Jerez eerste keer RIJ-ITP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maritelisab

Jerez eerste keer RIJ-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 17:37

Hoi allemaal,

Sinds juni 2013 huur ik Jerez voor 2 dagen in de week. Hij is vorig jaar oktober bij ons op stal gekomen en het was toen de bedoeling dat hij in de lessen ging lopen. Dit liep uiteindelijk dus anders. Vanaf het begin was bij ons al duidelijk dat hij niet makkelijk te rijden is, en daarnaast leek het alsof hij het allemaal niet goed begreep.
De eerste paar dagen aan de longeerlijn vloog hij de bak door en was er totaal geen rust in te krijgen. En onder het zadel was hij erg traag in zijn reacties op je been. Hij luisterde echter wel super goed naar de stemhulpen.

Even snel wat informatie over Jerez:
Naam: Jerez XVI
Geslacht: Ruin
Ras: PRE, Andalusiër
Kleur: Zwart
Aftekeningen: Kolletje, links- en rechtsachter een sokje.
Stokmaat: +/- 1.65
Geboorte datum: 24-04-2004

Vader: Callejero
Moeder: Galicia III

Uiteindelijk zag het er halverwege oktober zo uit. Zijn halsbespiering was nog niet optimaal, net zoals zijn conditie. Hij was snel uitgeput, maar was ook weer snel op adem.
Afbeelding

Toen hij steeds vaker onder het zadel liep, heeft hij een paar maanden in 2 á 3 lessen mee gelopen per week. Daarnaast mocht ik hem gewoon nog op vrijdag rijden. Van die periode zijn er geen foto's. Omdat hij te moeilijk voor de lessen is, wilde de manege eigenaresse hem uit de lessen hebben. Ik vond hem vanaf het begin af aan een super leuk paard en wilde de kans niet aan me voorbij laten lopen om hem te gaan huren. Naast een andere vrouw die hem huurde, ben ik hem ook gaan huren. Hij word in totaal nu 4 dagen per week gehuurd. Van de drie dagen dat hij nog vrij is, rijd er zo af en toe een man op die Z rijd. Ook hij vind Jerez een geweldig, meewerkend en denkend paard. Wanneer ik extra tijd heb, mag ik hem een dag extra er bij pakken.

Dan nu de rest van de foto's. Deze foto is genomen in mei 2013
Afbeelding

In juni hebben wij samen mee gedaan aan de onderlinge dressuurwedstrijd bij ons op stal. Er zaten nog super veel punten waaraan we beide moesten werken, maar ondanks dit liep hij de sterren van de hemel en werden we eerste.
Afbeelding

Hier kantelt hij zijn hoofd iets, daar ben ik me van bewust. Zodra hij op het bit gaat kauwen gebeurd er onder andere dit. Daarnaast kruipt hij heel snel achter de teugels. Door middel van goed naar voren rijden, is dit probleem inmiddels al veel verbeterd!
Afbeelding

Binnenkomen over de ac-lijn. Op dit beeld ben ik super trots. Zo scheef als dat we een half jaar geleden een lijn reden, zo recht kan die nu af en toe gaan.
Afbeelding

Tijdens de parade. Waar we onze eerste prijs in ontvangst mochten nemen
Afbeelding

En dan komen we bij september aan. Deze zijn afgelopen zaterdag gemaakt. En ondanks dat de bak super nat was, liep hij uiteindelijk ontzettend braaf. En na veel moeite ging hij door alle plassen heen.
Afbeelding

Creatief momentje van de fotograaf. Hier kun je goed zien dat hij op zijn bit kauwt. Hij kropt zich nu ook niet meer zo overdreven op zoals hij voorheen altijd deed.
Afbeelding

Op de volte hem iets opzij zetten. Ik moest lachen om zijn eerdere reactie op de volte.
Afbeelding

Stelling vragen en hem niet over zijn buitenschouder weg laten lopen op de volte gaat ook steeds beter!
Afbeelding

En als laatste nog een mooie foto van mijn knapperd
Afbeelding

Tips zijn van harte welkom! Ik doe hartstikke mijn best, net zoals Jerez, maar we zijn er nog lang niet. We krijgen ook gewoon les, dus blijven bezig :). Respect als je alles gelezen hebt. En een reactie zal voor ons leuk zijn.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: Jerez eerste keer RIJ-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:05

zit er echt netjes uit!! bij de dressuur foto heb ik 2 puntjes 1: hij kantelt iets met zijn hoofd, 2 is het bij jullie onderlinge toegestaan om met martingaal te rijden als je ooit officeel wilt gaan rijden zou ik afentoe is zonder martingaal rijden. Nu weet ik niet wat de verdere situatie is en of je uberhaupt wel een startpas mag van de stal.

