Weer een stukje verder met rijden. Bogan, Flemming x Jet Set

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Weer een stukje verder met rijden. Bogan, Flemming x Jet Set

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 15:54

Hai allemaal,
Ondertussen zijn we een klein stukje verder in de training sinds mijn laatste foto's. Wat korte info van ons.
Na 2 jaar niet gereden te hebben ben ik sinds mei aan het rijden op Bogan. Hij staat wegens een rugblessure van de eigenaresse eigenlijk al zo'n 1.5 jaar stil (wel longeren, fietsen etc, maar niet onder het zadel). Daarvoor is hij eigenlijk alleen ingereden, dressuurmatig heel onervaren.
In het begin was het erg wennen, vooral ook zijn grootte en voor mijzelf, weer te rijden. De 3e keer dat ik ging rijden heeft mijn vader wat foto's gemaakt. Erg confronterend. Bo zat slecht in zijn vacht, erg schraal en ook mijn houding, oef. Daarna aan het werk (ik heb hem eigenlijk in het begin 1x per week gereden, daarna af en toe 2x en soms 3 keer. Nu heb ik vakantie en wil ik hem echt wat door gaan rijden.

Half juni tot half juli eigenlijk weinig kunnen rijden door het slechte weer, slechte bak, daarna heb ik het ontzettend druk gehad (ipv 3 dagen opeens 6 dagen werken en dat 5 weken lang...) Dus rijden viel er even wat buiten. Ondanks dat, pakt hij het werk super op.

Voor de beeld vorming, de 3e keer rijden.
1. Afbeelding

5e keer rijden. Nog veel te laag en op de voorhand, maar hij liep wel los van de hand. Je moet ergens beginnen nietwaar?
2. Afbeelding

Weer een weekje verder
3. Afbeelding

Hierna hebben we onze eerste les gereden, waar we veel punten kregen om aan te werken. Hier zijn we dan ook mee aan de slag gegaan, op de weekjes waarin ik maar 1x kon rijden na dan. Omdat hij nogal de neiging heeft om op voor te vallen, zijn we veel gaan oefenen met neusje omhoog/eruit. Dat vindt hij natuurlijk erg lastig. Hij ging zich erg eruit drukken. Maar na enkele keren doorzetten pakt hij het wederom fijn aan. Galop rechts aanspringen, oef, dat was een hele kluif. Maar door goed te oefenen met de volte vergroten voor het binnenbeen, waardoor hij goed rond kwam, niet over de buitenschouder weg etc springt hij nu super aan. Rechtsom kan ik hem al fijn sluiten (voor dit punt in de training dan) linksom is nog duidelijk lastiger.

Vandaag de 2e keer les gehad, waarbij mijn instructrice vond dat hij heel erg verbeterd was. Hij heeft rechtsom nog wat moeite los te laten, goed door de rechterkaak te komen, maar we hadden al hele fijne stukken.
Hieronder wat foto's van vandaag. En ook wat filmpjs van de les, rijden gisteren en begin juli (nadat ik ruim 2 weken niet gereden had in de bak, wel lekker naar het strand geweest)

4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding

Hier houdt hij rechts wat vast, waardoor ik hem iets doorvraag
7.Afbeelding

Om daarna weer los te kunnen laten
8.Afbeelding

9.Afbeelding

galopje linksom, lekker groot nog
10. Afbeelding

11.Afbeelding

12 Afbeelding

dan wat filmpjes, allemaal vrij kort :)

7 juli, na ruim 2 weken weer in de bak. Hier is goed te zien dat hij zich eruit drukt steeds en eigenlijk niet goed nageeft.

gisteren tijdens het rijden

galop rechts

Vandaag tijdens de les.
Draf linksom

Galop links

Galop rechts

Na het rijden en afspoelen, even jezelf lekker droogrollen...
Laatst bijgewerkt door Michelle77 op 24-07-13 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:00

Opzich vind ik dat je goed bezig bent! En inderdaad je moet ergens beginnen. Alleen is ie m.i. veeeeel te traag en slecht aan het been. Dit zou prio 1 moeten hebben dan komt de rest wel.

