PRE Modesta tijdens de les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

PRE Modesta tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:52

Sinds onze verhuizing ben ik weer wat regelmatiger aan het lessen, dit bij Mo haar vorige eigenaresse en vriendin van me, Lente.
Ik heb nog een instructeur en deze combinatie is werkelijk waar briljant :D

We zijn momenteel veel bezig met mij en mijn invloed op mijn paard.
Door veel spanning en angst in het verleden van mijn kant durfde ik niet los te laten aan de voorkant. Stom, want die voorkant is mijn rem niet :+
Hierdoor was ik vaak net te laat met meegaan met mijn handen. Dat begint nu eindelijk goed te gaan en nu moet ik nog sneller en handiger worden in het reageren als Mo weer omhoog komt. En dan niet in de zin van vastzetten in mijn lijf, maar juist ontspannen blijven en met mijn been en het richten van haar lijf haar weer fijn naar het contact rijden.

Hele kleine stukjes gaan echt al supergoed, begint ze te dragen, kan ik er alles mee. Dit is nog in stukjes van enkele meters maar dat wordt vanzelf wel meer, naarmate we hier allebei in groeien.

Kijk en geniet mee :)

1.
Afbeelding

2. Net geen fijne contactteugel maar we zitten er tegenaan!
Afbeelding

3. Al beter, mijn handen meer dragen en vooruit kijken en voelen... Niet naar beneden kijken!
Afbeelding

4. In stap vinden we het nog moeilijker dan in draf maar komt ook wel goed!
Afbeelding

5. Hier komt Mo dus wat omhoog en verzaak ik het om de verbinding in stand te houden waardoor ik eigenlijk alles verlies. Terwijl als ik dat voor elkaar krijg we dus meteen een stap verder zijn.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Hier willen we wat meer naar toe maar kost nog wat meer kracht en verfijning!
Afbeelding

8. In galop, hier ben ik al erg blij mee aangezien we samen nog erg gauw spanning opbouwen in galop en ik dat met mijn heup niet uit kan zitten wat het hele proces nog moeilijker maakt :+
Afbeelding

9. Mooi voorbeeld van mijn probleem... Mo doet het super, ik bouw spanning op in mijn lijf en daardoor kan ik dit niet onderhouden! Erg leerzaam deze foto!
Afbeelding

10. Uitdraven, fijn stukje.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. Wat dagen eerder, met een net te klein leenzadel!
Afbeelding

En als bewijs dat we niet alleen zo lang en laag rijden:

Afbeelding

Dit zit er echter wel in en zal ook geen probleem worden, alleen om haar daarin in verbinding van achteren naar voren te houden is lastig. Mo kruipt erg snel achter mijn hand en daarom zijn we hier volop mee aan de slag aan het gaan. Dat opgerichte komt vanzelf wel weer.

magicmist

Re: PRE Modesta tijdens de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:05

ziet er goed uit!!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:14

Hé Jolijn!! Mooie foto's! :D Vind het wel een bijzondere manier van rijden, heb het nog niet eerder gezien volgens mij. Wil je uitleggen waarom je zo rijdt? Vind het wel interessant! :D

Vind het mooi om te zien dat je zo serieus met haar bezig bent en er echt iets goeds van wil maken :D Jullie zijn zo'n leuke combinatie!! En die laatste foto is gewoon prachtig! Ben benieuwd naar de foto's van de shoot :P

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:16

Ziet er heerlijk ontspannen uit! Volgens mij ga je ook steeds rechter zitten :j

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:42

Ziet er goed uit jolijn. je gaat steeds meer zitten idd ipv voorover te buigen...
en met die lessen komt dat vanzelf allemaal weer helemaal goed.
Mo en jij kunnen samen zeker lekker lopen.
Beter nog als op deze foto's als ik eerlijk mag zijn...

