Puppy-IJslander Brellir in de binnenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mews

Puppy-IJslander Brellir in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 17:37

Brellir is een IJslanderruin van bijna 6 jaar oud. Ik heb hem bijna 2 jaar; toen ik hem kocht was hij nog helemaal onbeleerd. Ik heb eerst flink aan de basis gewerkt en pas vorig jaar met rijden begonnen, gezien hij nog heel lang puppy bleef. We zijn nu net een week of 3 na de winterstop weer begonnen met rijden, dus hij is nog erg groen qua rijden (ik doe wel heel veel andere dingen met 'm zoals lange lijnen, wandelen, fietsen, longeren, grondwerk, VD enz). We rijden meestal in een buitenbak bij de stal van de buren, maar die was met het warme weer eergisteren vrij mul dus besloten vanochtend naar de manege een paar 100 meter verderop te gaan, naar de binnenbak, tijdens de uren vrij rijden van m'n rijvereniging. Dit was zijn 1e keer OHZ in die bak, hij is er alleen aan de hand 2 jaar terug een keer geweest. :)

Er was best veel geluid en gedoe om de bak, maar Bret bleef hartstikke braaf en rustig. Hij keek overal even naar, en that's it, liep gewoon braaf door. Hij vond in het begin van het inrijden het rijden zelf heel spannend en reageerde daarom heel heftig om geluidjes e.d., dus voor mij was dit echt een teken dat hij eindelijk doorheeft dat ik er nog gewoon ben om hem te helpen en leiden, ook al sta ik niet meer op de grond naast hem. :P

Manlief was mee om te helpen met opstappen, en natuurlijk foto's en filmpjes te maken. Ik vind het erg leerzaam om mezelf op film terug te zien namelijk. :j

Maar er zijn natuurlijk ook wat foto's. Voor de geïnteresseerden: Het zadel is een heather moffett fhoenix suberpanel zadel, boomloos. Hier ben ik voor hem op uit gekomen omdat zijn rug erg kort is en ik geen betaalbaar boomzadel kon vinden wat voor ons beiden paste; dit bleek een oplossing, en ik ben er tot dusver nog steeds erg tevreden over.

Ik rij normaal gesproken wel met rijbroek en chaps, maar ik vergeet telkens dat ik tegenwoordig langer dan 2 minuten op Brellir zit en me dus behoorlijk aan moet kleden ipv huispak style in slobbertrainingsbroek. :')

Afbeelding
Net begonnen, in stap

Afbeelding
Een van de weinige blije-poownie-foto's, gezien hij meestal zijn oortjes heel aandachtig op mij heeft. :)

Afbeelding
Ik moet zo lachen om onze serieuze gezichten op deze foto :)) Figuren sturen is serious business.

Afbeelding
Ik ben bezig met een lachen-op-je-paard-programma, aangezien ik op bijna alle rij-foto's altijd kijk of m'n leven afhangt van dat ene ritje.

Afbeelding
Drafje (ik zit bewust wat naar voren om met de gangen voor hem het verschil tussen draf en tölt duidelijk te maken).

Afbeelding
Nog meer draf

Afbeelding
Een Figuur in draf is nog wel moeilijk hoor >;)

Daarna naar buiten gestapt en lekker los naar huis gereden. *\o/*

Afbeelding
Lalalala *\%/*

Afbeelding
Even poseren, stilstaan kan Bret ook als de beste!

Afbeelding

Afbeelding
:+:

Afbeelding
Thuis aangekomen parkeren.

Afbeelding
Nog één knuffel vanuit het zadel. Tot zo ongeveer vandaag waren die nog super eng :') En nu de normaalste zaak van de wereld.

Afbeelding
Na het rollen ging Bret weer verder met de orde van de dag: Wilgentakken nommen :9

Afbeelding
Okee, okee, nog één knuffel dan...

Mijn grootste doel is op dit moment ontspanning (en in the long run mijn tenen niet meer aanbieden als kapstok voor voorbijgangers, maar eerlijk gezegd let ik er bij Bret vooral op dat ik in balans zit en zuivere hulpen geef, vooralsnog, dat met die tenen is helaas al langer een probleem :') ), en ik ben wat dat betreft enorm tevreden over vandaag :).

