Nike weer voor het eerst rijden sinds een jaar @bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Nike weer voor het eerst rijden sinds een jaar @bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:31

:wave:

Ik ga me er toch eens aan wagen, een RIJ-ITP topic!
Tips zijn namelijk altijd welkom, verbetering kan altijd :)
(Ik ben al op zoek naar een goede klassieke instructeur om als hij weer lekkerder loopt weer te gaan lessen! :) )

Omdat Silke verkocht is ben ik weer terug bij Nike, zeker omdat ik zeker met paarden door wil blijven gaan en trainen gewoon heel leuk is.
Nike heeft een jaar stil gestaan omdat studie en naar Silke gaan voor ging, maar nu Silke weg gaat heb ik weer tijd over en hij staat heel dichtbij :)
Ik ben vorige week donderdag begonnen met weer rustig oppakken, puur 2 keer per dag longeren of losgooien om hem weer iets op conditie te brengen en vast wat af te laten vallen.
En hij IS inmiddels zelfs al wat afgevallen!

Vandaag voor het eerst weer zadeltje opgelegd, ik heb bewust gekozen voor het rijden met touwhalster/neckrope zodat ik hem eerst weer even goed kan bevestigen op het reageren op been en zit. Ik ken mezelf, doet hij het niet dan ga ik toch onbewust teveel met het bit doen :)

Persoonlijk vond ik dat het super lekker ging! Hij was redelijk aan het been en lette goed op.
De komende tijd ga ik er naar toe werken dat hij nog wat beter op het been word en daarna echt dressuurmatig werken met gewoon bit in met ik hoop begeleiding van een instructeur.

Meet Nike, een leuke haflinger ruin met een maf karakter, altijd vrolijk en raar :))
Afbeelding

Instappen, mijn been is naar achter omdat hij wat moeilijk inbuigt, dus ik gebruik nog iets meer druk maar hoop dat zo snel mogelijk af te bouwen.
Afbeelding

Eerste stukje draf, nog wat spanning van beide kanten en ik zit teveel aan de teugels
Afbeelding

Paar minuten later ging het al wat soepeler, ik heb zelf een aantal maanden niet gereden dus voor mij ook aan alle kanten even wennen :))
Afbeelding

Vlak voor het in galop aanspringen, ik vind dit al een heel lekker beeld geven, alleen mn voetjes :')
Afbeelding

Aangalloperen, blije pony :))
Afbeelding

Op de een of andere manier vind ik iets heel prettig aan dit beeld, weet alleen niet precies wat.
Heb hier wel veel te veel contact met de teugels
Afbeelding

Toen de ontspanning en het tempo wat meer terug was
Afbeelding

en de andere kant op
Afbeelding

Nog even testen hoe hij het deed op neckrope, ben daar ooit wel eens aan begonnen maar nooit doorgepakt.
Hij deed het super! :D Kon zo achtjes rijden, van hand veranderen, voltes maken.... Daar ga ik dus zeker eens verder op trainen :j
Afbeelding

Lekker geconcentreerd koppie :))
Afbeelding

Op de volte, ik mag zelf wat rechter blijven zitten :j
Afbeelding

Dag 1 nog met zijn hangbuikje die nu al een stuk verder weg is :))
Afbeelding

Oja, het niet dragen van cap en het wel dragen van sneakers is natuurlijk mijn eigen risico :)

MarlindeRooz

Re: Nike weer voor het eerst rijden sinds een jaar @bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:40

Ziet er super uit! Lekker back to the basic!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 02:44

Ziet er goed uit nikki. :D

_Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:32

Ziet er echt leuk uit nikki! :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:38

ziet er erg goed uit!.

ik zou alleen wel oppassen dat je je paard geen mixed signals gaat geven aan gezien je toch aardig wat contact houd op je touwhalster. dan is het voor het paard helemaal niet meer te onderscheiden of die nou wel of niet rechts moet. helemaal als je bit gewend bent, is dat heel moeilijk.

ik heb het mezelf geleerd door met 1 teugel te oefenen, zoals in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=qMV8JFahOHc

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:46

PocoGaucha schreef:
ziet er erg goed uit!.

ik zou alleen wel oppassen dat je je paard geen mixed signals gaat geven aan gezien je toch aardig wat contact houd op je touwhalster. dan is het voor het paard helemaal niet meer te onderscheiden of die nou wel of niet rechts moet. helemaal als je bit gewend bent, is dat heel moeilijk.

ik heb het mezelf geleerd door met 1 teugel te oefenen, zoals in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=qMV8JFahOHc

Ja ik weet dat ik teveel contact houd... :))
Ik zal er volgende keer extra op letten en eens met 1 teugel rijden dan :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:46

Leukndat je weer aan het rijden bent. Heb je wel een rijbroek aan?

