Eerste stappen OHZ met mn meisje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Eerste stappen OHZ met mn meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 19:55

Hi boktmensen :D

Tijdje zitten wikken en wegen of ik dit zou plaatsen, maar ik ben zo trots :D (& ik kan hier natuurlijk ook bruikbare tips krijgen)
September 2012 heb ik haar gekocht, geklooit en zadelmak gemaakt. In de winter is ze gewoon paard geweest want thuis kon ik toch niet rijden en om haar dan al mee na een manege te nemen kon nog niet. Nu weer lekker opgepakt en het gaat super! Stapte er zo weer op weg eigenlijk.
We zijn nu vooral nog bezig met eigenlijk alleen de ontspanning en gewoon de bak netjes rond lopen. Voltes komen ook al een beetje aan bot. Ik rijd enkel op mn buitenteugel zodat ze de bak rond loopt en niet enkel trekt naar de persoon die nog in het midden staat. Binnenhand heeft het touw om haar nek vast zodat ik niet in haar mond zit aan de binnenkant als ze wel weg schiet of iets geks doet. Aan het eind pak ik de binnenteugel er al iets meer bij. Verder doen we wat overgangen, proberen af en toe wat vooruit en weer terug. Gewoon lekker bezig met het begin; gas, rem en beetje stuur. En het belangrijkste; ontspanning.
Ook lopen we balkjes voor wat extra ontspanning en de leuk.

Het hele proces is zonder bijzet of wat dan ook geweest, er is dus nog niks te zien van iets als 'aan de teugel' lopen. Veel mensen zullen het anders doen en zien ze direct liever al rond maar ik vind dit net zo prettig gezicht eigenlijk. Lekker rijden, ontspanning en dan komt het koppie van zelf wel. In de stap begint haar hals al wat te zakken aan het eind dus dat gaat wel goed komen :) Dat is mijn methode, voor ieders methode respect. :D Dat was vooral de rede van twijfel om het te plaatsen; zie hier vooral paarden die in dit stadium al wel rond lopen, maar in dit geval dus niet. Tuig zit ook goed, zadel ligt prima op haar :)
We hebben alle tijd en hebben totaal geen haast.

Klein paspoortje;
Paspoortnaam: Esforzado
Sportnaam (voor straks): Edelweiss Pride
Leeftijd: 4 (van maart)
Vader: Vaillant
Vader v moeder: Kroongraaf
Ze zal zo'n 1.60 zijn of al wat groter

Buiten de bak gebeuren ook hele interessante dingen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat bekkie (L)_(L) ik was iets aan het doen met mn teugels ofzo
Afbeelding

Afbeelding

En ons eerste galopje :D
Zit nog niet helemaal op mn kont, probeer haar rug nog wat te ontlasten (:
Afbeelding

Tips mogen, fijn zelfs. Ik heb begeleiding van iemand met verstand ervan, heb zelf vaker ook pony's beleerd en krijg binnenkort les. Vind het fijn om zo snel mogelijk aan de les te gaan met een jong ding.

Ze is nog veel te dik, ik weet het.. Maar wat wil je dan, ze heeft de winter niks gedaan.. Dat wordt er nu wel afgetraind dus daar hoef je niks over te zeggen (:

Ik hoop dat jullie het lief houden! Als je wat kwijt wil, doe je dat maar via PB maar hou het hier netjes

FriesWytske

Re: Eerste stappen OHZ met mn meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 19:58

Vind dat je heel vriendelijk rijd op dit jonge paard. Enige puntje van kritiek die ik heb is over de laatste foto. Je mag meer op je kont gaan zitten in de galop. Weet uit ervaring dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan. Omdat ze vaak nog niet een echt goede balans hebben in de galop. Maar voor de rest, ga zo door.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:06

Vind het er ook dikke prima uitzien! Fijn dat je rekening houdt met de weinige balans van het paard dmv verlichte zit in galop (ben het dus niet helemaal eens met FriesWytske ;) ) en het touwtje om de nek.
Wel nog een tip: let op je onderbeen. Dit steek je af en toe naar voren, waardoor je balans punt anders komt te liggen. Je drukt jezelf net iets meer achter in het zadel. Misschien een fractie, maar voor een jong paard misschien wel een puntje van aandacht :)

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:08

leuk paard! :) En ik ben het echt helemaal met je eens dat ze eerst op eigen benen moeten leren lopen, aan de teugel en nagevelijkheid komt later wel. Ik verbaas me er ook vaak over hoe netjes sommige jonge paarden al aan de teugel lopen terwijl ze bijvoorbeeld nog maar 1 a 2 maandjes ohz zijn.
Ik heb je verhaaltje gelezen, en wat je zegt over op je buiten teugel rijden valt me op. Ik ben het afgelopen halfjaar bezig geweest, samen met mijn (zeer ervaren) instructrice, om mijn jonge pony te beleren onder het zadel. Zei heeft vaak nadrukkelijk tegen me gezegd dat ik hem dus niet met mijn buiten-teugel naar buiten moet houden, maar het vanuit mijn binnenbeen moet oplossen. Ze moeten immers leren wijken voor druk en door de buitenteugel nemen ze de verkeerde stelling aan. Zo heb ik het dus geleerd.
Ik zeg absoluut niet dat jij het verkeerd doet oid, maar het viel me op. Waarom kies jij voor teugeldruk in plaats van kuitdruk? Gewoon niewsgierig ! :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:11

Saar88 schreef:
Vind het er ook dikke prima uitzien! Fijn dat je rekening houdt met de weinige balans van het paard dmv verlichte zit in galop (ben het dus niet helemaal eens met FriesWytske ;) ) en het touwtje om de nek.
Wel nog een tip: let op je onderbeen. Dit steek je af en toe naar voren, waardoor je balans punt anders komt te liggen. Je drukt jezelf net iets meer achter in het zadel. Misschien een fractie, maar voor een jong paard misschien wel een puntje van aandacht :)

Iedereen leert het op een andere manier. En je moet vooral doen waar je je lekker bij voelt.
Ik heb altijd geleerd ook in de galop op mijn kont te gaan zitten. Omdat ze anders later weer moeten leren om hun balans te vinden als je eerst dmv verlichte zit en dan pas echt gaat zitten.

@ elsenfox. Dat verbaasd mij ook. Ik ben in het begin nooit bezig met het feit dat hun hoofd omlaag moet. Begrens hem wel als ze hem extreem hoog willen doen. Ben de eerste maanden meer bezig met voorwaarts lopen, de hulpen voor de gangen en het stuur er op zetten. Komt het paard dan uit zichzelf naar beneden met zijn/haar hoofd dan ga ik dit natuurlijk ook niet tegenwerken.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 12-05-13 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:13

vind het echt een heel erg leuk paardje zeg!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:19

Helemaal mee eens FriesWytske, er is geen perfecte manier :)

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 20:23

Wat een leuk paard zeg!
Vind het beeld ook erg vriendelijk, ben zelf ook bezig met het beleren van mijn jonge paard en doe het op dezelfde manier. Nageven etc. komt later wel!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 20:25

Bedankt allemaal voor de toch positieve reacties! :D
Mijn verlichte zit is niet zo extreem, maar de eerste galop onder het zadel doe ik altijd zo. Zodra ik voel dat zij goede balans heeft ga ik op mn kont zitten.

elsenfox schreef:
leuk paard! :) En ik ben het echt helemaal met je eens dat ze eerst op eigen benen moeten leren lopen, aan de teugel en nagevelijkheid komt later wel. Ik verbaas me er ook vaak over hoe netjes sommige jonge paarden al aan de teugel lopen terwijl ze bijvoorbeeld nog maar 1 a 2 maandjes ohz zijn.
Ik heb je verhaaltje gelezen, en wat je zegt over op je buiten teugel rijden valt me op. Ik ben het afgelopen halfjaar bezig geweest, samen met mijn (zeer ervaren) instructrice, om mijn jonge pony te beleren onder het zadel. Zei heeft vaak nadrukkelijk tegen me gezegd dat ik hem dus niet met mijn buiten-teugel naar buiten moet houden, maar het vanuit mijn binnenbeen moet oplossen. Ze moeten immers leren wijken voor druk en door de buitenteugel nemen ze de verkeerde stelling aan. Zo heb ik het dus geleerd.
Ik zeg absoluut niet dat jij het verkeerd doet oid, maar het viel me op. Waarom kies jij voor teugeldruk in plaats van kuitdruk? Gewoon niewsgierig ! :j

Ik rijd ook wel licht met mijn binnenbeen naar buiten, maar dit snapt ze natuurlijk nog helemaal niet. Ze denkt enkel dat het gas is. Teugel snapt ze al veel beter vandaar dat het mn 'hoofdstuur' zeg maar is, binnenbeen gebruik ik wel maar moet ze nog koppelen om het zo maar te zeggen. Is mij altijd zo geleerd ;p
Bedankt voor je reactie!

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:13

Ziet er vriendelijk uit! :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:40

Bedankt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:34

Wat een fijn beeld zeg! Rustig, nog lekker even op de eigen benen laten lopen. Verder vind ik jouw houding er heel stabiel en rustig uit zien, kan niet helemaal beschrijven waarom maar het ziet er gewoon heel goed uit voor zo'n jonkie :j

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 22:52

Wat een vrolijk paard. Wat mij opvalt is dat je het vriendelijk aanpakt, je geeft je paard de ruimte. Ik zie je paard erg op de omgeving letten en niet op jou. Natuurlijk zijn foto's een momentopname.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 07:27

Bedankt!

Paard let nog erg veel op de omgeving, dat klopt zeker. Maar er is ook gewoon zo veel te zien.. Ik probeer steeds iets meer ervoor te zorgen dat ze meer op mij gaat letten, maar dat is nog best lastig als ze nog niet zoveel kent! :P
Zoals ik in de OP al had gezegd beginnen we iets met voltes rijden, dan begint ze wel meer op mij te letten. Komt met de tijd, maar je hebt daar idd wel gelijk in! Maar ben allang blij dat ze alles wat ze ziet lekker rustig oppakt ipv overal voor weg springt. Zo kan ze ook even alles zien. Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen :P

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:33

ziet er super uit, blij paard, ben benieuwd hoe jullie einde van de zomer gaan!

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:36

mooie foto's had al wat gezien op fb :P

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 20:40

Ziet er echt heel goed uit! En logisch dat je houding nog niet helemaal goed is. Het is ook een beetje wennen aan elkaar en helemaal met een jong paardje! Ga zo door, komt helemaal goed!