Friese merrie op concours L2, Punten?[Film]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

Friese merrie op concours L2, Punten?[Film]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 10:01

Hoi hoi! :)

Afgelopen vrijdag heb ik voor het eerst in tijden weer eens les gehad met mn Fries.
Ik liep erg tegen bepaalde onderdelen aan, waaronder de aanleuning.
Ik rij deze merrie nu een jaar, en starten sinds vorig jaar Juni wedstrijden.
We zijn begonnen in de B, en hebben de klasses allemaal uitgereden.
We rijden nu in het L2.
De reden dat we zo lang geen les hebben gehad, is eigenlijk omdat ik het maar lastig vind om iets passends te vinden die bij ons thuis wil komen (vanwege vervoer :) )
Maar, die hebben we nu gevonden! *\o/*

Nu over de les:
Ik heb de conditie van een dood paard := daar zit dus nog erg veel werk in haha.
Verder ging het heel goed, wel heel erg omschakelen.
Ik ben zelf geneigd erg los te laten van voor, dus zodra Kirsten lastig word in de aanleuning, ben ik daar niet op tijd bij met mn hand, waardoor het alleen maar lastiger word voor haar.
Ik moest nu juist mn teugels korter houden, en continu een "vaste verbinding" houden met mn hand, best lastig als je juist altijd het omgekeerde doet :+
Maar het ging echt super goed, kon er veel beter aan rijden, en de aanleuning was ook al veel constanter.

Zaterdag tijdens mn proef op indoor Tolbert ook gelijk toegepast, en ik kwam voor het eerst sinds tijden echt met een fijn gevoel de proef uit.
Ze was al veel constanter, zaten nog wel genoeg fouten in, maar kon zelf nu de regie houden in de proef, en dat is eigenlijk nog niet eerder gelukt :o

De aanleuning mag op veel punten nog veel stiller, hier zijn we dus ook hard mee bezig.
Het halthouden/achterwaarts gaat normaal gesproken echt super goed, nu stonden we stil voor een 7, maar komt ze net voor het achterwaarts gaan erg tegen de hand, het achterwaarts opzich gaat wel weer goed.
Het lijkt of ik hier ontzettend trek, dit is niet zo, heb gewoon druk op 2 teugels, Kirsten gaat zelf van links naar recht om onder de druk uit te komen, zodra ze zakt sta ik mn hand weer toe, en blijft ze weer fijn ontspannen :)
En ja het wijken, hier zit ook nog genoeg werk in, eerst konden we alleen maar vol gas recht uit, daarna was het alleen schuin naar de letter lopen, en nu gaat ze al een aantal passen fijn opzij, kan nog veel beter, ben ik me van bewust, maar er zit al erg veel progressie in :)

voor de liefhebbers, hier een film van mn proef.
Hoeveel punten denken jullie dat ik voor deze proef heb gekregen? :)

liesen

Re: Friese merrie op concours L2, Punten?[Film]

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:12

Hoi,
Ik rijd zelf ook op het moment L2. Ik denk dat je tussen de 180 en de 185 punten hebt gekregen :) Idd nog veel werk aan het wijken. Jammer van het achterwaarts. Ik heb dat zelf ook. Thuis gaat het altijd goed en dan in de proef niet.
Verder moet de aanleuning nog wat stiller.
Succes!

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 12:52

Bedankt voor je reactie!!
Dat met achterwaarts was eigenlijk de eerste keer dat ze het deed, denk dat ik zelf ook wat vergat te "rijden" in de overgang naar het halt.
Bedankt voor je tips :)

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:02

UltimOo schreef:
Bedankt voor je reactie!!
Dat met achterwaarts was eigenlijk de eerste keer dat ze het deed, denk dat ik zelf ook wat vergat te "rijden" in de overgang naar het halt.
Bedankt voor je tips :)

Hoeveel punten had je uiteindelijk? :D

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:43

Ik denk dat je zo rond de 180 hebt gezeten, net iets eronder of net iets erboven.
In de middenstap mag je meer lengte in de hals geven, zodat ze haar passen ook echt ruimer kan maken, nu is er weinig verschil.
In galop ook je overgangen duidelijker markeren, dus middengalop is echt wegrijden maar ook terugnemen, vooral het terugnemen is eigenlijk nauwelijks te zien nu.
Wijken verdiend idd ook aandacht, maar daar ben je al mee bezig. :)
En op het filmpje lijkt het of je je E-B door een S van handveranderen iets groot rijdt, net zoals je volte hals strekken.

