Trainen met Empaier (v.dayano) op een hele mooi locatie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Trainen met Empaier (v.dayano) op een hele mooi locatie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:59

Zoals bij sommige inmiddels wel bekend ben ik zeer recent verhuisd naar Frankrijk.
Ik rijd graag buiten met mijn paarden, maar soms moet er ook hard getraind worden!

Ik wil hier immers mee gaan doen met de 5 jarige competitie. Die is al wel begonnen, maar er zijn er nog 3 in de buurt (+/- 150 km!!) die ik wellicht kan gaan rijden als de papieren op orde zijn. Het is hier nogal gecompliceerd, dus ik hoop dat het me lukt.

De foto's zijn gemaakt door iemand die net begonnen is en dus nog heel erg aan het zoeken naar het juiste moment.

Een klein paspoort:
Empaier
V. Dayano
VM. Holland
5 jaar
In Nederland L1 +4

Ons probleem ligt hem momenteel vooral in de gedragenheid maar dat zullen jullie wel zien.
Hij liep op het einde wel echt lekker, maar daar zijn dus geen foto's van. Wel een stukje film. Ik heb er wat stills uit gehaald, maar die zijn niet zo scherp helaas.

Warm draven:
Afbeelding
De achterhand blijft wat achter.

Hier is ons probleem heel duidelijk zichtbaar:
Afbeelding
Stuwen ipv dragen dus!
Zelf mag ik iets meer zitten.

Dit lijkt al meer op waar ik heen wil:
Afbeelding
maar nog altijd, meer draagkracht van achteren is wenselijk.

Hij galoppeert heel makkelijk en ik kan hem hier ook al vrij makkelijk in terug rijden zonder mijn sprong te verliezen
Afbeelding
Alleen moet ik wel op mijn kont blijven zitten! Dan kan hij nog makkelijker onder mij door springen.

Al iets meer zittend, maar nog niet helemaal.
Afbeelding
De andere galop ging het na wat aanwijzingen al stukken beter, helaas geen fotos.

Even in detail de voetjes van de vloer:
Afbeelding

Ik weet dat deze niet helemaal scherp is, maar ik blijf er naar kijken:
Afbeelding

Geconcentreerd koppie:
Afbeelding

Stills in een linkje omdat ze zo onscherp zijn:
http://nl.tinypic.com/r/15zf98l/8
http://nl.tinypic.com/r/9pnt6p/8

En dan belonen natuurlijk
Afbeelding

En uithijgen!
Afbeelding

En dan mocht hij nog even in de wei voor we terug naar huis reden:
Afbeelding
Is ie niet knap? Zelfs onder het zweet ;)

Grassss:
Afbeelding
Wel verdiend

Maar hij heeft nog een beetje energie over:
Afbeelding
om de buurman te pesten.
Dat koppie <3

Commentaar mag natuurlijk maar houd het vriendelijk.
Cap is eigen keuze.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:12

Mooi dier! Maar heet hij echt Empaier?? Niet Empire?

A_nouk

Re: Trainen met Empaier (v.dayano) op een hele mooi locatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:49

Leonie wat ziet hij er goed uit, hij begint echt puppy af te raken. Zo te zien heeft hij het naar zijn zin op de franse grond !

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:07

Haha Suzanne, ik denk dat de fokker een slokje op had want je schrijft het echt zo. Ik vond het ook heel raar en heb er lang aan moeten wennen. 3 jaar verder zie ik het niet meer eigenlijk.

Ja Anouk, hij had wat tijd nodig maar hij begint nu echt paard te worden! Maaruh, moet jij niet aan het genieten zijn op huwelijksreis?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:31

Ik vraagt, wij draaien :D :D

Op het eerste oog ziet het er fijn uit, maar heel braaf. Je zit zelf wat voorover dus plaats je meer gewicht op de voorhand. Je lijkt iets vast te houden in je armhouding, iets star, je paard is er bijna op geen enkel moment helemaal doorheen. Hij houdt de kaak wat vast en hij geeft alleen maar na in de hals.

Ga veel actiever rijden, van voor naar achteren, overgangen rijden, schijnovergangen rijden, flexibel maken in de hals door veel stelling en buiging te vragen, zowel op de volte als op de lange zijde. Je wilt dat hij meer van achter naar voren komt, zodat hij in het hele lijf gaat werken en na gaat geven. Ga zelf ook meer terug zitten, niet een afwachtende houding, maar een pro-actieve houding en ga voelen wat er onder je gebeurd. Gebruik je zit om de overgangen terug te rijden om zo je paard los van voren te houden.
Succes :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 22:06

Bedankt voor je feedback Jolien.

