Knappe merrie laat zich zien onder het zadel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Knappe merrie laat zich zien onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 16:12

Hier een klein topicje voor mijn lieve knappe merrie :D

Ze is nu 5 jaar, maar eigenlijk pas een halfjaar onder het zadel. Ik ben met haar begonnen toen ze 3,5 jaar oud was. Toen 3 maanden gereden (lessen gevolgd 1 keer in de week), daarna winter en zwangerschapsstop :Y)
Toen Kayenne geboren was, hier en daar wat buitenritjes gestapt. Begin winter afgelopen jaar opgepakt. Ze had de leeftijd. Helaas loopt ze niet lekker. Ze pakt vast op mijn rechterhand.
Dus naar de tandarts. Wat dingen bij geveild, wolfstanden getrokken. Nog steeds vastpakken.. :\
De winter heeft ze weer stil gestaan. Hier en daar een buitenritje gestapt. Nu weer beetje conditie aan het opbouwen aan de longe, wandelen, en langere buitenritten stappen. Ik kon het gisteren niet laten om toch even in de bak te rijden, even een galopje mee te pakken (Helaas geen foto's van)
Ik vond dat ze me toch een ontzettend fijn beeld gaf, ondanks dat ze dus op de andere hand de bocht niet doorkomt. Ik heb 10 minuutjes gereden, en toen weer lekker terug gestapt naar huis. Het is natuurlijk ook niet eerlijk om gelijk vol te trainen als ze tijd niet veel gedaan heeft :Y)
Aankomende week word ze geholpen, daarna hopelijk weer lekker verder trainen.
Maar ow, wat ben ik toch trots als ik dit zie <3

Commentaar mag uiterraard. Maar houd er rekening mee dat ik dus heel lang niet met haar gereden/getraind heb. Lessen komen tzt wel weer, als ze weer los wil laten op beide handen.
Warm stappen:
Afbeelding

Mijn benen en handen mogen wel ietsje beter qua houding :+
Afbeelding

Ik heb naar mijn idee een iets te strakke hand hier..
Afbeelding

2 seconden later toch al weer fijner beeld:
Afbeelding

Op de andere hand, gelijk stuk sterker:
Afbeelding

In stap laat ze wel mooi los :)
Afbeelding

Het raam bevestigd wat ik voel, ze loopt lekker :j Ik stuurde volgens mij een volte in, dus mijn binnenhand kwam iets los.
Afbeelding

Ik moet mijn handen iets dichter houden, ze zakken altijd lekker open :') En mijn beugels mogen ook wel iets langer, maar rijd met een nieuw zadel, wennen dus..
Afbeelding

Een stukje middendraf, ik ben te streng in mijn handen..
Afbeelding

Deze foto laat zien wat mijn instructrice ook al zei. Shanti maakt het zichzelf te moeilijk, ze neemt een houding aan die ze nog helemaal niet hoeft aan te nemen. Ze kruipt erachter, en te hoog. Ik probeer haar dus ook meer te laten zakken, maar dat komt in training straks vast wel weer goed :)
Afbeelding

Paar passen later weer wat beter :))
Afbeelding

Braaf paard :+:
Afbeelding

Edit: stomme typfout....
Laatst bijgewerkt door wendy1987 op 18-05-12 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

onley

Re: Knappe merrie laat zich zien onder het zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:26

ziet er al netjes uit voor een lange tijd nik sgedaan te hebben hoor :)

gewoon dooroefenen en dan komt dat wel goed.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:44

Probeer je handen iets meer te dragen, en let op dat je niet naar achteren kantelt, want dan schieten je voeten een heel stuk vooruit :) voor de rest ziet het er erg leuk uit hoor ;) Veel succes met ja paardje!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:18

Knappe Shanti!
Toch vind ik het er fijn uitzien hoor Wendy, voor die tijd die jullie nu bezig zijn en de hele lange winterstop!
Ben benieuwd wat t mannetje zegt over der en of het wat gaat helpen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:23

Ik zou je zadel eens na laten kijken, ik vind jou er niet mooi opzitten (op het zadel). En het oogt wat krap allemaal. Misschien is dat de reden waarom ze zo vasthoud en niet buigt. Heb het idee dat het zadel jou ook niet fijn zit. Je legt je benen erg naar voren en je knieen over de wrongen. Ik vind dat echt een aandachtspunt.

Vind het wel een super super mooi haf die je daar hebt, echt een prachtkoppie.

Oja en ik vroeg me af, waarom voor en achter springschoenen als ze geen ijzers (lijkt) te hebben?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:28

Onley: Dankjewel :) Dooroefenen komt zeker goed!

Heleenn: Ja, ik zag het op de foto's idd! Volgende keer beter op letten!

