Andor voor het eerst RIJ-ITP!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Andor voor het eerst RIJ-ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 16:43

Vandaag heb ik weer gereden en mijn moeder was mee voor foto's. Ze is niet zo'n geweldige fotograaf en heeft geen verstand van paarden(al helemaal niet van paarden fotograferen) dus de foto's zijn niet geweldig en er is altijd op het verkeerde moment geklikt :')

Maar alsnog ben ik er blij mee, dus zie hier.

Mijn eigen punten die ik van mezelf ken en die niet genoemd hoeven te worden als tips:
Mijn voeten leiden een eigen leven, ik probeer erop te letten maar vooral in de galop heb ik nog flinke kapstokken. Ook nu mijn laarzen kapot zijn en ik met johdpurs en chaps rij word het nog erger.
Ook ben ik me ervan bewust dat mijn handen soms wat streng zijn. Hier werk ik ook aan, maar soms sluipt het er weer in(waardoor ik mijn handen ook veel te ver opzij zet, waardoor het ook lijkt alsof ik trek).

Ik heb Andor nu bijna 4 maanden, en heb hem daarvoor een dik half jaar gereden en verzorgd.

We werken nu vooral weer aan ontspanning(wat op de foto's ver te zoeken is helaas) en genieten van elkaar. Helaas was hij érg opgedraaid door alle carnavals gedoe en heel erg afgeleid. Dit heeft ook geresulteerd in twee flinke bokpartijen die (helaas) niet op foto staan.

Genoeg gemiept, hier de foto's :)

1. Instappen
Afbeelding
2. Idem
Afbeelding
3. Langzaam oppakken
Afbeelding
4. Begin met draf. Hier zie je dat de ontspanning ver te zoeken is..
Afbeelding
5. En hier gaat mijn hand weer overdreven opzij..
Afbeelding
6. Tussendoor even belonen
Afbeelding
7. Wijken, dit blijft hij nog erg moeilijk vinden.
Afbeelding
8. En weer die hand van mij..
Afbeelding
9. Weer wijken, vooral in het midden vind hij nog moeilijk, hij blijft dan moeilijk recht. Maar we gaan niks overhaasten en doen het rustig aan! Niets moet meteen perfect.
Afbeelding
10. Even belonen voor een goed stukje wijken!
Afbeelding
11. Andor, chaggo? Neuuuhhh hoe kom je dr bij..
Afbeelding
12. Galop
Afbeelding
13. Weer een galopje. Maar die benen weer..
Afbeelding

En als afsluiter nog een superlieve foto <3
Afbeelding

Tips geven mag, graag zelfs, mits het aardig en opbouwend bedoeld is.
Aan een hoop schapen die allemaal hetzelfde zeggen heb ik ook niks, dus als iets al gezegd is hoeft het niet herhaald te worden.
Ik ben me ervan bewust dat hij geen sterren van de hemel loopt, maar ik ben dan ook geen Anky en Andor is verre van een Salinero of wat dan ook.
Als we beiden plezier hebben is het goed, die ontspanning was er vandaag gewoon niet door alle drukte, jammer maar helaas.
Hopelijk kan ik over een tijdje een topic openen waar hij wel lekker in loopt :)

_Sanne

Re: Andor voor het eerst RIJ-ITP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:04

Ooh wat ziet Andor er toch knap uit! <3

Probeer hem lekker actief te rijden. Veel overgangen maken. Elke zijde weer een figuur of overgang rijden. Dan komt de ontspanning / nagevelijkheid vanzelf. Neem regelmatig wat grondbalkjes mee, is goed voor de achterhand :)
Probeer ook je handen meer te dragen boven je zadel. En tenen naar binnen draaien. :o
Zelf doe ik het ook niet goed en daar ben ik me bewust van, dus kan ik het jou ook als tip meegeven :=

