Na veel oefenen, resultaat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje199

Na veel oefenen, resultaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:27

Hallo, leuk dat je komt kijken!

Als vervolg op: [RIJ-ITP] Weer aan het werk!
Al zeg ik het zelf, vind ik wel een hele verbetering!
Jammer van mijn onderbenen op sommige foto's, dat dressuurzadel in mijn vorig topic daar zijn de singel stoten helemaal kapot van.
Daarom nu dit springzadel als vervanging, moet er alleen echt meer op gaan letten zie ik nu!
Commentaar mag, houd het alleen wel vriendelijk a.u.b. :)

Lang heb ik met het probleem geworsteld dat ik mijn rechterhand heel erg strak hield en mijn linkerhand helemaal los.
Daardoor stak het bit helemaal uit zoals je goed kunt zien in het vorige topic.
Heel erg lang mee geworsteld, maar eindelijk lukt het me om het meer los te laten.
Ook ben ik er mee bezig dat zijn achterhand actief is, omdat het zo'n lang paard is doet hij achter uit zichzelf heel weinig.
Foto's staan niet op volgorde.
Aanschouw:

1.
Afbeelding
Contact verlies, toch weer veel meer druk op rechts dan op links maar paard loopt wel lekker actief.

2.
Afbeelding
Mooi plaatje, hoofd staat er half op omdat er iemand voor stond.
Achterhand mag actiever en onderbeen verder naar achteren.

3.
Afbeelding
Dit vind ik een erg mooi beeld, loopt alleen tikje op de voorhand.

4.
Afbeelding
Mag voor iets lager naar mijn idee.

5.
Afbeelding
De hals vind ik hier heel erg fijn, mooi op lengte en neusje voor zover ik kan zien op loodlijn.
Over achterhand valt weinig te zeggen vanuit deze positie.

6.
Afbeelding
Een érg gestrekt voorbeen, binnen achterbeen treed bijna niet onder.

7.
Afbeelding
Sta moment, heb erg het idee dat ik heel erg ver uit mijn zadel kom, dit voelt alleen totaal niet zo op het paard.

8.
Afbeelding
Hier wil ik naar toe, erg mooi binnen achterbeen, tilt voorbeen netjes op en ook voor mooi rond, mag wel net iets lager.

9.
Afbeelding
Dit vind ik echt een super mooie foto!

10.
Afbeelding
Misverstandje :o, hier zie je ook weer dat ik veel te veel binnen teugeldruk heb.

11.
Afbeelding
Loopt mooi actief alleen te hoog van voren.
Dat komt waarschijnlijk omdat ik aanspoorde om de achterhand mee te nemen, dan komt hij voor wat omhoog.

12.
Afbeelding
Teveel buitenhand.

13.
Afbeelding
Mag meer achterhand. Verder wel fijn plaatje.

14.
Afbeelding
Verbetering t.o.v. vorige foto.

15.
Afbeelding
Mooie actieve benen!

Dit was het, houd het netjes a.u.b.
Een reactie vinden wij leuk! :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:32

Ziet er goed uit! Goed dat je zelf al veel puntjes ziet.
Op foto 5 vind ik dat je paard qua achterhand erg fijn loopt, al vind jij dat je dat niet goed kunt zien :D
Ik zou zeggen: lekker doorgaan zo!

Klein editje: je handen mogen wel wat dichter bij elkaar als ik het zo zie. En het lijkt idd of je ver uit het zadel komt met lichtrijden. Maar misschien is het ook wel een momentopname.
Laatst bijgewerkt door Nadine_S op 19-05-13 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:35

Broccoli schreef:
Ziet er goed uit! Goed dat je zelf al veel puntjes ziet.
Op foto 5 vind ik dat je paard qua achterhand erg fijn loopt, al vindt jij dat je dat niet goed kunt zien :D
Ik zou zeggen: lekker doorgaan zo!

Klein editje: je handen mogen wel wat dichter bij elkaar als ik het zo zie. En het lijkt idd of je ver uit het zadel komt met lichtrijden. Maar misschien is het ook wel een momentopname.

Dankjewel voor je reactie, op foto 5 kan ik het niet echt goed zien nee, maar jij dus blijkbaar wel *D
Op mijn handen zal ik ook gaan letten.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:36

Activeren van achteren mag idd nog wel wat meer. Ik probeer dat altijd door heel veel overgangen te rijden en zo je paard lekker actief te houden. Hij is wel erg schraal niet? hoe komt dat? Ook vind ik dat je zadel nog wel een stukje naar achteren mag. Leuk paard, ziet er verder netjes uit.

CarolineCF

Re: Na veel oefenen, resultaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:52

Id ellebogen iets ontspannender tegen lijf laten hangen - maar verder prima!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 09:30

dems75 schreef:
Activeren van achteren mag idd nog wel wat meer. Ik probeer dat altijd door heel veel overgangen te rijden en zo je paard lekker actief te houden. Hij is wel erg schraal niet? hoe komt dat? Ook vind ik dat je zadel nog wel een stukje naar achteren mag. Leuk paard, ziet er verder netjes uit.