Het lijkt me voor het paard wel zo eerlijk dat je hem consequent een aantal keer per week gaat rijden.

Veel plezier samen!
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 24-07-13 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LePinto07

Re: Weer een stukje verder met rijden. Bogan, Flemming x Jet Set

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:11

Je bent zeker goed bezig! Ook ik denk dat je hem eerst beter aan je been moet hebben voor je verder gaat.
Ik zou hem lekker bezig houden met veel tempo wisselingen zodat hij beter aan je been wordt.
Verder lekker door gaan waar je mee bezig bent ziet er niet slecht uit!
Suc6 samen!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:16

Wat een verschil met de eerste foto! Hij zit weer mooi in zijn bespiering en ziet er een stuk beter uit. De filmpjes kan ik helaas niet bekijken maar de foto's laten een fijn beeld zien. Veel succes ne goed bezig!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 16:25

We zijn ook zeker bezig met tempowisselingen, maar losgelatenheid. Hij is voor dit punt in training zeker wel aan het been, reageert vlot en correct. (m.i. is een paard correct aan het been wanneer hij vlot reageert op mijn 1e hulp en wanneer ik deze klein kan geven en het paard in het door mij gekozen tempo blijft lopen, zonder dat ik steeds "bij moet geven")
Wat betreft tempo/traagheid, ik wil de losgelatenheid behouden, als ik op dit moment te voorwaarts ga rijden, kan hij het niet handelen, wordt hij sterk en te stug.
Ik rijd hem dus bewust terug en klein. Van hieruit ben ik bezig met kleine schakelingen, maar niet te groot of te heftig. Zodat we de losgelatenheid behouden.
Ik weet ook absoluut dat het tempo waar ik nu in rijd wat traag en niet actief genoeg is. De stukken waarin ik er los aan kan zitten en hij los aan de hand loopt, kan ik heel netjes schakelen en dit ook behouden. In het begin kon hij eigenlijk alleen maar groot draven, waarbij hij zodanig uit balans was dat hij regelmatig struikelde etc. Nageven ging, maar dan volledig op de voorhand.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 16:30

Tabaluga12 schreef:
Opzich vind ik dat je goed bezig bent! En inderdaad je moet ergens beginnen. Alleen is ie m.i. veeeeel te traag en slecht aan het been. Dit zou prio 1 moeten hebben dan komt de rest wel.

Het lijkt me voor het paard wel zo eerlijk dat je hem consequent een aantal keer per week gaat rijden.

Veel plezier samen!

Dat is ook zeker de bedoeling ;)
Ik ben hem eind mei gaan rijden, met als doel gewoon lekker wat rijden en het plezier (terug) krijgen. Het was gewoon de bedoeling 1x in de week te rijden, al mag ik wat de eigenaresse betreft, elke dag rijden. De eerste weken ben ik begonnen met 1x, daarna "uitgebouwd" naar 2 a 3 keer, omdat het lekker ging en ik er erg veel plezier in had.
Voor een paard dat ruim 1.5 jaar niets in de bak heeft gedaan een rustige opbouw. Daarna werd het zeer slecht weer, waardoor de bak niet te rijden was. We zijn toen lekker naar buiten gegaan. En net weer opgestart, viel mijn duo collega uit, waardoor ik de laatste 5 weken van het schooljaar niet maar 2 dagen, maar 5 dagen moest werken (en op de zaterdag ook nog in een kledingwinkel). Dat ging even niet samen :+

Nu gelukkig vakantie en na de vakantie gewoon weer 3 dagen werken, dus nu kunnen we normaal gaan rijden en trainen.