Dat voorover zitten, in galop wist ik, maar in ook in draf nog ietsjes is mij ook opgevallen door de fotos. Mijn schouders mogen ook nog iets meer open. Ik doe flexchair training en train thuis veel op mijn stabiliteit. Ik wil nog wel eens mijn bovenbenen te strak houden en dan krijg je dus dit beeld. Nog iets meer ontspannen. In de galop moet ik gewoon echt op me gat gaan zitten, maar hij word soms wat sterk in de hand (door de vele overgangen) en haalt mij dan dus uit balans.
Met mijn huidige lesgeefster ben ik er mee bezig dat ik dan gewoon mijn hand iets open en blijf zitten waar ik zit, maar dat is nog even inbouwen in het systeem :D
Linksom ging het al weer wat beter een hele slechte foto, maar wel meer op me gat (gewicht nog steeds wat naar voren, dat dan weer wel):
Afbeelding

Overgangen, we doen niks anders. Ik moet ze nu echt agressiever rijden, wat jij ook zegt, ik ben te braaf en dan heeft de overgang te weinig effect. De stills zijn gemaakt tijdens een halt-draf-halt-draf oefening waarbij ik echt agressief moest wegrijden. En dan kan ie opeens wel sjouwen :D.

Dat hij moeite heeft de kaak te ontspannen, ben ik ook met je eens. Hij heeft een vrij stevige kaak aanzet. Ik weet ook hoe ik hem hierdoor kan zetten, maar deze les waren we echt puur bezig met die extra power en dan gaat het een beetje ten koste van dat laatste stukje kaak en ook een beetje van de balans soms.
Alles tegelijk wil nog niet helemaal ;).
Paardrijden is dan ook moeilijk :P.

HannaHanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:33

Erg leuk paard, maar sluit mij inderdaad aan bij Jolien.
Ik weet niet wat niveau van 5 jarige competitie daar is natuurlijk, maar het ziet er te braaf uit zeker voor compititie.
Hij zou meer op achterbeen mogen komen en veel losser in het lijf, veel tempowisselingen en schijnovergangen ook op de volte stukjes wegrijden en weer terug rijden maar let er op bij terug rijden dat die achterbeen blijft gebruiken.
Verder mocht je over balken beschikken is dit ook fijn om aan de longeerlijn te gebruiken om hem los over de rug te krijgen.. :)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:45

@ Joolien wat bedoel je met van VOOR naar ACHTER?? Ik ken wel van ACHTER naar VOOR.....
ik ben niet nieuwsierig wil gewoon alles weten :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:12

doebidon schreef:
@ Joolien wat bedoel je met van VOOR naar ACHTER?? Ik ken wel van ACHTER naar VOOR.....
ik ben niet nieuwsierig wil gewoon alles weten :+

Dat bedoelt ze denk ik ook hoor. ;)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:24

ik dacht wel zoiets, maar voor het zelfde geld is dat een techniek waar ik nog niet van gehoord heb |o hihihihi :o
dacht ik vraag het gewoon.... :+

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:29

Knap paard hoor, lijkt sprekend op de Dayano die ik een jaartje heb gehad (was helaas tegenovergestelde van braaf) mbt rijtechnisch commentaar ga ik met mee met Joolien, die snapt t wel :j
Waar in Frankrijk woon je nu?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:32

doebidon schreef:
ik dacht wel zoiets, maar voor het zelfde geld is dat een techniek waar ik nog niet van gehoord heb |o hihihihi :o
dacht ik vraag het gewoon.... :+

Ahum, nou eeh ik zie hem weleens toegepast worden hoor. :')

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:54

ja das waar :j vaker dan lief is zelf, maar daarom misschien zat er een logica achter. Serieus bedoeld hoor

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 15:09

Haha ik neem idd aan dat ze van achter naar voor bedoeld, want van voor naar achter is volgens mij nooit de bedoeling.

Tempowisselingen doe ik dus echt heel veel en balkjes aan de longe, onder de man en in de wei moet hij rotsparcoursen lopen en zo :P Dus ik ben er heel bewust mee bezig maar ik rijd te braaf. Dat is lastig om echt om te schakelen.
Wat je zegt ook hanna, met terug rijden, valt hij dan graag weer naar voren. Nog tips daarvoor? Behalve op me kont blijven zitten en me been erbij houden? :D

Wat het niveau is weet ik ook echt niet. Ik heb mezelf ingesteld op gewoon kijken of we 60% kunnen gaan rijden, dan ben ik al tevreden eigenlijk. Ook gezien de spanning die ik zelf ongetwijfeld beetje zal hebben voor alles! Toch best wel een afstand en de taal barrière maakt het nog wat spannender.
Mijn instructrice gaf me overigens wel een goede kans dus dat is wel fijn om te horen.

Vandaag heel bewust wat meer op kont blijven zitten en de kaak los en dan me hand weer terug openen en hij liep niet verkeerd, maar die achterhand er ECHT onder... Het blijft heel moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:14

Probeer dan ook je basistempo al een stuk actiever te houden. En let dan op dat je niet iedere pas wilt drijven maar dat je echt traint dat je paard zelf voorwaarts actief blijft denken. Alleen aanvullen wanneer hij terug komt in actiivteit.

HannaHanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 15:22

Zorg dat je basistempo actief is en goed aan het been, dus enkel waneer die terug komt er gelijk een reactie op het been is, wanneer ik verzamel en hij komt van achterbeen af , rij ik direct weer paar passen naar voren dat het achterbeen weer actief er bij komt voordat ik hem weer terug verzamel dit gaat na verloop van tijd makkelijker en makkelijker.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:49

Hmm maar als ik dat te hoog ga leggen, gaan we over het tempo heen, dat kan ook niet bedoeling zijn want dan jaag ik hem van zijn achterbeen af.
Meteen weer wegrijden is wel een goede. Meestal wacht ik even tot de balans terug is en rijd dan pas weg, maar kan hem natuurlijk ook meteen weer wegrijden.

HannaHanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:26

Je moet tempo ook niet TE hoog leggen, maar wel actiever dus hij moet niet gaan vernellen maar zijn passen gaan vergroten en waarschijnlijk omdat je van jezelf best braaf rijdt, kan je het tempo gevoels matig wel iets hoger leggen, zonder hem van het achterbeen af te rijden :j
Heb je ook les in Frankrijk ( sorry als ik er overheen lees ) anders keer vragen of iemand je ook kan filmen dan heb je zelf ook een idee van het beeld.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:42

Het is een prachtig paard Leonie, een lekkere sterke bink :) Ik heb geprobeerd al het commentaar te begrijpen ,maar helaas is zie ik het gewoon niet, weet waarschijnlijk gewoon te weinig van dressuur af :) (ik wilde dat ik het wel zag hoor :j )

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 10:04

Hanna ik heb hier les en zet bijna altijd mijn telefoon op de bakrand om achteraf te kunnen kijken hoe het beeld was. Ik ben zelf van mening dat het basistempo niet omhoog moet, wel kan ik gewoon net wat minder grote stappen maken in de overgang zodat hij meer de kans krijgt zijn balans te behouden, maar dan word ik weer heel braaf :P.
Als je wilt heb ik wel youtube linke per PB.

Dankje Rocy :D Ook geen Guppy meer he hahaha. En dat geeft toch allemaal niks. Ik ben er wel blij mee hoor als mensen zeggen wat ze zien, zo kan ik wellicht weer tips krijgen waar ik nog niet aan gedacht had!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:05

Tempo en activiteit zijn 2 verschillende dingen he. Even als voorbeeld, piaffe is een hele actieve gang maar zonder tempo ;)
Als je je paard actiever gaat maken ga je dat eerst in de stap doen, een actieve stap waarin je je paard goed onder je door voelt stappen en meer beweging gaat voelen. Als je voelt dat hij te hard gaat dan vang je dit weer op met je zit, in draf kun je dit doen door langzamer te gaan lichtrijden, dan houdt je lucht aan de voorkant en ruimte om met been activiteit te behouden.
In galop wil je meer sprong, ook daarin kun je voorwaarts denken met je been maar terugdenken met zit en hand maar hand moet altijd luchtig zijn.
Je paard moet altijd voorwaarts blijven denken, daardoor zijn schijnovergangen heel goed.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 10:21

Ja actiever moet hij zeker! Dat zit ook weer in het braaf-rijden-pakket :D. Ik heb het idd verkeerd gelezen sorry :+. Daar zijn we nu dus ook hard mee aan de slag, en daardoor krijg ik dus wat spanning in me lijf omdat ik dan beetje fanatiek word :P.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 16:00

Leuk paard en toch ook wel een leuke omgeving om in te rijden.
Ik moest ook even twee keer lezen bij het van voor naar achter maar ik denk dat Joolien bedoelt: van de voorhand af en op het achterbeen zetten. Dus van voor naar achter.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 00:58

Ik ga helemaal met Jolien mee. Natuurlijk kun je ook niet direct alles tegelijk, en het is zeker goed om af en toe maar een ding te vragen aan je paard om dit wat meer te bevestigen, zoals je zelf al zei was dat op dit moment de activiteit van de achterhand. Ik denk dat het wel erg belangrijk is om direct in dezelfde training weer terug te gaan naar de nageeflijkheid, waarin het paard er echt doorheen is. Nu blijft je paard er steeds een beetje tegenaan hangen, net niet los in de kaak. Dit moet je echt proberen te combineren. een paard kan alleen meer van achteren naar voren lopen als hij los laat. Niet alleen het achterbeen is belangrijk, maar zeker ook het over de rug gaan. Dan wordt de rug wat boller, rekt meer op. Ik zie nu een paard die nog te weinig vanuit de schoft omhoog komt, nog niet door het lijf heen is, maar waarbij wel de achterhand aan het werk gezet wordt. Probeer, zoals Jolien zei, te werken aan de stelling en buiging, en zorg dat het paard ook nageeft op de buitenteugel. Dan kun je aan de buitenkant begrenzen, en met je binnenbeen buiging, ronding van de rug en activiteit van het achterbeen vragen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 06:05

In de basis is het dus zo dat hij niet genoeg voor het been is en jij niet goed zit. Beide zijn dingen die, als je ze niet oplost, telkens weer tegen je gaan werken.
Maar ja als hij super scherp is kan jij goed zitten en op je zit rijden. En hij vind dat je eerst goed moet zitten omdat jij hem anders weer uit balans haalt als hij zo scherp is. }:0
Gelukkig kun je die dingen ook op een buitenrit lekker trainen. En daarvoor woon je in de perfecte omgeving.