Sinds juni 2013 huur ik Jerez voor 2 dagen in de week. Hij is vorig jaar oktober bij ons op stal gekomen en het was toen de bedoeling dat hij in de lessen ging lopen. Dit liep uiteindelijk dus anders. Vanaf het begin was bij ons al duidelijk dat hij niet makkelijk te rijden is, en daarnaast leek het alsof hij het allemaal niet goed begreep.
De eerste paar dagen aan de longeerlijn vloog hij de bak door en was er totaal geen rust in te krijgen. En onder het zadel was hij erg traag in zijn reacties op je been. Hij luisterde echter wel super goed naar de stemhulpen.
Even snel wat informatie over Jerez:
Naam: Jerez XVI
Geslacht: Ruin
Ras: PRE, Andalusiër
Kleur: Zwart
Aftekeningen: Kolletje, links- en rechtsachter een sokje.
Stokmaat: +/- 1.65
Geboorte datum: 24-04-2004
Vader: Callejero
Moeder: Galicia III
Uiteindelijk zag het er halverwege oktober zo uit. Zijn halsbespiering was nog niet optimaal, net zoals zijn conditie. Hij was snel uitgeput, maar was ook weer snel op adem.

Toen hij steeds vaker onder het zadel liep, heeft hij een paar maanden in 2 á 3 lessen mee gelopen per week. Daarnaast mocht ik hem gewoon nog op vrijdag rijden. Van die periode zijn er geen foto's. Omdat hij te moeilijk voor de lessen is, wilde de manege eigenaresse hem uit de lessen hebben. Ik vond hem vanaf het begin af aan een super leuk paard en wilde de kans niet aan me voorbij laten lopen om hem te gaan huren. Naast een andere vrouw die hem huurde, ben ik hem ook gaan huren. Hij word in totaal nu 4 dagen per week gehuurd. Van de drie dagen dat hij nog vrij is, rijd er zo af en toe een man op die Z rijd. Ook hij vind Jerez een geweldig, meewerkend en denkend paard. Wanneer ik extra tijd heb, mag ik hem een dag extra er bij pakken.
Dan nu de rest van de foto's. Deze foto is genomen in mei 2013

In juni hebben wij samen mee gedaan aan de onderlinge dressuurwedstrijd bij ons op stal. Er zaten nog super veel punten waaraan we beide moesten werken, maar ondanks dit liep hij de sterren van de hemel en werden we eerste.

Hier kantelt hij zijn hoofd iets, daar ben ik me van bewust. Zodra hij op het bit gaat kauwen gebeurd er onder andere dit. Daarnaast kruipt hij heel snel achter de teugels. Door middel van goed naar voren rijden, is dit probleem inmiddels al veel verbeterd!

Binnenkomen over de ac-lijn. Op dit beeld ben ik super trots. Zo scheef als dat we een half jaar geleden een lijn reden, zo recht kan die nu af en toe gaan.

Tijdens de parade. Waar we onze eerste prijs in ontvangst mochten nemen

En dan komen we bij september aan. Deze zijn afgelopen zaterdag gemaakt. En ondanks dat de bak super nat was, liep hij uiteindelijk ontzettend braaf. En na veel moeite ging hij door alle plassen heen.

Creatief momentje van de fotograaf. Hier kun je goed zien dat hij op zijn bit kauwt. Hij kropt zich nu ook niet meer zo overdreven op zoals hij voorheen altijd deed.

Op de volte hem iets opzij zetten. Ik moest lachen om zijn eerdere reactie op de volte.

Stelling vragen en hem niet over zijn buitenschouder weg laten lopen op de volte gaat ook steeds beter!

En als laatste nog een mooie foto van mijn knapperd

Tips zijn van harte welkom! Ik doe hartstikke mijn best, net zoals Jerez, maar we zijn er nog lang niet. We krijgen ook gewoon les, dus blijven bezig