Soms moet je even roeien met de riemen die je hebt :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:33

Er leiden vele wegen naar rome! Ik denk alleen dat het tempo toch voorrang heeft ookal probeert ie dan af en toe te duiken. Met dit tempo heb je m.i. flink taktverlies. Aanleuning komt daarna pas vind ik.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:34

Wel een leuk paard en een leuke combi trouwens!

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:35

Wat een verschil met de eerste foto's zeg. Mooi paard is het :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:37

Je ziet al echt veel verbetering!

Wel vind ik dat het allemaal veel losser mag, paard heeft een fijne manier van bewegen, maar het komt er niet echt uit.
Je ziet dat er geen rek over de bovenlijn is, jammer dat ik in de les filmpjes geen stap meer zag, maar op die andere zie je een behoorlijke telgang, daar zie je ook heel duidelijk het vasthouden van de rug in terug.
Ik zou met dit paard veel halsstrekken afwisselen met weer oppakken, of de hals vanaf de schoft iets in laten vallen en dan weer oppakken, zodat je vanuit de ontspanning naar het stukje aanspanning kan werken, zonder dat het paard te gespannen wordt.
Alles blijft nog net een beetje star, het hoofd zou in draf mee moeten bewegen in het ritme, in plaats daarvan blijft het op de plek, jouw hand zou daarin ook wat meer mee mogen zijn.
Je zit is netjes, maar net als het paard iets star, de beweging zou ook meer door jouw lichaam mogen vloeien zodat jullie samen kunnen gaan swingen, want volgens mij zit het er wel in!

Het paard lijkt imo traag omdat de hulpen niet geheel door kunnen komen als hij zijn rug net wat vast zet, als je het voor elkaar krijgt om de voorwaartse drang nog meer door je armen heen te laten vloeien, dan zal het beeld van traagheid ook verdwijnen.
In draf zie je het paard ook duidelijk achter stappen, wordt hij losser, dan zou hij mooier in gaan stappen.
Voor jezelf een mooie controle of hij losser wordt! Dan wel bekeken op een stuk waar jij fijn kan rijden, als je hem uit elkaar laat vallen kan hij waarschijnlijk enorm over draven, maar dat bedoel ik dus niet! ;)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 16:44

Tabaluga12 schreef:
Er leiden vele wegen naar rome! Ik denk alleen dat het tempo toch voorrang heeft ookal probeert ie dan af en toe te duiken. Met dit tempo heb je m.i. flink taktverlies. Aanleuning komt daarna pas vind ik.

Uiteindelijk komen we vast in Rome aan, misschien wat later haha
Nee zonder dollen, snap wat je bedoelt :) Zijn echter heel bewust hiermee bezig en heb ook een zeer ervaren instructrice, waar ik 300% vertrouwen in heb.

@sparklingApp, thanx voor je tips.
Je hebt ook zeker gelijk wb het vasthouden en het eruit drukken. Zodra hij loslaat, dan stapt hij gewoon normaal, het is puur het vasthouden. Waarschijnlijk komende week ook een stapfilmpje, om het verschil te tonen.
Tijdens het rijden laat ik hem regelmatig de hand volgen en zakken om hem daarna weer op te pakken. Dit staat alleen niet op de film.
Als hij te lang wordt, dan breekt hij aan alle kanten af idd, en valt over zijn eigen benen.

Ben ook erg benieuwd hoe hij het gaat doen als ik de komende weken wat meer aan de bak kan/ga met hem. Als ik zie wat hij al verbeterd is binnen 2 maanden.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 16:50

Wat een bakbeest zeg!
Ik snap precies wat je wilt hoor.Soms is het gevoel nog even heel anders dan wat je op film ziet.
Tuurlijk wil je vlugger en wat meer tempo,maar wanneer dan het hele paard door de hand heen rent schiet je er ook niets mee op.
Eerst leren dat been betekend:achter vlug worden en niet:door de hand op de kop wegrennen.
Volgend jaar zie ik je vast bij mij in de ring??
Ps:bij wie les je?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 17:15

ambre schreef:
Wat een bakbeest zeg!
Ik snap precies wat je wilt hoor.Soms is het gevoel nog even heel anders dan wat je op film ziet.
Tuurlijk wil je vlugger en wat meer tempo,maar wanneer dan het hele paard door de hand heen rent schiet je er ook niets mee op.
Eerst leren dat been betekend:achter vlug worden en niet:door de hand op de kop wegrennen.
Volgend jaar zie ik je vast bij mij in de ring??
Ps:bij wie les je?