Ja hij is inderdaad erg schraal. Maar het is niet mijn paard maar de eigernaar vind dit ook. Hij krijgt nu al veel meer hooi dus hopelijk over een tijdje is hij wat voller!
Mijn zadel zalmik nog een stukje naar achteren leggen.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 09:31

CarolineCF schreef:
Id ellebogen iets ontspannender tegen lijf laten hangen - maar verder prima!

Zal ik op letten, bedankt!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 09:32

Wat denken jullie, foto 8 bijsnijden en laten uitvergroten?
Of wat denken jullie?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:39

Er worden nog zat tips gegeven denk ik. Ik zal geen waslijst maken. Ik wil je wel 1 dingetje meegeven. Je gaat absoluut vooruit.

Probeer recht boven je paard te blijven. Op alle foto's (zelfs als je rechtuit rijd) leun je teveel naar rechts. Je brengt je paard dan ontzettend uit balans. Zie je waar ik op doel?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-05-13 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:40

Hoi, bij de eerste foto schrijf je dat het paard lekker actief loopt, maar het paard loopt in telgang. Heb je les met het paard? Fijn dat je op de slechte punten aan het letten bent, ik vind dat het paard erg op de voorhand loopt, probeer dat te verbeteren door er aan de voorkant een beetje vanaf te blijven. Hij/zij moet eerst lekker actief van achteren gaan lopen en dan kun je wat aan de voorkant gaan werken. Lekker grote bak waar je rijdt zeg!

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 09:49

wat een verbetering! natuurlijk nog wat te verbeteren maar ja bij wie niet? :) de tips die ik had zijn eigenlijk al gegeven.. ik vond trouwens dat je voor op een spring zadel nog aardig netjes met je onderbeen zit hoor!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:09

S_en_Z schreef:
Er worden nog zat tips gegeven denk ik. Ik zal geen waslijst maken. Ik wil je wel 1 dingetje meegeven. Je gaat absoluut vooruit.

Probeer recht boven je paard te blijven. Op alle foto's (zelfs als je rechtuit rijd) leun je teveel naar rechts. Je brengt je paard dan ontzettend uit balans. Zie je waar ik op doel?

Ik zie het ja, zal er op gaan letten.
Maar waar doel je op? :o

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:13

Mercedesss schreef:
Hoi, bij de eerste foto schrijf je dat het paard lekker actief loopt, maar het paard loopt in telgang. Heb je les met het paard? Fijn dat je op de slechte punten aan het letten bent, ik vind dat het paard erg op de voorhand loopt, probeer dat te verbeteren door er aan de voorkant een beetje vanaf te blijven. Hij/zij moet eerst lekker actief van achteren gaan lopen en dan kun je wat aan de voorkant gaan werken. Lekker grote bak waar je rijdt zeg!

Ja, ik heb les met dit paard.
Nou je het zegt over die telgang, zodra ik teveel binnenteugel heb en te weinig buitenteugel, zoals op foto 1 gaat hij in de telgang stappen.
Gisteren avond toen ik de foto's terug keek zag ik ook dat mijn 'lekker actief' helemaal niet klopt met het beeld.
Dit komt dus voort uit fouten door mij en ik weet hoe ik dit moet oplossen alleen voel ik dit niet zo goed.
En ja, die grote bak is heerlijk!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 10:13

canela schreef:
wat een verbetering! natuurlijk nog wat te verbeteren maar ja bij wie niet? :) de tips die ik had zijn eigenlijk al gegeven.. ik vond trouwens dat je voor op een spring zadel nog aardig netjes met je onderbeen zit hoor!

Dankjewel!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:46

Mercedesss schreef:
Hoi, bij de eerste foto schrijf je dat het paard lekker actief loopt, maar het paard loopt in telgang.

Huh telgang? waar zie je dat dan? Bij telgang is de beenzetting lateraal, terwijl de beenzetting hier toch duidelijk diagonaal is.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:49

Een hele verbetering hoor! Goed bezig dus ;) Let erop dat je je ellebogen aan je lichaam houd en dat je niet scheef zit. Verder mag er wel wat vlees op het paard :=

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 11:26

dems75 schreef:
Mercedesss schreef:
Hoi, bij de eerste foto schrijf je dat het paard lekker actief loopt, maar het paard loopt in telgang.

Huh telgang? waar zie je dat dan? Bij telgang is de beenzetting lateraal, terwijl de beenzetting hier toch duidelijk diagonaal is.

Hij gaat links voor en links achter tegelijk naar voor en rechts voor en rechtsachter tegelijk naar achter.
De tact klopt niet, of het nou telgang wel of niet is, de tact is niet juist.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:28

Lotje199 schreef:
S_en_Z schreef:

Ik zie het ja, zal er op gaan letten.
Maar waar doel je op? :o

Volgende x foto's te midden van je paard :P

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 11:30

Jawel hoor? Takt is prima? Rechtsvoor komt neer linksachter word naar voor gebracht en "schopt" het linkervoorbeen naar voor waarna rechtsachter opgetild gaat worden.

