King voor de 2e keer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

King voor de 2e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:13

Hoi!

Ik zat te twijfelen of ik dit topic bij HAW zou plaatsen of hier. Heb het maar hier gedaan

Samen met mijn instructrice zijn we mijn paard king aan het beleren. King is 3 jaar 2 maand ongeveer. Ik heb hem vanaf zijn 2e jaar, en hij heeft ongeveer 8 maanden bij ons nog lekker in de wei met vriendjes gelopen. Wel hebben wij hem toen veel aangehaald, waar wij nu profijt van hebben! Ik heb hem veel gepoetst en geknuffelt. Toen zijn wij verhuisd naar een andere plek, waar hij nu op stal staat. Daar zijn wij rustig begonnen met wat longeren en heb ik verder ook veel grondwerk met hem gedaan. Nu heb ik een hele goede band met mijn paard wat ik heel belangrijk vind!

Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik een paard beleer, dus ik probeer het allemaal zo voorzichtig mogelijk te doen. Hij doet het super, en leert heel snel! Ik vraag nog niks van hem, en probeer hem zo min mogelijk in zijn mond te zitten. Ik wil hem aan alles laten wennen, en hij moet eerst leren om op zijn eigen benen te lopen met een ruiter op zijn rug. Samen met mijn instructrice gaan we hier nog even mee verder.

Ook vind King het erg moeilijk om in een open ruimte aan de longeerlijn te lopen. Dit hebben wij veel geoefend en het gaat als stukken beter! hij is erg onrustig in zijn hoofd. Dit komt niet doordat ik hem in zijn mond zit, want ik probeer dit juist te vermijden. Ik wil hem graag de ruimte geven zodat hij mij kan opzoeken.

Sorry van het lange verhaal!

Hierbij het filmpje :)

http://tinyurl.com/894rcxz

Afbeelding

Angela

Re: King voor de 2e keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:45

Een leuk paard!

Hoewel zo absoluut niet gemakkelijk, mis ik wel dat je zelf contact blijft houden met de mond. Niet door te trekken, maar door er "te zijn". Probeer de mond van je paard zoveel mogelijk met je handen te volgen. Niet gemakkelijk als ze zo lopen te schudden, maar wel noodzakelijk om ze vertrouwen in je hand te laten krijgen. Nu is er eigenlijk bijna nooit ook maar enig contact tussen jou hand, en de mond van je paard.

Voor een 2e keer helemaal niet verkeerd hoor, maar probeer te gaan zoeken naar contact (dus jij die met de bewegingen van het hoofd van je paard meegaat in een zo stabiel mogelijk contact).

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 12:53

Super bedankt! Oke dan weet ik dat! Ik zal het onthouden, ik wilde juist zo min mogelijk aan zijn mond zitten. Vooral om dit pas de 2e keer is. Ik heb dus juist de neiging om mijn handen naar voren te steken om niet in zijn mond te zitten. Vooral omdat hij dus onrustig is in zijn hoofd.
Ik ga de volgende keer goed proberen om wél goed contact te hebben.
Heel erg bedankt voor de tips!!

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:48

Hoe komt het dat het filmpje zo smal is, als je het breeder kan maken is t fijner kijken :o

Je probeert hem zeker nog niet teveel te vragen, maar ik geloof dat er best wel een klein beetje spanning hangt bij jou en instructrice. Het is natuurlijk ook allemaal de eerste keer, maar probeer wel als je op hem gaat zitten te ontspannen. Zucht even een paar keer diep in uit. Anders blijft je paardje ook de spanning voelen.

Je ritme moet je nog een beetje aanvoelen hij loopt nu ook nog wel erg met zijn hoofd te gooien en slingeren dus dat zal niet makkelijk zijn. Iets meer contact mag van mij ook wel. Je hoeft hem niet perse te helpen maar wel ondersteunen.

Lekker rustig aan door gaan. Succes met je leuke paardje ;)

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:59

Wat een leuk beestje, en doet het ook al super voor de 2e keer!

Een tip voor het hoofdschudden en slingeren; voorwaarts!
Diegene die hem longeert kan hem gemakkelijk wat voorwaartser laten lopen, zo heeft hij meer balans. Die jonkies hebben vaak nog een beetje snelheid nodig.

