Rhona @ eerste B proef oefenen: oordeel gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Rhona @ eerste B proef oefenen: oordeel gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 16:23

Heyhey

Afbeelding

Gisteren heb ik voor het eerst met Rhona een heel proefje gereden. Voor Rhona het eerste hele proefje ooit :D Voorheen wel stukjes meegepakt in de training maar nog nooit helemaal...
B proef 5
Volgende week doen met mee met een proefgerichte clinic dus het leek me wel handig om de proef op voorhand eens gereden te hebben.
Helaas pakte het niet helemaal uit zoals ik had gehoopt...

1e poging liep in de soep omdat halverwege bleek dat de camera niet aan het filmen was. Opnieuw begonnen maar in de 2e poging reed ik verkeerd en stopte de camera een paar keer met filmen waardoor er stukken ontbreken. Laten dat nou ook net de onderdelen zijn waar ik juist erg benieuwd naar was....heláás :+

Korte introductie:
Rhona is van gaia en ik ben ontzettend blij dat ik 2x per week van haar mag genieten.
De laatste maand rij ik nog maar 1x per week omdat ik het momenteel erg druk heb. Toch doet ze het echt super en pakt ze steeds weer heerlijk aan.

Ik ben zelf totaal niet ontevreden met het beeld dus wil het toch eventjes laten zien.
Ik weet vrij goed wat er beter moet maar wie weet hebben jullie nog leuke tips :)

Afbeelding

Mijn eigen commentaar:
Algemeen ligt het tempo af en toe iets te hoog. Voor de B vind ik het zelf niet storend maar een iets rustiger tempo zou de afwerking wel ten goede komen en ze mag meer op het achterbeen komen :)
Vooral de overgang terug uit de rechtergalop, het stukje EM van hand veranderen gaat het erg rommelig en in het stukje CX-XA wordt ze iets te loperig.
Rechtergalop aanspringen is ontzettend moeilijk. Ik zelf doe dan rare dingen (wat mijn buitenonderbeen doet...confronterend >;)) en daardoor springt ze vaak verkeerd aan. Nu ging het ook niet helemaal soepel :o Links aanspringen daar en tegen gaat super makkelijk en fijn maar dat staat er nu net niet op :')
Halsstrekken moet ze meer neerwaarts tot kniehoogte. Hier moet ik vooral zelf meer opletten dat ik het onderdeel goed opbouw en de verbinding behoud. Ze kan het wel :))
Middendraf staat maar 1x op film en is niet heel goed te zien. Maar, dit moet ik beter opbouwen, meer tempowisselingen tonen.

De afwerking moet beter: beter op de letters en meer de hoeken door. Het was nu even rommelig omdat ik het pas de 2e keer was, ik het uit me hoofd reed en de plassen in de bak een kleine stoorzender waren, maar toch, eigenlijk allemaal geen excuus ~~}>

Afbeelding

En dan wat ik positief vind :D
Impuls en aanleuning: ik ben erg blij met het feit dat ze er lekker doorheen loopt maar niet te diep komt en de verbinding is licht en open. De overgangen van draf naar stap vind ik netjes en de voltes in galop zouden iets meer buiging mogen hebben maar ik vind het beeld qua tempo, aanleuning en sprong in de galop goed.
In de middendraf ben ik wel blij dat ze over de rug blijft en niet versnelt maar het moet (en kan!) veel ruimer.
Mijn houding en het effect van de hulpen (op rechts aanspringen na :o) vind ik ook positief :)
Mijn onderbenen wiebelen wat in draf maar dit is absoluut niet telkens aansporen!

Afbeelding

Nou ben ik erg benieuwd of jullie het een beetje met me eens zijn :o

De ontbrekende onderdelen zijn:
- 5 Tussen H-C-M Overgang arbeidsdraf
- 11 E-B-E Grote volte, doorzitten
- 12 Op de volte tussen B en E Arbeidsgalop links aanspringen

En onderdelen 18, 19 en 20 heb ik omgewisseld :')
-18 K-X-M Van hand veranderen en enkele passen middendraf
-19 Voor E Doorzitten, E Afwenden en arbeidsstap
-20 B Rechterhand en arbeidsdraf
- afgroeten bewust maar even overgeslagen...

Ik heb nu voor mezelf een bult aan oefening opgedaan dus ik ben erg blij dat we het even geoefend hebben :D

Film kan op HD!

