Ondertussen zijn we een klein stukje verder in de training sinds mijn laatste foto's. Wat korte info van ons.
Na 2 jaar niet gereden te hebben ben ik sinds mei aan het rijden op Bogan. Hij staat wegens een rugblessure van de eigenaresse eigenlijk al zo'n 1.5 jaar stil (wel longeren, fietsen etc, maar niet onder het zadel). Daarvoor is hij eigenlijk alleen ingereden, dressuurmatig heel onervaren.
In het begin was het erg wennen, vooral ook zijn grootte en voor mijzelf, weer te rijden. De 3e keer dat ik ging rijden heeft mijn vader wat foto's gemaakt. Erg confronterend. Bo zat slecht in zijn vacht, erg schraal en ook mijn houding, oef. Daarna aan het werk (ik heb hem eigenlijk in het begin 1x per week gereden, daarna af en toe 2x en soms 3 keer. Nu heb ik vakantie en wil ik hem echt wat door gaan rijden.
Half juni tot half juli eigenlijk weinig kunnen rijden door het slechte weer, slechte bak, daarna heb ik het ontzettend druk gehad (ipv 3 dagen opeens 6 dagen werken en dat 5 weken lang...) Dus rijden viel er even wat buiten. Ondanks dat, pakt hij het werk super op.
Voor de beeld vorming, de 3e keer rijden.
1.

5e keer rijden. Nog veel te laag en op de voorhand, maar hij liep wel los van de hand. Je moet ergens beginnen nietwaar?
2.

Weer een weekje verder
3.

Hierna hebben we onze eerste les gereden, waar we veel punten kregen om aan te werken. Hier zijn we dan ook mee aan de slag gegaan, op de weekjes waarin ik maar 1x kon rijden na dan. Omdat hij nogal de neiging heeft om op voor te vallen, zijn we veel gaan oefenen met neusje omhoog/eruit. Dat vindt hij natuurlijk erg lastig. Hij ging zich erg eruit drukken. Maar na enkele keren doorzetten pakt hij het wederom fijn aan. Galop rechts aanspringen, oef, dat was een hele kluif. Maar door goed te oefenen met de volte vergroten voor het binnenbeen, waardoor hij goed rond kwam, niet over de buitenschouder weg etc springt hij nu super aan. Rechtsom kan ik hem al fijn sluiten (voor dit punt in de training dan) linksom is nog duidelijk lastiger.
Vandaag de 2e keer les gehad, waarbij mijn instructrice vond dat hij heel erg verbeterd was. Hij heeft rechtsom nog wat moeite los te laten, goed door de rechterkaak te komen, maar we hadden al hele fijne stukken.
Hieronder wat foto's van vandaag. En ook wat filmpjs van de les, rijden gisteren en begin juli (nadat ik ruim 2 weken niet gereden had in de bak, wel lekker naar het strand geweest)
4.

5.

6.

Hier houdt hij rechts wat vast, waardoor ik hem iets doorvraag
7.

Om daarna weer los te kunnen laten
8.

9.

galopje linksom, lekker groot nog
10.

11.

12

dan wat filmpjes, allemaal vrij kort

7 juli, na ruim 2 weken weer in de bak. Hier is goed te zien dat hij zich eruit drukt steeds en eigenlijk niet goed nageeft.
gisteren tijdens het rijden
galop rechts
Vandaag tijdens de les.
Draf linksom
Galop links
Galop rechts
Na het rijden en afspoelen, even jezelf lekker droogrollen...