Famke Elvira, van skelet tot gezond paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Famke Elvira, van skelet tot gezond paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:23

Hier ff een paspoortje van Famke (huidig) :
Roepnaam: Fammy, Fam, Famke
Volledige/stamboek naam: Famke Elvira
Ras: Fries
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 11 jaar
Kleur: Zwart
Hoogte: +/- 1.65 m
Behaalde resultaten: Ze heeft in de sport tot M dressuur gereden, maar is tot Z getraind.

December 2011
1 December 2011. Het was zover. Ik had via marktplaats een verzorgpaard gevonden. Een Frieze merrie. Je was nog niet zo lang van je nieuwe eigenaar. Bij je vorige eigenaar was je enorm verpest. Ooit had je hoog in de dressuur gelopen, nu was alles weg. Je was enorm verwaarloosd en was heel ziek.

Zo zag ik je voor het eerst:

Arm dier..
Afbeelding

Je was erg kopschuw. En je zag er ziek en zielig uit. Ik ging bijna elke dag naar je toe. Eerst leek je niets te willen met mensen. Ik wist niet of ik ooit een band met je zou krijgen.

Januari 2012

Je was nog altijd niet super gezond. Je keek nog een beetje sip uit je ogen en deed alles wat we van je vroegen (je was té mak!)
Onder het zadel was het een gedoe om je vooruit te krijgen. Soms bleef je gewoon stilstaan en deed je niets. Balans was ver te zoeken. Galop had je niet meer onder de knie. Als ik alleen maar aan galop dacht, begon je al te bokken.
Afbeelding

Februari 2012

Je ging vooruit. Je liep nog niet als een echt dressuurpaard (kop in de lucht, traag, of juist racen), maar dat maakte niet uit. Jij deed je best en ik had geduld.
Op een gegeven moment lag er een pak sneeuw. De bak was bevroren dus rijden zat er niet meer in. Maar rondjes wandelen vonden wij ook prima. En ik maakte wat leuke foto's van jou!

Afbeelding

Je prachtige oog <3
Afbeelding

Maart 2012

Ondertussen konden we weer rijden. Ik begon steeds meer vertrouwen in je te krijgen en te beseffen dat achter die zielige oogjes, een prachtpaard zat. En die wilde ik naar boven laten komen. Maar daar was wel geduld bij nodig.

Onder het rijden:
Afbeelding

Ik had een nieuw hoofdstel voor je gekocht. Een witte! :D
Je was nog niet zo 'dik' als je moest zijn. Dat is goed te zien op de volgende foto's. Ook spieren missen (vooral rug en achterhand).
Afbeelding
Afbeelding

Aangezien de eigenaresse van jou je had gekocht om lekker te kunnen buitenrijden, (de oude eigenaren hadden gezegd dat je 100% verkeersmak was) ging ik vaak met je buiten wandelen aan de hand. Je was namelijk helemaal niet verkeersmak. Of niet meer. Je schrok van elk klein ding en was enorm gestrest buiten.
Afbeelding

Ik kwam er achter dat je (vrij)springen echt te gek vond! Het schijnt niet goed te zijn voor Friezen, dus deed ik het ook niet vaak, maar wanneer ik het deed, bleef je zelf steeds rondjes rennen zonder aanmoediging en sprong je de hindernissen super. Vaak wel veel te vroeg, maar je raakte ze niet aan!

Afbeelding

Je benen waren geschoren omdat je mijten scheen te hebben, en nog resten van mok en dergelijke. Omdat we het goed wilde verhelpen schoren we je sokken eraf en hebben we het grondig behandeld.

Mei 2012

We verhuisden je. Naar Schoorl, prachtig bij de bossen en het strand. Je kon hier op het land bij meerdere paarden en kreeg 24/7 kuilgras gevoerd. Aangezien je last heb van (zomer)exceem, moest je je 'prachtige' exceemdeken om:

Met mij:
Afbeelding

Door de bossen rijden! :D Heerlijk was dat!

