Retteketet, een jaar lang met Jet!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle_S

Retteketet, een jaar lang met Jet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 16:55

Hallo allemaal! *D

Mijn naam is Michelle en rijdt samen met mijn 6 jarige Arabische volbloed merrie genaamd La Margneta Aura, roepnaam Jet, Endurance. Vorig jaar (2012) zijn we voor het eerst gestart, voor ons beide nieuw, maar wat een geweldige tak van paardensport is dit! Optimaal genieten! :o

Na vorig jaar moesten we nog een klasse I (20-39 km) wedstrijd rijden om hogerop te mogen starten, deze wedstrijd starten we te kootwijkerbroek eind maart. Het vroor nog volop maar we lieten ons niet tegen houden. Weer kwamen we helaas voor het drama trailer laden te staan, ondanks dat ik een uur ervoor had uitgetrokken stond ze pas na een uur en een kwartier. Eenmaal tijdens de wedstrijd (31 km) kon ik concluderen dat Jet klaar was voor de klasse II (40-79 km), wat liep ze heerlijk en wat een conditie had ze! We reden de wedstrijd uit en wonnen zo onze laatste puntjes en waren klasse II startgerechtigd!

Afbeelding

koud.. brr.. :brr:
Afbeelding

Zie hier het gehele verslag: [TEN-ITP] Yes! Fantastische wedstrijd & klasse II stargerechtigd!

Onze eerste klasse II wedstrijd, 55 km, starten we te Ommen in April. Hier zouden we ook voor het eerst kennis maken met de vetgate (keuring + pauze van 30min) Omdat het trailer laden nog niet vlekkeloos ging vertrokken we de dag van te voren richting Ommen en sliep Jet op de accommodatie, zo hadden wij maar ook zij meer rust voor het starten. Jet startte deze wedstrijd erg energyvol waar ik van baalde, de eerste 10 km was een gevecht. Hierna werd ze rustiger en hadden we na 31 km de vetgate. Jet wist niet wat haar overkwam en wilde geen rust nemen om te eten of te drinken. Ze werd goedgekeurd en hierna gingen we weer op weg. De laatste km-ers waren vermoeiend, Jet had in die eerste 30 km zo haar energie in een keer gegeven dat ze niet veel meer over had. Eenmaal over de finish gingen we naar de keuring en werd ze helaas op locomotie (bewegen) afgekeurd. :(:) Er werd ons ge-adviseerd om bij de osteopaat langs te gaan welke op het terrein aanwezig was, dit hebben we dus ook gedaan. Enorm interessant hoe de osteopaat naar het lichaam keek en uit bepaalde houdingen op kon vatten wat er mis was. Uiteindelijk bleek Jet vast te zitten op links.

Jammer dat ze werd afgekeurd maar wat heb ik enorm veel geleerd van deze les! Ik besloot om mijn geplande wedstrijd van 2 juni te schrappen en een osteopaat in te schakelen om Jet zo weer los te krijgen + het trailer laden eerst onder de knie te hebben.

Afbeelding

Het gehele verslag: http://www.endurance-forum.nl/forum/vie ... highlight=

14 juni ging Jet naar Eva en Willem van Gengis Khan horses voor de trailerlaad training, Jet gaat nu moeiteloos de trailer op en af dankzij Eva! Ik ben hun ontzettend dankbaar voor de goede zorgen voor Jet! Ook besloten we om Jet te dekken door hun hengst Valaam Khan, zo heeft Jet volgend jaar een jaartje rust en kan ze lichamelijk en geestelijk volwassener worden om hogerop te starten. Het veulen is in eigendom van Eva en Willem, eind mei 2014 verwacht ze haar eerste veulentje :)

De hengst Valaam:
Afbeelding

Begin Augustus kwam de osteopaat langs huis om Jet weer los te maken. Jet was enorm braaf en liet alles toe. Fijn dat ze nu weer helemaal toppie is! Ook besloten om Jet voor de eerste keer op ijzers te zetten, top paard, zo braaf dat ze was!

Yes, nu konden we weer wedstrijden inplannen, we hoopten dit jaar nog klasse III (80 tot 119 km) startgerechtigd te worden en moesten hiervoor nog 3 wedstrijden goed uitrijden om dit waar te kunnen maken. Zo planden we Kootwijkerbroek 2 in, waar we de 44 km starten. Een geweldige wedstrijd, Jet stond zonder moeite op de trailer, onze eerste massastart ging super, Jet liep 10 x beter als in Ommen. Er was duidelijk verschil te merken. Met mooie waardes op de kaart haalden we onze eerste winstpunt voor klasse II binnen!

Afbeelding

en tijdens de vetgate, Yes, Jet at in de vetgate!!
Afbeelding

Helaas geen verslag van..

