Cleo en Ultra training ZZ-Zwaar/ Young Riders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Cleo en Ultra training ZZ-Zwaar/ Young Riders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:21

Het is alweer een tijd geleden dat ik een topic heb geopend van mij en Ultra.

De afgelopen maanden zijn er wat dingen veranderd voor ons. Zo zijn we voor het eerst ZZ-Zwaar gestart en ben ik gekeurd voor de gehandicapten sport. Vooral het tweede heeft aardig wat impact gehad. Zolang als ik me kan herinneren ben ik aan het vechten met mijn houding, ik heb meer zitlessen gehad dan de gemiddelde ruiter aan gewone lessen heeft gehad. Iedere keer weer kreeg ik te horen dat ik eens moest leren om stil te zitten en recht boven mijn paard moest blijven zitten, van juryleden, omstanders en trainers kreeg ik steeds weer hetzelfde verhaaltje te horen. Je bekken kantelen, vanuit je knieën meeveren en netjes gelijke druk op je beugels houden.

Toen raakte ik aan de praat met iemand die bij de aangepaste sport reed. Ik heb het met mijn fysio overlegd en heb een keuring aangevraagd. Ik ben slecht genoeg bevonden voor de aangepaste sport :+ Ik heb nu wat aanpassingen gekregen voor op wedstrijd, zo hoef ik niet meer door te zitten, wat voor mij echt een verademing is. Met doorzitten ben ik continue bezig met zelf te blijven zitten waardoor ik mijn paard vaak in de weg zit, met lichtrijden krijg ik al veel meer ontspanning. Wel is het even wennen om te appuyeren etc terwijl je aan het lichtrijden bent, ook voor de omstanders. Ook mag ik met zweep rijden om mijn rechterbeen te ondersteunen, hier rijd ik niet te vaak mee omdat ik het als extra wil gebruiken als ik vermoeid raak, als ik er altijd mee rijd heeft dit minder effect.

Het “goedgekeurd” zijn voor de aangepaste sport geeft voor mij wel een stukje erkenning, ik heb jarenlang moeten horen dat ik niet kan zitten, of zelfs dat ik niet kan rijden. Ook op bokt heb ik aardig wat commentaar gekregen. Ondertussen zijn we lekker aan het oefenen met de aanpassingen en het gaat steeds beter! Volgende maand hoop ik weer op wedstrijd te gaan in het ZZ-Zwaar en in maart start ik weer bij de Young Riders :-)

Vandaag had ik les, we zijn vooral bezig met een stille en ontspannen aanleuning te krijgen.

Afbeelding
Meidenpraat :+

Afbeelding
Losrijden

Afbeelding
Beetje kletsen tussendoor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Babette

Re: Cleo en Ultra training ZZ-Zwaar/ Young Riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:24

Prachtig paard! en ook zeker een mooie combinatie. Veel succes in het ZZ zwaar!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:25

Wat een mooie combinatie zijn jullie!!
Veel succes met je wedstijden volgende maand!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:27

Cleo het ziet er super netjes uit jullie zijn een mooie combinatie.

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:29

sorry ken je vorige topics niet, maar alleen houding is toch niet iets om in de aangepaste sport te komen?

Foto's zien er goed uit hoor!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:31

biancaroze schreef:
sorry ken je vorige topics niet, maar alleen houding is toch niet iets om in de aangepaste sport te komen?

Klopt

Maar mijn houding is het gevolg van mijn beperking. En mijn beperking is reden voor de aangepaste sport.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:32

Kan het niet laten dit te zeggen: ik mankeer lichamelijk niks maar ben juist jaloers op jouw mooie houding, zie er totaal geen commentaar in.

Veel succes in het ZZ Zwaar!!

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:34

Prachtig duo en zo mooi assorti! :p je rijdt heel netjes lijkt me op de foto's en ik zie helemaal niets mis aan jouw houding! ik kan me wel voorstellen dat lichtrijden raar is bij sommige oefeningen.. dat went wel zeker :)

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:37

Wat een machtig paard!

En wat een verademing moet het voor je zijn dat je nu op deze aangepaste manier mag rijden.

Heel veel succes met je verdere wedstrijd carriere!

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:39

Wat een geweldige combinatie zijn jullie zeg! Fijn dat je nu aangepast mag rijden! Ik zelf mag dit ook vanwege mijn beperking (: Ben je ook van plan om echt aan de aangepaste wedstrijden mee te doen?

Veel succes nog verder ;p

Miek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:41

Wat een leuke combinatie!!

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:44

Forcaquir: ik heb in de afgelopen jaren ook heel wat aan mijn houding gesleuteld. Ondanks dat mijn lichaam niet helemaal mee werkt is het toch het doel om dit zo min mogelijk op te laten vallen. Maar bij sommige dingen kom ik daar niet onderuit. Zo heb ik veel minder kracht en coordinatie in mijn rechterbeen en kan ik vanuit mijn heup slecht mee bewegen, waardoor doorzitten voor mij heen zwaar is. Verder zit ik in mijn bovenlichaam wat scheef maar dat zie je niet zo goed. Als je willekeurige foto's van mij ziet met doorzitten ben je niet jaloers meer hoor haha.