Afbeelding

We genoten beide. Jij met je oortjes naar voren keek overal naar. Je was vlot, maar braaf. Je werd weer steeds 'verkeersmakker'.

Onze band is hier echt beter geworden. Dat heb ik echt gemerkt. We groeiden er allebei van. Ik begon steeds meer van je te houden.
Afbeelding

Augustus 2012

In Augustus verhuisden we alweer. Eerst leek Schoorl nog zo een perfecte plek, maar later werd het alleen maar slechter daar. De paarden waar je bij stond in de groep joegen je allemaal weg bij het voer en je kreeg haast niets meer binnen. Je viel weer onwijs af en leek haast een wandelend skelet. Jij was veel te lief voor andere paarden. Veel te onzeker.
Met spoed lieten we je verhuizen naar een stal in Koedijk. Dichtbij mijn huis, dat is erg lekker.
In de zomervakantie had je veel rust. We voerden je veel: elke dag (soms wel twee keer!) een schep maïsmeel en een schep senioren biks, en dan nog een stuk of vier verschillende kruiden erbij (op aanraden van de veearts). En je werd al snel weer beter!
Zo zag je er na een tijdje revalideren weer uit:
http://i50.tinypic.com/2u6h94h.jpg

Wat een knapperd, niet? :D

We pakten het rijden in de bak weer opnieuw op. Eerst had je nog weinig ontspanning. Je gebruikte je rug niet goed en had er erg veel moeite mee.
Afbeelding

Maar we zette door! En het werd steeds een klein stukje beter..

September 2012

26 September deden we mee aan een soort 'keuring'. De landbouwdag in Alkmaar. Op het waagplein. Heel leuk. Jammer dat de aanjager je niet goed genoeg opjoeg, nu liep je met je hoofd niet zo mooi, en je kan je benen veel hoger opheffen, maar alsnog werd je 3e van de Friezen! Dus alsnog super!

Afbeelding

Je kreeg ook meer pit! Je kreeg een eigen karakter :) Je deed niet alles blind meer, je begon aan te geven wanneer je het wel of niet goed vond.
We springen omhoog....
http://i50.tinypic.com/2zssppi.jpg
....Ennn.....
BOK!!
http://i46.tinypic.com/k9b40.jpg
haha

We trainden lekker door en reden vaak buiten door het geestmerambacht. Heerlijk!
En af en toe waagden we een sprong. Al ben ik daar niet zo een held in. Maar jij vindt het zo leuk!

Trainen:
http://i49.tinypic.com/e15b3c.jpg
http://i47.tinypic.com/qxo11i.jpg
http://i47.tinypic.com/zyhcgh.jpg

En af en toe een sprongetje! (oké, ik weet het, mijn houding is met springen ronduit BAGGER. Ik ben echt géén springtalent :Y) )
http://i45.tinypic.com/11bm2av.jpg

Oktober 2012

Weer lekker springen :)
http://i49.tinypic.com/2lb045c.jpg
http://i46.tinypic.com/2saavle.jpg

En met haar beste vriend Amigo, paard van de bokker 'jesss_amigo'! <3
http://i45.tinypic.com/21mewyv.jpg

Vriendjes!
http://i48.tinypic.com/2ql4pl0.jpg

December 2012

De winter was aangeslagen en deze winter merk ik pas echt dat je echt gezonder bent geworden. De winter ervoor was je heel rustig en moest ik je aan het halstertouw meetrekken als ik je mee wilde nemen... Deze winter was je energierijk door het stilstaan op de paddock en als je in de bak werd losgegooid, ging je lekker showen en spelen..
http://i46.tinypic.com/hv1ekz.jpg

Januari 2013

Jahoor, daar zijn we dan. Een jaar verder. Dik een jaar zelfs. Wat gaat de tijd hard! Onze band is enorm gegroeid, we vertrouwen elkaar blind.. En dat te bedenken dat ik mij eerst afvroeg of ik ooit een band zou krijgen met je..
Het rijden verbeterd elke keer weer. Af en toe heb je nog een koppige bui of ga je aan de ren, maar ik zie dat positief: Dat geeft in iedergeval aan dat je gezond bent!

