Ik durf niet op mijn eigen paard..... Of toch?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Ik durf niet op mijn eigen paard..... Of toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 12:45

Ik rij al 20 jaar, eerst op de manege, en toen op mijn eigen beestjes. Had een haflinger waarmee ik kon lezen en schrijven, maar die "ging kapot", zoals ik altijd gekscherende weg zeg ;) Zij staat inmiddels alweer 3 jaar op een zorgboerderij van haar vroeg pensioen te genieten. Met het vertrek van mijn haflinger heb ik, achteraf, de stomste fout gemaakt die ik kon maken. Ik ben gestopt met rijden. En rijden verleer je niet, maar de feeling raak je wel kwijt.
Toen mijn haflinger verhuisde had ik haar opvolger al staan. In 2010 kocht ik nl mijn huidige pony, een nu bijna 4 jarige haflo Arabier merrie.
En ze is alles wat ik zoek in een pony. Zo ontzettend braaf en relaxt.... Maar zo ontzettend voorwaarts....
Mijn instructrice heeft haar vorig jaar beleerd (en rijdt haar nog twee x in de week) en toen heb ik er ook een aantal x op gereden. Tot ze er in oktober bij mijn instructrice vandoor ging, en ik dat zag.....
Foute boel, Stef ging er niet meer op :n
Paar weken terug haar wel uitgestapt, maar verder kwam ik niet. Ik bouw zo ontzettend veel spanning op (wat nergens voor nodig is, want ze is écht poepie braaf!)
Nouja, ernaast kan je ook zat, ja toch? Dus doe verder zat met haar in de zin van longeren, vrijheidsdressuur, grondwerk... Zolang ik er maar niet op hoef ;)
Tot gisteren een stalgenoot besloot dat ik er toch maar eens op moest ;)

Zo gezegd zo gedaan (mwah ;) ).
Bijzetten eraan als veiligheidslijntje (puur psychisch), en aan de lijn, in de veilige longeerbak (je zou toch zeggen dat mijn paard een of ander gevaarlijk monster is ;) )
Afbeelding

Afbeelding

Spanning? Waar? 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn niet geweldig, houding is bagger, maar fiets it... I did it!
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 04-05-14 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Roosch

Re: Ik durf niet op mijn eigen paard..... Of toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:46

Dat je er alleen al op zit is een hele overwinning. Ga zo door! +:)+

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:49

ga zo door! ziet er al goed uit!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:50

Goed zo Stef! Eens ga je je afvragen waarom je je in hemelsnaam zo druk hebt gemaakt! Blijf lekker de tijd nemen en dan komt het echt wel goed.

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:50

Super Stef!
Ik heb hier sinds februari een haflinger staan (weer eens wat anders dan een mini :P ) waarvan het de bedoeling is dat ik er ooit ook eens op kruip maar ben voorlopig zo blij dat ze eerst nog een veulen moet krijgen :D
Maar hopelijk verzamel ik ooit eens zoveel moed als jij....

paardjeroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:51

Goedzo! ga vooral zo door *\o/*

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:52

Goed hoor ! Angst bij het rijden is moeilijk te overwinnen maar
je begint er toch maar aan +:)+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:00

Ah bang zijn is zo naar. Blijven doen dit. Neem de tijd en altijd iemand erbij. Komt wel goed!

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:02

Al een goed begin! Nog veel plezier bij je toekomstige ritten! :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:04

Roosch schreef:
Dat je er alleen al op zit is een hele overwinning. Ga zo door! +:)+

Precies wat ik ook dacht. Super dat je er nu op zit! Heel goed dat jij en je stalgenoot hebben doorgezet :) Nu langzaam verder bouwen, heel veel succes!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:05

Heb je al die tijd helemaal niet gereden ?
Anders misschien weer even wat vertrouwen in jezelf terug opbouwen op een braverd ?

Wel een mooi beestje trouwens <3

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:08

Held! :)
Zo rustig door blijven gaan en laat maar mooi eerst je veiligheidslijnen eraan vastzitten tot je denkt; ik durf los :)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:09

Dit probleem ook met mijn pony.Ze is te snel voor mij(ze is 31)en toen ik van haar af ben gevallen,kwam door de poes die de wei overstak,durfde ik er niet meer op.Toch weer gedaan,maar de dame voelt aan dat ik bang ben en wordt een heks.Bij een ander loopt ze braaf.Nu vindt ik haar te oud voor mijn gewicht, maar vindt dat niet erg.(is ook beetje een smoesje).Wel stoer dat je er weer op durft en je hebt meer moed dan ik en blijf doorgaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:10

Shirley, die van mij ís een bravert ;)
Punt is dat ik een beetje (mwah ;) ) een controle freak ben. Bij mijn haflinger wist ik precies, als zij haar oor bewoog, wat er volgde. Met Maddy heb ik dat gevoel nog niet. Dus als zij ergens naar kijkt denk ik: oliebol, straks schrikt ze en gaat ze aan de kletter, en heb ik dan een rem? Of een stuur?
Ik denk gewoon veel te veel en zie daardoor spoken die mijn paard helemaal niet ziet.
Als er dan spanning komt (zoals foto 3, haar zusje liep langs de bak), krijg ik zoveel spanning dat ik compleet blokkeer....

