Weer een topic van onze GVR Bogan. Bo is een reus van rond de 1.80 schoon aan de haak. Maar ondanks zijn grootte, superlief en fijn te rijden. Soms issie wel wat lomp, maar ja, daar kan ik mee leven.
Ik rijd Bogan voor zijn eigenaresse sinds mei. Zij kan zelf wegens rugklachten niet rijden, en zij zocht iemand om wat met Bo te gaan doen. Hij is nu 7 en heeft tot aan mei zo'n 1.5/2 jaar niets gedaan. Daarvoor op B niveau gereden, nooit uitgebracht.
In het begin zou ik 1x per week gaan rijden, maar dat is langzaam meer geworden toen hij het zo goed oppakte. In september zijn we voor de lol mee geweest naar Haaksbergen en daar 3 proefjes L1 gereden. Alle proeven winst en zelfs bijna in de prijzen. En dat met een paard wat nog nooit een wedstrijd gelopen had, nog nooit op gras gereden had, zoveel paarden bij elkaar gezien had binnen witte hekjes gelopen had. Was onwijs trots op hem, zo braaf, zo relaxed. Echt een toppaard.
Omdat het onverwacht zo goed ging, ging het kriebelen om verder te starten. Helaas is de bak waar Bo stond erg slecht en min of meer de winter niet te rijden. Toevallig deed zich een mogelijkheid voor op een andere stal, waar nog zo'n grote reus staat en een fijne bak!
Na Haaksbergen heb ik tot begin november eigenlijk weinig kunnen rijden. Sowieso de laatste 3 weken van oktober niet. Vanaf de verhuizingrustig aan gaan rijden, conditie opbouw en loswerken. En ook dit doet hij super. Hij geniet volop op de nieuwe stal, staat de hele tijd te kroelen met de mini’s of met zijn stalgenoot, net zo groot als hij. Heerlijk om te zien!
De eigenaresse heeft vorige week wat foto’s gemaakt van ons en gisteren heeft mijn paps foto’s gemaakt. Gisteren zijn we namelijk een proefje wezen rijden op de manege bij ons in de buurt en niet zonder succes. 2 Keer een 1e plek met 188 en 190 (in het L1)
Was zijn eerste wedstrijd in een binnenbak (en 2e keer ooit in een binnenbak gelopen) en ook dit deed hij alsof hij nooit anders had gedaan! De achterban (eigenaresse, haar ouders, tante, nichtje, mijn paps en vriend) stonden mee te genieten.
Maar vooral ik genoot! Het is zooo’n fijn dier om mee te werken.
Natuurlijk is hij soms weleens niet de fijnste haha En kan ik hem achter het behang plakken. Maar het is echt een schatJE

We werken hard aan een fijne nageeflijkheid en losgelatenheid. Hij wil graag groot draven, maar dat kan hij eigenlijk nog niet verwerken met zijn lijf. Ik rijd hem daarom bewust wat kleiner, wat terug, om dit op te zoeken en als hij fijn los en nageeflijk loopt, rijd ik hem er weer wat uit. En elke keer worden die stukjes langer en beter. Alleen om dit dan ook nog tijdens een proefje te doen, is best lastig

Work in progress zullen we maar zeggen.
Hierbij wat foto’s van deze maand.
Tijdens zijn allereerste rondjes op Haaksbergen
1

Op onze nieuwe stal
2

3

4

5

Gisteren tijdens de wedstrijd
6

7