Hier een paar foto's van hoe het rijden nu gaat:

Afbeelding
(yeah ik heb een roze setje ^^)
http://i47.tinypic.com/11sc7c4.jpg

En jahoor, ook een ROZE hoofdstel! :+
http://i50.tinypic.com/2j0zjia.jpg

En.. Ze kan weer passage ! Ook soms onder het zadel ^^ TOPPER!
http://i47.tinypic.com/ncdu6e.jpg

Hier nog een paar foto's van het buitenrijden, weet niet meer welke maanden dat waren...
Ze houd van zwemmen en spelen in het water! :D
http://i49.tinypic.com/2cxxbhu.jpg

GENIETEN :)
http://i49.tinypic.com/k96pw9.jpg

http://i47.tinypic.com/2iqmn1l.jpg

Februari 2013......

Ik weet het, deze maand 'bestaat' nog niet.. Maar.. Per 1 Februari wordt Famke van mij! ^^ Of naja, eerst bruikleen, maar dat is eigenlijk hetzelfde ^^ Echt super!

Hier nog een foto van het buitenrijden deze winter:
http://i48.tinypic.com/36ro.jpg

Famke.. IK HOU VAN JE! En ik wil je nooit meer kwijt! <3 <3
http://i50.tinypic.com/343t344.jpg

marlonFloris

Re: Famke Elvira, van skelet tot gezond paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:27

leuk overzicht, ze ziet er nu goed uit!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:27

marlonFloris schreef:
leuk overzicht, ze ziet er nu goed uit!

Jaa ze ziet er veel beter uit nu (A)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:37

Waar slaat de topictitel op? Ik zie nergens een skelet en zwaar verwaarloosd en heel erg ziek was ze zo te zien ook niet en je legt ook nergens uit waar je dat vandaan haalt.
Fijn voor de vorige eigenaar, die zal dit topic maar lezen en zichzelf zo neergezet zien worden.
Weet de eigenaar dat je dit topic hebt gemaakt?

Het is verder een leuk paard en ze is inderdaad opgeknapt, ze is van ongespierd naar mooi in conditie gegaan. Fijn dat je er zo goed mee overweg kan.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:46

haha volgens mij lees je niet helemaal goed anneliesdj, paardje is namelijk nog maar 1jr in het bezit van de toemalige eigenaar en er wordt verteld dat dit juist door de vorige eigenaar komt.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:47

Gaaf overzicht en een leuk paard! Nog heel veel plezier met haar

Mag ik vragen waar je die hoofdstellen weg hebt? :+

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:51

anneliesdj schreef:
Waar slaat de topictitel op? Ik zie nergens een skelet en zwaar verwaarloosd en heel erg ziek was ze zo te zien ook niet en je legt ook nergens uit waar je dat vandaan haalt.
Fijn voor de vorige eigenaar, die zal dit topic maar lezen en zichzelf zo neergezet zien worden.
Weet de eigenaar dat je dit topic hebt gemaakt?

Het is verder een leuk paard en ze is inderdaad opgeknapt, ze is van ongespierd naar mooi in conditie gegaan. Fijn dat je er zo goed mee overweg kan.

Jij snapt het blijkbaar niet...
Famke is erg ziek geweest. En dat ´skelet´ gedeelte slaat niet op de vorige eigenaar. De vorige eigenaar heeft niets met haar gedaan, heeft haar gewoon laten staan enzo. Er is nog veel meer gebeurd en er zijn nogsteeds dingen die we niet van Famke weten, maar ik ga niet alles hierop zetten.. Het ´skelet´ gedeelte slaat vooral op de terugval na Mei, in Schoorl. Toen was ze echt heel mager en zag je wél haar ribben en dergelijke, maar zo een deprimerende foto ga ik er niet op zetten. Daar heb ik overigens ook maar een stuk of twee foto´s van.
En daarbij komt dit door de vórige eigenaar. Niet door de gene die nú nog eigenaar is. Volgens mij moet je beter lezen volgende keer..
;)
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 22-01-13 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:52

