Een moeilijk 2013 met een topeinde

Moderators: zonnebloem18, RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Piekosjj

Een moeilijk 2013 met een topeinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-13 22:59

Hallo :wave:

Zoals de titel al zegt was 2013 niet het allerbeste jaar ever, al met al een leuke plot twist van de laatste paar maanden.
Ik zorg al zo'n zes jaar voor drie geweldige pony's; 26-jarige New Forest ruin Quintos, 21-jarige merrie Pipo en de Shet Bibi.

We beginnen zoals vele anderen het jaar met veel sneeuw, wat natuurlijk in Februari voor twee erg mooie foto's van Quintos en Pipo. Ik begon toen serieus het een ander aan mijn camera in te stellen en daar kwam toch zo nu en dan wel wat leuke plaatjes uit rollen van de bolletjes.

Afbeelding
Afbeelding

In Maart niet zo veel foto's gemaakt, dus gaan we maar door naar April. April was een relatief spannende maand, want de eigenaar en ik besloten om Quintos te laten scheren. De arme pony had een gigantische vacht die maar geen haartje dunner werd, er kwam letterlijk niks vanaf, terwijl van de twee dames het haar er vanaf vloog. Het scheren ging helaas niet zonder de nodige problemen, maar uiteindelijk was meneer kaal, en wat een andere pony kwam daar onder vandaan! Wel even schrikken, want er kwam toch een mager scharminkeltje onder vandaan..
Quintos voor de scheerbeurt, en er na.
Afbeelding

Hij kreeg per direct - natuurlijk - meer voer en enorme bergen hooi.

We gaan door met Mei waarin Quintos en ik lekker vaak op buitenrit gingen, wat natuurlijk heerlijk was op een pony die niet na vijf minuten al zeiknat was van het zweet. Ook maakte ik een leuke foto van Amy, mijn favo rijpaardje op de manege waar ik ook nog rijd

Afbeelding

In Juni begon het weer lekker 's zomers te worden, Pipo stond model voor mijn fotografische 'kunsten',
Afbeelding

en ging ik regelmatig aan de wandel met Q. Zo waren die grote paarden van de manege toch wel enorm spannend, en vond Amy zo'n klein murmel als Q wel heel interessant!
Afbeelding

In July was het weer tijd voor verandering. Ik besloot Quintos voor een tijd niet meer te rijden. Hij bleef maar afvallen, en ik vond het niet meer eerlijk tegenover hem om nog op z'n rug te klimmen. Niet wetende voor hoelang ik niet meer zou kunnen kijken naar z'n altijd naar voren staande oortjes, genoten we heerlijk van ons toen-laatste ritje.
Afbeelding

Ik hielp in July 1 weekje mee met het ponykamp op de manege, wat enorm leuk was, ben ik op vakantie geweest naar Spanje en heb ik nog 3 weken vakantiewerk gedaan. Vooral dit laatste was lichamelijk enorm zwaar, en hebben de paardjes lekker rust gehad. Vooral Q deed dat erg goed, hij stond regelmatig apart om op z'n gemakje te kunnen eten en hij kwam al duidelijk wat aan.

Afbeelding

Eind July kregen we ook 'goed' nieuws. Ik vermoedde het al langer maar Quintos was nu getest op Cushing's en kreeg hier vanaf Augustus medicijnen voor.

Augustus was weer een rustig maandje. Ik werkte van 8 tot 5 en als ik aan het eind van de dag de paarden kwam voeren had ik niet veel energie over om met ze aan het werk te gaan. Quintos genoot van het [http://i272.photobucket.com/albums/jj171/Piekosjj/2013/july2.png]nieuwe gras[/url], stond lekker in de zon te slapen met Bibi, en we gingen in het weekend meestal op weg naar het bos om daar een middagje te vertoeven. Als het niet er op kan, ga je d'r maar lekker naast! :D

Afbeelding

Om al m'n zorgen rondom Quintos heeft Pipo een erg rustige zomer gehad. Ze genoot van het zonnetje en van het eerste jaar onder een exceemdeken. Ik plaats van een geïrriteerde pony die gek werd van de kriebel had ik nu een luie pony die alleen maar in het zonnetje lag te slapen en wat arrogante koppies trok naar de camera. Had zij zelf zeker geen problemen mee.

September was een toffe maand, Quintos knapte enorm op van de medicatie, kwam hartstikke goed aan en kreeg alweer wat van zijn oude trekjes terug. Oude trekjes die ik al bijna 2 jaar niet meer had gezien. En wat had ik die gemist! Zo begon hij langzaam weer actiever te worden en zag hij er erg happy uit.