Volgende week, bij de clinic, rijden we een proef die gefilmd wordt waarbij de jury het commentaar inspreekt. Daarna gaan we er met de jury/instructie mee aan de slag om het te verbeteren. Ik ben erg benieuwd!

Naast eventueel tips ben ik toch wel benieuwd welke orde van punten jullie een dergelijke proef zouden geven?
Een erg lastige vraag aangezien essentiele onderdelen ontbreken en niet alles even duidelijk op film staat....
Maar, ik ben erg benieuwd naar een indicatie als dat mogelijk is :)
Vooral het algemene beeld/de basis. Dat we zo punten zouden missen op de afwerking lijkt me duidelijk ;)

Ik ben benieuwd :)

Queelens

Re: Rhona @ eerste B proef oefenen: oordeel gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 06:31

Nou dit is zeker wp waardig voor wat ik kan zien misschien wel 2 winstpunten waardig! ;)
De basis zit er harstikke lekker in en het ziet er heel fijn uit.

Ik zeg eerlijk normaal zap ik meteen weg als ik een tinker zie maar ik bleef hier toch even haken en ik eb er geen spijt van! :D

Wat beter zou kunnen is de middenstap je geeft wel meer teugel maar ik vind het paard niet verlengen in de frame hij blijft een beetje op dezelfde plek lopen, neusje mag meer de hand naar voren volgen en er uit!
even als halsstrekken!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:44

Nou 2 wp's is wel wat veel van het goede ..

Complimenten voor je handhouding, je lijkt een erg fijne handhouding te hebben.
Middenstap is voor de pony niet eens zo verkeerd, hij heeft erg korte gangen, vind de middenstap toch wel redelijk dan.
Aangaloperen is jammer, wordt zelfs in de B ook afgestraft met een onvoldoende.
Middendraf mag meer, maar je rijd wel netjes terug, dat ziet een jury graag in de proef.
Allle gangen mogen ruimer, en daarom zul je snel wat tekort komen in een proef, maar met doorzettingsvermogen kom je er wel. Vind je een prettige ruiter om naar te kijken.
Oh ja ook mis ik de lengtebuiging op de volte, vandaar dat ie ook verkeerd aanspringt ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 16:28

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties :)

@ Queelens: Dat zie ik als een compliment dat je niet weggeklikt hebt :D leuk! Je hebt gelijk wat betreft het halsstrekken, daarin moet ze meer dalen. Middenstap mag ze ook meer verlengen in het frame ja. Ik moet zeggen dat het op beeld een beetje tegenviel, ik voel haar altijd echt wel ruimer worden en meer ruimte pakken maar dat moet dus nog wel meer :)

@ CM_: Bedankt voor het compliment en de opbouwende kritiek. Ik ben het overal met je eens :) Rechtergalop vind ik zelf ook zeker heel onvoldoende, dat vind ik niet meer dan raar :') Lengtebuiging is rechtsom moeilijker dus dat gaat inderdaad niet altijd goed, daar zit het probleem wel ja.

Wat de ruimte van de gangen betreft is een kwestie van sterker worden en hard oefenen :D

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:57

Ik vind jouw houding en inderdaad handhouding erg fijn om naar te kijken! Ze is ook rustig in de aanleuning, maar zou haar (met name in het begin) nog wel iets actiever willen zien. Rechtsom galoppeert ze wat met haar achterhand naar binnen. Mis daarin wat lengtebuiging, rechtsom lijkt ze me sowieso stugger dan linksom, klopt dat?
In het halsstrekken mag ze ook meer je hand naar beneden volgen.

Het gehele beeld vind ik prettig om te zien, het ziet er allemaal ontspannen en gecontroleerd uit :)

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:30

Ziet er netjes uit, je rijdt haar erg fijn. Hier en daar wat meer lengtebuiging maar dat komt vast goed

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 09:25

Jullie hebben helemaal gelijk :) Rechtsom is ze veel moeilijker in de (lengte)buiging. Dit uit zich inderdaad in moeite met aanspringen rechtsom.
Het wordt wel steeds beter gelukkig maar is iets waar we veel aan werken.