Manon!! : Ja toch? Ik ben ook echt benieuwd, bijna donderdag!

Zsazsa: Ik had een ander zadel, zelfde probleem gaf dit. Juist deze nu aan het proberen, zadel is jaartje oud. Vasthouden deed ze daarvoor ook al. Het zadel zit mij idd ook nog niet lekker, ik ben gewend echt te zitten in een zadel, deze is wat "platter" . Maar dat heb ik eigenlijk bij elk ander zadel, dat ik eerst weer even moeten wennen.
Zou dat naar voren leggen niet te maken hebben met te korte beugels?
Ze staat rondom op ijzers, en is nog wel eens lomp in de galop, vandaar rondom sprinschoenen zolang ze nog zo jong en zoekend is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:35

Ik zou je zadel dan een klein beetje naar achter leggen, en je beugels 1 gaatje langer. Dan je benen langer laten en niet teveel achterop je zadel gaan zitten, maar dus echt op het middelpunt.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:39

Ok, dan ga ik dat van het weekend even proberen. Eens kijken of het dan beter zit voor mij ook :)

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:43

Ik denk dat het ook komt omdat dit een VZH zadel is, daar zit je al minder stabiel in.
Is het niet het overwegen waard om een dressuur zadel aan te schaffen voor jou en je paard. Er zijn leuke zadels met een verwisselbare boom, zodat je paardje er nog in kan groeien.
Verder vind ik het rijden er heel fijn uitzien!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:47

Tzt wil ik idd een dressuurzadel aanschaffen. Eerst wil ik dat ze loslaat. Stel dat er iets anders aan de hand is, en ik een zadel heb gekocht, vind ik dat ook zonde.
Daarbij is ze nu nog spierloos, dus vind ik dat ook beetje eng om dan nu een zadel te kopen. Welk zadel raad jij dan aan?
Mijn andere vzh zat veel lekkerder, maar die lag toch niet helemaal goed. Dus dan maar deze, die lijkt stukken beter te liggen!

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:54

wendy1987 schreef:
Tzt wil ik idd een dressuurzadel aanschaffen. Eerst wil ik dat ze loslaat. Stel dat er iets anders aan de hand is, en ik een zadel heb gekocht, vind ik dat ook zonde.
Daarbij is ze nu nog spierloos, dus vind ik dat ook beetje eng om dan nu een zadel te kopen. Welk zadel raad jij dan aan?
Mijn andere vzh zat veel lekkerder, maar die lag toch niet helemaal goed. Dus dan maar deze, die lijkt stukken beter te liggen!

Ik vind mijn kennis van zadels niet ver genoeg gaan om je iets aan te raden.
Zelf heb ik een Kent & Masters dressuur. Dit zadel is helemaal van leer, heeft een vlakke zit en een verwisselbaar kopijzer. Bij mij op stal ligt dit zadel op verschillende soorten paarden(hoge schoft, rond, weinig schoft). In de hogere prijsklasse heb je van albion ook een zadel met verwisselbaar kopijzer.
Zowiezo is het nooit verkeerd om een fijn zittend zadel te hebben toch? Het is ook belangrijk dat JIJ lekker kan zitten.
Maar ik snap jou ook volkomen dat je eerst je paardje helemaal wil controleren.

edit;
ik zie trouwens op je profiel dat jouw haf van de klompjeshoeve heet. Mijn pony(kruising, verkeerd geinsemineerd) heet ook van de klompjeshoeve. Het is dus dezelfde fokker(wim), grappigg :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 18:58

Ok, ik zal eens kijken.. Maar dat komt allemaal tzt wel :)) Dat ik fijn zit, is idd ook wel belangrijk!

Offtopic: Jij hebt een merrie van de klompjeshoeve! Daar komt Shanti ook vandaan :D De moeder van jou merrie is een knap paard!! Die was toen nog niet zo oud meen ik, ik ben daar geweest in 2007.

Tegelijk gepost :')
Maar verkeerd geinsimineerd?? :oo

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:02

Leuke pony! :D
Ik heb een Kent & Masters veelzijdigheidszadel, ook een erg fijn zadel! Erg handig dat hij zo veranderd kan worden als het paard is veranderd in de bespiering.

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:24

wendy1987 schreef:
Ok, ik zal eens kijken.. Maar dat komt allemaal tzt wel :)) Dat ik fijn zit, is idd ook wel belangrijk!

Offtopic: Jij hebt een merrie van de klompjeshoeve! Daar komt Shanti ook vandaan :D De moeder van jou merrie is een knap paard!! Die was toen nog niet zo oud meen ik, ik ben daar geweest in 2007.