Hij is lekker aan de maat idd... Bijna 1.80 en ik net 1.62 hahaha

Eigenlijk verwoord jij precies wat ik bedoel, alleen dan wat korter en duidelijker uitgelegd haha :+

We zullen zien over volgend jaar, dat wás absoluut niet mijn intentie, maar ik ken mezelf en aangezien het toch lekker gaat dan ik had gedacht... Eerst deze zomer even goed doortrainen en dan maar eens kijken hoe die zich ontwikkelt.

Ik pb je even!

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:23

Zoooo die is flink aan de maat!Het valt ook niet mee om zo'n grote bij elkaar te rijden, maar ik lees dat je bijna niet gereden hebt en het rustig aan oppakt.
Is het dan verstandig om zo'n paard al daar te willen rijden?ik zie een strakke rug, in 1 van de eerste draf/galop linksom filmpjes zie ik op een gegeven moment rond een minuut dat je iets meer lucht van voren geeft , hij laat daar los in zn lichaam en draagt even zelf zn hals zonder op de kop te vallen.
Dat vind ik een veel fijner beeld, ik denk dat je van daaruit moet gaan trainen je paard vlugger te krijgen in het achterbeen zodat het op den duur zelf wel boven in gaat lopen.
Ik persoonlijk zie geen losgelassen paard daar als ie zo boven in loopt.

Maar goed zoals eerder aangegeven leiden er natuurlijk meer wegen naar Rome,en ik wil niet zeggen dat paarden altijd maar up tempo moeten worden gereden maar ik zie wel graag meer lossigheid.
Ook met meer lucht kun je zorgen dat ze niet op de kop vallen]

Maar ik vind jullie een mooie combi, en wat zit je trouwens keurig op je paard

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:53

@marus, zoals aangegeven zijn we hard aan het werk aan de losgelatenheid en is het een bewuste keuze om hem wel "bovenin" (in plaats van te rond en op de kop, daar loopt hij namelijk te graag) te rijden en van daaruit de losgelatenheid op te zoeken.
Zoals een stukje dat jij aanhaalt op het filmpje, was zeker bij de eerste filmpjes nog ver te zoeken, dat gaat nu pas stukjes beter. Van daaruit gaan we ook verder werken en trainen.

Bedankt iig!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:45

Wat een verbetering!
Echt Ö

Ik snap je redenering ook van een lang paard in dat korte te willen verbeteren!
Maar vergeet je niet hem ook te leren van die hand naar beneden te volgen? Die rugspieren moeten ook ff kunnen ontspannen
(zou kunnen datje dit in de filmpjes doet, maar heb stom internet momenteel en ze willen niet laden, dus dit is ff op basis van de foto's en de reacties ;) )

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:24

Optiwolk schreef:
Wat een verbetering!
Echt Ö

Ik snap je redenering ook van een lang paard in dat korte te willen verbeteren!
Maar vergeet je niet hem ook te leren van die hand naar beneden te volgen? Die rugspieren moeten ook ff kunnen ontspannen
(zou kunnen datje dit in de filmpjes doet, maar heb stom internet momenteel en ze willen niet laden, dus dit is ff op basis van de foto's en de reacties ;) )

In 1 van de filmpjes is een stukje daarvan te zien, maar staat niet veel op video daarvan. Uiteraard train ik daar ook op ;)

En rijtechnische reactie hoeft ook niet, heb het niet voor niets op ITP gezet :)