Super trots @ geslaagd B debuut!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Super trots @ geslaagd B debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 00:25

Hallo allemaal!

Afgelopen zondag was het dan eindelijk zo ver! Na 2,5 jaar mocht ik eindelijk weer de ring in!
Toen ik ging studeren in september 2010 had ik de wedstrijden gedag gezegd (geen tijd, geen paard, geen geld ;)) maar inmiddels ben ik alweer een tijdje aan het rijden en dan komen de kriebels toch steeds weer terug.
Vooral ergens naartoe trainen en leuke dingen meemaken, daar doe ik het voor. En puntjes rijden is dan natuurlijk altijd mooi meegenomen ;)

Par rij ik sinds november 2012 en meestal zo'n 1, 2 a 3 keer per week. Daarnaast wordt ze nog 2 keer per week gereden door iemand anders, vooral recreatief.
Par is een 13 jarige merrie en heeft in haar jonge jaren wel eens onderling gestart maar is nog nooit officieel uitgebracht.
Ik heb in 2010 een andere Haflinger merrie in het L2 uitgebracht (klik)
We starten nu in de B tussen de paarden :)

Afgelopen januari hebben we een maand nauwelijks gereden door de winterse omstandigheden maar sindsdien gaan we als een speer en hebben we de klik eindelijk een beetje gevonden.

Par is een erg hete en sensibele Haf, maar, wel heel eerlijk met een super will to please. Inmiddels heb ik de meeste knopjes aardig gevonden, kunnen we steeds beter door 1 deur en afgelopen zondag heeft wel duidelijk gemaakt dat we op de goede weg zitten :D

Omdat we geen vervoer hebben moesten we onder het zadel. Het avontuur begon dus met een rit van 5km tegen de wind in (kracht 6/7!) en hebben we de nodige obstakels overwonnen (opengebroken wegdelen, wapperende tenten/vlaggen etc). Bij aankomst was ik al trots op der!

Losrijden ging hartstikke goed en ze voelde fijn aan...net als thuis tenminste. Natuurlijk moeten er nog dingen beter maar zolang het maar dingen zijn die ik weet scheelt dat wel weer. Het is altijd zo vervelend om: "dat doet ze thuis anders nooit" situaties te hebben ;)

1e proef ging beter dan ik had durven dromen! Wederom bekende verbeterpuntjes maar het algemene gevoel was super goed en ze was zo braaf! Dik tevreden!
2e proef was ze al echt wat moeier waardoor ik er meer aan ging rijden, maar dat resulteerde in loperigheid en een wat gehaaste, niet goed afgewerkte proef. Eigen schuld, dikke bult ^)

Uiteindelijk super tevreden en trots op ons debuut!

Het resultaat was de hele onderneming ook zeker waard: 184 en 181 punten en 5e en 6e v/d 12, mooi in de bovenste helft! :)

Voorlopig doen we het lekker rustig aan omdat ik het nog steeds druk heb met studie maar ik hoop eind zomerseizoen volle bak te gaan knallen!

Notificatie: door de spanning gaat Par vaak met haar hoofd schudden. Dat in combinatie met harde wind leverde een uitgezakte hengstenvlecht op. Helaas voor het beeld maar op dat moment niet mijn grootste zorg. Volgende keer verzinnen we wat anders ;)

Onze grootste verbeterpunten zijn tempocontrole (ze is heel loperig, altijd al geweest, maar hier moet ik nog beter mee leren omgaan) en buiging (met name buigen om mijn binnenbeen/wijken voor druk).
Daarnaast moet ik zelf even gaan bootcampen op recht op zitten, secuur rijden en afwerking ~~}>

Als eerste een plaatje van NA de proeven, toen ik haar vlecht er al uit gehaald had. Nog even voor de foto een rondje in de buitenbak:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

klik

Als laatste nog even 2 korte fragmentjes van de 1e proef:

(mijn onderbenen zwabberen, ik drijf absoluut niet iedere pas! Ik merk dat door het ontbreken van wrong op dit zadel mijn bovenbenen soms toch wat naar voren komen -> bovenlijf naar voren -> onderbenen wapperen... aandachtspuntje dus :)* )

Ik ben super trots op onze 1e keer en we hebben weer een bult aan huiswerk. Genoeg te oefenen dus!

-> Tips om de buiging te verbeteren en het tempo wat omlaag te brengen zonder activiteit en ontspanning te verliezen, graag ;)

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:06

Ziet er erg leuk uit!
Geficiteerd met je mooie debuut.

