Andalusiër Modesta weer eens!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Andalusiër Modesta weer eens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:53

Omdat ik koppig ben en ervan overtuigd ben dat er ook mensen op bokt zijn die wel normaal kunnen reageren en begrijpen dat goed werk tijd nodig heeft (en niet iedereen perfect is) plaats ik heel eigenwijs toch een topic (eigenwijs is ook wijs)!

Modesta is mijn 7 jarige andalusiër en nu een maandje of 3/4 heel rustig aan onder het zadel. Ik heb haar in oktober gekocht en ze gaat echt nooit meer weg!

Mo en ik zijn een maandje geleden verhuisd van stal. We zijn er flink op vooruit gegaan in alle opzichten! Mo staat voortaan in een groepje buiten, snachts op stal, krijgt regelmatiger gevoerd en we hebben een veel fijnere accommodatie! Ik ben wat meer in de bak aan de gang gegaan en rijdt haar ook wat vaker! We gaan nog minimaal 1 keer in de week naar buiten (lees, drunense duinen in onze achtertuin :D) en longeer ook nog 1 a 2 keer in de week. Tussendoor doen we ook nog aan grondwerk, vd en nog veel meer!

Ik ben momenteel met Mo een beetje aan het zoeken wat resulteert in of teveel doen of te weinig doen. Mo is een heel sensibel paardje wat snel overprikkelt raakt en dan compleet blokkeert. Ze wil ook graag onder me gaan 'kronkelen' en opkrullen om haar spieren fijn uit te schakelen. Het rechtrichten staat dan ook voorop samen met tactbehoud. Ze heeft namelijk ook nog niet echt een constant tempo, het is bijna letterlijk: hollen of stilstaan. Genoeg punten om voorlopig mee aan de gang te kunnen voorlopig, tel daar dan mijn eigen houding nog bij op en we houden ons zelf lekker bezig :+

Dit zoeken leverde eergisteren zowel heeeele fijne plaatjes als niet zo fijne plaatjes op en ik ga ze gewoon beiden plaatsen.

Van te voren wil ik wel aangeven dat ik op onrespectvolle berichten of mensen die mijn openingspost niet gelezen hebben niet in ga.

1.
Afbeelding
Blije kop met poetsen (en mijn kont :+ )!

2.
Afbeelding
Losstappen

3.
Afbeelding
Nee, dit is dus geen fijn beeld (dat zie ik zelf ook ;)) en dit duurt dan ook maar een fractie van een seconde. Ik open dan mijn hand en dan komt ze gelukkig ook bijna meteen weer naar voren met haar neus. Is een stukje onbalans nog denk ik.

4.
Afbeelding
Netjes stilstaan, hierin is ze gauw ongeduldig dus was hier erg blij mee.

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
En hier dan een heel fijn plaatje! Als hier haar neus nog net wat voor de LL komt ben ik super blij!

7.
Afbeelding
Rolt weer op. Eruit rijden dus!

8.
Afbeelding
Hier wordt ze heel heet en ga ik terug werken, niet meer doen dus!

9.
Afbeelding
Blijerd aan het werk <3

10.
Afbeelding
Zo wordt ze toch eigenlijk wel imposant haha!

11.
Afbeelding
Als hier die neus net voor de LL komt he, dan is het echt een geweldig plaatje voor mij! Knappe poownie!

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding
En als afsluiter een ontspannen stap.

En nog even een filmpje van gisteren in de bossen:
https://fbcdn-video-a.akamaihd.net/cfs- ... ba723464d8

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:58

Wat goed dat je niet alleen de beste plaatjes eruit hebt gepikt maar ook je werkpuntjes ! Zoals ik al tegen je zou, in jou schoenen zou ik vooral werken voorlopig aan de controle en haar de helpende hand bieden. Tempo van jou stuur van jou en van daaruit de ontspanning opzoeken. Ze is nog erg zoekend in haar hoofdhalshouding, maar met een constante aanleuning denk ik dat dit samen met veel rust en begleiding steeds beter word :). Het is een leuk dier :D.. Go for it !

Foto 6 is echt een mooi plaatje *\o/* !

