Abe van't Boereveen (M2) door FotovanRee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lauraenabe

Abe van't Boereveen (M2) door FotovanRee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:52

Zaterdag is Anandi (Anandi_ hier op bokt) langs geweest om foto's van Abe te komen maken.
Abe is een 10 jarige ruin die ik op wedstrijd in het M2 uitbreng. We hebben een behoorlijke pech periode achter de rug waarvan het 'hoogtepunt' afgelopen oktober was toen ik van hem af ben gekletterd (wilde zonder tuig opstappen) en heb daarbij mijn duim zwaar beschadigd. Daardoor heb ik een week of 10 helemaal niet kunnen rijden. Nu is Abe weer zo'n 3 maanden in training en zijn bezig met onszelf weer helemaal klaar te krijgen voor het M2. Ik heb niet uitgebreid losgereden voor de foto's dus er zijn nog wel wat puntjes die op de foto's terugkomen die ik normale dagelijkse training niet zo voorkomen. Maar tips en tricks zijn altijd welkom. Zelf ben ik nu vooral bezig met alles goed voorbereiden en hem los houden. Buiging blijft namelijk lastig voor hem met zijn korte gedrongen lijfje.

Het is trouwens mijn linker duim waar mijn pezen verkleefd zijn geraakt en ik rij pas sinds 2 weken af en toe zonder spalk dus mijn handhouding is nog lastig te controleren. (heb best moeite met de teugels vasthouden)

Afbeelding
zijn knappe koppie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
even iets langer in de hals

Afbeelding

Afbeelding
http://6.media.hyves-static.net/1482383 ... 83301.jpeg
SB

Afbeelding

Sinds kort doen we ook wat meer aan appuyementen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ietsje verruimen.

En het kan ook zondertuig
Afbeelding

Afbeelding

Zie ook voor meer foto's

[GVL-ITP] Abe van't Boereveen VD door FotovanRee

lauraenabe @ [ITP] Abe van't Boereveen door FotovanRee
Laatst bijgewerkt door lauraenabe op 26-03-12 16:55, in het totaal 2 keer bewerkt

klomp

Re: Abe van't Boereveen (M2) door FotovanRee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:54

Netjes hoor, leuke haf ook!!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:55

dank je :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:56

De travers is misschien nog niet genoeg gebogen in het lijf en ik heb de indruk dat je tegen de richting gaat zitten, maar voor de rest heel knap gereden!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 17:25

ja dat klopt, hij is lastig te buigen op deze kant daardoor ga ik zitten 'wringen' wat juist averechts werkt.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:56

Leuke haf heb je daar! Ik vind het er wel aardig strak uitzien, inderdaad mist de lengtebuiging in de zijgangen, maar ik moet zeggen, mijn haf heeft daar ook goed moeite mee, steeds kleine stukjes doen vanuit een kleine volte helpt wel! Ik zie dat je hem aan de voorkant omhoog wilt rijden, maar hij ondertreed achter niet genoeg en neemt het horizontaal evenwicht niet voldoende op achter op er oprichting van te maken. Daardoor word het strak , lekker schakelen, pasjes achteruit om welving van die rug te verbeteren, en helemaal goed! :D

Je zit er fijn op met een vriendelijk hand zeg!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:25

Leuke haf! :D
De kunstjes zitten er zo te zien wel redelijk in, maar ik mis de impuls en dus de kracht vanuit de achterhand om de oefeningen
ook echt goed en krachtig te kunnen uitvoeren.

Hoe rijd je hem los? Hij lijkt zich namelijk erg te verstrakken in zn halspieren en kaak, ik herken dat van mijn eigen haf wanneer hij niet lekker los is
gereden. Wanneer ik hem tijdens het inrijden lekker lang en laag instel neemt hij gelijk vanuit de rugspieren zijn achterhand extra mee en kan hij
lekker 'warm' worden voor het echte opgerichte werk. Dan is zijn hals ook wat soepeler en kan hij zn hals beter zelf dragen en de achterhand mee nemen
en hoef jij niet veel in je handen te hebben en te zorgen dat hij verkrampt en vertraagd en gaat alles uiteindelijk veel fijner :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:57

Een tip die ik je kan/graag wil meegeven: als je wat meer teruggaat naar het gymnastiseren van je paard, zodat ie zowel links als rechts fijn te rijden is, zal hij straks ook 'met 2 vingers in de neus' de travers en het appyement rijden.
Die buigingen over heel zijn lijf zijn erg belangrijk: je paard wordt symmetrisch in zijn lijf. Hij zal jou dus niet op 1 kant gooien vb zoals nu in de tarvers appuyement.
Ook komt bij een goede lengtebuiging de binnenheup iets naar voren. Dat is dan weer belangrijk om later gewicht op te kunnen nemen. Je paard kan zo vb: in SB beter gaan 'zitten' en kracht opnemen op dat binnenachterbeen.
Binnenachterbeen wordt zo getraind, buitenachterbeen wordt getraind -> paard kan nu beide benen afzonderlijk buigen. Het gaan 'zitten' in de draf en rijzen van voor wordt zo ook makkelijker.
Daarom zou ik zeggen, meer werken op lengtebuiging, vw nw en ondertreden. De basis moet (op dit niveau) à point zijn en à point gehouden worden :) Succes.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 22:31

