels laten glijden). Verder lijkt het op sommige foto's alsof je stuurt alsof je fietst. Dus hand naar je toe richting knie, zoals je weet; handen moeten gelijk blijven, richting aangeven door binnenhand van de hals en niet door binnenhand naar je toe. Ach eigenlijk weet je t zelf ook allemaal wel.

Aan oohs en aahs heb je niets, dus alsjeblieft, hier ook een keer n beetje rijtechnisch commentaar voor jou! Succes!

Dank je wel voor je kritische blik, niks mis mee aangezien ik zelf ook kritisch ben ;)
Mijn zit is idd niet om naar huis te schrijven, Ellie is dan ook nog wat groot in de bewegng en soms nogal wiebelig wat het nog lastiger maakt. Vandaag weer bij de osteopaat geweest, ja ikzelf om mijn rug losser te maken.
Het is rechtsom heel verleidelijk om teveel met de binnenhand terug te werken, dat komt omdat ze het liefst helemaal naar buiten kijkt, maar zoals gezegd moet ze daar rechter worden vanaf de buitenkant.

Dit weekend een clinic gehad van Bertie, weer veel geleerd en haar wat meer op het achterbeen kunnen krijgen, dan gaat ze echt fijn sjouwen!
Afbeelding

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 17:43

mooi paard :) en de ruiter zit er netjes op

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:00

Leuk om je eens te zien rijden Jolien. Zie altijd je commentaar op rijtopics voorbij komen, waarvan ik erg onder de indruk ben. ZE loopt fijn in de ontspanning, goed ook te zien dat je haar der eigen balans laat vinden.

enne je kijkt tenminste wel voor je!

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 19:13

heerlijk hoe je op de opbouwende kritiek reageert. Je houding is niet perfect, maar het is wel duidelijk ontspannen. Ze loopt mooi op eigen benen. Ook ik geniet van een niet in de krul getrokken paard. Ze is duidelijk op de goede plek gebracht!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 00:25

Ook ik ben het met Jaime eens ;) Mooi duidelijk commentaar.
Het paard loopt fijn en ontspannen. Maar ik had inderdaad ook meer van je rijkunsten verwacht na het uitgebreide commentaar op andere topics. Je hebt er dus echt wel kijk op! Dus nu nog kritisch op jezelf haha :P Je houding vind ik eerlijk gezegd echt niet denderend. Je duikt naar voren met je schouders en je draagt je handen niet en er zit een 'knikje' in je polsen. Ook de galop foto's vind ik er krampachtig uitzien. Ik begrijp dat het een van de eerste keren galop is en dat hij zijn balans zoekt, maar door je handen zo vast te zetten werk je niet mooi met zijn beweging mee. Ga echt vanuit je bekken aan het werk om je houding te verbeteren. Meer je schouders naar achteren rollen zal niet voldoende zijn. Dit zie je ook wel aan de foto waar je helemaal achterin het zadel duikt.

Op hoe het paardje loopt eigenlijk echt niets aan te merken :) Ontspannen voordat hij
zo kort aan het werk is! :D En direct goed rug gebruik!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:08

Rijtechnisch heb ik geen commentaar, je bent je bewust van wat je doet. Je houding vind ik minder. Je geeft aan bij een osteopaat onder behandeling te zijn voor je rug maar dat zie ik niet op de foto's. Wel dat je vanaf je schouders in elkaar duikt. Je schouders komen duidelijk naar voren dus ik ben wel benieuwd waar in je rug het probleem zit. Zo afgaande op je hoofdhouding en schouders denk ik aan een blokkade in je nek.
Verder is het een leuk beestje!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 16:15

Paard loopt netjes! :) En ach, zij heeft vast geen last van jouw hoofd :D Vind je mate van zelfspot wel echt hilarisch; 'ik geef zelf ook na' :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-14 16:16

karijn schreef:
Rijtechnisch heb ik geen commentaar, je bent je bewust van wat je doet. Je houding vind ik minder. Je geeft aan bij een osteopaat onder behandeling te zijn voor je rug maar dat zie ik niet op de foto's. Wel dat je vanaf je schouders in elkaar duikt. Je schouders komen duidelijk naar voren dus ik ben wel benieuwd waar in je rug het probleem zit. Zo afgaande op je hoofdhouding en schouders denk ik aan een blokkade in je nek.
Verder is het een leuk beestje!

Jolien wordt ook behandeld voor haar nek :j