Vind wel dat je vriendelijk rijdt en het beeld is opzich fijn om naar te kijken! Hier en daar mag het wat constanter, maar hé het is L2 :)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:20

Ik denk dat je zo'n 175 punten had, maar ik ben dan ook streng. :+
Wat ik vooral zie is dat de basis nog niet helemaal lekker is. De overgangen zijn niet netjes gereden en het basistempo ligt te hoog, ik denk dat daarom de aanleuning ook wat onrustig is. Ook denk ik dat ze in een lager tempo makjelijk kan gaan wijken. Verwar tempo overigens niet met activiteit! Maar nu is het tempo te hoog en activiteit te laag :)
De overgangen mag je helemaal doorrijden en beter voorbereiden. Van galop naar stap valt ze eruit, van draf naar draf valt ze stil en in de overgangen stap-draf draf-galop komt ze tegen de hand. Ik ga er ook vanuit dat je een aantal keer tdh heb staan op je proef ;)
Ga echt werken aan de overgangen, laat je paard in de overgangen terug wachten, ga van draf naar stap langzamer lichtrijden om zo het tempo te bepalen maar zorg ervoor dat het paard voorwaarts blijft denken. Als je bijna stapt moet ze als het ware meteen weer in middendraf weg kunnen schakelen. Ook als ze tegen de hand komt, been er iets aan om achter erbij te krijgen maar met je zit zwaar blijven en voor iets opvangen. Zo leert ze actief te blijven in de overgangen.
Ook van galop naar draf, zwaarder zitten, desnoods iets opvangen aan de voorkant maar wel met been eraan zodat je iets meer sluit en de overgang zelf meer gaat regelen. Werk naar geslotenheid in galop, dat is pittig, maar niet onmogelijk en gebruik vooral je zit hierbij.

In de overgang weg, sluit iets door(been en hand) voordat je weg rijdt, uiteraard in de overgang zelf je hand wel iets openen maar zodra ze tegen de hand komt been eraan en iets doorsluiten met je hand. Mocht ze er doorheen lopen, dan overgang afbreken en overnieuw. Dat leren ze vaak snel genoeg hoor :)

Succes!

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 16:20

Bedankt voor je tips Joolien! :) Hier kan ik zeker wat mee.
Het aanleunings probleem komt ook vanwege het hierboven omschreven stukje met de les. Ik ben snel geneigd mn paard "los" te laten van voor, en met zo weinig mogelijk druk willen rijden. Opzich niet verkeerd natuurlijk, maar bij een paard die van nature al erg op zoek is naar balans kan het dus heel erg tegen werken, waardoor deze fouten dus ook sneller voor komen. dankzij de les weet ik nu dat ik eerst met meer verbinding/druk moet gaan rijden, voordat ik mn paard kan "finetunen".

Hier gaan we ook zeker mee bezig, en ga je tips gebruiken in mn training! bedankt :)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:45

Ik schat tussen de 175/180 :)
Ik vind je paard er niet lekker doorheen en los aan twee kanten. loopt in een vaste houding of hij komt tegen je hand in.
Wijken reageert hij gewoon werkelijk niet, en vind je wendingen niet strak.
Dat zijn wel de punten die je nodig hebt in de M, mijn instructrice zei altijd; 170/179 zit je op je niveau en 180+ vinden ze je klaar voor een klasse hoger.
Ik vind dat je er net tegenaan zit, vandaar dat ik deze punten schat.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 17:19

Ik vind het er niet zo verkeerd uitzien hoor. Bokt-jury's zijn altijd streng vind ik :D

Wat me wel erg opvalt is de slordigheid in je figuren. Veeeeeel te grote volte, van s van hand veranderen, afwenden. Dat is gewoon zonde.

