AV Djunnah voor het eerst in RIJ-ITP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

AV Djunnah voor het eerst in RIJ-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 00:06

Op verzoek toch maar de stap gemaakt om een topic te plaatsen.

Even wat achtergrond:
Djunnah is een vierjarige Arabische Volbloed merrie (Balasjow x Lucky's Allegria v. Alexander; voor de geïnteresseerde) die ik deel samen met mijn zus (Letizia @ bokt). Afgelopen oktober zijn we begonnen met het zadelmak maken. Van de winter is ze doorgereden door onze bijrijder die net iets meer ervaring, lef en kennis heeft die nodig is bij het beleren van een jong paard. Rond maart zijn wij zelf weer rustig begonnen met oppakken, maar helaas liepen wij toen tegen een zadelprobleem aan -O- Het rijden is even stilgezet en we hebben veel tijd gestoken om een goed passend zadel te vinden, wat bijna een onmogelijke gave bleek te zijn voor Djunnah. Vrijwel alle zadel schoven naar voren, aangezien ze rond geribt is en vrijwel geen schoft heeft. In de tussentijd is Djunnah ook verhuisd naar een andere stalling, waar we nu bijna 2 maanden staan. Ongeveer 2 weken geleden hebben wij eindelijk een goed passend zadel gevonden bij bokker Yankeestar. Het is een Flexible Saddle geworden. Dit is nog het model Gaited en we hopen spoedig de dressuurversie te krijgen, de Inspiration. Hij ligt perfect op Djuun en schuift niet naar voren! En daarbij is het ook nog eens een heel fijn zadel voor je eigen bips :D
Sinds 2 weken is dus weer het rijden opgepakt en vandaag zelf weer een lesje meegepakt. Ondanks de soms stormachtige wind hier in Zeeland had ik een superbraaf paard _/-\o_ Zelf vond ik het toch wel weer heel spannend, is toch weer een drempel waar je overheen moet, maar ik ben meer dan tevreden weer afgestapt. Zelf moet ik het rijden ook gewoon weer heel erg oppakken dressuurtechnisch gezien. Voordat wij Djunnah kochten, ruim 1,5 jaar geleden, hebben wij een blessurepaard gehad waar we voornamelijk maar stapritjes mee konden doen. Er valt dus nog behoorlijk wat te sleutelen aan mij :P

Afijn, genoeg gekletst, hier de foto's. Commentaar mag uiteraard, houdt het wel vriendelijk alsjeblieft! :)

1. Fijn beeld, zelf nog wat meer op handhouding letten.
Afbeelding

2. Ietsje te diep en ik moet niet te veel naar mn knappe paard kijken.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Fijn plaatje.
Afbeelding

6. Rechtsom, mijn moeilijke kant en dan is Djuun geneigd om wat naar buiten te vallen.
Afbeelding

7. Al beter! Jammer dat ik toch wel een erg strenge binnenhand daar heb.
Afbeelding

8. En samen beetje moei aan het worden :') wat dus resulteert dat mijn benen een eigen leven gaan leiden :')
Afbeelding

Als ik deze foto's weer zie, dan kan ik eigenlijk alleen maar zeggen dat ik nog doller ben op mijn knappe paard dan dat ik al was. Fantastisch beest toch, om na ruim 3 maanden het weer zo op te pakken <3

Afijn: shoot!! ;)

Letizia

Re: AV Djunnah voor het eerst in RIJ-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:12

Weet je wat ik zo super vind? Dat niet alleen Djuun veel beter loopt met dit zadel (veel ruimer en goed actief) maar ook jouw houding gewoon een giga sprong vooruit heeft gemaakt!

Super hoor zussie, ben trots op jou en Djuun :+:

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 00:14

Ik vind het er heel vriendelijk uitzien :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 00:19

Letiets, dat viel mij ook al beetje op van de foto's. Mijn beenligging lijkt beter te zijn zo :)
En thanks natuurlijk :D

Dankje tringtring_, daar probeer ik ook altijd naar te streven :j

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 01:03

Sieltjuh schreef:
Letiets, dat viel mij ook al beetje op van de foto's. Mijn beenligging lijkt beter te zijn zo :)
En thanks natuurlijk :D

Dankje tringtring_, daar probeer ik ook altijd naar te streven :j

Gelukkig :D, over houding kan ik niet veel zeggen want daar weet ik nog niet zo veel van :') Maar het ziet er goed uit !

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 02:02

Ziet er erg netjes uit hoor.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:46

Zoals ik al zei, mijn complimenten over hoe je haar aan t lopen hebt en wat een plaatje zijn jullie! <3 Je houding is inderdaad heel erg netjes op dit zadel!
Gauw weer foto's maken hoor! Dit is zó leuk om naar te kijken! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:18

Leuke foto`s, maar vind dat je benen nog wel watver naar achteren liggen, misschien beugels een gaatje langer? En het zadel lijkt mij voor jou aan de krappe kant?

