Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 20:33

hallo mede bokkers

Eerst wat informatie

Naam: Ehnlay
Geslacht: merrie
Kleur: donkerbruin
Aftekeningen: Kolletje, snebje en lv een witte kroonrand
Stokmaat: +/- 1.65
Geboorte datum: 13-04-2009
Afstamming: Tuschinski x Gribaldi x Eusebio
Niveau: Beleerd/B (en prof in rodeo)

Ehnlay heb ik bijna helemaal zelf beleerd. nadat ik erop zat heb ik er wel weggebracht om het wegstappen en draven aan te laten leren. Helaas is er niet helemaal geluisterd en zijn ze ook gewoon gaan galoperen met er waardoor ze alleen nog maar in blinde paniek ging rennen met af en toe een luchtsprong om vervolgens in een keer in de ankers te gaan en weer verder te rennen. Dus snel weer naar huis gehaald en 4 weken rust gegeven. Toen er een paar keer met rust opgegaan het leek meteen wel een ander paard wel veel spanning maar niet meer in blinde paniek rennen filmpje van 15 dec 2012 4de keer thuis. daarna weer 4 weken vrij gegeven zodat ze het weer ff rustig kon verwerken. Na die 4 weken weer rustig opgepakt en vanaf hier ging het steeds beter (filmpje 3 maart 2013 1ste keer in de buitenbak). Helaas kreeg ik eind maart vliegles van der met een hersenschudding en geen geheugen van die dag tot gevolg. na een week voorzichtig er weer op helaas had ze weer veel spanning en in de periode die volgde kreeg ik wat hulp/tips van een stalgenoot waardoor we weer de goede kant opgingen. Eind juni heb ik er weer ff lekker vakantie gegeven. En eind juli moest ik er weer oppakken omdat ze zoveel energie had dat ze in de omgang niet meer te houden was. Dit ging erg goed en de 2de keer hebben we zelfs op het land gereden. begin aug. kwam ik er door middel van nog een keer vliegles achter dat ze enorm bang was voor andere paarden zodra er een paard bij kwam ging ze af. Ook had ze na de laatste val zoveel spanning dat ze ging liggen met mij erop. Op dat moment begon ik wel te twijfelen of dit nog goed ging komen. Gelukkig kwam het weer goed met wat hulp van mijn staleigenarese en zijn we het voorzichtig gaan opbouwen met andere paarden. Half aug ben ik voor het eerst op les geweest dit vondt ze weer erg spannend maar ze was wel braaf. (filmpje les 24 sept) Vanaf dat moment gaat het steeds beter en we kunnen nu ook met andere paarden rijden. Dus hebben we ons afgelopen zondag gewaagd aan een wedstrijdje met als doel een proefje rijden zonder vliegles te krijgen. En wat ben ik trots op er <3 ze had wel veel spanning maar was op der achter een ander aan de bak uit galoperen actie na super braaf. Met als resultaat 179 punten en 9de van de 15

Dan nu de foto's

losrijden
1 Afbeelding
2Afbeelding


tijdens de proef
3Afbeelding
4Afbeelding
5Afbeelding
6Afbeelding
7Afbeelding
8Afbeelding
9Afbeelding
10Afbeelding
11Afbeelding
12Afbeelding
13Afbeelding

en weer thuis in der box ze was er erg moe van
14Afbeelding

tips en comentaar is welkom maar hou het wel vriendelijk
Groetjes Wendy

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:47

Leuk paard! Wat een verhaal heb je er al mee meegemaakt zeg.
Ik vind dat je er zelf erg onzeker opzit. Ik word al bang als ik naar de foto's kijk.
Probeer zelf je bovenlichaam meer terug te houden, vooruit te kijken en je hakken laag te houden. Goed steun houden op je beugels. Ik voel een beetje dat je haar weinig support biedt als ze ergens bang voor is. Ik denk als je zelf meer gaat zitten en haar het gevoel geeft dat jij haar leidt, het al beter zal gaan. Meer controle over houding en tempo. Beheers je het lichaam, dan beheers je de geest.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:49

Ik zou je beugels zeker 2 gaten langer doen, dan kun je ook fijner zitten! gaaf setje heb je zeg! :D

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:51

Knap dat je het toch hebt volgehouden ga zo Door.
En je eerste keer al 179 punt nou dan moet dat helemaal goed komen.
Want daar komt vast en zeker een stijgende lijn in als je paardje meer kilometers heeft gemaakt.