Ziet er goed uit geniet maar goed van je paardje

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:48

Dwing jezelf echt met het rechtop zitten! Vraag je instructeur ook ook om daar (zeer!) streng op te zijn. Je leunt anders op de voorhand en dan kukelt je paard voorover, dat is nu net niet wat je wilt. ;) Stapje bij beetje!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:57

Goed bezig, van mij mag ze alleen achter actiever. Heb het idee dat ze daardoor ook wat naar voren valt.
Verder vind ik je zadel wat te ver naar voren liggen, hij zit tegen de schouder aa of misschien net erachter. Bij foto 2, 4 en 6 zit jou voet al tegen het voorbeen aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:04

Je zit inderdaad nog te veel naar voren. Snap wel waarom, maar ga proberen om op je kont te gaan zitten.
Je hebt dan meer mogelijkheden. De achterhand is nl de motor.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:10

Ziet er goed uit hoor, dat naar voren zitten zou ik juist nog even zo houden, zodat ze goed kan leren om haar rug wat omhoog te brengen.. Als jij gaat zitten, vind ze dit wellicht wat moeilijker, en zo kan je langzaam terug naar rechter op zitten. (dit geld overigs alleen in lang en laag werk voor mij) Plus het feit, dat jij nog moet leren je balans te houden, en daar kun je langzaamaan naar toe werken samen..

Een hele goede keus om dit te doen hoor, vooral voor jou! Je gaat echt "los" leren laten, en dat gaat heel veel verandering brengen. Een goed begin is het halve werk, en dit is het begin! ;)

Prachtige dame heb je hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:38

xXutopiaXx schreef:
Hé Jolijn!! Mooie foto's! :D Vind het wel een bijzondere manier van rijden, heb het nog niet eerder gezien volgens mij. Wil je uitleggen waarom je zo rijdt? Vind het wel interessant! :D

Vind het mooi om te zien dat je zo serieus met haar bezig bent en er echt iets goeds van wil maken :D Jullie zijn zo'n leuke combinatie!! En die laatste foto is gewoon prachtig! Ben benieuwd naar de foto's van de shoot :P

Ik rijd vanuit een klassieke stroming. Dit houdt in dat wij kijken naar de biomechanica van zowel mens als dier en hoe deze het beste samenwerken.
Om correct te kunnen bewegen zal een paard moeten openen in zijn kaak en andere delen en dat kan niet als hij daar geblokkeerd wordt door een tegenwerkende ruiter, in de zin van vasthoudende spieren van de ruiter zelf of een tegenwerkende hand.

Het moet een harmonieus geheel worden.

En dan nog volgens het SKALA :)

Snap je het zo een beetje?

Ik zal inderdaad wat meer op de plek van mijn zadel letten, omdat zij zo kort is verkijk ik me daar heel snel op.

Rechtopzitten is inderdaad nog een dingetje, ben daarin al heel veel vooruit gegaan en ben er nog steeds erg mee bezig.

En de achterhand er meer bij is een kwestie van sterker worden, een proces dus, komt goed!

Dankjewel allemaal :)
Ben super blij met dit beeld, een jaar geleden reden we er nog heel anders bij!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:48

Ziet er goed uit Jolijn! Jullie zijn op de goede weg!
Moet je vanuit dit ook weleens een volte sluiten en openen?
Bonito had namelijk ook eerst moeite met het laag ingestelde en daar blijven. De volte sluiten en openen heeft bij ons erg veel geholpen. Het zet de achterhand er dan ook meer onder, waardoor het lage en uit de schoft vallen/strekken en daarmee het ruggebruik ook beter en makkelijker wordt.