Ik zou passen met je neckreining. Ik heb altijd geleerd dat je rope licht tot geen contact behoort te hebben wanneer je niks doet (rechtuit dus). Je bent op de foto's eigenlijk constant aan het remmen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:51

Doubtless schreef:
Leukndat je weer aan het rijden bent. Heb je wel een rijbroek aan?

Ik zou passen met je neckreining. Ik heb altijd geleerd dat je rope licht tot geen contact behoort te hebben wanneer je niks doet (rechtuit dus). Je bent op de foto's eigenlijk constant aan het remmen.

Een rijbroek heb ik dan weer wel aan ja :') Is wel fijn met stijgbeugels, al zou ik het liefst nog in een korte broek opstappen _O-

Als ik het contact volledig loslaat op de neckrope valt hij enorm naar voren gelijk, Vienna heb ik ook altijd met contact gereden, daar kon ik haar ook op verzamelen etc :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:58

Ziet er aardig uit, helemaal gezien de verstreken tijd dat er niet veel met hem gedaan is. Ik heb wel een tip, als je van plan bent in de toekomst nog meer met touwhalster te rijden kan ik je zeker aanraden om touwteugels aan te schaffen. Deze zijn over het algemeen én langer(wat makkelijker is met meegeven, je kunt wat teugels voor je gevoel in handen hebben en nog een groot deel gewoon lekker hebben hangen) en ze zijn over het algemeen zwaarder dan leren teugels. Daardoor blijft het touwhalster ook mooier hangen en kun je ook wat subtieler hulpen doorgeven omdat ze over het algemeen lekker los zijn en bewegen. Daarbij vind ik ze ook fijner in de hand maar dat is natuurlijk heel persoonlijk(en ook afhankelijk van het merk, ik heb echte parelliclipteugels en die zijn echt heerlijk, vriendin heeft van een nederlands webwinkeltje waarvan ik de naam vergeten ben, en die zijn alsnog vrij stug)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 10:11

Laraax schreef:
Ziet er aardig uit, helemaal gezien de verstreken tijd dat er niet veel met hem gedaan is. Ik heb wel een tip, als je van plan bent in de toekomst nog meer met touwhalster te rijden kan ik je zeker aanraden om touwteugels aan te schaffen. Deze zijn over het algemeen én langer(wat makkelijker is met meegeven, je kunt wat teugels voor je gevoel in handen hebben en nog een groot deel gewoon lekker hebben hangen) en ze zijn over het algemeen zwaarder dan leren teugels. Daardoor blijft het touwhalster ook mooier hangen en kun je ook wat subtieler hulpen doorgeven omdat ze over het algemeen lekker los zijn en bewegen. Daarbij vind ik ze ook fijner in de hand maar dat is natuurlijk heel persoonlijk(en ook afhankelijk van het merk, ik heb echte parelliclipteugels en die zijn echt heerlijk, vriendin heeft van een nederlands webwinkeltje waarvan ik de naam vergeten ben, en die zijn alsnog vrij stug)

Ja daar zat ik zelf ook al aan te denken :j Ik weet nog niet zeker of ik verder wil met touwhalster, het liefst train ik straks op neckrope en tijdens wat meer dressuurmatige training op normaal hoofdstel :)

Je hebt echt veel verschillende touwteugels, maar ook van die paardenhaar dingen, maar daar ben ik dus allergisch voor :')

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:06

Ziet er goed uit zeg. Wat een vrolijk Halster! :))

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:53

Moest je Silke toch laten gaan? Ik zag haar verrassend op mp voorbij komen toen ik wat anders zocht.

Leuk dat je nu met Nike weer op pad bent.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:38

Ziet er leuk uit Nikki! :D Jullie zijn al goed opweg en met wat sleutelen hier en daar komt dat helemaal goed :D Wel zou ik proberen om ook goed op je eigen houden te letten, altijd bedenken wat doe ik met me armen/benen/zit en wat heeft dat voor invloed op mijn paard. Een goede houding van de ruiter maakt het voor een paard makkelijker en fijner rijden :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:10

tjah ik ga toch zeuren om schoeisel maar ik vind t gewoon gevaarlijk met gympen en cap loos.
verder ziet t er wel lekker uit

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 18:37

NathalietjeB schreef:
tjah ik ga toch zeuren om schoeisel maar ik vind t gewoon gevaarlijk met gympen en cap loos.
verder ziet t er wel lekker uit

Deze gympen kunnen NIET blijven hangen achter de beugels, dus verder zie ik niet wat er gevaarlijk aan is? :)
Cap is gewoon geheel eigen keuze, stel ik ga buiten rijden/springen gaat hij zeker op, maar voor een beetje rondhobbelen in de bak vind ik het niet zo nodig.
(ja ik weet dieren zijn dieren en geven risico, en ja ook het braafste paard kan gek doen, maar ook MET cap kun je ernstige verwondingen aan je hoofd oplopen)