Iets meer contact zou ik wel nemen inderdaad zoals al gezegd is, dan word het aanrijden dressuurmatig straks een stuk makkelijker omdat hij al contact met de hand gewend is. Ik heb nu probleempjes met mijn jonkie omdat ie met losse teugel zadelmak is gemaakt, niet prettig geloof me!

sarah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:54

Ik kan het niet goed zien maar zit de longeerlijn aan het bit vast? dit kan ook het hoofdschudden veroorzaken!
Als je een halster over het hoofdstel heen doet en daar de longeerlijn aan vast maakt heeft hij er minder last van.
De longeerlijn hangt namelijk een aantal keer los! en dat is goed maar al schudt hij met zijn hoofd dan krijgt hij meteen een pats in zijn mond doordat de longeerlijn aan het bit vast zit. Heel veel succes ziet er voor de rest goed uit! :D

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:32

Ik zou de volgende keer ook het halster over het hoofdstel heen doen en daaraan de longeerlijn te maken. Zo kun jij gewoon zelf rijden, ook met licht contact (dat de teugels net niet doorhangen), en heb je geen last van de longeerlijn.
Voor de rest ziet het er erg goed uit hoor, het is een mooi paardje :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:36

Dankjulliewel! Ik zal het doen! Ik zal ook het resultaat laten zien! :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:40

Ik ben ook heel trots :o zijn natuurlijk nog super veel dingen die beter moeten, maar ben echt al heel blij met hoe het nu gaat!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 16:49

Het klopt trouwens ook dat ik wat gespannen was. Dit komt omdat hij die dag er voor (zonder mij erop) zich niet zo goed gedroeg... :')
Dit komt vanzelf allemaal wel toch? Ik ga er op letten, want hij neemt (voelt) mijn spanning natuurlijk ook. Hoe het filmpje zo smal is, komt denk ik omdat ik hem moest draaien..
Ik zat te denken, ik weet niet of mijn halster onder mijn hoofdstel past.. Maar dat kunnen we natuurlijk aanpassen!
Super bedankt allemaal voor jullie reacties!!

sarah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:47

flooredking schreef:
Het klopt trouwens ook dat ik wat gespannen was. Dit komt omdat hij die dag er voor (zonder mij erop) zich niet zo goed gedroeg... :')
Dit komt vanzelf allemaal wel toch? Ik ga er op letten, want hij neemt (voelt) mijn spanning natuurlijk ook. Hoe het filmpje zo smal is, komt denk ik omdat ik hem moest draaien..
Ik zat te denken, ik weet niet of mijn halster onder mijn hoofdstel past.. Maar dat kunnen we natuurlijk aanpassen!

Het hoeft ook niet perse onder het hoofdstel eroverheen is ook een goede optie! Het komt zeker allemaal vanzelf!! je hebt begeleiding en weet wat je doet! spanning zal vanzelf minder worden naarmate je vaker op hem hebt gereden!! probeer het lekker van je af te zetten en te genieten van je prachtige paard! *\o/*

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:53

leuk paard :D vind het er wel fijn uitzien, behalve dat je op t verkeerde been rijdt, en dat is wel belangrijk voor de balans van je paard :)

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 18:59

Hij is echt knap!
Inderdaad iets meer voorwaats en dan komen jullie er wel!

Succes :D

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:16

Ziet er goed uit hoor, leuk. Probeer iets meer voorwaarts te rijden, dan heeeft zo'n jonkie wat meer balans en is het hoofdschudden waarschijnlijk ook minder. Je instructrice kan dit mooi regelen aan de longe, dan hoef jij niet te drijven.

wiske23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:28

Hoeveel keer per week is het het beste voor een jong paard te rijden en hoeveel minuten ?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:23

ReadTheRulez schreef:
leuk paard :D vind het er wel fijn uitzien, behalve dat je op t verkeerde been rijdt, en dat is wel belangrijk voor de balans van je paard :)

Oh ja je hebt helemaal gelijk. Ik ben op zo'n moment helemaal daar niet mee bezig. Bedankt!! Ik zal er op letten bij deze!

Ook zullen we hem meer naar voren rijden!
Bedankt iedereen voor de tips en complimenten!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:24

wiske23 schreef:
Hoeveel keer per week is het het beste voor een jong paard te rijden en hoeveel minuten ?

