Afgelopen zondag was het dan eindelijk zo ver! Na 2,5 jaar mocht ik eindelijk weer de ring in!
Toen ik ging studeren in september 2010 had ik de wedstrijden gedag gezegd (geen tijd, geen paard, geen geld

Vooral ergens naartoe trainen en leuke dingen meemaken, daar doe ik het voor. En puntjes rijden is dan natuurlijk altijd mooi meegenomen

Par rij ik sinds november 2012 en meestal zo'n 1, 2 a 3 keer per week. Daarnaast wordt ze nog 2 keer per week gereden door iemand anders, vooral recreatief.
Par is een 13 jarige merrie en heeft in haar jonge jaren wel eens onderling gestart maar is nog nooit officieel uitgebracht.
Ik heb in 2010 een andere Haflinger merrie in het L2 uitgebracht (klik)
We starten nu in de B tussen de paarden

Afgelopen januari hebben we een maand nauwelijks gereden door de winterse omstandigheden maar sindsdien gaan we als een speer en hebben we de klik eindelijk een beetje gevonden.
Par is een erg hete en sensibele Haf, maar, wel heel eerlijk met een super will to please. Inmiddels heb ik de meeste knopjes aardig gevonden, kunnen we steeds beter door 1 deur en afgelopen zondag heeft wel duidelijk gemaakt dat we op de goede weg zitten

Omdat we geen vervoer hebben moesten we onder het zadel. Het avontuur begon dus met een rit van 5km tegen de wind in (kracht 6/7!) en hebben we de nodige obstakels overwonnen (opengebroken wegdelen, wapperende tenten/vlaggen etc). Bij aankomst was ik al trots op der!
Losrijden ging hartstikke goed en ze voelde fijn aan...net als thuis tenminste. Natuurlijk moeten er nog dingen beter maar zolang het maar dingen zijn die ik weet scheelt dat wel weer. Het is altijd zo vervelend om: "dat doet ze thuis anders nooit" situaties te hebben

1e proef ging beter dan ik had durven dromen! Wederom bekende verbeterpuntjes maar het algemene gevoel was super goed en ze was zo braaf! Dik tevreden!
2e proef was ze al echt wat moeier waardoor ik er meer aan ging rijden, maar dat resulteerde in loperigheid en een wat gehaaste, niet goed afgewerkte proef. Eigen schuld, dikke bult

Uiteindelijk super tevreden en trots op ons debuut!
Het resultaat was de hele onderneming ook zeker waard: 184 en 181 punten en 5e en 6e v/d 12, mooi in de bovenste helft!

Voorlopig doen we het lekker rustig aan omdat ik het nog steeds druk heb met studie maar ik hoop eind zomerseizoen volle bak te gaan knallen!
Notificatie: door de spanning gaat Par vaak met haar hoofd schudden. Dat in combinatie met harde wind leverde een uitgezakte hengstenvlecht op. Helaas voor het beeld maar op dat moment niet mijn grootste zorg. Volgende keer verzinnen we wat anders

Onze grootste verbeterpunten zijn tempocontrole (ze is heel loperig, altijd al geweest, maar hier moet ik nog beter mee leren omgaan) en buiging (met name buigen om mijn binnenbeen/wijken voor druk).
Daarnaast moet ik zelf even gaan bootcampen op recht op zitten, secuur rijden en afwerking

Als eerste een plaatje van NA de proeven, toen ik haar vlecht er al uit gehaald had. Nog even voor de foto een rondje in de buitenbak:

klik
Als laatste nog even 2 korte fragmentjes van de 1e proef:
(mijn onderbenen zwabberen, ik drijf absoluut niet iedere pas! Ik merk dat door het ontbreken van wrong op dit zadel mijn bovenbenen soms toch wat naar voren komen -> bovenlijf naar voren -> onderbenen wapperen... aandachtspuntje dus

Ik ben super trots op onze 1e keer en we hebben weer een bult aan huiswerk. Genoeg te oefenen dus!
-> Tips om de buiging te verbeteren en het tempo wat omlaag te brengen zonder activiteit en ontspanning te verliezen, graag