Wel super dat na zn tijd weer aan het werk kunnen!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:51

Super dat je zo kunt opstappen en weer wegrijden! Heerlijk toch :j
Het rijden ziet er goed uit, lekker ontspannen ook :)

+:)+

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 09:58

Dat ziet er super uit! Lekker ontspannen, zeker na zo'n lange tijd. Jullie komen er wel! :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 10:35

Ik vind het er heel netjes uit zien, zeker gezien de tijd die jullie niet hebben kunnen rijden :j Idd de puntjes die je zelf al aangeeft, maar dat gaat met wat les er zo weer uit ;) Ennuhm, naar je paard kijken mag, als je zo'n knapperd heb :j Dat gaat er trouwens ook vrij snel uit als je veel rijdt :j

Vind vooral foto 5 heel erg leuk :D

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:07

Dat ziet er heel goed uit hoor! Wat fijn dat jullie eindelijk een goed passend zadel gevonden hebben :) Enne... het paard is een plaatje om te zien <3

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 12:38

haike schreef:
Leuke foto`s, maar vind dat je benen nog wel watver naar achteren liggen, misschien beugels een gaatje langer? En het zadel lijkt mij voor jou aan de krappe kant?

Vindt je het op alle foto's dat mijn benen te ver naar achteren liggen? Want ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik linksom best mijn binnenbeen er wat meer bij moest houden, omdat ze geneigd is om dan naar binnen te vallen. Gaatje langer doe ik zelf liever nog niet, ik zit nu net eigenlijk best fijn en beetje stabieler op een jong dier is ook wel prettig.
Wat betreft krappe kant snap ik wat je bedoeld. Echter is dit een Flexible zadel die ook naar je bips vormt. Als ik het zo goed heb begrepen van zadelpasser :) Het zit ook echt anders dan een standaard boomzadel hoor, wel heel comfortabel en heb totaal niet het idee dat ik meer ruimte nodig heb :) Echter is een groter zadel ook geen optie ivm Djuun dr korte ruggetje :) Maar bedankt voor je reactie :j

Iedereen trouwens bedankt voor de leuke reacties :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:41

Sieltjuh schreef:
haike schreef:

Vindt je het op alle foto's dat mijn benen te ver naar achteren liggen? Want ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik linksom best mijn binnenbeen er wat meer bij moest houden, omdat ze geneigd is om dan naar binnen te vallen. Gaatje langer doe ik zelf liever nog niet, ik zit nu net eigenlijk best fijn en beetje stabieler op een jong dier is ook wel prettig.
Wat betreft krappe kant snap ik wat je bedoeld. Echter is dit een Flexible zadel die ook naar je bips vormt. Als ik het zo goed heb begrepen van zadelpasser :) Het zit ook echt anders dan een standaard boomzadel hoor, wel heel comfortabel en heb totaal niet het idee dat ik meer ruimte nodig heb :) Echter is een groter zadel ook geen optie ivm Djuun dr korte ruggetje :) Maar bedankt voor je reactie :j

Iedereen trouwens bedankt voor de leuke reacties :D

Dan snap ik het van je zadel, dankje voor de toelichting!

Over je beenligging, even teruggekeken en is inderdaad bij je linkerbeen meer. Probeer ook als ze er doorheen valt, je been niet te verplaatsen, maar bij de singel re houden, en dan daar keer corrigeren. Snap dat makkelijker is om been naar achteren te leggen en zo opzij te duwen maar eigenlijk pak je het daadwerkelijke probleem dan niet aan, haar buiging om binnenbeen blijft te weinig (en op plek jouw binnenbeen nu ligt, kan ze niet inbuigen). Door je been te verleggen duw je dus alleen haar hele lijf opzij, zonder dat flexibeler wordt.

Beetje lastig uitleggen, maar vergelijk je paard enmet je eigen lichaam: waar kan je wel buigen en waar niet, dus welk effect heeft het ergens te duwen waar geen buiging in te krijgen is? Als je bij je heup duwt, kan je inknikken (buiging), verder richting je borst of benen moet je meerf in beweg om weg te komen van de druk, en dan heb je dus kans op scheefheid.

Hoop duidelijk is, anders moet je laten weten, probeer ik anders uit te leggen. Succes!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 14:50

Ik begrijp precies wat je bedoeld, heel duidelijk :j Dankjewel :)

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:52

ziet er netjes uit ! vind alleen dat je paardje een heel erg op de voorhand loopt..
Ik zou veel (schijn) overgangen gaan rijden en van voren naar achter! :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 15:08

Ze mag idd wat meer van achteren naar voren lopen, Sabina :) Vindt ze nog erg moeilijk, het is natuurlijk veel makkelijker om lekker in de hand te gaan hangen. Zijn we zeker mee bezig, bedankt! (Ondanks dat is ze absoluut niet zwaar in de hand hoor!)

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 17:52

Heerlijk om naar te kijken Siel, beloofd nog wat!
Mij viel ook een beetje op dat ze op sommige foto's wat lijkt te hangen, maar dat gaat er vast wel uit :)

miepje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:01

Gaaf hoor Ersiel dat je zo lekker weg kan rijden met Djuun! ziet er echt heel netjes uit :)

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 18:07

Dankjewel!

Klopt hoor Tamara, het is denk ik ook gewoon een stuk stabiliteit en evenwicht zoeken vanaf haar kant :)

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:40

Dat ziet er al hartstikke netjes uit voor zo'n jong dier! *D Leuk paardje!!

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 19:41

Dankje Elizabeth :j

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:31

wauw dit is mooi djunnah onder het zadel, wauw!!! Ik herken qua rijden heel erg mijn eigen beest, maar dat kan ook niet anders gezien ze look a likes zijn :P
Ik wens je heel veel plezier en ik denk dat het helemaal goed gaat komen met jullie!

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:33

ziet er heel mooi uit wat een plaatje en

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 20:35

Dankjewel Hedwig! Ik zie bij Ziyyah ook altijd zo'n geconcentreerd koppie als bij Djuun :D

Dankjewel horlynnses :)