Vuurneon, ik heb los uitgestapt en een rondje gedraafd :j *\o/*
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 04-05-14 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:18

Eerst en vooral een dikke pluim dat je er weer op gaat !
Maar ik zou in elk geval die bijzetteugels eraf laten om te rijden...is echt heel gevaarlijk ! Als '' psychisch hulpje '' kan je beter een martingaal gebruiken of iets dergelijks :j Aan die halsriem kan je jezelf ook nog vasthouden als het moet :)
En eventueel een body protector aandoen ? Dat scheelt 'm ook een heel stuk in je hoofd kwestie van veiligheid...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:22

Ik ben opzich niet bang om te vallen, ik ben bang de controle te verliezen. Daar gaat een bodyprotector niks aan veranderen. Daarnaast heb ik er nog nooit mee gereden, en dan is dat weer anders, waardoor ik mogelijk niet lekker zit, en het weer een extra spanningsveld is (zie je.... Ik denk te veel ;) )

Bijzet levensgevaarlijk ben ik niet met je eens. Ja, je moet ze er natuurlijk niet mee met de kop tussen de knieën zetten, maar op de manier waarop ik m gebruik, neuh...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:24

Moeilijkste stap heb je gezet, de rest is alleen bijschaven!
Pas als je in het koppie durft te ontspannen kun je ook lichamelijk weer ontspannen. Maar super, SUPERgoed!
Belangrijke stap, niet te onderschatten hoor, heb er echt respect voor. You go girl!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:25

Levensgevaarlijk vind ik het alleen als je een bijzet aan een paard hangt dat gaat bokken en steigeren. Steigeren sla je achterover met wat pech en bij een bokkend paard wil ik toch in ieder geval graag het hoofd juist omhoog kunnen halen.
Wat ik echter vreemd vind is dat je aangeeft dat het paard er eens met je vandoor is gegaan. Makkelijkste manier om dat te voorkomen is zodra je paard het van je overneemt hals en hoofd ver opzij te buigen om zo te voorkomen dat ze snelheid kan maken. Juist een bijzet zorgt ervoor dat je je paard minder gemakkelijk en ver zijdelings kan buigen wat eigenlijk ervoor zorgt dat als ze toch iets verkeerd wil doen jij haar dit een stuk gemakkelijker maakt. Zou niet mijn keuze zijn, je geeft je paard gewoon een stuk meer kracht en controle op deze manier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 13:37

Ik heb dit topic niet geopend voor een discussie of rijtechnisch advies, maar omdat ik trots ben wat ik heb gedaan. Ga die discussie dus verder ook niet voeren. Ik doe wat voor mij goed voelt :) :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:40

LadyMadonna schreef:
Ik heb dit topic niet geopend voor een discussie of rijtechnisch advies, maar omdat ik trots ben wat ik heb gedaan. Ga die discussie dus verder ook niet voeren. Ik doe wat voor mij goed voelt :) :j

Kijk, dat is het belangrijkste! Jij moet erop zitten, jij moet het weer durven :) er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:43

ik heb heel vaak bijzets gebruikt gezien bij het rijden, en idd zolang het geen steigeraars zijn, niks aan de hand.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:43

LadyMadonna schreef:

Het is geen discussie imo, het is gewoon een opmerking die je hopelijk doet inzien dat iets wat jij uit angst doet, misschien niet helemaal rationeel is en eerder tegen dan voor je gaat werken mocht je weer eens in een situatie komen van controle verliezen waar je zelf aangeeft bang voor te zijn. Het is gewoon toegestaan om hier tips te geven en het doet zeker niets af aan je prestatie. Ik ging er alleen vanuit dat je van hieruit ook weer verder wil en graag wil voorkomen dat je nog eens in een situatie verzeild raakt waarin je mogelijk juist banger wordt. Gezien die kans aanwezig is door je aanpak vond ik het nuttig om de opmerking toch te plaatsen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:49

Goed dat je weer durft te rijden!
Vreemd dat velen juist angstig zijn als hun paard voorwaarts is, ik word juist angstig als een pony traag is en vervelend gaat doen. Als je ze goed aan het werk zet en voorwaarts laat rijden kunnen ze ook niets in hun hoofd halen denk ik dan maar. :D
Dat voorover zitten herken ik erg, doe het nu soms nog steeds. Moeilijk af te leren voor mij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:52

Dat heb ik ook liever voorwaarts dan staken enz, Ts super wat je nu al hebt gedaan jij zal wel heel erg trots zijn op jezelf.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:04

Yeah!!
Gefeliciteerd, wat een overwinning!
Ik ben precies als jij, zelfde verhaal... En toen ik zelf erop ging vloog ze met mij door de bak...

Ik ben dus niet weer zover om erop te gaan.
Maar wat top dat Jij dit gedurft hebt, hoop dat het alleen maar beter wordt!!