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:59

inderdaad een knappe powwwnie!

En je geeft zelf al heel goed aan waar het mis gaat, en hoe het op te lossen. Voor een paard pas net onder het zadel heel netjes hoor!

Tip voor jezelf: mooi paard hoor, maar hang een poster boven je bed, kijk er dan naar, en probeer tijdens het rijden te kijken waar je heen gaat ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:01

Als ik het beeld zo zie denk ik dat je er profijt van kan hebben om haar in de hals wat hoger te vragen (uiteraard met het neusje op of iets voor de LL). Ik krijg het idee dat het echte oprollen namelijk komt als je haar richting voorwaarts-neerwaarts vraagt. In die positie kan je niet meer prettig inwerken om de fijne aanleuning te herstellen. In een meer opgerichte houding komt ze in essentie gewoon niet zover. Daarnaast is de feedback die je van je paard in die houding over de aanleuning een stuk helderder: ze komt tegen de hand (niet achter de hand), en jij gaat (onbewust misschien) vasthouden (foto 8). Vanuit die houding kan je weer in de ontspanning weer meer naar voorwaarts neerwaarts, waarbij je continu over de correctheid van de aanleuning blijft waken. Ik ken je paardje natuurlijk niet, maar op basis van deze foto's zou het heel goed kunnen zijn dat je op deze manier net dat kleine hobbeltje eruit kan rijden.

Heel verhaal, maar niet verkeerd bedoeld ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:13

renee16 schreef:
Wat goed dat je niet alleen de beste plaatjes eruit hebt gepikt maar ook je werkpuntjes ! Zoals ik al tegen je zou, in jou schoenen zou ik vooral werken voorlopig aan de controle en haar de helpende hand bieden. Tempo van jou stuur van jou en van daaruit de ontspanning opzoeken. Ze is nog erg zoekend in haar hoofdhalshouding, maar met een constante aanleuning denk ik dat dit samen met veel rust en begleiding steeds beter word :). Het is een leuk dier :D.. Go for it !

Foto 6 is echt een mooi plaatje *\o/* !

Jeps, gaan we idd mee aan de gang! Nog bedankt voor de mental support en de foto's :D

Angela schreef:
inderdaad een knappe powwwnie!

En je geeft zelf al heel goed aan waar het mis gaat, en hoe het op te lossen. Voor een paard pas net onder het zadel heel netjes hoor!

Tip voor jezelf: mooi paard hoor, maar hang een poster boven je bed, kijk er dan naar, en probeer tijdens het rijden te kijken waar je heen gaat ;)

Hahaha, mooie tip voor me om naar voren te kijken, ben er actief mee aan de gang maar soms schiet het er een beetje (erg) bij in :o

s6801881 schreef:
Als ik het beeld zo zie denk ik dat je er profijt van kan hebben om haar in de hals wat hoger te vragen (uiteraard met het neusje op of iets voor de LL). Ik krijg het idee dat het echte oprollen namelijk komt als je haar richting voorwaarts-neerwaarts vraagt. In die positie kan je niet meer prettig inwerken om de fijne aanleuning te herstellen. In een meer opgerichte houding komt ze in essentie gewoon niet zover. Daarnaast is de feedback die je van je paard in die houding over de aanleuning een stuk helderder: ze komt tegen de hand (niet achter de hand), en jij gaat (onbewust misschien) vasthouden (foto 8). Vanuit die houding kan je weer in de ontspanning weer meer naar voorwaarts neerwaarts, waarbij je continu over de correctheid van de aanleuning blijft waken. Ik ken je paardje natuurlijk niet, maar op basis van deze foto's zou het heel goed kunnen zijn dat je op deze manier net dat kleine hobbeltje eruit kan rijden.

Heel verhaal, maar niet verkeerd bedoeld ;)

Je geeft me hier wel serieus iets om over na te denken eigenlijk. Nou 'vraag' ik niets van haar, ze bied alles zelf aan maar ik ga hier eens even over na denken want hoger volgt ze idd beter mijn hand dan laag (op het moment). Stof tot nadenken!

RianneH

Re: Andalusiër Modesta weer eens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:22

Even een korte reactie. Mijn paard wil ook wel eens zo ver erachter kruipen. Ze is dan zo druk bezig om nagevelijk te lopen, dat ze (we) erin door slaan en ze te rond gaat. Dit komt absoluut niet door te veel druk (daar kan ze totaal niet over, ik rij op 2 vingers). Wat heel goed helpt is om dan een tandje hoger in tempo te gaan. Niet zo zeer een gang hoger, maar iets sneller, waardoor het achterbeen er weer bij komt en ze dus weer moet corrigeren om in die juiste nagevelijkheid te blijven. En vanuit daar zoeken naar de juiste balans tussen die twee.
Bij het openen van mijn hand loopt ik er juist snel tegen aan dat ze dan te veel ruimte krijgt en ik het weggeef. Ik hou meestal mijn hand in de zelfde 'vorm' zodat ze met het kleine beetje meer activiteit er weer tegenaan kan lopen en ik weer gewicht in mn handen krijg. Ook vraag ik haar er dan meestal weer iets hoger, maar aan de perfecte communicatie werken we nog.
Misschien kan je dit eens proberen (of doe je het al stiekem :P ) bij ons helpt het erg goed. Let wel, ik stap eigenlijk alleen met mijn paard, maar het is wel een heel (over)gevoelig paard onder de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:26

Dat zou normaal gezien een hele goede oplossing zijn, ware het niet dat Mo meestal al als een idioot de bak door crosst en ik juist bezig ben met rust en tempo wat lager zodat ze haar passen af gaat maken :')
Dat maakt het zo ingewikkeld...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:30

Hier nog één hoor. Daarom moet je ook niet denken aan een hoog tempo, maar een tikje meer activiteit. Bij een flegmatiek paard betekend dat vaak een boel activiteit, maar bij een rap paard is het hooguit 2 passen activer. Het is best lastig, ik geef ook geen been dan, richt mijn lichaam alleen op, soms een kleine stemhulp en we stappen activer. Daarna weer terug naar het tempo dat ik wou, hoofd is inmiddels weer op de hoogte waar het moet.
Wat bij de mijne vaak is is dat ze erachter kruipt omdat het moeilijk is die achterhand en die rug en die hals tegelijk goed te gebruiken. Door die activiteit komt de achterhand er weer bij en kan ze voor weer nagevelijk lopen (immers, nagevelijkheid komt vanuit achter). Het is dus ook heel erg zoeken naar de balans, maar je moet niet denken in grote tempoverschillen. Het is heel subtiel en vaak maar kort nodig, juist omdat het paarden zijn die snel reageren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:32

Nog meer zoeken dus :+ Fantastisch haha, komt goed! Ik ga er mee aan de gang!

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:35

Yeey, weer een topic! :)
Je kunt nu zelf ook mooi zien dat je zelf verstard op het moment dat je té druk bezig bent met terugrijden, maar ik ben er van overtuigd dat je alles kunt verbeteren waar je jezelf bewust van bent, dus ik verwacht een hoop van jullie als combinatie! :D
Knappe pony, briljante combi. Jullie kunnen van elkaar leren en plezier beleven samen, en volgens mij is dat hetgene dat telt ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:37

Robijntjah schreef:

Paardrijden is zoeken. Dat is juist het leuke eraan, je kan altijd wat leren :D

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:39

Ik denk dat ik met mijn paard ook nog moeite heb met de LL, maar vanaf vrijdag krijg ik les, dus hopelijk snel verbetering.
Wel fijn om even te zien hoe het er uitziet.
Mooi paardje trouwens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:50

_Lente_ schreef:
Je kunt nu zelf ook mooi zien dat je zelf verstard op het moment dat je té druk bezig bent met terugrijden, maar ik ben er van overtuigd dat je alles kunt verbeteren waar je jezelf bewust van bent, dus ik verwacht een hoop van jullie als combinatie! :D
Knappe pony, briljante combi. Jullie kunnen van elkaar leren en plezier beleven samen, en volgens mij is dat hetgene dat telt ;)

Klopt, ik moet een beetje de gouden middenweg zien te vinden... Haha, hou die verwachtingen maar even laag, eerst moet ik weer ernstig terugkomen in conditie hahaha! Wanneer doen we weer een lesje? :P