Ook heb ik in September een grote stap gezet, en zat ik na twee maand weer op m'n pony! Langzaam begonnen met grondwerk, longeren en daarna ben ik er na het longeren gewoon opgestapt. En wat was het fijn om die mooie oortjes weer van bovenaf te zien!
Afbeelding

En toen ging alles opeens in een heuze vaart. We hebben het rijden steeds meer opgepakt in Oktober. We begonnen met rustige stapritjes, en breidden dit steeds meer uit naar wat Q aan kon. Het ging allemaal hartstikke goed en we gingen als een speer vooruit. Omdat zijn vacht door de Cushing alweer erg dik was, hebben de eigenaar en ik besloten Quintos weer te scheren. Ik kon tweedehands voor een prikkie een scheerapparaat op de kop tikken, en na een tijd oefenen heb ik hem zelf zonder problemen zelf geschoren. Wat een verademing, die vacht er af!
Ook zochtten we naar meer dan een halfjaar weer eens de Ginkelse Heide op, onze favoriete buitenrij-bestemming :):)
Afbeelding

Ook pakte ik Pipo weer wat op, wat erg moeizaam ging. Ze was enorm lui en dik geworden en we begrepen elkaar totaal niet. Gelukkig konden we wel altijd genieten van een klein onderonsje, wat mijn Duitse vriendin heel leuk heeft vastgesteld.
Afbeelding

En natuurlijk heeft diezelfde vriendin ook wat fotoo'tjes gemaakt van Q en ik aan het werk, iets waar we al sinds Mei 2012 geen foto's meer van hadden :o
Geconcentreerd koppie

Ook gingen we in oktober op wedstrijd! :wow:
Ik kon samen met een andere ruiter en haar Fjord meedoen met de onderlinge wedstrijd van de manege, wat enorm leuk was. Quintos vond al die andere paardjes wel enorm spannend, maar we hebben een goed proefje gereden.

In November hebben we weer een draai gemaakt. Pipo en ik bleven elkaar enorm tegenwerken, en Quintos vond het bakwerk duidelijk niet meer leuk en het ging hem erg moeilijk af. Zo heb ik besloten om Pipo mee als handpaard mee te nemen op buitenrit naast Quintos, en met Quintos voornamelijk buiten te rijden. Met z'n twee op pad ging een aantal keer erg goed en het was enorm leuk om beide paardjes zo te zien genieten, maar na een tijdje werkte het niet meer goed. Quintos heeft enorm veel energie en Pipo kan dit met haar kleine pootjes niet meer bijbenen. Al met al hebben we er wel twee erg leuke foto's van mijn gouden duo aan overgehouden!
*klik*
Afbeelding

Met Quintos rijd ik nu bijna alleen nog maar buiten. Hier genieten we beiden enorm van, en we maken steeds langere en actievere ritjes. We hebben hier beiden echt ons ding in gevonden, want Quintos zit enorm goed in z'n vel en is enorm actief. We hebben duidelijk onze 'pech-zomer' achter ons gelaten en zijn weer helemaal opnieuw begonnen! Pipo gaat vooral veel mee op de fiets en we doen veel grondwerk.

Ook ging Pipo voor de eerste keer kaal en Quintos voor de tweede keer.
Doordat Pipo mee ging als handpaard is ze de laatste tijd een heel stuk liever tegen Quintos, staan ze nooit ver van elkaar vandaan, en hinnikt Pipo altijd heel zielig als Quintos en ik op stap gaan voor een ritje. In November zochtten Quintos en ik nog een keer de hei op, op een enorm mooie zonnige dag.
AfbeeldingAfbeelding

En nu is het December, weer het einde van het jaar, en op naar een nieuw jaar.
Quintos is enorm mooi op gewicht, en Pipo doet ook zoals altijd haar eigen dingetje.
Ondanks de slechte zomer ben ik in de herfst een hele nieuwe weg ingeslagen en doe ik dagelijks niks meer dan genieten van dit stel toppaarden, en ik heb het idee dat Pipo en Quintos dit ook doen. Vooral Quintos heb ik enorm zien opbloeien dit jaar. Van een slome, magere, oude pony naar een veels te drukke idioot die niks liever doet dan door het bos crossen en die er hartstikke goed uit ziet. Wat kan je nou nog meer wensen? Op naar 2014! +:)+

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 06:14

Wat een leuk verslag Aniek , en wat fijn dat het weer lekker gaat :D .

Did my first 1/4 triathlon
[IM] I let you go after almost 25 years

Lieke

Re: Een moeilijk 2013 met een topeinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 11:23

Zo, dat moet wel even schrikken zijn geweest met Quintos, je zet dat hij behoorlijk snel achteruit is gegaan, maar gelukkig knapt hij toch weer goed op. Bibi vind ik trouwens echt een knappe merrie. Heel aansprekend hoofdje en lieve uitstraling.
Veel geluk alvast voor 2014.

Piekosjj

Re: Een moeilijk 2013 met een topeinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-13 13:02

Dat was zeker schrikken! Ben er ook blij mee dat hij weer zo goed is! *D Dankjewel, ze kan echt een draak zijn maar ze is zeker heel lief.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie