Sinds juni 2011 ben ik werkzaam bij een man en vrouw die voor de hobby 5 jachtpaarden hebben. Echter zijn zij zelf zo druk met de zaak dat ze besloten iemand aan te nemen die de paarden kan verzorgen en rijden, so that's me!
3.45u:
De wekker gaat! Pff jeetje moet ik er nu echt al uit? O ja, natuurlijk moet ik er nu uit want vandaag gaan we mee doen met het NK Jachtpaarden.
4.30u:
Ik kom aan op stal. Eerst de paarden maar voeren. Het vlechten en wassen van de 2 paarden die mee gaan heb ik uiteraard de avond er voor al gedaan maar omdat het schimmels zijn is er natuurlijk wel weer een vieze vlek te vinden. Die moet dus nog even schoon gemaakt worden om vervolgens nette schone zweetdekens op te kunnen doen. Ik vul de watertank die in de trailer zit met relatief warm water, de andere 3 paarden zet ik alvast buiten en om 5.45u kunnen we ze dan gaan laden.
7.45u:
We arriveren op paleis Soestdijk. We melden ons op het secretariaat. We krijgen een envelop met info, hoofdstelnummer, en nummers die we op ons zelf moeten spelden. Nog gauw even een clubgenootje helpen met het vlechten van de staarten van zijn paarden en dan kunnen wij onze paarden keuren bij de dierenarts. Dit gaat er toch wel nauwkeurig aan toe. De chip blijkt overeen te komen met het paspoort dus het paard mag gekeurd worden door de dierenarts. Hartslag is ok, t paard ziet er gezond uit en hij toont geen onregelmatigheden in de stap en draf dus worden we "Fit To Compete" verklaard.
8.30u:
Inmiddels zijn we ruim 3 kwartier verder. Om 9.45 moeten wij de exterieurkeuring rijden dus besluiten we de paarden buiten aan de trailer vast te zetten zodat ik de laatste hand kan leggen aan de paarden en ons zelf. Dat betekend: Stiften draaien, de scheve knotjes weer recht zetten, de staart invlechten en de laatste poepvlekjes verwijderen. Valt niet mee met die schimmels maar er wordt toch echt verwacht dat je paard echt HELEMAAL schoon is!
De tijd vliegt dus we moeten alweer gaan zadelen. Opvallend is dat er GEEN dekjes onder het zadel mogen. Het zadel wordt er dus gewoon opgelegd, singel er aan, hoofdstel om en klaar zijn we al. Nog gauw even een doekje over het zadel en dan is het tijd om zelf om te kleden.
"Over" broek uit, plastron om, laarzen aan, cap op, haar in een knotje, jas aan (waar we alvorens een nummer op hebben gespeld) en als laatst de witte handschoenen aan.
De allerlaatste poepvlekjes verwijderen van Stevie (paard van mijn baas)

9.25u:
We zitten dan eindelijk op het paard. Eventjes losrijden want om 9.45 worden we in de ring verwacht. Het blijkt alleen wel een beetje uit te lopen dus we besluiten even voor de ontspanning van de paarden een stukje over een van de bospaden te stappen.. Nog wel in het zicht van de ringmeester want we moeten natuurlijk niet te laat komen!!

10.00u:
Hèhè we mogen eindelijk de ring in! We worden met zn 8en te gelijk verwacht. Eerst stellen we ons op op volgorde van nummers. De 3 jury's lopen dan langs de paarden. Ze kijken naar de verzorging van ruiter en paard, het type, de bouw en de gedragingen van het paard. Als alle jury's alle paarden hebben gehad volgen we de aanwijzingen van de ringmeester. We beginnen met de stap rechtsom. Vervolgens wordt er gedraafd en als laatst gegaloppeerd. Dan nog even van hand veranderen, wederom stappen, draven en galopperen en dan krijgen we het seintje dat we klaar zijn en de ring mogen verlaten..
Opstellen:

De keuring:

10.20u:
We zadelen de paarden af. Stiften er weer uit, zweetdekens op, hooinetten in de trailer en de paarden weer inladen. Zelf even weer omkleden, cap af, handschoenen uit, jas uit en andere jas weer aan, laarzen uit en de schoenen weer aan. We kijken nog even naar het laatste groepje die nu de exterieurkeuring rijdt en als ook zij klaar zijn is het tijd om eerst even wat te eten.
11.20u:
Tijd om het parcours te gaan lopen. Om 11.30 beginnen ze met de masterklasse dus onderweg hebben we zo nu en dan nog wat te zien. Het blijkt een erg mooi en eerlijk parcours te zijn met veel variatie! Van boomstammen tot strobalen en van sloten tot echte waterbakken!
12.45u:
Het parcours is verkend. Gelukkig hebben we zelf stoeltjes enzo meegenomen waardoor we nu een gezellige kring hebben waar we met een flink groepje kunnen zitten en kunnen genieten van het mooie weer en het lekker eten wat mijn "bazin" gemaakt heeft.
13.30u:
Ik haal de paarden weer uit de trailer. Tijd om ze klaar te maken voor de terreinrit (of te wel de cross). Stiften kunnen er weer in, peesbeschermers om, zadels erop (nu wel met dekje), borsttuigen om en hoofdstellen op.
Zelf uiteraard ook weer omkleden. Dit keer moeten we ook de bodyprotector om met daarover heen t hoesje met onze startnummers.
14.00u:
Nog even losrijden en losspringen en dan mogen we naar de start. De cross wordt in koppels gereden. Ik rij samen met mn "baas". Bij de start krijgt degene die voorop begint een gele mouw om zijn/haar arm. In dit geval ben ik dat. We hebben nog 2 koppels voor ons en dan krijgen we het seintje dat we mogen starten!
14.25u:
Daar gaan we dan! We beginnen direct goed hoewel ik "mijn" paard nog wel even lichtelijk moet overtuigen dat we er echt overheen kunnen en moeten maar het gaat goed.
Hindernis 1, 2 en 3 zijn leuke boomstammen. Nr 4 is de eerste waterbak. Nr 5, 6 en 7 zijn weer boomstammen. Nr 8 staat midden in het weiland. Een leuke dubbelsprong wederom van boomstammen. Nr 9 heet "stormschade" en zo is die hindernis ook. Een bij elkaar geraapt zooitje van takken en boompjes. 10 is weer een waterbak. 11 is een soort huisje, of iig een dakje". Hier moet ik toch wel erg veel moeite doen om mn paard er vlekkeloos overheen te krijgen maar ook dit gaat goed! We vervolgen onze weg naar hindernis 12 maar onderweg is nog een slootje die gesprongen moet worden.
nr 12 en 13 zijn leuke hindernissen met strobalen. En dan komen we bij het wisselhek. We zijn nu halverwege de cross. Omdat ik voorop rij moet ik het hek open doen en door de doorgang stappen. Mn "baas" stapt vervolgens achter mij aan en doet het hek weer achter zich dicht. Nu is het tijd om te wisselen. Mn baas voorop en ik achter hem aan.
Nr 14 en 15 zijn weer boomstammen. 16 is de derde en tevens laatste waterbak met een kleine boomstammetje ervoor. Nr 17 is een opsprong. Nr 18 is weer een boomstam, nr 19 een mooi houten hek en nr 20 weer een dubbelsprong van boomstammen. Dan moeten we een stukje galopperen en krijgen we een hindernis op het pad naast de trailers. Het paard van mn baas ziet de trailers en wil zo linksaf slaan.. Helaas voor hem dus een weigering daar maar doordat hij direct plaats maakt voor mij kan ik die hindernis foutloos springen. We galopperen verder richting het voorterrein waar ook de exterieurkeuring was. Eerst springen we nog een sloot om vervolgens de laatste 2 hindernissen te springen. Dit zijn 2 erg mooie hagen!! Dan als laatste in galop naar de finish. Yes!!! Ik ben foutloos!!!!!!!
De dierenartsen bij de finish vertellen ons dat we 7 minuten met de paarden moeten stappen en dan terug moeten komen om de hartslag van de paarden te checken. De paarden blijken een topconditie te hebben want ze zweten amper en zelfs binnen die 7 minuten zijn de hartslagen van de paarden alweer 58 en 60!!!! Ook zijn ze verder helemaal "heel" gebleven en zijn ze wederom goed gekeurd door de dierenarts.
Hindernis 8b:

Hindernis 11:

Hindernis 20b:

15.15u:
En dan is het wachten geblazen! De paarden staan alweer schoon (Ideaal zo'n grote watertank van 60liter in de trailer) en wel op de trailers met een nieuw vol hooinet. Zelf zijn we alweer omgekleed en is het tijd om te ontspannen. De uitslag wordt rond 17.00 pas verwacht maar in tussentijd gebeurd er van alles op het voorterrein waardoor we ons gelukkig niet hoeven vervelen.
17.00u:
Er wordt omgeroepen dat de voorlopige(!!) uitslag er is! Eerst wordt er altijd een voorlopige uitslag opgehangen omdat er dan evt nog protest gemaakt kan worden als bijv een jury een fout heeft gemaakt..
Uiteraard zijn wij heel nieuwsgierig hoe ik geëindigd ben dus gauw kijken. Dan zien we tot onze verbazing dat er bij mij "gediskwalificeerd" staat!! Hoe kan dat nou?!?! Ik wist toch echt 100% zeker dat ik foutloos was. Gauw naar het secretariaat.. Pff ik ben niet gauw zenuwachtig maar daar werd ik toch echt wel zenuwachtig van.. Maar.. al gauw blijkt dat ze een hele domme typfout hebben gemaakt. Ipv bij 21 in te vullen dat ik foutloos was hadden ze ingevuld dat ik die niet gesprongen had. De papieren van de jury die bij die hindernis stond werden er bij gepakt en het bleek dat het gewoon verkeerd ingevoerd was in de computer.. Opnieuw invoeren dan maar, een druk op de knop en toen zei ze: "oh jee, dat betekend dat we een nieuwe winnares hebben!!!!!!!!!
Ik kon mn oren niet geloven!! Ben ik nou kampioen geworden?!?!?!?! Ik durfde het nog niet van de daken te schreeuwen omdat de definitieve uitslag er nog niet hing maar 5 minuten later werd deze opgehangen en was het definitief..
IK BEN KAMPIOEN!!!!!
Met een mega big smile op mn gezicht naar mn "baas en bazin" om te vertellen dat ik gewonnen heb!! Zelf hoefde ik het verder aan niemand te vertellen want mn "bazin" was (en is) zooo trots dat iedereen het moest weten! Echt GE-WEL-DIG!!
Wat een ontlading zeg!! Ik heb wel tig knuffels, zoenen en schouderklopjes gekregen.
17.45u:
Gauw maar weer "mn" paard opzadelen want de prijsuitreiking is te paard. Gelukkig heb ik hulp die mn paard poetsen zodat ik zelf mn jas, laarzen, cap en handschoenen aan kan doen. Verzamelen is bij de ringmeesters waar mn paard een mooie deken op krijgt. Nog even geduld en dan mogen we voorop de ring in! Ik word naar voren geroepen en mag mn prijzen in ontvangst nemen. Allereerst krijgt mn paard een sjerp om en een lintje aan het hoofdstel. Ik krijg de wisselbeker uitgereikt maar besluit deze niet mee te nemen tijdens de ereronde. Ook krijg ik een mooie schaal, en een paardenbeeldje die ik beide mag houden ter herinnering. Als laatst volgt nog een 1,5 liter fles champagne. Leuk om te vermelden is dat toen ik de fles champagne kreeg uitgereikt er tegen me gezegd werd: "Ik weet niet of je het al wel mag drinken maar je krijgt toch deze fles champagne".... Yeah, right! Ik ben al 25 meneer...

De overige prijzen worden uitgereikt, we rijden een ereronde en dan mogen we de ring verlaten.
Gaan we dan nu naar huis? Nee, eerst nog ff dopingcontrole!!
We lopen naar een stal waar stro in ligt en godzijdank moet mn paard direct al plassen! Gelukkig!! Nog even 6 buisjes bloed afnemen, een krabbel zetten en ja, dan kunnen we alles inladen en naar huis!
De prijzen:

21.00u:
Zo daar zijn we dan weer! Gauw de paarden op stal, schoon zijn ze al dus ze kunnen gelijk de winterdekens weer op. Ze krijgen natuurlijk een beetje extra voer dit keer en dan kunnen we allemaal gaan genieten van onze rust..
Feestje?? Nee dat doen we de volgende dag wel!!
Foto's van de prijsuitreiking:

De foto's zijn gemaakt door top fotografen:
Cynthia Krosman en Emile Talen (www.oypo.nl/emiletalen)