Gisteren heb ik voor het eerst met Rhona een heel proefje gereden. Voor Rhona het eerste hele proefje ooit

B proef 5
Volgende week doen met mee met een proefgerichte clinic dus het leek me wel handig om de proef op voorhand eens gereden te hebben.
Helaas pakte het niet helemaal uit zoals ik had gehoopt...
1e poging liep in de soep omdat halverwege bleek dat de camera niet aan het filmen was. Opnieuw begonnen maar in de 2e poging reed ik verkeerd en stopte de camera een paar keer met filmen waardoor er stukken ontbreken. Laten dat nou ook net de onderdelen zijn waar ik juist erg benieuwd naar was....heláás

Korte introductie:
Rhona is van gaia en ik ben ontzettend blij dat ik 2x per week van haar mag genieten.
De laatste maand rij ik nog maar 1x per week omdat ik het momenteel erg druk heb. Toch doet ze het echt super en pakt ze steeds weer heerlijk aan.
Ik ben zelf totaal niet ontevreden met het beeld dus wil het toch eventjes laten zien.
Ik weet vrij goed wat er beter moet maar wie weet hebben jullie nog leuke tips

Mijn eigen commentaar:
Algemeen ligt het tempo af en toe iets te hoog. Voor de B vind ik het zelf niet storend maar een iets rustiger tempo zou de afwerking wel ten goede komen en ze mag meer op het achterbeen komen

Vooral de overgang terug uit de rechtergalop, het stukje EM van hand veranderen gaat het erg rommelig en in het stukje CX-XA wordt ze iets te loperig.
Rechtergalop aanspringen is ontzettend moeilijk. Ik zelf doe dan rare dingen (wat mijn buitenonderbeen doet...confronterend

Halsstrekken moet ze meer neerwaarts tot kniehoogte. Hier moet ik vooral zelf meer opletten dat ik het onderdeel goed opbouw en de verbinding behoud. Ze kan het wel

Middendraf staat maar 1x op film en is niet heel goed te zien. Maar, dit moet ik beter opbouwen, meer tempowisselingen tonen.
De afwerking moet beter: beter op de letters en meer de hoeken door. Het was nu even rommelig omdat ik het pas de 2e keer was, ik het uit me hoofd reed en de plassen in de bak een kleine stoorzender waren, maar toch, eigenlijk allemaal geen excuus

En dan wat ik positief vind

Impuls en aanleuning: ik ben erg blij met het feit dat ze er lekker doorheen loopt maar niet te diep komt en de verbinding is licht en open. De overgangen van draf naar stap vind ik netjes en de voltes in galop zouden iets meer buiging mogen hebben maar ik vind het beeld qua tempo, aanleuning en sprong in de galop goed.
In de middendraf ben ik wel blij dat ze over de rug blijft en niet versnelt maar het moet (en kan!) veel ruimer.
Mijn houding en het effect van de hulpen (op rechts aanspringen na

Mijn onderbenen wiebelen wat in draf maar dit is absoluut niet telkens aansporen!

Nou ben ik erg benieuwd of jullie het een beetje met me eens zijn

De ontbrekende onderdelen zijn:
- 5 Tussen H-C-M Overgang arbeidsdraf
- 11 E-B-E Grote volte, doorzitten
- 12 Op de volte tussen B en E Arbeidsgalop links aanspringen
En onderdelen 18, 19 en 20 heb ik omgewisseld

-18 K-X-M Van hand veranderen en enkele passen middendraf
-19 Voor E Doorzitten, E Afwenden en arbeidsstap
-20 B Rechterhand en arbeidsdraf
- afgroeten bewust maar even overgeslagen...
Ik heb nu voor mezelf een bult aan oefening opgedaan dus ik ben erg blij dat we het even geoefend hebben

Film kan op HD!
Volgende week, bij de clinic, rijden we een proef die gefilmd wordt waarbij de jury het commentaar inspreekt. Daarna gaan we er met de jury/instructie mee aan de slag om het te verbeteren. Ik ben erg benieuwd!
Naast eventueel tips ben ik toch wel benieuwd welke orde van punten jullie een dergelijke proef zouden geven?
Een erg lastige vraag aangezien essentiele onderdelen ontbreken en niet alles even duidelijk op film staat....
Maar, ik ben erg benieuwd naar een indicatie als dat mogelijk is

Vooral het algemene beeld/de basis. Dat we zo punten zouden missen op de afwerking lijkt me duidelijk

Ik ben benieuwd