Maar bedankt voor jullie ontzettend positieve reacties, erg leuk :))

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:00

Ik denk dat je met dit proefje zeker wel 1 winstpunt moet hebben. Ik vind het er erg netjes uitzien alleen de middenstap en de middendraf mogen iets ruimter. Probeer dit anders eens te oefenen op een grote volte en dan elke keer maar 3 passen verruimen en dan weer terug nemen. Mijn pony word daar altijd erg sterk en beter van!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:25

Bedankt voor de tip! Verruimen op voltes pakken we wel mee en dat werkt zeker ja! Ook aan de longe veel laten schakelen en dan merk ik dat ze ook echt sterker wordt.

Ik moet zeggen dat ik het zelf gewoon erg moeilijk vind om een goede middenstap/draf te rijden in een proef. Hier had ik destijds ook moeite mee toen ik nog een Haflinger uitbracht.
Je wil het onderdeel goed opbouwen maar het mag niet te braaf. Daarnaast wil je ook weer netjes terug kunnen rijden. Eigenlijk is de lijn gewoon veel te kort en komt het er bij mij vaak niet goed uit... :')

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:37

omdat Rhona wat loperig toont in mijn optiek, is het ook lastig om die ruimte te pakken in de middenstap en middendraf.
Dat is iets wat tijd en training vergt, daar ben je je heel goed bewust van.

Je moet op de diagonaal ENKELE passen verruimen, dan begin je al in de hoek, terugzetten op t achterbeen, hand iets openen, been op juiste plek, opvangen en weer terugrijden. (haha... ehm volg je me nog?)
Blijf werken aan het aanspringen en balans in galop. Worden ze snel heel sterk van :)
Succes en goed op de letters rijden!!!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 11:38

Susanne: je hebt goed gezien dat ze loperig is. Dit was voorheen veel erger: toen kon ik er ook bijna niet aanzitten met mijn been of ze vloog alweer onder me vandaan. Daardoor is het ook vrij moeilijk om haar actiever te rijden ronder dat ze uit elkaar valt of gaat rennen.
Maar, het gaat steeds beter :))
Bedankt voor je uitleg! Zo klinkt het niet zo moeilijk maar het is vind het toch lastig. We gaan het eens extra oefenen.
En op de letters rijden, tja, I know ^)

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:42

Wat ontzettend leuk om de reacties te lezen. Ik ben de eigenaresse, en Marieke rijd haar echt super! Zelf ben ik helemaal niet zo sterk in de dressuur, maar ik merk wel dat het mij nu ook makkelijk afgaat dan voorheen. Rhona leert echt veel van Marieke. Zelf rij ik haar vooral buiten. Toch herken ik wel de dingen die benoemd worden, zoals de lengtebuiging en het loperige. Dit topic is dus voor mij ook leerzaam!

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:53

Overgang stap mag je langer over doen. Dat het wat vloeiender gaat en niet in een keer heel abrupt. Neem hier de tijd voor!

Aangalopperen is hierboven al gezegd.
Overgang naar draf mag ook wat meer gepland. Ze lijkt uit de galop te vallen.
Hals laten strekken, meer naar beneden.
AC-lijn stap lijkt aan het begin heel keurig te gaan, maar wijkt toch naar rechts uit.

Je zit mooi in balans. Keurige handhouding. Supergoed! Basis zit erin.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 16:25

gaia schreef:
Wat ontzettend leuk om de reacties te lezen. Ik ben de eigenaresse, en Marieke rijd haar echt super! Zelf ben ik helemaal niet zo sterk in de dressuur, maar ik merk wel dat het mij nu ook makkelijk afgaat dan voorheen. Rhona leert echt veel van Marieke. Zelf rij ik haar vooral buiten. Toch herken ik wel de dingen die benoemd worden, zoals de lengtebuiging en het loperige. Dit topic is dus voor mij ook leerzaam!

:o Dank je wel Tamara!

@ Zuske: 1e overgang naar draf was inderdaad lomp en onvoorbereid. 2e keer ging het in mijn ogen beter en gecontroleerder, klopt dat volgens jou ook? :) Verder heeft ze op de AC lijn nogal de neiging mee te denken tot wijken omdat ik dat weleens meepak vanaf de AC lijn. Vergde wat corrigering ;)
Bedankt voor het laatste.
Ik ben erg blij dat iedereen zo positief is over mijn handhouding en zit, daar ben ik toch altijd wel zo bewust mogelijk mee bezig dus dat is harstikke leuk om te horen :o :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:00

Marieke, jullie zijn zo'n leuk team :) Gewoon lekker gaan starten :)