Bijna 4 jarige Haflingerhengst Atari rijden in de sneeuw!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Taron

Bijna 4 jarige Haflingerhengst Atari rijden in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 22:50

Pas was het heel erg winter en dus heel erg koud. Maarja paard moet toch aan het werk. Atari, m'n bijna 4 jarige haflingerhengst is nogal geliefd dus ditmaal wilde m'n nichtje graag rijden en kon ik mooi foto's maken.

We zijn na het rijden nog even het bos in geweest, nog maar een keer eerder gedaan dus was benieuwd hoe het zou gaan. Maar dat viel 100% mee, hij was wel heel alert, maar had er wel lol in :)

M'n nichtje vind het moeilijk om op d'r billen te blijven zitten, daar zijn we hard op aan het oefenen. Atari is behoorlijk voorwaarts en kan soms wel eens een beetje ontploffen :P Dus ze moet er nog aan werken om gewoon ontspannen te gaan zitten en niet te veel bezig te zijn met een mogelijk sprintje. :o

Actieve draf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galop
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen het bos in
Afbeelding

Afbeelding

Even hinniken, hij kwam er opeens achter dat ie helemaal alleen op pad was XD
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Afbeelding

En weer richting huis :)
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:54

Leuk paard en mooie foto's!

Wat mij alleen ontzettend opvalt.. Je zadel (een barefoot london?) valt enorm voorover en wipt van achter omhoog. Als ik het niet mis heb dat het een barefoot is, zou ik eens heel goed gaan kijken naar de pommel die je er in hebt zitten (voorboogje). Die is waarschijnlijk veels te groot voor je haflinger. Check ook je pad en de inlages eens om te zien of die misschien te dun zijn geworden.
Op www.fijnzadel.nl kun je meer informatie over de pommels vinden en ook een maattabel om te kijken welke maat je paard nodig heeft.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:56

Bij sommige mensen gaat ook alles goed :') Nichtje op een jonge hengst in het bos zetten op bevroren grond... Ik vind het dapper. Je kent je paard vast goed!

Leuke haf! Als je nichtje wat meer vertrouwen krijgt en het paard wat meer balans komt haar houding wel goed. Veel plezier!

Waarom is hij nog hengst trouwens? Wil je ooit met hem fokken?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:56

Als iemand zo op het paard zit kan een boomloos al snel naar boven komen :j
Voor de zekerheid toch pommel en pad nakijken, maar denk niet dat het daar aan ligt.

Misschien volgende keer zonder beugels laten rijden? Leuke pony trouwens :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:57

xSlvna schreef:
Als iemand zo op het paard zit kan een boomloos al snel naar boven komen :j
Voor de zekerheid toch pommel en pad nakijken, maar denk niet dat het daar aan ligt.

Misschien volgende keer zonder beugels laten rijden? Leuke pony trouwens :)

True, ik wilde het lief houden :o

xSlvna

Re: Bijna 4 jarige Haflingerhengst Atari rijden in de sneeuw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:59

Wat heb je aan lief doen, doet ze dadelijk niks aan haar houding :*

Volgende keer gewoon heel vaak zeggen dat ze moet zitten, schouders naar achter. Liever niet draven voor het in stap lukt, niet galoperen voor het in draf lukt, het is met boomzadel al niet fijn, maar boomloos verdeeld de druk nog fouter als de ruiter fout zit.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:03

wat een mooie hengst

maar oei oei dat zadel
ookal is het een boomloos nog moet die goed passen,
sommige mensen springen er zelfs mee,
dus zo naar voren kiepen moet echt niet kunnen ....

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 23:08

Bedankt voor de reacties :)

Klopt wel van het zadel. Had hem via marktplaats gekocht maar kwam er later achter op de website van Barefoot dat het zadel van achteren opgehoogd is en daardoor minder geschikt voor paarden met een korte rug en lage schoft. De pasvorm van het zadel is wel goed, maar nu lijkt het dus net of hij kiept...

Ik durf m'n nichtje er met een gerust hart op te zetten, ze kan hem wel aan en rijdt hem lekker actief. Zonder beugels rijden vind ik wel een beetje riskant omdat ze dan wat minder controle over hem heeft. Atari is best druk, maar het is echt een lieverd die z'n uiterste best voor je wil doen. Ik heb hem ruim 3 jaar geleden gekocht als hengst en zo is ie gebleven. Nooit problemen gehad en zolang ik die ook niet krijgt mag ie z'n balletjes houden. :)

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 23:15

Even ter vergelijking een foto (niet de mooiste :p) met de Barefoot Barrydale, zelfde boom zit erin en zelfde pad eronder maar een wereld van verschil:

Afbeelding

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:17

Op de fotos van de London komt de pad zelf ook omhoog, niet alleen het zadel. :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:22

Leuke haf! Ik denk dat het verschil ook is dat je op de laaste foto op je kont zit, en op de meeste foto's teveel naar voren komt, waardoor je op de voorhand aan het rijden bent. Daardoor krijg je de druk op de voorkant van het zadel, en kan de achterkant dus omhoog. Naast dat het dresuurmatig niet wenselijk is om het paard op de voorhand te rijden, vergroot dit zadel de rijtechnische fout.

Probeer om tijdens het rijden ook echt meer te gaan zitten, dat geeft een betere houding in jou geval, en zal de ligging van het zadel ook ten goede komen.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:54

Persoonlijk denk ik dat het zadel inderdaad niet goed ligt, maar TS wordt vooral uit het zadel getrokken omdat zij haar armen heel ver naar voor steekt en de teugels heel kort houdt.
Probeer je ellebogen eens langs je lichaam te houden, dus echt een hoek in je arm ipv deze recht naar voren te steken.
Waarschijnlijk wordt de rest van de zit dan ook gelijk beter.