Tegelijk gepost :')
Maar verkeerd geinsimineerd?? :oo

Toevallig haha. Haar vader moest arachon worden, maar toen ze geboren werd had ze zwarte manen/staart. Toen is er dna test gedaan en kwam er een Arabo-fries uit. Bijzonder foutje dus.
Haar moeder is idd een knappe haf. Ik vind die van jou ook heel erg aanspreken!

Veel succes en plezier met je pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:55

Begrijp me niet verkeerd maar waarom niet nu les nemen, waarom wachten totdat ze op beide kanten loslaat? Daar is les toch juist voor? Ik denk dat je niet te veel moet willen aan die voorkant, je bent met je handen constant bezig om die nageeflijkheid te krijgen, probeer daar rust en geduld in te krijgen, dan hoef je ook niet zo streng in je handen te zijn.
Ze toont wat hangerig in de hand, probeer iets meer lengte te geven, dan kan ze tenminste de nageeflijkheid aan en zal ze meer ontspannen en losser in het lijf worden en dan zal ze ook niet meer zo strak in de hand zijn.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 20:39

Ik snap wat je bedoeld. Omdat ik nu niet eens fatsoenlijk de bak doorkom, er dus echt een lichamelijk probleem zit. Ik vind dat niet eerlijk tegenover het paard. Ik probeer mijn handen stil te houden. Ze neemt zelf zo'n houding aan, ik zie haar liever lager en ronder. Als ik meer lengte geef, wat ik ook probeer(vooral toen ik nog les volgde) dan volgt ze mijn hand niet goed, valt uit elkaar, ze heeft de steun nog wel nodig. Ze moet leren op eigen benen te lopen. Maar dat gaat nu nog even lastig.
Ik streef ook echt naar dat beeld, maar ben voor nu al helemaal blij dat ze uberhaupt iets nageeft. Vooral omdat ik haar een tijd niet zo in de bak heb gereden.
Ik hoop over een week of 2 verbetering te kunnen laten zien :))

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 13:29

ziet er netjes uit maar probeer je handen meer te dragen en zoals al is gezegd je beugels een gaatje langer te maken zodat je je benen mooi langs het lichaam van het paard kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:56

Ik vind het er leuk uit zien je mag trots op dr zijn dat ze het toch zo braaf op pakt!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 19:36

Wat een leukerd! Ziet er netjes uit :j
Zat rustig de foto's te bekijken en ik denk.. Wat een bekende omgeving :') Blijkt het dus de Roskam te zijn haha. Ik rijd ook op de Roskam :)

Edit: Zat even te kijken op je profiel, jij woont naast Marscha toch? Ik ben/was de bijrijder van Gigant, ga nu Zura rijden voor Marscha :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 08:57

Birmaantje: Ik ga er idd opletten, dankjewel :)
Macholoverr: Ik ben ook heel trots op haar, dat ze het zo goed doet :D
Ghostattack: Ja, shanti staat idd daarnaast. Ik woon daar zelf niet, maar ze staan daar idd bij mijn tante!
Ik hoorde het gister van Marscha idd!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:36

Lekker diertje is het toch en weer aan het werk.
Zou alleen toch wel nu al les nemen, juist als je problemen hebt is het niet zonde, maar ideaal,
als iemand op de grond je ook nog van tips kan voorzien, waarmee je je paard kan helpen.
Want er is best veel rijtechnisch op te lossen als je goede instr. hebt, ook vastzittende en scheve paarden.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:53

ziet er goed uit zeker als jullie al een tijdje niet getraind hebben!!
de punten geef je zelf al aan ik zou alleen misschien toch prive lessen nemen
al is het maar een half uurtje per week
maar nogmaals ziet er goed uit!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:23

Dankjewel! :)

Inmiddels is de osteopaat langsgeweest. Ze had 2 wervels die niet recht stonden. Daardoor kon en wou ze niet inbuigen om mijn been. Rechtgezet, rust gehad van een week, langzaam opgebouwd. Nu weer aan de slag, en ze doet het echt super!! Binnenkort dus ook weer starten met lessen, alleen is instructie op vakantie nu!
Ik zal eens kijken of ik binnenkort een nieuw topic kan maken :))

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:59

ah dat verklaard een hoop als dr wervels niet goed zitten :D
van wie heb je priveles? les je ook mee op de roskam?
ze zal nu vast wel beter gaan lopen na dr behandeling

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 08:09

Ze loopt nu idd stukken beter! Ik ga les nemen bij stal waar ik ook werk. Ik had les van Petty Vos.
Ik les nog niet mee bij de roskam, wil dat ze eerst zelf leert lopen ipv plakken achter andere paarden. Dat wil ze nog wel graag doen. Steun zoeken :))