Maar je rijd netjes

Sjisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:11

Wauw wat een knapperd is dat zeg! <3
Jullie zijn een leuk stel :)
Mooie houding heb je trouwens!

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 22:17

billy3105 schreef:
zit er echt netjes uit!! bij de dressuur foto heb ik 2 puntjes 1: hij kantelt iets met zijn hoofd, 2 is het bij jullie onderlinge toegestaan om met martingaal te rijden als je ooit officeel wilt gaan rijden zou ik afentoe is zonder martingaal rijden. Nu weet ik niet wat de verdere situatie is en of je uberhaupt wel een startpas mag van de stal.

Maar je rijd netjes

Bedankt van je reactie! Dat van het kantelen had ik inderdaad gezien, daar word ik mee geholpen door mijn lesgever en het gaat gelukkig al steeds beter :)

Ik reed al een tijdje zonder martingaal, maar met de wedstrijd had ik hem weer uit de kast gehaald. Het was zijn eerste onderlinge wedstrijd en er stonden overal kraampjes. Ik had hem voor de zekerheid om gedaan. De volgende keer gaat hij ook niet meer om :)
Hij heeft daarnaast zijn beenbescherming nog om, omdat hij een paar weken daarvoor de bal van zijn hoef had open getrapt (dus uit voorzorg).

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 08:31

Borahlover schreef:
billy3105 schreef:

Maar je rijd netjes

Bedankt van je reactie! Dat van het kantelen had ik inderdaad gezien, daar word ik mee geholpen door mijn lesgever en het gaat gelukkig al steeds beter :)

Ik reed al een tijdje zonder martingaal, maar met de wedstrijd had ik hem weer uit de kast gehaald. Het was zijn eerste onderlinge wedstrijd en er stonden overal kraampjes. Ik had hem voor de zekerheid om gedaan. De volgende keer gaat hij ook niet meer om :)
Hij heeft daarnaast zijn beenbescherming nog om, omdat hij een paar weken daarvoor de bal van zijn hoef had open getrapt (dus uit voorzorg).

Haha zie ik nu pas :+

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:36

Jullie staan bij uitgelicht, wat leuk! Het is een knap paard, ben benieuwd naar meer (&betere) plaatjes :)

Yvonne265

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:15

Leuk paard, als er nog meer plaatjes komen zou er dan ook een mogen van zijn bil? Ben erg benieuwd naar een duidelijk beeld van zijn merktatoeage.

Lhundol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:43

Wat een leukerd!

Werkwillig en braaf en gevoelig in de mond, klinkt als een PRE

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 20:53

Wat ontzettend leuk dat ik bij uitgelicht sta!
Ik zal morgen even een foto van zijn bil maken Yvonne265 :)

Its_Juliaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:41

Marittt! Leuk man, uitgelicht ;D

Jerez en jij gaan zo veel vooruit, moet je straks over een jaar eens zien ;)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:57

Knap paard is het!
Jullie zijn een leuke combi. :)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:08

Knappe Jerez! <3
Heel erg leuk Marit, jullie zijn leuk samen en lekker doorgaan zo :)

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 10:42

Bedankt voor de leuke reacties! :)
Heeft er iemand nog tips? (:

Sylvia_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:50

Wat een mooi paard <3 . Ik heb wel een tipje:
Je handen iets hoger houden en dichter bij elkaar houden.
Voor de rest ziet het er netjes uit en leuke combinatie.

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 13:44

Sylvia_S schreef:
Wat een mooi paard <3 . Ik heb wel een tipje:
Je handen iets hoger houden en dichter bij elkaar houden.
Voor de rest ziet het er netjes uit en leuke combinatie.

Dankjewel en ben het met je eens. Vind handen iets hoger houden alleen erg lastig. Voelt een soort onnatuurlijk om het hoger te houden. Iemand daar nog tips voor?