Prachtige 3-jarige palomino onder het zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Prachtige 3-jarige palomino onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:42

Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van een prachtige 3-jarige kruising haflinger x welsh ruin van 1.10. Wij zijn hem rustig aan zadelmak gaan maken en dat pakte hij onwijs goed op. Hij is ontzettend braaf onder het zadel, paar weken wegzetten en gewoon weer opstappen is geen probleem. Het is een ontzettend werklustig en leergierig paardje. Ik heb Max gekocht om te beleren voor de wagen en onder het zadel om er vervolgens een leuk tehuis voor te vinden bij mensen die er écht iets mee willen gaan doen. In mijn ogen zou het een prachtige blikvanger zijn in de sport.
We hebben de eerste paar keer in de bak gereden, simpel basiswerk gewoon stap draf en een beetje galop. Focus op op zijn eigen benen lopen en hem stuurbaar en rembaar maken. Hij is onwijs verkeersmak dus ik wilde hem eens meenemen naar buiten, andere pony mee voor de steun en ook dit pakt hij ontzettend goed op. We blijven nu even uit de bak en gaan vooral rechte lijnen maken om hem sterker te maken en op zijn eigen benen te leren lopen. 2-3x per week 20 minuutjes ongeveer. Gisteren heb ik hem op een mooi stuk even op de foto gezet omdat ik super trots ben dat hij het werk zo goed oppakt.

Ja de ruiter is voor het plaatje te lang maar rijdt hem heel netjes, is niet bang en weet gewoon hoe ze met jonge dieren om moet gaan. Commentaar op haar grootte heeft dus geen zin (ze zit ook niet op bokt).

Afbeelding

Is het geen plaatje?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk was galop de bedoeling, teugels zijn teveel losgegooid maar...je kan niet zeggen dat hij niet op zn eigen benen loopt :P
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Toen vond ik het wel weer genoeg en was het tijd om te poseren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een klein filmpje

Een reactie zou leuk zijn *D

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:46

Erg mooie pony :) En hij lijkt geen last te hebben van de lengte van de ruiter dus wat maakt het uit :) ze rijdt hem ook erg netjes vind ik (:

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:47

Mooi paardje!
De ruiter is niet alleen voor het plaatje te lang maar ook voor de pony. De pony raakt snel uit balans met zo'n lange ruiter.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:48

Een erg leuke pony, maar oei, je bent er wel echt veels te groot voor hoor :o

Misschien een idee om een kleiner ruitertje voor 'm te zoeken?

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:48

ooh, wat een schoonheid. vind dat ze het netjes doet

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:49

Libera schreef:
Een erg leuke pony, maar oei, je bent er wel echt veels te groot voor hoor :o

Misschien een idee om een kleiner ruitertje voor 'm te zoeken?

andere ruiter die niet op bokt zit staan in de openingspost :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:49

Nou, alsof er geen goede ruiters zijn die wel op hem passen ;) Maar inderdaad een plaatje! Mag ik vragen wat voor bitje dat is?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:50

DeMolenhoek schreef:
Nou, alsof er geen goede ruiters zijn die wel op hem passen ;) Maar inderdaad een plaatje! Mag ik vragen wat voor bitje dat is?

Dat bedoelde ik, wat onhandig neergezet ;)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:51

Wat een leuk paardje zeg! Schattig, klein maar fijn! :D

DaphneR93

Prachtige pony maar de combinatie vind ik niet fijn om te zien. Zeker niet om een pony in te rijden. Op de eerste foto's zie je ook onbelans van de ruiter.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:51

Ik ben het niet zelf he ;) Meisje is denk ik 1.65, licht als een veertje en kan goed zitten. Uiteraard krijgt hij een kleiner ruitertje als ie zo braaf blijft maar ik vertrouw niet veel mensen met zo'n jong dier ;) . Voordeel van dit meisje is dat ze er echt niet snel afvalt en hem gewoon rustig rijd. Maar ze is te lang dat weet ik :) (helaas)

DeMolenhoek er zullen vast ruiters zijn die erop passen maar ik vind dat je bij het beleren iemand moet hebben waar je van op aan kunt. Ik kan het niet riskeren dat ze eraf valt en dat de pony hierdoor bang is en ben zelf gewoon te zwaar om het zelf te doen. Bitje is een half cheek, ongebroken mondstuk met halve knevels, heel fijn en zacht bitje, zeker voor die jonge dingen!

anneliesdj

Het is zeker een leuk ding, blauwe ogen? Apart zeg.
Maar ik begin er toch over; ik vind haar te groot, zo groot dat ze hem in de weg zit.
En dat ze nu zo netjes rijd vind ik ook tegenvallen, in het filmpje gaat het teugelcontact los-vast-los-vast en ze zit geregeld achterop de lepel. Ik denk dat dat vooral komt omdat ze gewoon te groot is en er dus niet goed mee overweg kan.

Hij zou een stuk beter uit de verf komen met een kleiner ruitertje, die belast de rug ook veel minder en een 3 jarig rugje moet je zuinig op zijn ;)

Vanwaar gebruik je een dergelijk (dun) bitje bij een 3 jarige en zonder sperriem?