Jullie komen er wel!! +:)+

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:19

Leuk , Andor ITP!
Wat nog aan wil zullen op bovenstaande is met wijken (ik ben het de vorige keer vergeten te zeggen)
Ga gewoon eerst afwenden, dan goed rechtstellen (neem er de tijd voor) en ga wijken totdat hij scheef gaat, ga dan niet gewoon doorwijken en dat proberen te corrigeren (die neiging heb ik ook wel eens) maar ga weer gewoon rechtuit en wijk weer verder, tot hij weer scheef gaat.
Ook al moet je na 2 pasje weer rechtuit, beter 2 goede dan 6 slechte.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:23

Leuke haf,

Probeer je handen bij het sturen op gelijke hoogte te houden... nu breng je hem en op zij en naar beneden... Let er op dat je je hand niet naar beneden wegdrukt ;)

Succes

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:26

Knappe haf! Hij heeft dezelfde achternaam als de mijne. En ze zijn ook nog uit hetzelfde 'bouwjaar' :D
Misschien kennen ze elkaar wel :P
Gewoon lekker doorrijden en lessen! Dat van die handen heb ik ook heel erg last van. Het is gewoon automatisme ofzo bij mij. Het lukt me ook bijna niet om het mezelf af te leren.
Heel veel plezier nog met Andor!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 22:46

Dank jullie :)

Sanne; grondbalkjes word moeilijk, we hebben er maar één :')
Deborah; Dankje, ik weet 't, ik wil te veel tegelijk, maar dat komt ook omdat hij ook echt goede momenten heeft en zo een hele zijde in een keer goed wijkt terwijl hij de andere keer weer moeite heeft met 2 meter wijken..
ynskek; Klopt inderdaad. Ik heb mij dit aangewend op een eerder verzorgpaard, die vond het fijner als ik hem op die manier reed(liep heel moeilijk met mijn handen zoals het hoort, kon dan niet goed ontspannen enz) en het gaat er niet meer uit.. Heel frustrerend ook voor mezelf omdat zodra ik het merk ik ze weer goed doe, maar dan ben ik een half rondje verder en weg zijn mn handen..
Ymkeerica: Wat leuk zeg, misschien zijn ze ook nog wel familie, wie is de vader van jouw haf? Lessen ga ik inderdaad binnekort weer, heb ik een tijdje niet gedaan(doordat zijn conditie en spieren weg waren, de bak was nog prutter dan dat ie nou is, weinig tijd, geen goed zadel enz) maar wil ik zsm weer gaan oppakken bij een nieuwe instructrice.

Ymkeerica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 07:50

SuperAssie schreef:
Dank jullie :)

Sanne; grondbalkjes word moeilijk, we hebben er maar één :')
Deborah; Dankje, ik weet 't, ik wil te veel tegelijk, maar dat komt ook omdat hij ook echt goede momenten heeft en zo een hele zijde in een keer goed wijkt terwijl hij de andere keer weer moeite heeft met 2 meter wijken..
ynskek; Klopt inderdaad. Ik heb mij dit aangewend op een eerder verzorgpaard, die vond het fijner als ik hem op die manier reed(liep heel moeilijk met mijn handen zoals het hoort, kon dan niet goed ontspannen enz) en het gaat er niet meer uit.. Heel frustrerend ook voor mezelf omdat zodra ik het merk ik ze weer goed doe, maar dan ben ik een half rondje verder en weg zijn mn handen..
Ymkeerica: Wat leuk zeg, misschien zijn ze ook nog wel familie, wie is de vader van jouw haf? Lessen ga ik inderdaad binnekort weer, heb ik een tijdje niet gedaan(doordat zijn conditie en spieren weg waren, de bak was nog prutter dan dat ie nou is, weinig tijd, geen goed zadel enz) maar wil ik zsm weer gaan oppakken bij een nieuwe instructrice.

De vader van Erica is Axan. Ze is gefokt in Pesse.
Goed dat je weer gaat lessen, ik denk dat je dan met sprongen vooruit zal gaan! :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 19:35

Ziet er al leuk uit! Ik zou eerst meer naar de ontspanning werken en dan het wijken pas meenemen. En ook van je houding een goede gewoonte proberen te maken! Dat is heel lastig! Komt vanzelf! Zelf heb ik er ook moeite mee, haha.

Lekker lessen en jullie komen er wel! :D