Veyanetta Roses trainen bij Barbara Koot met stang&trens!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisssssje

Veyanetta Roses trainen bij Barbara Koot met stang&trens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 21:03

Hey iedereen! :wave: *\o/*

Vanmiddag heb ik weer les gehad van Barbara Koot. Ik heb mijn lieve vriendje gevraagd wat foto’s te maken :D .

Vaya is een 10 jarige KWPN pony (Karandasj X Amulet) die ik nu 6 jaar heb. Het eerste jaar vlogen we door de klasses heen en heb ik hele leuke titels gewonnen zoals Zuid-Hollands kampioen op mijn allereerste wedstrijd in het B, Zuid Hollands kampioen in het L2 en Kringkampioen in het M1. De Nederlandse Kampioenschappen mocht ik meerijden in het L2, waar ik 7e werd.

Al met al ging het super goed en was ik natuurlijk hartstikke trots, maar toch verloor ik een beetje mijn motivatie om hard te trainen. We waren gestrand in het M2, want daar moest ze ineens verzamelen! :(:) Hierna heb ik het een paar jaar op een laag pitje gezet.. Ik was druk met andere dingen bezig, zoals uitgaan en school :D waardoor ik niet meer fanatiek trainde met Vaya.

Ongeveer 1,5 jaar geleden had ik voor het eerst les van Barbara en in die les merkte ik dat ik altijd maar als een kip zonder kop rondreed.. Ik dacht niet na over wat ik deed.. Ik trainde niet om problemen op te lossen.. Eigenlijk deed ik maar wat. Barbara heeft mij weten te motiveren om technisch na te denken en elke pas te voelen wat er onder me gebeurd.... :j

Ik ben nu dus weer heel fanatiek aan het trainen *\o/* en het gaat eigenlijk hartstikke goed! We hebben het afgelopen jaar ongeveer eens per maand wedstrijd gereden, in het Z2 bij de pony’s en reden altijd 62/63/64%.

Maaarrrr, nu ben ik 18 := en is het echt niet meer toegestaan om volgend jaar door te karren tussen de pony’s..... Zelf twijfelde ik altijd heel erg, maar m’n moeder, instructrice en diverse juryleden bij de pony’s zijn er van overtuigd dat het ook gewoon met deze pony tussen de paarden kan :):) Ik ga het volgend jaar dus tussen de paarden proberen in het Z1.

Het probleem waar wij steeds weer tegen aanlopen is eigenlijk verzameling en oprichting. Eigenlijk kan Vaya best lekker lopen en heeft ze ook redelijk goede gangen, maar ze is niet van plan haar benen in haar nek te gooien als haar baas daar niet heel hard voor werkt :(:) . Wel is ze heel bewerkbaar en super werklustig, wat het trainen heel leuk maakt.

Kijk mee naar de (soms onscherpe := ) foto’s van een heel fijne les!
En wat vinden jullie ???!!! Gaat het lukken bij de paarden....... (Zelf heb ik er nog niet altijd al het vertrouwen in :)) ).

Er staan ook nog wat foto’s bij van toen ik alleen reed en mijn moeder wat foto’s heeft gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De foto’s van vandaag
Lang en laag lostijden, gelijk actief maken
Afbeelding

Afbeelding

Al wat meer richting de wedstrijd houding maar wel ontspannen
Afbeelding

Hier jut ik d’r wat op met mijn hele lange zweep ~~}> om haar wat actiever te krijgen. Dan gaat ze met haar staart zwiepen.
Afbeelding

En omhoog! *D
Afbeelding

Nog niet genoeg op het achterbeen, totdat Barbara met de zweep kwam :wow:
Afbeelding

En het resultaat *D *D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:evaw: :evaw:

Anoniem

Re: Veyanetta Roses trainen bij Barbara Koot met stang&trens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:09

Vind haar helemaal niet zo klein ogen, combinatie past prima! En als zulke scores haalt in z2 ponys, moet z1 paarden o ook k lukken. Zal niet altijd even makkelijk zijn gezien concurrentie vaak beter is maar voor jou dan wel extra motivatie extra hard te trainen misschien?