Ze zegt 'van skelet naar gezond paard' en dat ze haar zwaar verwaarloosd, heel ziek en verpest heeft gekregen maar ze verteld nergens het hoe en wat.
Ik zie op de foto's geen skelet en ook geen verwaarloosd of ziek paard.
Nu kan ik er niet in kijken, maar van de foto's af blijkt het iig niet en uit haar tekst valt ook niets op te maken. Vandaar dat ik het nogal raar vind.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:53

anneliesdj schreef:
Ze zegt 'van skelet naar gezond paard' en dat ze haar zwaar verwaarloosd, heel ziek en verpest heeft gekregen maar ze verteld nergens het hoe en wat.
Ik zie op de foto's geen skelet en ook geen verwaarloosd of ziek paard.
Nu kan ik er niet in kijken, maar van de foto's af blijkt het iig niet en uit haar tekst valt ook niets op te maken. Vandaar dat ik het nogal raar vind.

Ik heb toch neergezet dat ze heel ziek was geweest? Wij weten ook de helft nog niet van Famke daarbij. Dus dat kan ik er ook niet opzetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:57

ShadyCeline schreef:
Jij snapt het blijkbaar niet...
Famke is erg ziek geweest. En dat ´skelet´ gedeelte slaat niet op de vorige eigenaar. De vorige eigenaar heeft niets met haar gedaan, heeft haar gewoon laten staan enzo. Er is nog veel meer gebeurd en er zijn nogsteeds dingen die we niet van Famke weten, maar ik ga niet alles hierop zetten.. Het ´skelet´ gedeelte slaat vooral op de terugval na Mei, in Schoorl. Toen was ze echt heel mager en zag je wél haar ribben en dergelijke, maar zo een deprimerende foto ga ik er niet op zetten. Daar heb ik overigens ook maar een stuk of twee foto´s van.
En daarbij komt dit door de vórige eigenaar. Niet door de gene die nú nog eigenaar is. Volgens mij moet je beter lezen volgende keer..
;)

Ok dat is duidelijker.
Maar zet het dan iets anders in het begin van je post, nu komt het heel naar over richting de vorige eigenaar.
Je weet toch wel wat ze heeft gehad? Qua ziek zijn? Dat kun je er toch wel gewoon bij zetten.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:03

Mooi overzicht, prachtig paard!! :D

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:19

Ik heb het topic gewoon helemaal doorgelopen en ik begrijp eigenlijk zonder problemen wat je bedoeld. Je ziet op de eerste foto's toch duidelijk dat ze ontzettend mager is en dat ze er niet goed uitziet. Nu begrijp ik wel dat er nog veel ergere verwaarlozing dan dit kan zijn, maar zoals de TS al aangeeft is nog lang niet alles bekend en heeft ze ons de ergste deprimerende foto's bespaard, wat ik heel goed kan begrijpen, het is niet nodig om dat te plaatsen. Met de topictitel is denk ik toch wel duidelijk dat het niet letterlijk zo bedoeld is? In ieder geval begrijp ik het wel.

Erg mooi overzicht van foto's, je ziet ontzettend goed hoe ze opknapt. Mooi paard, echt een gaaf dier. Ik hou niet zo van Friezen maar dit is toch wel een plaatje ;)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:16

Enorm mager was ze toen ze hier kwam.
Leuk om te zien dat je zo goed overweg kan met famke.
Jullie zijn er nog niet helemaal, maar zeker op de goede weg, ze is al flink opgeknapt.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:54

Een foto overzicht om trots op te zijn hoor. :) Je kan discussiëren over of het paard nu wel of niet vreselijk ondergewicht had etc, maar het is toch duidelijk dat het paard in ieder geval erg opgeknapt is door de laatste eigenaresse en TS als verzorgster.
Gefeliciteerd met het feit dat ze per 1 februari van jou wordt, TS! Veel plezier en geluk samen. :D