JamieC

Berichten: 271
Geregistreerd: 14-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:00

Wat een leuk dier!
Ben benieuwd naar meer foto's!
Respect voor al je geduld, ondanks die tegenslagen! :)
Ik denk dat het met goede instructie helemaal goed gaat komen met jullie!
Het valt mij wel op dat je erg kort zit.
Ik zou de beugels langer maken (in het begin voelt het dan misschien alsof je niet kan lichtrijden, dit went vanzelf, je hoeft maar een paar cm uit het zadel te komen), dan ga je automatisch meer op je kont zitten :)

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 21:02

dank jullie wel
ga zeker aan mijn houding werken en voorzichtig aan mijn beugels langer doen maar na een jaar op een springzadel is het erg wennen

Jo85
Berichten: 154
Geregistreerd: 27-04-08

Re: Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:19

Wat een fantastische outfit heb je! :)

ElsRoosje

Berichten: 1021
Geregistreerd: 09-10-12
Woonplaats: Ergens naast Apeldoorn

Re: Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:24

wat een leuk setje en paard! :) een tip is je voeten minder ver in de beugels doen! heel veel succes met haar!

Cookie2222

Berichten: 844
Geregistreerd: 09-03-10

Re: Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:30

Wat een super leuk setje !
Ik zou zeggen vooral goed door trainen en meer vertrouwen kweken dan komen de wpen vanzelf :)

lovepaloma

Berichten: 66
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:08

gave set! leuke combinatie :)

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:15

Leuk dat knal roze al zou ik zelf eerder voor kiezen om dan een wit dekje te doen met roze rand om toch meer wedstrijd outfit te laten lijken. En inderdaad wat de rest zegt beugels wat langer en goed door blijven oefenen :)

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 15:31

sorry dat ik het zeg, maar in mijn ogen zijn jullie allebei nog niet toe aan wedstrijden. Ga werken aan rust in jezelf, je zit heel gespannen op je paard (wat ook niet zo gek is na je verhaal) en op die manier word je paard gespannen van jou. Neem eventueel zitles aan de longe, je zal merken dat zodra jij meer zeker bent je paard ook een stuk beter zal gaan lopen.

Lord_Ik

Berichten: 1190
Geregistreerd: 29-09-07
Woonplaats: Oost-Vlaanderen (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 16:46

Ik ben het ergens eens met Liselot, aangezien wedstrijden nog extra stress betekenen natuurlijk, maar als jij dat leuk vindt moet je dat gewoon doen.
Belangrijkste werkpuntje voor jullie is vooral rust en ontspanning zoeken bij zowel paard als ruiter en moest ik jou zijn, ik zou galopperen nog zoveel mogelijk achterwege laten. Voor mij is er nog te weinig rust in stap en draf.

xXDaantjeeeJarig

Berichten: 62
Geregistreerd: 16-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 00:02

Een tuschinski! :D Ik heb er ook een sinds een paar maanden. :o ze lijken best wel op elkaar zeg! Dapper dat je zo hebt doorgezet. Ik zou als ik jou was ook proberen wat zekerder op je paard te gaan zitten en je beugels een gaatje langer zodat je wat dieper kunt gaan zitten in je zadel, dan zit je denk ik wat stabieler. Als jij je zekerder voelt op haar rug, dan zal je paard dat op den duur gaan spiegelen en zich ook zekerder voelen. Ik hoop dat je er wat mee kunt! ;)

Laura01234

Berichten: 1340
Geregistreerd: 24-12-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Ehnlay (Tuschinski x Gribaldi) voor het eerst op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:13

ik weet zeker dat ze super kan lopen! top draf zit er al in dat zie je wel! het lijkt me echt geen makkelijke maar top dat je zo door hebt gezet zeg, met geduld kom je er wel en ga je scoren met zo'n prachtig beestje!

wennie19

Berichten: 1250
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 19:59

iedereen bedankt voor de leuke reacties we gaan ook zeker lekker door oefenen en aan mijn houding werken. En zo nu en dan weer een onderlinge wedstrijd mee pakken voor de ervaring