Bedankt voor de berichtjes :D . Wat jullie zeggen klopt helemaal. Dat zijn de punten waar we hard aan werken normaal. Zaterdag heb ik Abe vrij vlot opgepakt en rechte lijnen gereden voor de fotos. Normaal begin ik met hem wat langer in de hals en dan veel overgangen voor de actie en voltes, voltes, voltes en nog wat meer voltes. Meestal ben ik 20 minuten verder voor ik hem echt heb waar die moet zijn maar daar had ik zaterdag niet zoveel tijd voor genomen. (en hij had sowieso 3 dagen stil gestaan)
Quinta, ik snap wat je bedoeld aan de hand van de foto en het is zeker belangrijk. Ik ben er veel mee bezig en volgens de zadel maker was Abe dan ook keurig symetisch in zijb rug (op een aangeboren scheve schouder na) maar de travers blijft heel moeilijk voor hem door zijn korte lijfje. Maar we blijven er op door studeren
Bitje, ook wat jij over de actie en impuls zegt is zeker waar en ook daar zijn we nog mee bezig maar uiteindelijk blijft Abe niet spectaculair. Ik ben nu na jaren op het punt dat hij goed aan het been is en na een goede warming up ook goed actief blijft in de achterhand maar het word niet veel meer dan dit. Abe is wat dat betreft saai. Hij heeft echt een geweldige instelling maar hij is een paard waarmee ik na een proef die keurig is uigevoerd toch zonder winst mee thuis kom omdat hij dat laatste beetje niet in zich heeft.

Sorry voor spelfouten in mn verhaal, ik typ dit met mn telefoon :o

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 23:04

Long time no see! Ik vind hem op de foto's nog steeds niet actief ogen, maar dit geef je zelf ook aan. Ik vind hem wel heel netjes in conditie, zo strak heb ik zijn buikje nog nooit gezien :) . Galopfoto ziet er goed uit. Veel succes nog verder en tot in Lunteren?

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:57

Leuke haflinger en ziet er netjes controleerbaar uit!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:43

dank je, Abe is fijn te rijden met alle knopjes (er zo goed als) op

inderdaad long time no see!
Ik ben er erg blij mee dat hij eindelijk fit is en dat ik hem dan ook eindelijk goed in conditie heb.

Ik start Abe niet in Lunteren. Ik heb geen vervoer dat weekend. Ik kom als het goed weer is wel even kijken iemand van mijn studie start daar namelijk ook dus wie weet zie ik je daar nog wel.

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:21

Mooie haflinger, zeg!

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:22

Mooie Haflinger :) jullie zijn echt een leuke combinatie!

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 13:32

dank jullie :D

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:29

Toppers! :D

Vond dat je hem (in vergelijking met a very long time ago, haha) echt veel beter voor elkaar hebt! :) Lengtebuiging zal wel altijd een lastig punt blijven aangezien hij niet zo'n lang lijf heeft, maar jullie zijn goed bezig! Misschien zou je in de appuyementen de binnenschouder nog iets meer kunnen begrenzen zodat hij meer parallel zijwaarts gaat en minder door je binnenbeen heen valt (en daardoor ook betere lengtebuiging hebt). Hierbij dan niet je binnenbeen afsteken (herkenbaar :')), en dan zou je tussen het appuyeren stukjes terug kunnen wijken voor je binnenbeen. Maar het gaat helemaal goed komen met jullie! Ben benieuwd naar volgende week! :D

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:33

Wat een leuke Haf zeg!
Ik heb een jaar geleden een ongeluk met mijn duim gehad waardoor hij verlamd is. Voor mij helpt het wel, als mijn duim vermoeid is, door de teugels niet met drie vingers vast te houden, maar mijn teugels tussen wijs- en middelvinger te doen, dan kan ik mijn duim een stuk meer ontspannen. Misschien dat dat iets is wat je mee kan nemen? Ik heb nu wel weer iets kracht terug in mijn duim, maar hij doet het nog steeds niet xD Ik kan mijn topje weer een beetje buigen.
Wat is er met jouw duim gebeurd tijdens de val?

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 21:34

dank je. Ik heb inderdaad ook een poosje zo moeten rijden toen ik nog vol op met mijn spalk moest rijden. Maar nu ik weer wedstrijden ga doen wil ik graag voor die tijd weer een beetje gewoon kunnen rijden maar ik zag op de foto's terug dat ik mijn hand toch nog wel krom hou vanwege de kracht die ik in mijn duim mis :o . Op sommige dagen kan ik mezelf erg in de weg zitten met die duim dus dan moet ik eigenlijk net wat jij zegt ook weer met mijn teugel tussen mijn wijs en middelvinger door rijden. Ik denk dat dat ook wel goed is voor mijn handhouding om toch ook nog zo te blijven rijden. Ik heb wel geleerd mijn hand heel stil te houden hierdoor alleen dus ook wel om hem scheef te houden :P
Ik heb met de val de klap opgevangen met mijn duim daardoor zijn mijn pezen geplet en heb ik mijn kapsel flink beschadigd. Vervolgens heb ik therapie gehad maar mijn therapeute bleef roepen dat het maar een kneuzing was en pas na een lange tijd ben ik terug gestuurd naar de chirurg die er achterkwam dat door nalatigheid (van mijn therapeute) inmiddels mijn pezen helemaal verkleefd zijn. daardoor kan ik mijn duim niet meer bewegen. Nu hoop ik dat ik door oefenen nog wat meer functie erin terug krijg maar de kans is klein (ook met een operatie is de kans op verbetering klein).

@ anandi ik zal het je wel laten weten hoe het gaat volgende week, ik heb er al helemaal zin in! :D we blijven lekker aan het door trainen enuhm dat beentje van mij... :o dat deed ik altijd al een beetje en ik heb het me stiekem extra aangeleerd met het tuigloos rijden :o maar moet ik niet meer doen! Vandaag hield ik hem braaf langs abe's lijf :')

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:16

Het ziet er netjes uit!

Het enige wat mij ook opvalt is dat hij wat meer lengtebuiging mag hebben.

En dat rijden zonder tuig: knap hoor! ik doe het je niet na! :o