Hierna kwam onze groom Marloes langs in September om wat showfotootjes van Jetje te maken in de wei:

Afbeelding

Afbeelding

verslagje: [ITP] La Margneta Aura, Arabische schone groeit op!

Vervolgens starten we de klasse II wedstrijd,44 km te Onstwedde. Nogmaals een massastart wat geweldig ging, op de vetgate at Jet weer super en ook de waardes van de keuringen waren top! Ongelooflijk wat een paard iedere keer toch weer bijleert, maar ook zeker wij leren meer! Zo leerden we vanuit Ommen dat het niet verstandig is om Jet gelijk na een lange rit stil te zetten maar haar al lopende te voeren met afwisselend stilstaand eten.

Afbeelding

Afbeelding

het verslag: [TEN-ITP] Endurance Onstwedde klasse II

Onze laatste wedstrijd zou plaats vinden in Otterlo waar we de 63,5 km zouden starten. Het was een regenachtige dag en aankomend op het terrein bleek ook daar alles flink modderig te zijn. Jet liep ook deze wedstrijd super, aangekomen op de vetgate kreeg ze bij de keuring helaas een B op de locomotie, we mochten wel starten maar om onze laatste winstpunt in de wacht te slepen moesten we een A hebben. De moed zakte me in de schoenen, ik hoopte zo dat we nu toch echt klasse III startgerechtigd zouden worden.

Na de vetgate waarin ze overigens top at en dronk heb ik besloten haar de laatste km-ers laag en rond te rijden zodat ze goed haar rug en achterhand zou gebruiken. Ook reed ik minder op snelheid. Bij de keuring draafde we voor en jahoor een A, wat waren we blij!!!! Yes, klasse III startgerechtigd!!! *\o/* *\o/*

Afbeelding

en mijn top grooms die altijd voor mij klaar staan!
Afbeelding

Het verslagje: [TEN-ITP] Ondanks de vele regen, toch onze klasse III gekregen!

Een geweldig jaar kan ik zeggen, waar we weer veel van geleerd hebben! Nu afwachtend op Jet dr veulentje welke in Mei geboren zal worden. Heerlijk!

Groetjes van ons!! <3

maartje97

Re: Retteketet, een jaar lang met Jet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:59

Wat een mooi paard :)

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:59

Wat een leuke foto's!! En ook een hele aantrekkende titel ! :+

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:01

Prachtig dier en wat mooi wat jullie in een jaar bereikt hebben!! Super gaaf!! ben benieuwd naar veulen volgend jaar :D

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 11:15

Dankjulliewel, voor de leuke berichtjes! Ook ik ben ontzettend benieuwd naar het veulen! :) :)

_Loekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:17

Leuke foto's :D
Mag ik vragen waar je dat hoofdstel hebt gekocht :o

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:20

Wat een lekker dier! Mooi sprekend koppie zit erop!

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:23

prachtig verslag, geweldig paardje!!^^
benieuwd naar het veulen!
en je mag super blij zijn op je grooms!
(ken er genoeg die altijd maar zoekende zijn naar hulp... en jij hebt toppers!!)

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 11:25

Wat een onwijs leuk verslag zeg.... Julllie zijn echt een super mooie combinatie!! Succes in 2014

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 14:11

Dankjulliewel! Iris, ik heb het hoofdstel bij huppa.nl gekocht! Niet duur en goede kwaliteit, ze zijn nu zelfs in de aanbieding. Ook heb ik daar m'n borsttuig gekocht.

KingYasFenn, Je hebt helemaal gelijk en ben ook heel blij met ze! Het is altijd onwijs gezellig en we zien het echt als een dagje uit. De dag van te voren richt ik de auto in met allemaal lekkers en dat is dat echt genieten met elkaar!

Nogmaals bedankt allemaal! :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 14:46

Wat een prachtig overzicht van je mooie merrie Michelle!
Hele veel succes in 2014, ben zeer benieuwd naar Jet d'r veulen :j

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:35

Leuk verslag! En gaaf dat ze een veulen van Valaam verwacht, mooie hengst :j

maralou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 22:30

Wat een onwijs leuk beessie!! Ben benieuwd naar het veulentje :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:35

Mooi jaarverslag van jou en Jet :)
Helemaal niet verkeerd idd om 2014 een rustjaar (wat endurance betreft) te doen en een veulentje. Ben benieuwd hoe de kleine wordt!

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:49

wat leuk! jet is bij ons op stal geweest voor de dekking en trailerladen! Leuk om haar zo in actie te zien op de fotos! (ik werk bij Eva en Willem ;) ) Hopen op een mooi en gezond veulen, Valaam is echt een pracht hengst!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 22:30

Wat een super jaaroverzicht van jullie Michelle! Wat is Jet toch een topmerrie en wat zijn jullie een topteam!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:25

Wat een enorm leuk overzicht!