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:53

Ik denk alleen maar arme pony, zijn rug is nog lang niet volgroeid en dan iemand moeten dragen die veel te groot voor hem is.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:54

Ik heb ook een meisje wat haar op kan volgen, die zal ik er eens opzetten, past een stuk beter. Toch vind ik het voor het zadelmak maken fijn dat ik iemand heb die ik vertrouw :)

Wat is er mis met een dun bitje? Hij heeft een super klein en smal bekkie, bitje is maat 10,2 wat mijn pony van 91 cm past en voor hem miss zelfs iets ruim zit. Hoofdstel is omdat hij zo'n super klein hoofdje heeft dat mijn gewone shet hoofdstel met gecombineerde neusriem niet past. Een sperriem is uiteindelijk alleen maar om de mond dicht te houden, ik rijd 2 van de 3 zonder sperriem altijd met hoge neusriem en die houden hun mond keurig dicht.

Voor de mensen die zeggen arme pony, meisje weegt 43 kilo.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:57

Ik vind de pony echt ontzettend schattig,
met dat lange meisje erop vind ik alleen echt geen porum.

Of de pony er last van heeft oordeel ik niet over, ik denk dat het allemaal wel meevalt ;)

dendola

Re: Prachtige 3-jarige palomino onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:01

Gewicht van ruiter maakt niet zoveel uit, groeischijven in zijn ruggegraat zijn nog niet gesloten en worden nu te veel belast, zeker als ze zover achter in het zadel zit

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 00:03

Ik zal morgen/zondag een foto plaatsen met het kleinere meisje ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:05

anneliesdj schreef:
Vanwaar gebruik je een dergelijk (dun) bitje bij een 3 jarige en zonder sperriem?

Bitje is niet scherp :n , ongebroken werkt sowieso al minder in op de lagen.

Sap, past het feem ruitertje er niet op ? ( of eline, die is nog wat kleiner toch ? )
Iets kleiner zal max idd wat minder in de weg zitten.

Maar moet wel zeggen, hij is leuk bijgetrokken +:)+

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 00:06

Eline is helaas zwaarder dus kies liever voor lichter en langer. Beetje kiezen tussen 2 kwaden. Het bijrijdertje van mijn andere pony past er inderdaad mooi op en anders weet ik nog een meisje wat fijn kan rijden. Enkel voor het eerste rijden gebruik ik graag dit meisje (lijkt wel een product := )

Karly123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:19

Sappos schreef:
Eline is helaas zwaarder dus kies liever voor lichter en langer. Beetje kiezen tussen 2 kwaden. Het bijrijdertje van mijn andere pony past er inderdaad mooi op en anders weet ik nog een meisje wat fijn kan rijden. Enkel voor het eerste rijden gebruik ik graag dit meisje (lijkt wel een product := )

Je zegt het zelf al "beetje kiezen tussen 2 kwaden", waarom zou je dat dan doen? <<) 't is geen brommer... ;)

Kiezen tussen 2 kwaden bij welk dier dan ook, := niet doen. Maar prachtige palomino.... :j

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:21

Super schattig paardje! Grappige kruising ook! Ben benieuwd hoe dat lijkt met een kleiner ruitertje! :j
Ik snap je redenatie wel... heb ook wel eens een shet ingereden met mijn 1.60 meter. Er moet toch eerst iemand op met ervaring en dat hebben de meeste kleine kinderen niet genoeg....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 00:23

Ow nee en hij wordt stukken beter behandeld dan mijn fiets/scooter/auto O:) Ik ben ook echt wel zuinig op hem, zou hij het niet goed oppakken dan kon hij gewoon nog een paar maanden uit zn neus eten.

Mijn andere pony is nog veel lastiger, zijn karakter is te groot voor hemzelf. Slechts 1.06 maar meer karakter en pit dan een groot paard en ja een kind van 10 kan daar gewoon nog niet mee omgaan, die heeft de kunde niet, voelt het niet en is niet snel genoeg. Het is zo ontzettend moeilijk om iemand te vinden die klein is, die kan rijden, zacht is in haar rijden, en vlugger is dan de pony zelf := Nee hij hoeft geen klappen, wees hem voor dan is de pret er vanaf.

Blingpiggy daarnaast vind ik het persoonlijk ronduit gevaarlijk om een klein kind op een onbeleerde en voor mij nog redelijk onbekende pony te zetten. Veiligheid komt gewoon bovenaan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:28

dat de ruiter te groot is is al gezegd, maar je zadel lijkt me ook wat te lang, waardoor je straks rugproblemen krijgt. Dat is zonde. Ik snap dat je er geen klein kind op kan zetten, maar je kan er misschien wel voor zorgen dat het grondwerk 100% in orde is, dan wordt het rijden al een stuk minder risicovol.

Hoe doen mensen dat anders met shetlanders?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 00:31

Kop in de grond := Dit is een 15 inch zadel, heb ook nog een 14 inch maar vond dit zadel beter liggen. Ik ben met dit zadel naar de zadelmaker geweest, het zadel lijkt lang maar omdat de kussens heel rond aflopen lijkt het zadel langer dan waar het uiteindelijk drukt. Voor het oog lijkt het op mijn appaloosa te groot maar als je dan kijkt waar de zadel werkelijk drukt dan zit ie nog vóór de laatste rib.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:32

ik vind de keelriem te strak zitten.
Als hij afbuigt, zit dat ding strak in zijn keel...
Wel een mooie pony!