Puppypaard Esprit (v. Armani) @ work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimE

Puppypaard Esprit (v. Armani) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 17:11

Hallo!

Gisteren is Ester (Shinedown op Bokt) op bezoek geweest en heeft wat foto's geschoten van mij en mijn bijrijdpaardje Esprit. Esprit is 3,5 jaar oud en ik leid haar zelf op, onder begeleiding uiteraard. Ik heb haar helemaal zien opgroeien van veulen af aan en vanaf de eerste dag was ik al weg van haar! Haar afstamming is Armani x Uniform en het is de bedoeling dat ik met haar de wedstrijdsport in ga. Dat is voor nu nog even toekomstmuziek, want ze is nog niet zo lang onder het zadel.
Ik houd het aantal keer erop niet precies bij maar ik denk dat dit de 30e keer is ofzo. Waar wij aan werken: impuls en rechtgerichtheid. Nog niets is echt bevestigd dus meer dan overgangen, voltes en diagonalen rijden doen we eigenlijk nog niet.

Genoeg geklets, hier de foto's. Ze zijn helaas niet echt scherp omdat het weer erg donker was. Het was kiezen tussen veel te donkere, scherpe foto's of wat lichtere, wat bewogen foto's.

Kleine noot: ik rijd haar altijd na met de hals op lengte, tegen halsstrekken aan. De fotografe heeft dit er niet op staan omdat ze bijna bevroren was :(:)

Afbeelding
Eerst even longeren

Afbeelding
Net opgestapt, Esprit vindt Ester wel leuk :D

Afbeelding
Even stappen

Afbeelding
Aan het werk, eerste drafje nog wat weinig activiteit, maar wel al ontspannen

Afbeelding
Lekker sjouwen, verbinding kan beter.

Afbeelding
Galopje, hier ben ik erg blij mee, links is haar moeilijke kant en wil ze nog wel eens protesteren

Afbeelding
De mooiste <3

Afbeelding
Middendrafje op de diagonaal

Afbeelding
We hebben ook linksom gereden, maar die foto's waren helaas allemaal (te) wazig door het (gebrek aan) licht. Charmant momentje trouwens :')

Afbeelding
De laatste :)

Commentaar mag, houd het respectvol :) Natuurlijk moet er nog veel verbeterd worden, maar ze is nog jong en dat komt allemaal wel goed. Ik ben in ieder geval héél blij met haar!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:15

Mooi dier zeg! Ziet er super uit, zeker voor een 3 jarige! Ga zo door, complimenten!

Edit: Zit je nou door op veel foto's? Want daar zou ik wel voorzichtig mee zijn. Je zit super netjes maar probeer bij een 3 jarige vooral mee te zijn in de beweging, netjes zitten is nog van minder belang. ;)

MacavityL

Re: Puppypaard Esprit (v. Armani) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:59

Leuk dier, niet zo groot volgens mij? Je rijdt dr fijn!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 18:04

Ziet er leuk uit Kim :)

Rijden ziet er netjes uit hoor, vooral de laatste foto vind ik een fijn beeld geven

Gaat vast goed komen straks op wedstrijd

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:04

Espritje <3

Ze loopt echt lekker, ik ben benieuwd hoe ze de volgende keer loopt als ik weer kom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:21

Mooi dier hoor! Maar pas op dat ie de rug niet teveel wegdrukt, ze drukt haar hals iets omhoog, iets achter de loodlijn van de teugel af en krijgt daardoor spanning. Probeer haar door stelling weer in contact te krijgen en vanuit daar weer recht te richten en contact op 2 teugels te krijgen.

Succes!

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 20:25

mooi paard! het ziet er leuk en fijn uit vind ik :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:19

Leuk paard, het ziet er fijn uit!
Ik snap alleen niet waarom je haar NA rijdt met een lange teugel, want daar zou ik juist mee beginnen, en aan het eind eventjes oppakken. Zoals Joolien zegt, op sommige foto's drukt ze haar rug ietsje weg, ik denk dat je dit kan oplossen als je juist aan het begin van de training lang en laag rijdt met de juiste stelling en buiging. En dan bijv. aan het eind nog 5 of 10 minuten oppakken.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:54

Suzanne; nee hoor, ik rijd gewoon licht. Op sommige foto's kom ik net een klein beetje uit het zadel of zit ik domweg op het verkeerde been :o ik heb de foto's ook wel een beetje geselecteerd op zitmomentjes omdat ik stamomenten niet zo charmant vind. Alleen als ik een overgang naar stap of galop maak zit ik door.

Joolien; je heb gelijk hoor, ze was maandag wat gespannen. Gisteren in de les volgde ze mijn hand al meer en drukte ze zich minder op. Dit is nog per dag verschillend, maar we werken altijd toe naar het ontspannen over de rug lopen.

Myrthe; in het begin lukt het haar gewoonweg nog niet om voldoende te ontspannen om mijn hand te volgen naar beneden. Ze is nog altijd wat gespannen na het opstappen, dan rijd ik haar liever eerst naar de ontspanning toe in plaats van koste wat het kost die neus naar beneden te drukken, dat zorgt alleen maar voor meer spanning. Na een kwartiertje is het loperige eraf en zakt ze fijn met haar neus tot kniehoogte. Uiteraard proberen we dit uit te bouwen totdat we inderdaad lekker laag en rond los kunnen rijden.

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:44

Ik vind het er erg netjes en ontspannen uitzien! Die wedstrijden gaat vast helemaal goed komen! :j

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:47

loopt keurig hoor, mooi paard, veel succes samen!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:54

Ziet er leuk uit, mooi paard ! Voor het oog vind ik dat je beugels wel 1 á 2 gaatjes te kort zitten, meer alsof je gaat springen ipv dressuren maar dat kan voorkeur zijn natuurlijk. Het valt me op vooral de laatste 2 foto's op dat je je rug erg aanspant en hol maakt, als je je rug bol maakt ontspan je en dat is beter. Ik heb er zelf ook last van en krijg altijd de tip om meer op m'n kont te gaan zitten en m'n rug los te laten, buikspieren meer aan te spannen.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 17:55

Bedankt :)
Maxielover; ik zit vooralsnog wat korter omdat ze soms wat jolig kan zijn, dan wil je nog wel eens haar bips de lucht in gooien. Met kortere beugels kan ik dat beter opvangen. Wat je zegt over mijn houding klopt, ik heb van mezelf al een holle rug en dit wordt met rijden nogal benadrukt. Het is al een heel stuk verbeterd, maar het is nog voor verbetering vatbaar, bedankt voor de tip :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 18:00

Het ziet er ontspannen uit, zoals ik nu zie :)

Marina23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:21

Ziet er voor een 3 jarige al goed uit hoor! Je zit er ook netjes op :)

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:31

Ziet er netjes uit Kim! Leuk paard :j
Hoe gaat het met de fries?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 21:17

Dankjewel Rilla :)
Met de fries gaat het goed! We mogen naar de Zuid-Hollandse kampioenschappen dus daar gaan we ons best doen! De M1 is wel bevestigd, maar we zijn nog niet klaar voor de M2, wat is dat moeilijk zeg :')

Methodiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 11:44

Wat een super leuk beessie, ziet er goed uit ! :)