Verder komt je paard wat te vaak tegen de hand, probeer m meer over de rug te rijden :)

Ga je ook nog delen wat je eigenlijke punten waren? :D

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 15:19

Bedankt voor de tips allemaal!
Dit zijn inderdaad de dingen waar we tegen aan lopen/hard aan werken.
Mijn punten deel ik later, ben benieuwd wat er nog meer voor reacties op komen :)

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 17:56

Ik denk dat je tussen de 170/180 zat. Er zaten fijne stukken tussen. Aan het begin van de proef was de aanleuning veel stiller dan aan het einde van de proef, maar dat kan ik me voorstellen. Het is misschien nog best lastig om de gehele proef een constante aanleuning te hebben. Ik zou toch ook gaan focussen op je figuren. Ik denk dat je daar best wel wat punten op hebt laten liggen. Je S van hand veranderen was veel te groot. En je grote volte tijdens het hals strekken was bijna 24 meter i.p.v. 20. Misschien heb ik het mis, maar volgens mij kun je in de L2 nog best een winstpuntje rijden (weet niet of je die nu had) als je je figuren netjes rijdt terwijl het wijken en achterwaarts nog niet helemaal gaat zoals het moet. En zoals al eerder gezegd, maak ook een duidelijk overgang terug als je middendraf of -galop moet laten zien. En i.m.o. zou je nog wat meer lengte mogen geven in de middenstap. Hier scoor je ook punten mee :).
Ik denk dat het met de les die je nu hebt zeker moet gaan lukken! Jullie zijn al op de goede weg.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 02:14

Zoals hierboven gezegd, de afwerking is erg slordig waardoor je een hoop punten laat liggen! Je paard zou beter aan het been mogen, hij is nu niet voorwaarts maar loopt te hard. Zou thuis voorL werken aan een betere verbinding van achter naar voor en betere reactie op je beenhulpen. Zowel voor activiteit van de achterhand als de zijwaartse hulpen. Misschien eens wending om de voorhand proberen om m alerter te krijgen op zijwaartse hulpen?

Qua punten... Ehh vergeten hoe het zit met de NL puntensyteem maar ik gok zo dat je gemiddeld 5en en 6en hebt staan, dus rond de 55%?

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 09:20

Bedankt voor de tips iedereen!
Qua commentaar ben ik het volledig met jullie eens, aanleunings probleem komt voornamelijk bij mijzelf vandaan, daar werken we nu aan, en merk dat het op de "nieuwe manier" al een stuk beter word :)
Beenhulpen die niet goed door komen klopt ook, ik moet zelf proberen heel gedoseerd qua been hulpen te rijden, mn paard reageert soms als een raket als ik er te veel aan kom met mijn been, maar ik mag hier inderdaad wel wat meer "gaan rijden" :)

nogmaals bedankt voor de tips! hier kunnen we zeker wat mee! :j

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 17:49

Hoeveel punten had je uiteindelijk gehaald? Ben wel een beetje nieuwsgierig :=

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:21

Zet het anders in spoilertags :)

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:33

Ik heb de uitslagenlijst er maar op nageslagen. Was ook idd wat ik ongeveer verwachte! Met hulp van je nieuwe instructeur zal het prima in orde komen!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 18:36

Alle tips zijn grotendeels al genoemd. Wel een gave fries heb je!
Ik denk rond de 185/190 punten.

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 23:13

alle tips zijn al wel genoemd maar ik denk dat je rond de 170/180 hebt gehaald.
verder vind ik het echt een hele leuke fries :j

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 10:42

Bedankt voor de reacties allemaal! :) jullie zaten allemaal in de buurt, voor deze proef hebben we 180 punten gekregen :)