Lichtrijden went inderdaad, het is voor mij zelfs veel fijner maar in het begin ging ok automatisch doorzitten. Ook voor Ul was het erg wennen want normaal kreeg ze met lichtrijden een lange teugel en nu moet ze gewoon in de oprichting blijven. In het begin trok ze steeds haar hoofd naar beneden :+

Bedankt voor de leuke en positieve reacties :-)

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:45

Wildroses: ik wil zeker met de aangepaste wedstrijden mee gaan rijden! Ik ben wel heel benieuwd hoe dat allemaal gaat

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:46

CleovG schreef:
Wildroses: ik wil zeker met de aangepaste wedstrijden mee gaan rijden! Ik ben wel heel benieuwd hoe dat allemaal gaat

Oke tof! Ik wil dat uiteindelijk ook gaan doen, maar eerst maar eens gewoon starten. In welke grade zit je? ;p

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:49

Ik zit in grade 4 en jij??

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:51

Ik ook! Maar daarom dat is gewoon wel hoog niveau, dus ga toch maar eerst regulier starten (:

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:52

CleovG schreef:
biancaroze schreef:

Klopt

Maar mijn houding is het gevolg van mijn beperking. En mijn beperking is reden voor de aangepaste sport.

Dat was inderdaad mijn vraag je hebt dus wel ziekte/beperking?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:58

Wauw!

Even een vraagje hoe zit dat met de young riders dan? Mag je daar gewoon bij blijven omdat je nu een beperking hebt? En hoe gaat dat met wedstrijden dan? Mag je gewoon overal mee doen en word er dan rekening gehouden met jou? Of hoe zit zo iets in elkaar?

In ieder geval veel succes verder jullie zijn een mooie combinatie

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:05

Ja, ik heb een niet goed ontwikkelde heupspier rechts waardoor mijn hele rechterbeen minder ontwikkeld is. Daar heb ik minder coordinatie in en kracht. Vanuit daar is ook mijn rompstabiliteit matig, maar net voldoende volgens de test. Ook mijn bekken is zwak.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:09

maj0 schreef:
Wauw!

Even een vraagje hoe zit dat met de young riders dan? Mag je daar gewoon bij blijven omdat je nu een beperking hebt? En hoe gaat dat met wedstrijden dan? Mag je gewoon overal mee doen en word er dan rekening gehouden met jou? Of hoe zit zo iets in elkaar?

In ieder geval veel succes verder jullie zijn een mooie combinatie

Ik mag gewoon bij de yr blijven starten alleen volgens mij niet met mijn aanpassingen omdat dat fei is. Maar dat weet ik niet zeker want dat ben ik nog aan et uitzoeken. Kan dus zijn dat ik daarbij wel moet doorzitten. Maar dat heb ik 10 jaar lang moeten doen dus die paar wedstrijden lukken ook nog wel haha. Ik mag aan gewone wedstrijden gewoon mee doen alleen eb ik een pas. Dus overal waar ik start moet ik die pas laten zien zodat de jury weet dat ik met zweep, elastiek om m'n voet mag rijden en mag lichtrijden. Verder doe ik gewoon mee aan een wedstrijd zoals iedereen. Er zijn wel special wedstrijden maar daar van ben ik ook nog aan et uitzoeken hoe en wat :-)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:10

Wow ik herinner mij nog wel je topics in het begin, maar wat een ontwikkelingen hebben jullie beide doorgemaakt.

Wat misschien nog een tip kan zijn is flex chair training. Dit kan in oisterwijk onder begeleiding van een fysio gedaan worden. Misschien kan jou dat nog meer helpen in je ontwikkeling met het rijden van je oefeningen maar dan vanuit lichtrijden :)

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:11

Vind toch al heel knap dat je ondanks deze beperking al zo ver gekomen bent!! Succes verder in de ZZ zwaar!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:13

Wauw wat heb jij een prachtig paard!
Heel veel succes in het ZZ-Zwaar

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:19

Vind jullie een prachtige combinatie samen! Ziet er echt heel goed uit!
Wel fijn toch dat je nu op deze manier verder kan, wat voor jou denk ik dan ook veel ontspannender is als de mensen rondom wat meer informatie nu hebben als ze je zien rijden, zodat ze niet meteen een verkeerd oordeel trekken :) Heel veel suc6 verder in het ZZ-Zwaar :-D
Ook ik vind trouwens dat je houding op deze foto's echt wel netjes is hoor!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-01-13 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:22

Forcalquier schreef:
Kan het niet laten dit te zeggen: ik mankeer lichamelijk niks maar ben juist jaloers op jouw mooie houding, zie er totaal geen commentaar in.

Veel succes in het ZZ Zwaar!!

Jij neemt me de woorden uit de mond. Ik mankeer helemaal niets maar ik zou willen dat ik een houding had zoals jij!