Heb wel het idee je wat inknikt naar rechts?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:19

Heb je vaker met stang en trens gereden? Ze loopt namelijk wel op elke foto achter de loodlijn, behalve die dan waar de zweep van Barbara er ineens bijkomt.

Verder vind ik ze nog best wel een 'paardenuiterlijk' hebben, dus kun je wat dat betreft prima tussen de paarden rijden denk ik!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 21:25

@ Halke, ik heb inderdaad altijd van alles gehad met mijn eigen houding.. Ook echt dat ik boos was op mezelf omdat ik mezelf zo in de weg zat, maar de laatste tijd gaat dit echt super goed. Een jaar geleden was Vaya ook altijd wat scheef, waarschijnlijk door mijn toedoen, maar dat is nu ook niet meer.. Ik zie ook niet op de foto’s dat ik inknik, kun jij het me misschien uitleggen waar je het ziet? :) Ik heb wel met appuyement en keertwending altijd een probleem om goed mee te zitten, maar dat is alleen linksom..

@Sassol, ik heb denk ik in totaal 5 keer in de afgelopen 6 jaar met stang en trens gereden.. wist ook eigenlijk niet echt hoe het moest, maar Barbara zei dat ik het goed deed (met de stangteugel in een boogje).
Ik vind er inderdaad ook altijd net te diep.. Dat komt denk ik vooral omdat ik haar best rond en laag probeer los te rijden, maar ik haar daarna niet echt meer kan optillen zodat ze omhoog komt. Vandaag ging dit overigens al een stuk beter (voor mijn gevoel).

Edit: Ze is trouwens 1.53 en paardgefokt! Dus dat paarden uiterlijk komt wel ergens vandaan :j

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:40

mooi beestje zeg! en oogt idd groot!.. toch vindt ik het rijden allemaal er wat gespannen uitt zien en strak. zou als ik jou was ook vooral veel overgangen maken en goed op het been. want als ze dat sneller doet wordt haar achterhand sterker en pas dan zal ze goed kunnen gaan dragen en dat mis ik nog wel. ze draagt wel wat maar houd haar rug en bovenlijn wel vast. wat ok zou kunnen gaan helpen is veel balkjes en die juist wat kort neer leggen en dan proberen impuls te houden;)

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:43

Mooi beestje, die misstaat echt niet tussen de grote paarden. Ze kropt zich inderdaad een beetje raar op met veel spanning in de onderkaak. Daar zou ik echt nog aan gaan werken voor je je tussen de paarden begeeft. Trouwens, je mag in het Z gewoon op een trensje starten dus als het daar nog beter op gaat zou ik daar gewoon lekker mee beginnen. Tot slot, als je het niet vertrouwt, kan je altijd de eerste keer HC starten om te kijken waar jullie staan. Succes met trainen!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:50

Hee iemand die les heeft van Barbara. Zij geeft op onze stal ook les aan een aantal mensen en ik vind haar zo fijn lesgeven. Heb die paarden in de loop der jaren zo vooruit zien gaan.

En inderdaad je paard kropt zich erg op, maar dat zal met oefenen wel goed komen.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:54

Hey, wat leuk dat je bij Bar lest! Heb vroeger een aantal jaar bij haar gewerkt/gereden!

Ze geeft inderdaad onwijs fijn les, dus ben er van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen met jullie 2 tussen de paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:57

Als je pony alleen maar op het achterbeen komt als je instructrice met de zweep achter aantikt heb je het toch nog niet helemaal voor elkaar ben ik bang. Hoe wil je een proef dan doorkomen? Ik vind haar ook veelal een valse knik hebben, ik vind het op het eerste oog ontspannen maar dat is niet Z waardig. Wanneer ze in de hoge oprichting moet begint ze te protesteren en zie ik een gespannen bovenlijn met valse aanleuning.