Succes nog, jullie komen er wel!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:28

Ohhhh ik snap 'm! Vind het echt interessant :D En mooi als dit voor jullie werkt! Super :D Succes nog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:58

Ik moet heel eerlijk zeggen, het ziet er vriendelijk uit maar ik zie hier absoluut niet een meerwaarde in. Paard laat niet los in de kaak, heeft bijna alle gewicht op de voorhand en het wordt voor jou daardoor bijna onmogelijk om rechtop te zitten want ze drukt je gewoon naar voren. Ik zie hier alleen maar neerwaarts, en geen voorwaarts. Foto 12 vind ik al een fijner beeld. Ik zou meer van dat willen zien, ronder in de hals waardoor ze ronder in de rug kan worden en los gaat laten in die rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:59

Ieder zijn mening Joolien :)

Ik vind dit zeker een meerwaarde hebben voor een paard wat zo bang was dat ze alleen maar met onderhals eruit opgerold kon lopen, vol met spanning en totaal geen lossigheid! Eerst totale ontspanning, dat is voor mij de basis!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:05

Ik ben het eens met Joolien wat betreft het ronder en activeren van de achterhand, zodat ze beter gaat loslaten in de rug. Omdat ik weet waar jullie vandaan komen vind ik het dan wel weer degelijk toegevoegde waarde hebben voor jullie. Zij én jij durven te ontspannen, waar jullie dat beiden voorheen niet durfden. Dus dat is vooruitgang en vanuit deze ontspanning kun je weer verder werken naar het ronder en actiever waardoor het achterhand- en ruggebruik beter wordt.

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:06

Ik ben het met Joolien eens, als ik naar de foto's kijk zie ik een paard dat bijna volledig op de voorhand loopt en niet actief is vanuit achter. Je zegt dat ze sterker moet worden vanuit achter, maar op deze manier lijkt me dat erg lastig te bewerkstelligen aangezien ze de achterhand nauwelijks gebruikt.

Ik zie wel ontspanning, maar ze loopt nergens echt fijn over de rug. Foto 12 vind ik al een veel beter plaatje, al wat meer vanuit de schoft omhoog en ook actiever vanuit achter. Dat lijkt mij dus ook een goede houding om vanuit verder te gaan werken.

Ik vind het wel een erg gaaf paard, veel plezier en succes samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:09

Oh maar dat is ook zeker het uiteindelijke doel, dan moeten we daar alleen wel allebei klaar voor zijn :)

Hele kleine stukjes gebeurd dat dus al maar dan ben ik het zelf erg snel kwijt. Die stukken gaan vanzelf langer en normaler worden en dan kunnen we van daaruit weer verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:10

Joolien schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen, het ziet er vriendelijk uit maar ik zie hier absoluut niet een meerwaarde in. Paard laat niet los in de kaak, heeft bijna alle gewicht op de voorhand en het wordt voor jou daardoor bijna onmogelijk om rechtop te zitten want ze drukt je gewoon naar voren. Ik zie hier alleen maar neerwaarts, en geen voorwaarts. Foto 12 vind ik al een fijner beeld. Ik zou meer van dat willen zien, ronder in de hals waardoor ze ronder in de rug kan worden en los gaat laten in die rug.

Hier ben ik met mee eens.

Neerwaarts is een mooi streven maar dan moet wel de achterhand dragen en niet stuwen waardoor al het gewicht op de voorkant klapt.

Foto 12 vind ik ook een beter beeld hier draagt de achterhand al veel meer en laat het paard ook daadwerkelijk de rug los.

Ik ben er persoonlijk geen voorstander van om bij spannind het paard zo laag te gaan rijden. Ik streef er wel naar mijn paarden voorwaarts neerwaarts te hebben op stukken (ook niet de hele tijd) maar dan wel in juiste verbinding met actieve achterhand. Anders geef je een paard een beetje een 'zoek het maar uit' idee wat ze loopt nu met dr neus over de grond maar verder gebeurd er niet zoveel met lijf.