Probeer je handen wat stiller te houden en wat meer te dragen dan word je paardje ook stiller in zijn aanleuning. Je probleem wat je beschrijft dat ze teveel voorwaarts is herken ik erg van mijn eigen haffie. Veel aan de basis werken. Wanneer jij trager gaat lichtrijden moet zij langzamer gaan draven en uit eindelijk kun je zo ook overgangen terugrijden en ook het halthouden gaan regelen. Dus meer met je zit rijden. Dat kost veel training maar als t er eenmaal inzit is het heerlijk om te voelen dat je zinder je teugels ook maar een milimeter terug te halen gewoon overgangen terug en tempowisselingen kunt rijden.
Ook wat betreft het buigen heeeeel veel voltes rijden. Groot klein links en rechts tot ze je neus uit komen. En vraag gerust een keer stelling door....(.ze breken niet zomaar in tweeën zei mn instructrice dan) Maar ook hier geldt weer herhalen herhalen herhalen. Ook in de zijgangen (vooral om ze aan te leren) kun je veel met je zit doen. Zet eens een stukje wijken in en leun daarbij wat op je buitenbeugel zo "help" je je paardje in zijn gang opzij. Later verfijn je dit weer en gebruik je je zit weer veel subtieler.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:14

Ziet er al netjes uit!

Aanleuning oogt soms wat onrustig maar zoals hierboven gezegd wordt als je hand stiller houd wordt de aanleuning ook beter.

Wel lijkt je zadel veel te groot :o hij komt nu ver over de lendenwervels heen waardoor hrt lijkt alsof jij ook wat achterin gaat zitte wat ook niet bevordelijk is voor de rug. Misschien daar eens op letten :)

succes!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:24

jaaaaa *\o/* leuk leuk !!! Ziet er goed uit en hele nette punten voor je debuut! Filmpjes kan ik hier niet bekijken maar die ga ik zeker nog zien. Je weet goed wat je werkpuntjes zijn (meer rust erin, nageeflijk houden in de overgangen terug etc). Probeer je overgangen terug wat beter voor te bereiden, rij er echt naar toe en als ze heel fijn voelt rij je de overgang terug. Wat je ook kan doen is veel schijnovergangen rijden naar stap, zodat je haar rond houd, als ze dan heel fijn blijft kun je haar echt terug laten komen naar stap.

Gefeliciteerd met je 2 winstpunten!!! :D

Elise_K

Re: Super trots @ geslaagd B debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:30

Ziet er super goed uit, Marieke! Gefeliciteerd met je puntjes!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 09:34

gefeliciteerd.
Leuk hoor zo'n licht jasje op dit kleur paard!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 10:13

@ Floortje2002: bedankt voor je uitgebreide reactie!
Langzamer lichtrijden blijf ik altijd in de training proberen en meenemen, alleen lukt dat nog altijd niet even goed :/ is vooral een kwestie van rustig doorzetten en zelf heel bewust blijven.
Nu door de spanning probeer ik het dan toch op de makkelijke manier op te lossen :o
Ik zeggen dat ik zelf niet het idee had dat het niet mijn tempo was, maar als ik het filmpje terugkijk moet ik het toch wel met de jury eens zijn :=
Voor mijn gevoel heb ik bij een lager tempo het idee dat ze traag is, dat ligt helemaal aan mij dus komende trainingen toch eens die grens opzoeken.

@ Yvank: in dit geval was het (volgens mij :o) eigenlijk andersom, mijn handen werden onrustig door haar hoofd ;) Aan een lange teugel was ze gigantisch aan het schudden en met teugels op maat ook. Dat probeerde ik af en toe te corrigeren, in ieder geval te zorgen dat de druk op 2 teugels gelijk bleef, en dat ziet er nu wat onrustig uit. Maar, ik ga er wel even op letten of dat ook daadwerkelijk zo is. Normaal heb ik namelijk niet het idee dat ik onrustige handen heb...
Wat het zadel betreft: dit is een boomloos zadel, naar mijn weten zij die vaak wat 'groter' maar dat kan ik helemaal mis hebben. Ik heb er geen verstand van... :\
Wel ligt het in de planning van de eigenaresse om binnenkort een dressuurzadel aan te schaffen, alleen geen idee wanneer ;)