Iedere voet word apart neergezet. Dat is viertakt. Gewoon ongelukkig geschoten moment maar ik zie niets raars. Misschien dat ie achter iets te snel optilt maar dan heeft ie net iets te gehaast gestapt

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 07:19

Nog meer reacties?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:29

Ik zag je reactie in het topic aan de teugel, dus hier mijn reactie.

Ik vind foto 5 en 14 er goed uit zien. :j Zeker is dat je vooruit bent gegaan. Verder vraag me af of je bit niet een tikje te groot is..?
Ik weet zelf HOE moeilijk het is om bij zo'n lang paard, de achterhand goed mee te krijgen. Zet hem goed om je binnen been heen, dus met je binnen been naar je buitenteugel toe rijden. Veel schakelen, zodat de achterhand actief word, en veel figuren zodat je paard om je been heen komt. Uiteindelijk zal je je paard met het binnen achterbeen, richting buiten voorbeen rijden. Ik denk dat je qua aan de teugel al aardig onderweg bent, maar dat je zodra je meer gaat werken aan een actief achterbeen, dat onder het paard komt, dat je dan het plaatje wat completer maakt.

Zou het voor jou niet prettiger zijn om je beugels een gaatje langer te doen? Zie ze op sommige momenten wat boven het zadel uitkomen. Verder, je voeten wat meer in de beugels, je hebt de beugels onder je tenen en ze horen onder de bal van je voet! :D :+

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:36

Je gaat vooruit! Probeer je handen iets dichter bij elkaar te plaatsen, je hebt niet zozeer een sterke rechterhand, maar meer een te zijwaarts gerichte hand in het algmeen waardoor je blokkeert van voren. Probeer via overgangen en tempowisselingen de achterhand nog wat meer te activeren waardoor je hem meer naar de hand toe kan rijden zonder te blokkeren. Het is lastig....

Paard zit overigens niet in telgang, als je goed kijkt dat zie je dat de hoeven niet gelijk de grond raken. Mogelijk is het wel een vrij laterale stap maar dit is goed op te lossen door meer activiteit van achter en een wat meer ontspannen voorkant. Alhoewel sommige paarden van nature gewoon zo stappen.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:13

LoveUggs schreef:
Ik zag je reactie in het topic aan de teugel, dus hier mijn reactie.

Ik vind foto 5 en 14 er goed uit zien. :j Zeker is dat je vooruit bent gegaan. Verder vraag me af of je bit niet een tikje te groot is..?
Ik weet zelf HOE moeilijk het is om bij zo'n lang paard, de achterhand goed mee te krijgen. Zet hem goed om je binnen been heen, dus met je binnen been naar je buitenteugel toe rijden. Veel schakelen, zodat de achterhand actief word, en veel figuren zodat je paard om je been heen komt. Uiteindelijk zal je je paard met het binnen achterbeen, richting buiten voorbeen rijden. Ik denk dat je qua aan de teugel al aardig onderweg bent, maar dat je zodra je meer gaat werken aan een actief achterbeen, dat onder het paard komt, dat je dan het plaatje wat completer maakt.

Zou het voor jou niet prettiger zijn om je beugels een gaatje langer te doen? Zie ze op sommige momenten wat boven het zadel uitkomen. Verder, je voeten wat meer in de beugels, je hebt de beugels onder je tenen en ze horen onder de bal van je voet! :D :+

Oke, aan mijn voet zal ik denken.
Veel voltes, slangenvoltes doen we ook, misschien niet helemaal te zien op de foto's omdat er meer mensen aan het rijden waren en daarom heb ik daar niet de volle ruimte voor gehad en dan nog die longeercirkel (het lint met de palen:p)

Die overgangen en schakellen ga ik trouwens zeker doen!
Ik moet zeggen dat ik dit nu vooral in galop doe, omdat hij dat zo fijn kan haha :)
De beugels zijn zo goed vind ik en mijn instructrice.
Bedankt voor de reactie!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:15

maaikemuis schreef:
Je gaat vooruit! Probeer je handen iets dichter bij elkaar te plaatsen, je hebt niet zozeer een sterke rechterhand, maar meer een te zijwaarts gerichte hand in het algmeen waardoor je blokkeert van voren. Probeer via overgangen en tempowisselingen de achterhand nog wat meer te activeren waardoor je hem meer naar de hand toe kan rijden zonder te blokkeren. Het is lastig....

Paard zit overigens niet in telgang, als je goed kijkt dat zie je dat de hoeven niet gelijk de grond raken. Mogelijk is het wel een vrij laterale stap maar dit is goed op te lossen door meer activiteit van achter en een wat meer ontspannen voorkant. Alhoewel sommige paarden van nature gewoon zo stappen.

Op mijn handen ga ik nu zeker letten, dat viel mij ook al op op de foto's.
Oke, maar in ieder teval zei mijn instructrice dat als ik hem te hard pak in de stap dat hij dan in de tel gang gaat.
Bedankt voor de reactie!