Dat is zonde ik denk dat er veel meer meer inzit!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:20

Ik denk dat ik het goed verwoord als ik zeg dat zowel Jolijn als Modesta veel spanning hadden bij het rijden en dat dit ertoe leidde dat ze vaak omhoog kwam en daarmee spanning opbouwde. Jolijn durfde Modesta niet toe te staan haar hoofd en hals wat naar beneden te brengen, omdat ze bang was de controle te verliezen en Modesta durfde al helemaal niet de ruimte te pakken en de hand te volgen als Jolijn dit wel probeerde. Dan zit je in een vicieuze spanningscirkel die doorbroken moet worden voordat je verder kan. Ik denk dat ze op deze foto's laat zien deze spanningscirkel grotendeels doorbroken te hebben en dat ze inderdaad van hieruit verder kunnen gaan naar het ronder instellen en de achterhand activeren. Dan krijg je idd het achterhand en ruggebruik waar ze uiteindelijk naar streven. Maar voor nu moest dus eerst de cirkel doorbroken worden.

Jolijn ik ben heel erg benieuwd naar foto's over een tijdje, want ik ben ervan overtuigd dat jullie dan alweer een hele stap verder zijn en kunnen laten zien dat ook het achterhand- en ruggebruik weer veel beter geworden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:22

Thanks voor deze aanvulling :)

Je slaat de spijker op zijn kop, ik moest leren loslaten en weer zonder angst op mijn paard te zitten en mijn paard moest leren op mij te kunnen vertrouwen. Staat dus compleet met elkaar in verbinding.

Ik moet ook zeggen dat we fijnere momenten hebben dan deze foto's laten zien, ik had voor mijn les een week niet gereden wegens ziekte en geen zadel hebben. Maar wees gerust, er volgen nog genoeg foto's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:25

Ooh dat geloof ik ook wel! Ken het probleem ook wel een beetje. Ik heb net een nieuw jong paard die als het hem te moeilijk wordt wel eens neiging heeft te gaan rennen. Probeer hem lager in te stellen maar als er spannende dingen zijn (zoals van weekend een wedstrijd) dan wordt hij drukker, ik ook zenuwachtiger. Pak hem meer/teveel vast om te voorkomen dat die op de loop gaat en stop met er aan te rijden.

Gok dat dit ook een beetje is wat jij hebt? Ik rijd hem dan alleen wat minder laag dan jij doet omdat ik zn achterhand er aan wil houden maar ik snap je principe wel hoor :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:27

Nou, bij ons zit er nog iets meer achter :=

Hebben anderhalf jaar geleden samen een ongeluk gehad waarbij ik mijn heup heb gebroken.

Mo heeft extreem vluchtgedrag gehad onder het zadel, er zijn maanden geweest dat ik opstapte en 20 minuten alleen maar bezig was met in volle galop haar geruststellen dat ze echt niet doodging....

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:30

ook na het lezen van alle uitleg snap ik nog niet wat de meerwaarde is van deze training. Het spijt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:31

Dat kan, ieder zijn mening :)

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:36

Ik vind het knap van je Jolijn! Je helpt Modesta (en hiermee jezelf) heel goed met het vertrouwen weer terug te vinden en bent heel bewust bezig wat je hier zelf in goed en fout doet en probeert dat te verbeteren.
Dat het nu nog niet rijtechnisch 100% is maakt dan nog even niet uit. Zonder vertrouwen in elkaar wordt het rijtechnisch nooit 100%, omdat je dan beide het stukje aanvoelen en inleven mist.

Ceriadwen, de meerwaarde van deze training is het vertrouwen bij zowel ruiter als paard weer terug te vinden nadat deze heel erg beschadigd is geweest. Zonder vertrouwen durf je niet te ontspannen en los te laten in je lijf (zowel ruiter als paard) en wordt het rijtechnisch nooit 100% en kan je ook niet naar een training werken die toevoegt aan het sterker en soepeler maken van het paard. Dat is dan een stap overslaan, waar je later in training weer mee geconfronteerd zal worden. Dan ben je ook weer terug bij af en zal je alsnog stap 1 moeten afwerken.

Edit: toevoeging