P.S. Ja, ik hou van rood. :D

plovesb

Re: Puppy-IJslander Brellir in de binnenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:07

toch vind ik dit zadel echt te klein voor jou, dit is op alle foto's zichtbaar en op foto 6 het meest (de tweede draf foto). Verder leuke pony succes met hem

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:08

Wat een dropje <3 dat hoofdstel is ook geweldig :D

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:13

Leuke pony! Rood staat hem mooi! (Ik hou ook van rood :P)

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:17

mooie pony, dat hoofdstel is zo leuk :j

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:18

I *\o/* IJslanders!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:24

Superbret *\o/* Wat doet hij goed z'n best, met z'n kijk-eens-hoe-knap-ik-dit-werkje-uitvoerhoofd :))

Leuk dat hij een echt Rijpaard aan het worden is, ik denk dat jouw serieuze hoofd en kapstokjes met nóg meer ontspanning wel op te lossen zijn. En je kurkzadel is leuk en rood stáát 'm.

Die laatste foto van jullie samen is heel lief :)

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 18:52

Leuk paardje, nog steeds wel de puppy-looks :D
Maar.. pas je in dit zadel wel dan? :oo

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:29

Super schattig dat rood! Hij doet het goed zeg :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:30

Rood staat superleuk +:)+

Maar ik zie ook duidelijk dat dit zadel veel te klein voor je is, je zit helemaal op de achterkant en ook behoorlijk achterop zijn rug :(:)

Ik kan me wel voorstellen dat andere opties nog slechter zijn.

De kapstokjes zullen voor een groot deel veroorzaakt worden door de dikke wrongen, die duwen je knieën naar buiten en de rest volgt dan gewoon, dat ligt niet zozeer aan jou als wel aan je zadel :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:31

Dit kan toch niet waar zijn..., je zit bovenop z'n lendenen! ;(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:35

Vilar schreef:
Dit kan toch niet waar zijn..., je zit bovenop z'n lendenen! ;(

Uhh... de proporties liggen wel wat anders dan bij een grote warmbloed (of eigenlijk: eender welke drieganger) he? Zadel moet inderdaad niet verder naar achteren maar hij ligt nu niet té ver.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 19:41

Eindelijk een x een IJslander hier! :D super leuk! Klein tipje over het rijden, met dat naar voren leunen om onderscheid te maken in draf en tölt gooi je je paard eigenlijk uit elkaar. Ik snap dat dit fijner is op het begin (deed ik 'vroeger' ook :o ) maar de gangen worden er niet beter van. Probeer om aan te tölten je buik op te strekken, zodat je een bepaalde spanning krijgt en verzameling en dan aantölten, en voor de draf juist ontspanning zoeken in je lichaam, maar niet dat je naar voor leunt, gewoon ruimere stappen 'creëren'.
Niet betweterig bedoelt ofzo en ik snap dat hij nog jong is, maar misschien dat je hier wat aan hebt en er verder mee kan trainen. :)

Verder kei leuk beest <3 En dat setje staat hem geweldig! :D

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 19:55

Bedankt voor de berichtjes. :)

Pmarena, bedankt voor de tips! De kapstokjes had ik helaas ook al op mijn vorige paard met dressuur/gangenzadel geheel zonder wrongen. :o De wrongen die aan dit zadel zitten zijn afneembaar, ik zal ze er eens afhalen om te kijken of het verschilt. Misschien dat ik dan ook nog iets meer naar voren kan zitten op het zadel, want voor mijn idee zit ik ook redelijk ver naar achteren op 't ding zelf. Gelukkig is het zadel zelf iig wel volledig uit zachte onderdelen bestaand.

Vilar, ik ga met Koper mee: Zadel moet idd niet verder naar achteren, maar ligt nu nog net OK. Juist omdat hij zo kort is let ik goed op tot waar het kan. Maar bedankt voor de goede zorgen. :)

Lovethokkaa, bedankt voor de tip! :) Klopt, als ik aantölt gebruik ik idd ook die spanning en zit ik rechtop. Bij onze leen-IJslander moet ik ook altijd opletten dat ik in draf niet naar voren kiep, is ook wel een beetje iets wat er ingeslopen is. :o

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:23

lovehorse20 schreef:
mooi beestje, alleen je bent iets te groot voor hem :')

Als het een gewone pony was wel xD maar een ijsje moet het kunnen hebben :D Ik steek ook met mijn been onder mijn paardje uit, is ook een ijslander maar dan een groot formaat ijslander haha

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:23

lovehorse20 schreef:
ik bedoel er niets mee :)

:') Zeg het dan niet.

Mooie pony (paard, excuus ;) ), is hij al uitgezwaard? Dat duurt bij Ijsjes toch erg lang? Vind hem nog een echte puppy-uitstraling hebben..
Wat goed dat hij (al) zo braaf z'n best doet buiten! Jullie zijn een leuke combi :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:54

Jeetje, knappe pony zeg ! Wat een dotje.
Rood staat hem ook erg goed.