Dus ga werken aan die nageeflijkheid door naar het achterbeen, ik neem aan dat je dat al aan het doe bent maar ga nog niet verder zolang dat nog niet voor elkaar is, dan ga je een keer vastlopen en dat is zonde.
Verder mag je je teugels zo'n 10 cm korter nemen ;)
Succes :)

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:05

Ik rijd met mijn pony van 1.42 ook tussen de paarden dus dan moet jij het zeker redden!
Je zal jury's tegen komen die vinden dat een pony niet tussen de paarden hoort maar je komt ze ook tegen die het geweldig vinden. Dus gewoon doorzetten en lak aan iedereen hebben!
Ik vind het er netjes uitzien en heel veel succes tussen de paarden.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:40

wat een super leuk paardje ! Je ziet het niet vaak pony's of e pony's tussen de paarden in het Z maar het gaat jullie wel lukken aan de foto's te zien !

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:52

Ik denk dat deze combinatie best bij de paarden kan starten, maar dat het wel een nieuwe uitdaging zal zijn.
Je paard moet (aan de hand van deze foto's te zien) echt meer gaan dragen. Ik zou hem liever op een eenvoudiger trensje dit aanleren, omdat ze dan meer aanleuning zal geven en dit moet prettig voelen voor haar. Daarom snap ik de logica niet om er nu, met het probleem waar je mee worstelt, namelijk het meer laten ondertreden en activeren van het achterbeen een S&T er in te hangen. In mijn ogen is dat geen logische stap. Zorg eerst dat je de basis van het verzamelen op haar vertrouwde trens voor elkaar krijgt en bevestigd en kijk dan daarna eens hoe ze op S&T loopt.

Heel veel succes samen, ik vind jullie een hele mooie combi om naar te kijken! :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:47

[/quote]
@Sassol, ik heb denk ik in totaal 5 keer in de afgelopen 6 jaar met stang en trens gereden.. wist ook eigenlijk niet echt hoe het moest, maar Barbara zei dat ik het goed deed (met de stangteugel in een boogje).
Ik vind er inderdaad ook altijd net te diep.. Dat komt denk ik vooral omdat ik haar best rond en laag probeer los te rijden, maar ik haar daarna niet echt meer kan optillen zodat ze omhoog komt. Vandaag ging dit overigens al een stuk beter (voor mijn gevoel).[/quote]

Eerlijk gezegd zie ik nergens de stangteugel in een boogje hangen?!?
Ik zal ,zoals Lante zegt, eerst zorgen dat je de basis van verzamelen erop hebt zitten, op een trensje. Pas daarna gaan trainen met S&T.
Succes!

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 15:09

Bedankt iedereen voor de reacties en het opbouwende commentaar, leuk en leerzaam om te lezen omdat ik de foto's er ook weer is op nakijk.. Ik kijk zelf dan toch altijd met een 'roze bril' en zie veel dingen niet, die jullie wel zien.

De spanning in de bovenlijn zie ik inderdaad ook, maar dat is eigenlijk ook een beetje het probleem.. Laag rond en ontspannen kan ze heel fijn en makkelijk, maar haar echt weer omhoog krijgen zodat ze achter zakt lukt mij gewoon niet. Ik rijd hiervoor heel veel overgangen, zoals galop - halt - achterwaarts en gelijk weer weg en kleine stukjes flink vooruit en weer opvangen. Opzich wordt ze daar ruimer van, maar wel strakker aan de voorkant.... Dan is het weer aan mij om te ontspannen en haar verder te rijden op een lichte teugeldruk. Dan verliest ze weer haar power en begin ik weer bij het begin....