Wij doen nu zo ongeveer een kwartier/ 20 min in totaal met longeren van te voren zonder ruiter. En hebben afgesproken 2/3 keer in de week. Om zo te beginnen

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:26

sarah__ schreef:
flooredking schreef:

Het hoeft ook niet perse onder het hoofdstel eroverheen is ook een goede optie! Het komt zeker allemaal vanzelf!! je hebt begeleiding en weet wat je doet! spanning zal vanzelf minder worden naarmate je vaker op hem hebt gereden!! probeer het lekker van je af te zetten en te genieten van je prachtige paard! *\o/*

Het komt zeker wel goed! Super bedankt!!

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:56

flooredking schreef:

Het vertrouwen zal zeker wel groeien, zeker als je daarnaast zoals je verteld nog lekker met hem aan de gang bent. Maar ik zal af en toe gewoon even lekker een diepe zucht nemen even stappen en dan weer verder gaan, zal voor jou ook leuker zijn dan continu gespannen zijn en dan krijgt je lichaam ook weer even rust haha. ;)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 21:27

Even een update!

Vandaag is niet alles zo soepel gegaan, helaas. King heeft er heel veel moeite mee om rechtsom te gaan. We oefenen dit heel veel, door veel te wisselen van kant. Maar vandaag was het niet zo'n succes.
Hij kwam omhoog, en zo hoog dat ik even bang was dat ik mét hem achterover zou klappen, toen ben ik er af gesprongen. Kwam gelukkig heel mooi op beide voeten terecht. Ik voelde hem al aankomen, anders had het misschien wel anders kunnen aflopen..

Daarna hebben we (zonder mij erop) hem nog goed de rechter kant op laten lopen, en dit ging uit eindelijk wel goed. Daarna ben ik er nog even op gegaan, en hebben we hem uit gestapt.

Heeft iemand misschien nog tips voor mij, hoe we kunnen zorgen dat hij net als links óók rechts makkelijk gaat lopen. En zou dit misschien een oorzaak kunnen hebben? Dat hij minder graag de rechter kant op wil?

Even voor de duidelijkheid, King deed dit NIET om mij er af te gooien. Anders had hij dat al lang gedaan op een andere manier. Verder heeft hij zich super gedragen!

Ik hoop dat ik de volgende keer nog wat rustiger ben en minder gespannen. Ik heb vandaag wel steeds meer contact gehouden, en hij werd daar ook lekker ontspannen van. Hij ging minder schudden, en had zijn hoofd mooi wat naar beneden. (dit hebben wij liever, omdat hij een hele gespierde ondernek heeft)

Sorry voor het lange verhaal!!

Haarlemtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:14

Ziet er goed uit...

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:54

Ik denk dat hij rechts eerst nog even wat sterker moet worden. Paarden zijn van nature scheef, het ene paard wel meer dan het andere. Zolang er geen mensen op rijden heeft een paard daar niet zoveel last van, maar zodra je erop gaat wordt het extra lastig voor het paard.
Misschien is het een idee om met lange lijnen of gewoon ernaast aan de rechterkant wat te oefenen met voltes maken en schoudervoor zodat hij wat losser wordt aan die kant (rechtrichten, maar dan op de grond). Persoonlijk zou ik nu even wachten met erop gaan, want als je er nu opgaat en je gaat alleen maar linksom (omdat de rechterkant dus niet goed gaat), het probleem alleen maar erger wordt. Je zou er ook voor kunnen kiezen om dat bijvoorbeeld alleen maar op zijn rug uit te stappen.
Liever nu wat langer wachten, dan dat je dadelijk een paard hebt die lastig is onder het zadel.
Succes!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:21

Bedankt voor de tips! De vorige keer heb ik er ook niet opgezeten. We hebben hem alleen gelongeerd en veel gewisseld van kant. Dus beginnen met rechtsom, dan weer linksom en zo weer door. Met de dubbele lijnen ben ik nu ook bezig! Alleen vind hij dit erg lastig om te begrijpen dat ik achter hem loop, en dat hij dan voorwaarts moet. Nu loopt mijn vader nog aan de voorkant mee en zo proberen we wat oefeningen te doen. Super bedankt voor de tip! We soen gewoon rustig aan. Mijn instructice zei precies het zelfde. Als het niet goed gaat, doen we gewoon een stapje terug. We hebben alle tijd. Vanavond gaan we weer, en ik zal de dubbele lijnen wel meenemen om samen met haar te oefenen!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 21:57

Vandaag ging het weer erg goed!! Mijn vader heeft gefilmd, dus ik zet het morgen op youtube en hier!