Toch krijg ik een niet zo prettig gevoel bij deze foto's..
Je zadel is overduidelijk veel te klein, de drukverdeling is op dit moment
echt niet goed. Ik vind je qua lengte niet te groot, maar wel te zwaar voor deze
pony, dat het een IJslander is vind ik niet zaligmakend :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:16

Ik wil je aanraden om andere teugels te nemen, deze clipjes zijn wat zwaarder en geeft onrust in de mond, dat gaat klapperen en tikken.
Probeer ook meer contact te houden met de teugels, ik zie je heel veel aan de buitenteugel zitten maar probeer je pony op 2 teugels mee te nemen, niet sturen als een fiets :D

Edit, ik heb nog eens gekeken maar het zadel is echt te klein voor jou, je zou in het midden van het zadel moeten zitten maar je zit idd helemaal achterin, dat is met jouw gewicht en deze pony niet bepaald gunstig, want dat zorgt niet alleen voor ongemakken maar ook voor onbalans bij jou en je pony. Doordat jij niet stabiel in het zadel zit kan je pony ook niet in balans komen, hij heeft ook moeite met achter ondertreden, hij blijft met het achterbeen wat achter. Daarbij is het ook niet gunstig als je geen rijkleding aan hebt, dat geeft enkel meer instabiliteit.
Ga dus serieus kijken naar je zadel, werken aan je zit en rijd alleen met goede kleding :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 21:48

Ik heb n.a.v. pmarena's advies en de foto's gelijk even naar m'n zadel gekeken vanavond. Heb het vergeleken met m'n gewone IJslanderzadel van andere paard, en het is qua zitvlak even lang; ik zou dus echt niet zo ver naar achteren moeten hoeven zitten. Ik heb de kniewrongen eraf gehaald en de beugels een gaatje langer gedaan. Ik heb alleen op een steun gezeten (wel met voeten van de grond en in de beugels), maar ik zat veel beter midden op het zadel. Wanneer ik weer met 'm ga rijden ga ik kijken of dat ook op paard zo is.

Thanks voor de tips Joolien. :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:14

xApple schreef:
Toch krijg ik een niet zo prettig gevoel bij deze foto's..
Je zadel is overduidelijk veel te klein, de drukverdeling is op dit moment
echt niet goed. Ik vind je qua lengte niet te groot, maar wel te zwaar voor deze
pony, dat het een IJslander is vind ik niet zaligmakend :n

Wel heel goed trouwens dat je gelijk wat met de tips hebt gedaan, maar daar wordt de rug van je pony en jouw gewicht helaas niet anders van!

Ik sluit me absoluut aan bij deze reactie! Ik zou toch serieus gaan nadenken over jullie als combinatie, hoe banketstaaf het ook klinkt!! Misschien goed dat je een spiegel voorgehouden krijgt, dat is niet leuk, maar voor iedereen gaat dat in belang van de pony!!

Het setje vind ik ook erg leuk staan, ziet er uit als een lieve, leuke pony!

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:14

Wat een heerlijke pony heb je zeg!
Heel veel plezier met hem
:D geniet altijd van je strips ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:23

Pfoe...

Ik lees nergens je reactie op het niet passen van je zadel maar ik zou er toch echt eens kritisch naar kijken... Je billen komen over je zadel heen.... Echte ijslandzadels hebben een vlakke zit, dat is toch iets heel anders dan dit zadel en daarmee onvergelijkbaar.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:54

Rood staat jullie goed! Wat een leuke pony! Het zijn genietfoto's, heerlijk om te zien.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:02

Ik ga waarschijnlijk even de boeman spelen maar het eerste wat ik dacht toen ik de eerste foto zag was dat je toch wel echt te zwaar voor hem bent. Je zadel is dan ook echt te klein.
Dat je lang bent en een ijslander dit kan hebben, daar ga ik volledig in mee. Het zijn geen gewone rijpony's maar dat verandert niets aan je gewicht en de drukverdeling van het zadel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:56

Jeetje! Ik stap met mijn gewicht niet eens meer op een paard omdat ik het niet verantwoord vind maar hier schrik ik wel heel erg van! Triest dit... Dus omdat het een Ijslander is moet dit zomaar kunnen? :n

Kijk eens heel goed naar jezelf en denk eens heel hard na over wat jezelf goed aan het praten bent. ;)

Je hebt een pracht pony in je bezit, zorg ervoor dat dit ook zo blijft.