Wat betreft de stang en trens, hier heb ik ook nog mijn twijfels over. Eigenlijk loopt ze er niet anders op dan op een gewoon trensje. Ik probeer echt de stangteugel los te laten zodat de stang niet inwerkt, maar betrapte mezelf er inderdaad op dat ik de trensteugel soms langer laat worden en dat daardoor de stangteugel te strak staat.
Ik weet sowieso nog niet of ik haar wil gaan starten met S&T of gewoon met een trensje, eigenlijk omdat het geen verschil maakt.

Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik veel aan en ik doe erg m'n best om mezelf en m'n pony steeds beter te maken :)

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 15:15

Oh en trouwens, @Joolien, hoe ik de proef doorkom? Gewoon met een heel werklustige pony die graag wilt lopen.. Voor het Z2 bij de pony's was het altijd genoeg, maar ben me er bewust van dat dit tussen de paarden gewoon te weinig is. Een zweepje achter haar billen kan hier soms heel erg bij helpen. Als ik zelf de zweep op haar kont leg, gaat ze ook al gelijk 'zitten'. Gewoon om te trainen dat ze die achterhand er meer onderbrengt.... En ja, dat is in de proef, zonder zweep, dan gewoon iets minder. Maar wel steeds een beetje meer ;) :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:16

irisssssje schreef:
maar haar echt weer omhoog krijgen zodat ze achter zakt lukt mij gewoon niet. Ik rijd hiervoor heel veel overgangen, zoals galop - halt - achterwaarts en gelijk weer weg en kleine stukjes flink vooruit en weer opvangen.

Wat grappig hoe je dit schrijft....Ik denk dat als je je denkwijze omdraait en in plaats van bovenstaande gaat werken aan het leren je paard achter te gaan zitten zodat ze voor de ruimte en de vrijheid krijgt om hogerin te komen, je een grote stap vooruit kunt maken. Als in je denkwijze oorzaak en gevolg (achter zitten waardoor oprichting ontstaat) is omgedraaid is de kans vrij groot dat dat ook zo gaat in je rijden. En als je echt wilt wat je hier schrijft heb je een probleem, dat gaat namelijk (lichamelijk) niet vanuit de kant van je paard....

De overgangen die je noemt zijn op zich een hele goede oefening, mits je paard weet wat ze met haar lijf moet doen, anders hebben ze geen enkele zin....Pas als je in die overgangen verzameling krijgt, je paard snapt wat ze met haar lijf moet doen om correct zo'n overgang terug te maken...Dan komt ze vanzelf omhoog aan de voorkant. Je krijgt dan het gevoel dat ze de rug achter het zadel omhoog brengt (alsof ze moeten mesten, maar dan minder groot natuurlijk). Dan pas bouw je ook daadwerkelijk kracht op tijdens die overgangen, wordt je paard er sterker van en kan je van daaruit de verzameling uit gaan bouwen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:19

Oja, overigens is ze ook op de foto waar je instructrice haar bijtikt niet op het achterbeen...Ze komt voor omhoog door haar onderhals erop te duwen (kijk maar eens goed naar de halsbespiering) en het 'dragende' achterbeen staat volledig achter de massa, met als gevolg dat ze helemaal daar niet meer mee gaat dragen. Op de foto erna is ze scheef en lijkt ze nog steeds voorover te duwen (maar die hoek is erg lastig te beoordelen). Niet het resultaat dat ik persoonlijk graag zou zien.

Ik reageer overigens alleen hiermee omdat ik vind dat je erg goed reageert op het commentaar en je lijkt serieus te willen leren en te willen verbeteren. Trek het je dus alsjeblieft niet persoonlijk aan, je hebt al hartstikke veel bereikt maar het kan altijd beter en daar lijk jij wel naar te streven dus daarom dat ik je toch wat dingen wilde meegeven.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 15:22

Uiteraard snap ik dat ze omhoog komt wanneer ze achter zakt, dit heb ik gewoon een beetje ongelukkig verwoord. Alleen wat er gebeurd als ik haar probeer meer op de achterhand te krijgen, is dat er teveel druk van voor komt en ze geneigd is te diep te gaan.