RianneH schreef:
Robijntjah schreef:

Paardrijden is zoeken. Dat is juist het leuke eraan, je kan altijd wat leren :D

Klopt maar erg moeilijk als je erg kritisch bent naar jezelf toe :') Ik ben regelmatig heel boos op mezelf omdat ik te veel of te weinig doe. Ook niet handig, dus loslaten (figuurlijk) is ook een doel voor me :P

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:05

ik vind het onwijs fijn uitzien :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 00:30

onley schreef:

Ik dus ook. Zelfs de plaatjes die jij 'slecht' noemt, zijn toch niet zo verschrikkelijk?
Ik denk dat je een superleuk paardje hebt, en jullie een leuke combi zijn.

Ken dat 'duiken' van mijn pony ook goed, heeft idd te maken met balans onder de ruiter en een stukje zoeken van het paard.
Zoals al genoemd werkt het misschien voor jullie om iets hogere houding te vragen, met als doel ook lang & laag op contact te kunnen rijden. Met stilstaan oefende ik ook wel vaker het 'uit de hand kauwen' van de teugels. Laat het paard de teugel zachtjes meenemen. Als het lukt ga je natuurlijk hetzelfde in draf proberen.

Nog een goede voor het op eigen benen laten lopen is stukjes zónder teugelcontact rijden. Bijvoorbeeld: Halthouden -paard blijft staan. Halthouden, teugels losgooien -paard blijft staan. Halthouden, teugels losgooien en wegstappen -paard in stap. Zorgen dat het paard recht blijft lopen (benen + zitbeenknobbels gebruiken). Mocht de rem op zit en/of stem niet werken laat je je paard rechtdoor gaan tot er een hek komt en dan stoppen. Zo kun je het dan steeds meer uitbreiden, ook met draf er bij. Aan de longe kun je het commando 'rustig' aanleren, en dat gebruiken voor een langzaam basistempo in elke gewenste gang. Stemhulpen zijn zeker niet verboden wanneer je er op zit, zeker wanneer je met boogjesteugels rijdt.

Oeps, veel tekst, srry :o Laatste idee probeer ik met mijn pony ook te doen. Nu nog vooral ad longe, ik durf er niet goed op, maar het werkt wel voor ons :j

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:16

Robijntjah schreef:
_Lente_ schreef:

Klopt, ik moet een beetje de gouden middenweg zien te vinden... Haha, hou die verwachtingen maar even laag, eerst moet ik weer ernstig terugkomen in conditie hahaha! Wanneer doen we weer een lesje? :P

Nou ja, mijn eerste verwachtingen zijn feitelijk al overschreden, wie verwacht er dat je een groen paard na 3/4 maanden zo ver hebt als dat je nu bent.. ;)
Oh, die gouden middenweg die vind je wel, je zit er nog een paar millimeter vanaf ;) En je hoeft absoluut niet boos te worden op jezelf als je het 'fijne punt' even niet vind, je bent er keihard mee bezig, dus het is echt niet erg als dat nog niet altijd lukt! Kritisch mag, té kritisch niet hé?! Daarmee maak je het niet leuker voor jezelf, je zet alleen je zelf vast, en dat zie je dan weer terug in je poowny. Denk 'zen'! :+ :Y)
Haha, ik zal snel weer eens komen bléren over millimeters en realistische verwachtingen :P En dan neem ik mooi mijn camera mee! :D Kan ik jullie vooruitgang zelf weer eens vastleggen :).

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:55

Nou als jij mo foto s gaat spanmen gooi ik er mo filmpjes op :Y)

Het is met rijden zeker niet de makkelijkste en na de galop is haar drang om te lopen hoger dan ervoor. Blijf gewoon werken naar ontspanning en rust. En goed diep zitten Ipv verlichte zit ;-). De rest weet je wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:56

Hahaha, thanks, ik wou het net zeggen, er komen nog filmpjes aan!
Thanks!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:58

Hij geeft aan dat het filmpje "prive" is? en is dus niet te zien?