@ Knakker: haha, het was een impulsieve aankoop, ik vond het jasje zo mooi, en ben super tevreden met het resultaat van de combinatie :D

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:44

Ziet er heel netjes uit al Marieke!
Jasje vind ik ook mooi.
Onrustige aanleuning vind ik soms ook een beetje inderdaad. Wat betreft die aanleuning en tempo, dat is ook iets wat gaat komen met meer trainen, meer balans vinden en kracht krijgen.
Sommige paarden zullen altijd als eerste als ze iets moeilijk vinden loperig worden (heeft Donya ook) en zodra het allemaal wat vaker getraind is en de kracht er wat meer is, kun je ook veel beter het tempo naar beneden krijgen.
Kun jij in de loperigheid al wel je been eraan blijven houden? Of gaat ze dan alleen maar harder?

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 14:40

@ Def: Bedankt voor je leuke reactie! Dat belooft wat als Donya er ook last van heeft/had ;)

Ik kan gewoon mijn been eraan houden, daar reageert ze niet zo heftig op.
Ze is fijn aan de beenhulpen en ik ben niet geneigd mijn benen af te steken.
Ze heeft alleen dat ze ineens enorm kan versnellen (wat jij zegt, zeker als het moeilijker/spannend wordt) en niet graag overgangen terug maakt, die gaan bijna altijd gepaard met een 'schieterige' reactie. Ik denk dat dit vooral ook in te weinig kracht en onbalans zit...het is ook allemaal heel moeilijk :(:)

Maar, ik denk vooral, zeker na het bekijken van mijn filmpjes, dat ik voor mezelf niet bang moet zijn om een versnelling lager te rijden. Ik ben zelf bang dat ze dan te traag is maar ik denk eigenlijk dat het reuze mee zal vallen, gewoon een kwestie van eens proberen en voor mezelf wennen aan het gevoel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:06

Wat ik bij Damella altijd doe is heel veel wachtoefeningen rijden. Laat dr maar wachten ze mag niet zelf het tempo overnemen en gaan rennen. Ondertussen wel je benen eraan houden natuurlijk.

Voor overgangen terug dit goed voorbereiden, als ik een overgang terug niet goed voorbereid krijg ik ook die schieterige reactie. Neem er de tijd voor maar laat dr wel reageren ze mag dus niet eerst nog 6 passen door modderen dribbelen maar moet wel terug gaan. En dit kan je steeds meer uitbouwen tot een mooie overgang. Veel gaan rijden op binnenhoefslag/weiland oid kan ook heel goed helpen. Ik rijd zelf altijd in een bak die geen standaardmaat heeft maar veel groter is en rij daar dus zelden over de hoefslag daarmee krijg je een hele goede balans :j

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:07

Is misschien handig om een beetje thuis te proberen met het tempo. Als je iemand mee laat kijken, die dan even kan zeggen of het 'te hard' of 'te zacht' is het heel handig. Op een gegeven moment moet het tempo natuurlijk activiteit worden en niet hard lopen. Maar dat is altijd moeilijk voelen voor jezelf in het begin. Soms heb je het tempo ook nog nodig om de aanleuning goed te houden.
Komt heus met tijd goed, zijn genoeg tips hierboven ook.
Bij elke oefening die Donya nieuw leert is het sowieso de eerste week (als je geluk hebt) rennen, wegschieten en zenuwpezen. Dan is het gewoon adem in adem uit en wachten tot de rust erin zit. Consequent zijn maar vooral geduld hebben is bij dit soort paarden het toverwoord :P

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:33

Ziet er goed uit! (dit is toch op het bgv?)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 10:25

@ siepenteun: dank je wel, en ja, dit is bij het BGV :)

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:09

ziet er goed uit meid op naar de volgende wedstrijd

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 14:59

Bedankt! En zeker, ik heb er nu al heel veel zin in! :D

Annalovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:38

Super leuke combinatie, dat zeker.

Ik herken dat gerace ook wel, en vooral in draf.. Proberen langzaam te gaan lichtrijden (heel erg lastig, weet ik) maar dan hoort ze als het goed is rustiger te gaan draven, ik krijg zo juist ook alleen maar meer ontspanning.

Succes, komt vast goed :)

Garina97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:07

Wat een apart zadel zoeits heb ik nog nooit echt gezien haha! :)
Leuke haflinger en gefeliciteerd met je punten! Succes met het trainen en de wedstrijden natuurlijk! *\o/*