Hoe weet ik of mijn pony weet wat ze met haar lijf moet doen? Ze is echt heel leergierig en kan haar goed bewerken, maar soms weet ik simpelweg niet hóe...

Haha leuk het eind van je tweede berichtje. Toen ik de reacties eerst las dacht ik ook 'is het dan zo slecht?!' Maar ik zie inderdaad wat jullie bedoelen. Het resultaat na het zweepje is inderdaad wat gespannen en strak in de hals, maar ze treedt er hier wel onder: kont zakken en hoofd-hals 'omhoog'. Wel waar ik naartoe wil dus..

Scheef is ze trouwens niet.. Dit is echt iets waar we heel erg op hameren. Rechtsom wil ze nog wel iets scheef worden, maar dit los ik op door een fractie schoudervoor. Dit komt trouwens door mijn te strakke rechterhand.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:28

irisssssje schreef:
Uiteraard snap ik dat ze omhoog komt wanneer ze achter zakt, dit heb ik gewoon een beetje ongelukkig verwoord. Alleen wat er gebeurd als ik haar probeer meer op de achterhand te krijgen, is dat er teveel druk van voor komt en ze geneigd is te diep te gaan.

Hoe weet ik of mijn pony weet wat ze met haar lijf moet doen? Ze is echt heel leergierig en kan haar goed bewerken, maar soms weet ik simpelweg niet hóe...

Ik heb het mijn paard geleerd door in de overgang bij te tikken met een zweepje waardoor hij leerde ritme te behouden. Hele zachte tikjes hoor, en dan vrij hoog. Hij leerde dan dat hij in het langzamere draven naar de overgang toe wel hetzelfde ritme moest behouden en ging heel mooi zitten. Eerst maar één pasje voor ik ging stappen en dat heb ik dan uitgebouwd.
Wat veel paarden doen is in plaats van kleinere passen te maken en te gaan dragen, simpelweg in een langzamer ritme te gaan draven (en al dan niet te gaan sloffen). Daar moet je in ieder geval voor waken, dat is een goede manier om er een soort zweefdraf in te rijden en dat wil je zeker niet.

Dat ze iets meer druk pakken voor in het begin is vrij normaal, je bent bezig met het veranderen van de balans in het lopen en dat is lastig. Het moet wel binnen de perken blijven natuurlijk, maar iets meer contact dan normaal is niet zo erg. Te diep gaan vind ik lastig te bepalen zo, normaal zou ik zeggen dat als ze te diep gaat ze in plaats van gewicht op het achterbeen te nemen, voorover valt. Ik zou in ieder geval uit de verzameling rijden op dat moment, voorwaarts weg. Maar ik durf je niet te zeggen of ze te diep komt uit onbalans, of omdat ze gewoon geen gewicht wil overnemen op achter.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:40

Wat een leuke pony! En met Barbara komt je er wel! Ik heb ook jaren les van haar gehad en vond ze altijd super!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:16

Dat meer druk aan de voorkant is inderdaad normaal, zoals Esther-87 ook zegt, daarom adviseer ik je dus om nog even niet met S&T te rijden. :) Je paard moet leren haar bekken te kantelen, dan pas kan ze gaan dragen en verzamelen. Als dit gebeurd, dan gaat ze vanzelf in de oprichting zonder dat ze de onderhals erop zet of strak wordt in de bovenlijn; je krijgt als het ware een tweede draf (niet te verwarren met zweefdraf, waarbij het bekken niet gekanteld wordt en het achterbeen het paard omhoog stuwt i.p.v. gaat dragen). :) Er zijn diverse oefeningen om je paard te leren haar bekken te kantelen, maar welke je gebruikt is afhankelijk van de bouw van je paard en haar karakter. Vraag je instructrice hiernaar. Ik hoor hier een al aantal positieve reacties over haar, dus ik ga er vanuit dat ze je hiermee prima op weg kan helpen.