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:10

Is opgelost had id alles op privé staan.
Filmpje 2

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:18

Zo en de laatste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:21

Safiera schreef:
onley schreef:

Ik dus ook. Zelfs de plaatjes die jij 'slecht' noemt, zijn toch niet zo verschrikkelijk?
Ik denk dat je een superleuk paardje hebt, en jullie een leuke combi zijn.

Ken dat 'duiken' van mijn pony ook goed, heeft idd te maken met balans onder de ruiter en een stukje zoeken van het paard.
Zoals al genoemd werkt het misschien voor jullie om iets hogere houding te vragen, met als doel ook lang & laag op contact te kunnen rijden. Met stilstaan oefende ik ook wel vaker het 'uit de hand kauwen' van de teugels. Laat het paard de teugel zachtjes meenemen. Als het lukt ga je natuurlijk hetzelfde in draf proberen.

Nog een goede voor het op eigen benen laten lopen is stukjes zónder teugelcontact rijden. Bijvoorbeeld: Halthouden -paard blijft staan. Halthouden, teugels losgooien -paard blijft staan. Halthouden, teugels losgooien en wegstappen -paard in stap. Zorgen dat het paard recht blijft lopen (benen + zitbeenknobbels gebruiken). Mocht de rem op zit en/of stem niet werken laat je je paard rechtdoor gaan tot er een hek komt en dan stoppen. Zo kun je het dan steeds meer uitbreiden, ook met draf er bij. Aan de longe kun je het commando 'rustig' aanleren, en dat gebruiken voor een langzaam basistempo in elke gewenste gang. Stemhulpen zijn zeker niet verboden wanneer je er op zit, zeker wanneer je met boogjesteugels rijdt.

Oeps, veel tekst, srry :o Laatste idee probeer ik met mijn pony ook te doen. Nu nog vooral ad longe, ik durf er niet goed op, maar het werkt wel voor ons :j

Thanks, ga ik zeker mee aan de gang!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:43

Wat een onwijs leuk dier en ze jullie zijn toch ontzettend op de goede weg?! :D Nog even voorruit blijven kijken en het goede werk doorzettten en word helemaal een topdier :D

Ze lijkt een beetje op een mooie/betere versie van mijn pown :P

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 19:55

Wat een verbeteringen al zeg. Ze is erg aan het groeien zo te zien. Ik heb je topics wel gevolgd. Kwa tempo teugels etc heb je al genoeg advies gekregen en ben je ook al goed en lekker bezig.
Er valt mij wel iets heel anders op bij de foto's en de filmpjes. Het rechtop zitten en je lang maken gaat op deze manier erg lastig.

Kijk eens goed hoe je in je zadel zit. Het is heel logisch dat je voorover valt en dit steeds probeert te corrigeren zoniet met benen en handen maar je kantelt je bekken niet goed waardoor je heel erg met je kont en je bekken achter in je zadel zit.
Het is dus niet een kwestie van lang maken en steeds balans zoeken om niet naar voren te vallen, maar meer je bekken anders kantelen waardoor ook je benen op de juiste plaats komen te liggen.

Zeker bij een sensibel paardje (ik heb ook een super sensibele pre gehad) is dit juist belangrijk. Ze hoeven je kuiten of je verkeerd gekantelde bekken maar te voelen en ze gaan aan de race of in ieder geval over hun tempo heen.

Mijn advies zou dus meer zijn: begin bij je zit. Bekken kantelen, iemand laten mee kijken of je achter in je zadel zit. Voelen waar je benen zitten en dan rechtop kijken. Dan is je balans wel goed want zonder je bekken kantelen ga je nu alleen maar stijver zitten, meer spanning bovenbenen en je armen kunnen dan mee gaan doen en weg is ze.

Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt.

Ze ziet er goed uit en jullie zijn al van ver gekomen. Gaat zeker de goede kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:01

Kijk, daar sla je de spijker op zijn kop. Op het moment dat zij fijn begint te lopen gaat alles ineens vanzelf en zit ik prima met mijn bekken gekanteld maar zodra ze gespannen wordt krijg ik dit niet voor elkaar. Ik moet er ook wat meer op letten inderdaad! Nog iets voor mijn lijstje :') Thanks!