Ferro, friesXgelder, voor het eerst onder het zadel op bokt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Ferro, friesXgelder, voor het eerst onder het zadel op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 17:30

Hoi allemaal!

Hier is dan ons 'rijden in the picture debuut'! Gisteren hadden we weer les, het was voor hem de 12e keer onder de vrouw in de bak en ik zat er zelf voor de 2e keer op. Hier even een korte samenvatting voor de gene die ons niet kennen:

Ferro is sinds juli 2011 van mij, ik kocht hem als onzeker groen paard waar nog flink aan gewerkt moest worden. We zijn begonnen met grondwerk en ik september dacht ik dat ik er wel even op kon stappen. Ik werd meteen met mijn neus in de feiten gedrukt omdat ik na 2 rondjes in het hek hing, gevolg: een paar gekneusde ribben, gekneusde pols, schaafwonden en een scheurtje in mijn bovenbeen spier. Ik wilde hem nog even daarna longeren waarna hij tot overmaat van ramp zich verstapte en dwars door het hek heen in de sloot belandde. Hij had een stroomkabel om zijn nek en leek er niet uit te kunnen komen, maar na een tijdje klom hij er gelukkig uit en kwam er goed vanaf met alleen wat schaafwonden en een wat stijf lichaam.

Hierna ben ik weer verder gegaan met grondwerken, het was duidelijk dat hij gewoon nog niet ontspannen genoeg was. Hij zag óveral spoken, kon in een blinde paniek raken waarna hij als een gek door de bak scheurde zonder te kijken.. Denderde gewoon dwars door je heen, draaide om met longeren etc. Na een half jaar grondwerk te hebben gegaan heb ik het longeerwerk opgepakt, dit ging zo goed dat ik besloot om hulp te zoeken. Diegene zou hem dan verder inrijden en mij er goed bij betrekken.

We zijn in februari begonnen met het zadel en ruitermak maken, allemaal heel rustig aan gedaan zodat hij niet weer in zo'n blinde paniek zou raken. Dit pakte hij allemaal heel goed op en in de zomer zijn we begonnen met het rijden in de bak. Gisteren was het de 12e keer onder de vrouw en zelf zat ik er voor de 2e keer op. Ik moet zeggen dat ik het allemaal best spannend vind, de eerste keer was ik er natuurlijk goed hard vanaf gevlogen. Om deze reden ga ik er ook alleen maar op als m'n instructrice aangeeft dat hij gewoon heel ontspannen en relaxed was.

Ohja Ferro is een 4,5 jarige fries X gelder :)

Hier dan de foto's, want daarom zijn jullie natuurlijk hier:

Hoe vies kan je zelf kijken :=
Afbeelding

Even longeren, Ferro heerlijk relaxed
Afbeelding

Eerst nog even instructrice dr op, kunnen jullie goed zien hoe hij het nu onder het zadel doet:

En daarna zelf! Zo grappig, we hebben het op en afstappen zo goed geleerd dat hij echt heeel ontspannen is met opstappen en gewoon rustig z'n ogen dicht doet als het nodig is :+
Afbeelding

Tig paar teugels maken het ook niet veel makkelijker :')
Afbeelding

Daar gaan we :)
Afbeelding

Samen met instuctrice

Wat ik zelf gelijk al merkte is dat ik stelling op de verkeerde manier vraag, ik heb dit zo op de één of andere manier geleerd, maar werk er aan om dit op de juiste manier aan te pakken.

We zijn er nog lang niet, maar ik vind het leuk om deze foto's met jullie te delen om te laten zien hoe het nu met ons gaat. We zijn van erg ver gekomen en ik ben er heel trots op dat ik nu rustig mijn rondjes op hem kan stappen! Als hij zo braaf blijft zal ik ook steeds meer gaan rijden, maar nu eerst weer lekker het vertrouwen van hem winnen :)

Groetjes Ella.

Paard wordt inderdaad met slof gereden, hij wil nog wel eens dr vandoor schieten en om hem makkelijker terug te krijgen hangt de slof er aan. Hij wordt dan ook alléén hiervoor gebruikt en niet om z'n hoofd naar beneden te rijden. Dit gebeurd allemaal in overleg en onder begeleiding van m'n instructrice, hier hoef ik dan ook geen commentaar over.

Anne_26

Re: Ferro, friesXgelder, voor het eerst onder het zadel op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:49

Wauw, Ferro is echt mooi <3 Het ziet er goed uit, jij erop! :D
Begrijpelijk dat je het rustig aan blijft doen, hartstikke goed hoor :)
Jullie komen er wel! Ik kan zo voor me zien dat jullie over een jaartjes heerlijk samen aan het buitenrijden zijn ofzo :D

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:52

Ziet er goed uit. Maar mag ik vragen waarom jullie hem inrijden met een slof om?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 17:54

Thanks Anne!!

@Famke_93: Dat staat aangegeven in de OP, helemaal onderaan :)

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:57

Oh sorry, had ik overheen gelezen....mijn excuus....

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:58

Herkenbaar verhaal! Ik ben ook heel bang geweest en sinds kort weer zelf met mijn merrie bezig. Weet dus hoe spannend de eerste keren weer zijn! Ik herken veel dingen die ik zelf ook doe door mijn angst, zoals je onderrug vastzetten, hand vastzetten en been afsteken.... Kilometers maken is wat je nu moet doen en vertrouwen ontwikkelen in elkaar. Belangrijkst is ook dat jij vertrouwen hebt in hem, zodat hij vertrouwen kan krijgen in jou. Geef leiding, dus opsluiten tussen je been, soepele hand en ontspan.
Nogmaals, ik weet hoe moeilijk het is! Ik zit er ook als een veer op hoor! Maar zo fijn als je merkt dat er stukken zijn die zo lekker gaan, daar doe je het voor, om die lekker uit te gaan bouwen. Heel veel succes en vooral: Plezier!!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:03

*\o/* Goed bezig!
Je zit er zelf nog beetje gespannen op, volgende keer als je zit even ene paard keer flink in en uit ademen ;)!
Komt wel goed met jullie!
Niks overhaasten en lekker op eigen tempo verder uitbouwen, voor je het weet ga je net zoals ik dravend en galopperend door de bak! :D

Oh, ik zie net ook het filmpje met je instructrice.. daar vind hem wel opgekropt lopen, jammer.
Zou juist van je instructrice meer ruimte willen zien.. *geen kritiek op je instructrice hoor, maar vind het niet super fijn beeld..*
Laatst bijgewerkt door Romanoff op 03-11-12 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 18:04

@RTM: Bedankt! Dat is inderdaad precies ook de reden waarom ik er alleen op ga als m'n instructrice aangeeft dat het kan. Gisteren was hij zelf heerlijk ontspannen en als ik dan zo even 10 minuten kan stappen en met een goed gevoel dr af ga maakt dat het vertrouwen alleen maar beter.
Haha ik ben echt heeeel goed in m'n benen afsteken! Vond zelf eigenlijk dat het nu wel meeviel :o Hij voelde gisteren echt super fijn aan dus ik hoop dat hij volgende week weer zo is, dan kan ik er zelf ook lekker op :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:07

Ik vind het er niet zo fijn uit zien, paardje is amper beleerd en jullie hangen er nu al een slof aan.. Dat lijkt mij nu niet echt het geschikte hulpmiddel om je paard terug te rijden als hij er vandoor schiet. Denk dat je paard alleen nog maar meer in paniek raakt als je de slofteugel gaat gebruiken om hem terug te rijden. Bij het filmpje met je instructrice loopt je paard gespannen en opgekropt en ze blijft hem maar aan de teugel vragen lijkt het wel.

Als ik jou was zou ik eerst kilometers maken en zorgen dat je je paard kan laten ontspannen voordat je dressuurmatig aan de slag gaat.

Verder ziet het er erg leuk uit en veel succes met het doorrijden van je paardje. :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 18:13

Je vindt het er niet fijn uit zien omdat de slof dr aan hangt? Hmm apart... Zie hem namelijk nergens strak staan. Daarnaast reageert hij wel degelijk super op de slof, als hij er vandoor gaat pakt ze hem er bij en is hij binnen een paar passen weer terug, geen spanning, helemaal niks.
Ik zie zelf niet dat ze hem naar beneden blijft vragen, hij komt van zichzelf ook heel makkelijk al naar beneden, maar door zijn bouw schiet hij regelmatig tever door. Dit zie je duidelijk in de filmpjes, de aanleuning is nog niet stabiel, wat ook niet van hem wordt verwacht, en zo af en toe kruipt hij uit zichzelf achter de teugel.

@romanoff: Dankje!! Ja inderdaad, ik kan niet wachten tot ik straks lekker daar heen kan en opstappen wanneer ik wil :D

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:14

Leuk een verslag Ella! Ik mis alleen het stukje: dankje aan Linda voor de foto's en filmpjes :P Haha.
Lekker zo door gaan en jullie komen er wel!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 18:15

Ohja hahahaha, ik kan hem alleen niet meer wijzigen nu :P

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:18

Wat ziet Ferro er toch lief uit.
Je zit er inderdaad een beetje gespannen op, maar das niet raar na wat er gebeurd is.
Gewoon lekker les blijven volgen dan komen jullie er wel!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:23

Ik vind het geen fijn beeld (van de instructrice dan, jij kan er natuurlijk niets aan doen en vind het heel stoer dat je er weer op durft na die tegenslag). Als ze het paard op deze manier rijdt vind ik het niet gek dat hij wel eens ontploft.

Vooruit. vooruit, vooruit en die neus eruit (lopen als een manegepaard) tot hij op eigen benen kan lopen. Een jong paard schiet nog wel eens weg en naait er nog wel eens uit, daar is het nog een jong paard voor. Liever een paard dat voorwaarts denkt, dan achterwaarts. Een slof vind ik een beetje overdreven. Zeker als ik hier een paard zie dat teveel op hand wordt gereden, zonder been. Ik zie 10x liever een jong paard met zijn hoofd in de lucht lopen, zoekend naar de hand dan dat hij zo naar beneden wordt getrokken tegen de beweging in. Hiermee creeër je alleen maar onzekerheid en kun je ook nooit ervoor zorgen dat het paard zijn rug goed gaat gebruiken.

Heeft je instructrice ervaring met jonge paarden?

Voor jezelf een klopje op de schouder dat je er toch weer opgestapt bent na al die tegenslag. Nu lekker vertrouwen opbouwen, hopelijk kun je dan snel optimaal van hem genieten!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 18:27

Jammer dat heel bokt aan de hand van 1 filmpje kan zien hoe het paard gereden wordt.
We hebben inmiddels gezien dat het paard veel braver is als hij zo loopt dan wanneer hij met z'n snuffert omhoog loopt. Dan gaat hij overal naar kijken en zoeken naar dingen die misschien wel eens eng kunnen zijn. Daarnaast vind ik het knap dat jullie kunnen zien dat hij naar beneden getrokken wordt, maarja dan zal ik het wel niet goed zien.

Instructrice rijdt al jaren jonge paarden in en verder door dus daar heeft ze wel ervaring mee ja.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:29

Van die slof vind ik niet dat je echt wat kan zeggen, want zoals je zelf al aangeeft, als er niets gebeurt heeft ie ook geen inwerking. Daarbij zie Ben het wel een beetje met KistenVosje eens, je instructrice biedt hem niet echt een vaste hand, ze is heel druk met haar handen, tenminste dat lijkt zo op het filmpje vind ik. (wil niet zeggen dat ik er via dit filmpje alles uit kan opmaken oid, maar zo lijkt het mij..) Als je naar jou filmpje kijkt vind ik dat er al veel leuker uitzien! :) Je hebt een lieve hand voor hem en vanuit de ontspanning laat je hem naar beneden gaan! Ziet er echt goed uit!! :)

Heel veel plezier nog samen, jullie zijn een leuke combi!

kelliiee1993Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:41

Jammer dat het altijd zo moet gaan in een topic..
Maar het ziet er goed uit Ella!
Ferro is echt een knapperd! Jullie gaan echt vooruit!

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:46

wat een mooi paard! <3
ook een gaaf dekje!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:49

jij rijd best leuk maar over je instructrice die hakt er aardig in met haar benen...

Verder erg mooi paard! idd proberen lekker lang en laag te rijden...

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:58

Wat een knapperd is Ferro! Met het slof gebruik heb ik zeker geen problemen, ik kan zien dat hij niet eens strak hangt, dus wat maakt het dan uit?
Het enige wat me opvalt aan het filmpje met je instructrice is dat ze regelmatig best flink been geeft, maar dat Ferro daar niet op reageert. Ik kan niet op 1 filmpje de kwaliteit van je instructrice beoordelen, maar been is actie is toch wel iets wat je een jong paard dient te leren m.i. , alleen je instructrice houdt m eigenlijk te kort aan de voorkant om dat mogelijk te maken voor hem, dat vind ik jammer!

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:59

ziet er goed uit Ella!
leuk dat jullie zo weer meer vertrouwen op kunnen bouwen kwa rijden :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:03

Leuk paard :)

Snap allen niet wat het nut van de slof is, tuurlijk is het fijn om een slof te hebben zodat als hij op hol gaat je hebt om op terug te vallen.
Maar Hij is nog zo groen, laat hem eerst lekker op ze eigen benen lopen, ik vind dat je al teveel van hem vraagt.
Je bent namelijk in het filmpje alleen maar bezig met het ''aan de teugel'' rijden.

Verder ziet er het vrij vriendelijk uit, maar ik zou er eerst voor kiezen om het paard op ze eigen benen te laten lopen en lekker voorwaarts te rijden, dan komt hij vanzelf naar je hand toe.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:10

Ziet er verder goed uit hoor, leuk paard ook :j
Fijn dat jullie weer wat vertrouwen in elkaar krijgen, alles lekker op zijn tijd :)

Alleen moet ik wel eerlijk zeggen dat ik me enorm stoor aan de benen van je instructrice.
En ik zou de slof eraf halen ,zodat hij leert om op eigen benen te lopen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:15

Ik ben degene die gefilmd heeft en ik wil er even wat over zeggen. De instructrice is zeker niet streng met haar handen. Zodra de teugels werden aangenomen ging Ferro al ontspannen zakken. De slof hangt erom omdat, zoals al gezegd is, Ferro soms opeens ervandoor kan schieten. De slof hangt er onwijs los aan, eigenlijk nutteloos dus. Maar voor de veiligheid van de ruiter is dit beter. Deze dag had hij er in principe wel afgekund. De slootkant is voor Ferro heel eng omdat die met het ongeluk daar de sloot in is gegaan. Aan die kant heeft hij dus wat meer been en afscherming nodig ja. Voor de rest valt het best mee vind ik. De instructrice heeft echt wel verstand van wat ze doet, voor zover ik het ervanaf heb gezien. Maar nogmaals: hij wordt dus zeker niet in de krul getrokken, dit is zijn aanleuning die die nu heeft wanneer de teugels aangenomen worden. En een fries krult zich vaak van zichzelf al te veel op, maar ik heb liever dat ze daarin wel lekker ontspannen lopen, wat Ferro hier ook doet, dan dat die met ze hoofd in de lucht loopt, naar dingen gaat zoeken en daarin heel gespannen loopt.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:20

Nee de slof hangt slap, maar een filmpje met instructrice er net op en half uur later kan natuurlijk heel anders ogen. Nu op het filmpje kropt hij zich op en loopt gespannen, denk dat grotendeels daar iedereen over valt.
Maar ga er vnuit dat deze mevrouw de spanning er wel uitrijd en dus meer gaat zakken, alleen staat dat niet op film :)