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 13:16

Whild schreef:
Een foto overzicht om trots op te zijn hoor. :) Je kan discussiëren over of het paard nu wel of niet vreselijk ondergewicht had etc, maar het is toch duidelijk dat het paard in ieder geval erg opgeknapt is door de laatste eigenaresse en TS als verzorgster.
Gefeliciteerd met het feit dat ze per 1 februari van jou wordt, TS! Veel plezier en geluk samen. :D

Mee eens! En dankjewel :)

Menyanthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:08

Wauw! Wat een verbetering zeg! :j Heel veel plezier met haar :D

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:58

xKirst schreef:
Wauw! Wat een verbetering zeg! :j Heel veel plezier met haar :D

Dankjewel! :D

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 21:17

Niemand meer? :(

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:59

Wauww!! wat is ze mooi geworden zeg! heel veel plezier van haar!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 01:31

biancalaylo schreef:
Wauww!! wat is ze mooi geworden zeg! heel veel plezier van haar!

Dankje!

Frieske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:09

Je ziet op de eerste foto duidelijk dat er wat mis is.. niet zozeer aan der lichaam, hoewel dit natuurlijk niet is hoe we een fries willen showen.. maar je kan veel zien aan de oogopslag.. zo zie je op de eerste foto duidelijk dat het vlammetje laag staat, en dat ze niet de kracht uitstraalt die een fries hoort uit te stralen!

Als je dan naar de laatste paar fotos kijkt, zie je dat ze veel meer leven in zich heeft.. naast dat ze wel een modern type is, heeft ze nu veel meer 'body'.. ook gebruikt ze haar achterhand meer en loopt ze beter over de rug..

Ik zeg goed bezig! Ik hoop dat je nog lang van der kan genieten en dat jullie samen nog veel mooie herrinneringen maken!

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:12

Leuk overzicht!

Je vertelt helder de ups en downs van een jaar.. Ik was geboeid bij iedere foto en het bij passende verhaaltje!

Veel plezier, mogen er nog vele jaren bij komen!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:32

Mooi overzichtje hoor. paard is behoorlijk opgeknapt. Je kan op een aantal foto's wel degelijk zien dat het paard behoorlijk
mager/ondervoed was. Hals, buik, alles steekt uit bij haar kont.

Heel veel plezier met haar. Kan alleen maar beter gaan nu *\o/*

Melissahof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:33

Wat is die fijn opgeknapt!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:23

Frieske23 schreef:
Je ziet op de eerste foto duidelijk dat er wat mis is.. niet zozeer aan der lichaam, hoewel dit natuurlijk niet is hoe we een fries willen showen.. maar je kan veel zien aan de oogopslag.. zo zie je op de eerste foto duidelijk dat het vlammetje laag staat, en dat ze niet de kracht uitstraalt die een fries hoort uit te stralen!

Als je dan naar de laatste paar fotos kijkt, zie je dat ze veel meer leven in zich heeft.. naast dat ze wel een modern type is, heeft ze nu veel meer 'body'.. ook gebruikt ze haar achterhand meer en loopt ze beter over de rug..

Ik zeg goed bezig! Ik hoop dat je nog lang van der kan genieten en dat jullie samen nog veel mooie herrinneringen maken!

Klopt! Ze was ook erg kopschuw toen. En ze keek zooo sip! Nu is dat al veel beter :)

lisem94 schreef:
Leuk overzicht!

Je vertelt helder de ups en downs van een jaar.. Ik was geboeid bij iedere foto en het bij passende verhaaltje!

Veel plezier, mogen er nog vele jaren bij komen!

Dankjewel voor je reactie ! :)

simongek schreef:
Mooi overzichtje hoor. paard is behoorlijk opgeknapt. Je kan op een aantal foto's wel degelijk zien dat het paard behoorlijk
mager/ondervoed was. Hals, buik, alles steekt uit bij haar kont.

Heel veel plezier met haar. Kan alleen maar beter gaan nu *\o/*

Ja, ze was enorm ingevallen. Ze zag er niet uit.
Bedankt voor je reactie! :)

Melissahof schreef:
Wat is die fijn opgeknapt!

:D