A Perfect Match K en ik worden dressuurprikkers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

A Perfect Match K en ik worden dressuurprikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:38

Afbeelding

Hallo!

Voor de afwisseling heb ik vandaag mijn dressuurtraining laten filmen. Wat anders dan het crossen en springen dat we normaal doen. :)
A Perfect Match K is een 6 jarige merrie, zij is vanaf veulen van mij. Ik breng haar nog niet zo lang uit op wedstrijden, we hebben haar eerst de tijd gegegeven om volwassen te worden en zijn daarna eerst vooral plezier gaan maken.

Nu is het in 2012 toch mijn doel om enigzins iets te bereiken in de dressuur. Een leuke uitdaging aangezien ik daar eigenlijk weinig mee heb, ik merk nu dat ik er wel fanatiek in word! :D

In onze training vandaag ging het vooral om tempo. Perfect valt graag terug in haar eigen tempo, en laat zich dan niet graag iets zeggen.
Dus de bedoeling is...Voooooorwaarts!
Het was onze eerste training buiten dus ze was een beetje zoiets als: :):) *\o/* Dus vandaar dat mijn beugels wat kort zijn en ik daardoor te ver achter in het zadel zit.

Verder mogen jullie je uitleven op wat er allemaal mis is. :Y)

We hebben nog wel wat getraint op verzameling, contragalop en andere oefeningen. Maar dit was ons hoofddoel voor vandaag.

We hadden 2 weken terug nog een dressuurwedstrijd gehad. 192 punten en een 5e prijs.
Heb hier nog een foto van.

Afbeelding

Lief zijn!

PLK

Re: A Perfect Match K en ik worden dressuurprikkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:40

geweldig mooi paard en wat leuk dat je haar van a tot z beleerd.. bedoel ik letterlijk he haha! succes, jullie zijn samen een perfect match

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:43

Ik heb je nog zien rijden vandaag :D
Ziet er goed uit hoor, alleen je ziet wel dat je een beetje achter de beweging komt doordat je zover achterin het zadel zit.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:44

Ha mede stalgenoot, grappig dat je ook op bokt zit!
Ja staat in de openingspost, had voor mijn veiligheid mijn beugels wat kort gedaan. Daardoor automatisch wat naar achteren geschoven... Sorry :D

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:47

Ja had het gelezen! :P
Je staat nog niet zolang op deze stal he?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 23:48

Sinds november volgens mij. Bevalt goed. :)

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 23:50

Ik nu iets meer dan een half jaar :P
Dus ook nog niet zolang.

Maar beter weer ontopic :D

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 13:33

Goed plan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:02

Ik vind dat je haar behoorlijk over het tempo rijdt in draf. Er mag meer rust in, nu wordt ze te lang en komt ze wat op de voorhand. Breng meer rust in de draf maar behoudt daarbij de activiteit. Dan zal je aanleuning ook rustiger worden en komt ze beter in balans.
De galop ziet er heel goed uit, maar probeer niet zo achterover te gaan hangen, je gaat mooi mee met de beweging, maar blijf daarbij iets rechter op. Het lijkt ook wel of je haar daarbij wat duwt met je zit.

Dus meer rust nemen :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:29

Het doel is nu juist om haar uit haar luie tempo te halen. :)
In de proef rijden we meer rust, maar in training moet ze actief worden en niet in haar eigen tempo lopen.

Dit is een film van een training, niet van hoe het totaalplaatje kan zijn. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:37

Ik ben het wel eens met joolien, je rijdt haar nu over haar tempo heen, daardoor kan ze haar passen ook niet goed afmaken. Voorwaarts is goed, maar niet boven het tempo van het dier. Je komt ook achter de beweging, wat volgens mij niet kan liggen aan de kortere beugels, dan zou je het ritme nog steeds moeten kunnen volgen. Zelf meer rust in je zit, dan kan het paard ook rustiger haar bewegingen afmaken!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 15:44

Daan, eindelijk achter de pc en dus gelegenheid om je filmpje goed te bekijken :D
Persoonlijk zou ik veel meer schakelen ipv op een mi te hoog tempo rijden.

Probeer je bovenbeen meer naar achteren te leggen, waardoor je zelf meer in het middelpunt van het zadel komt te zitten.
Heb je een standfoto met zadel wanneer jij er niet op zit?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 15:49

Ja via de mobiel kan je hem niet kijken, krijg dat niet verandert. :?

Kan geen foto vinden, heb het zadel nog niet zo lang op haar liggen. Is pas aangemeten, hij is wel van achteren opgehoogt zodat ik meer in het zadel kwam te zitten! Het is een kieffer springzadel.
Ik baal er van dat ik het moet zeggen, maar ik zit nou eenmaal met die stomme voet van mij en dat doet zeer. In combinatie met korte beugels leidt dat tot zo'n ontlastende zit en dat is voor het plaatje niet mooi.

We zijn veel bezig met overgangen maken en kleine tempowisselingen. :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:27

Ziet er netjes uit Daniëlle! Ik ben het wel eens met het commentaar van de rest. Maar ik snap wel je bedoeling van deze manier moet ik zeggen, dat moest ik ook weleens doen van mijn instructrice ;) Na je overgang draf-galop lijkt ze wat terug te komen (?) voordat je weer weg rijdt, dus daar zou ik meer je been eraan houden.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:32

Ben fan van je paard, helemaal mijn smaak.
Dat je er een keer voor kiest om juist tempo te maken kan ik helemaal mee leven...
Enige wat mij opvalt, en dat zal mede aan de korte beugels liggen, dat (iig voor het beeld) je meer op je billen lijkt licht te rijden als dat je moet.
Kan me herinneren dat ik dat vroegah ook wel deed...Denk dat je het bekken iets verder naar voren moet kantelen???
Maar verders.... ben ik fan!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 22:02

Ja dat klopt helemaal! Van mijn instructeur moet ik mijn rug hol maken, en dan wordt mijn zit ineens al veel beter. :o

Dankjewel :D

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:12

Leuk paard en algemene plaatje is best goed. Alleen zou ik toch je draf tempo wat verlagen en dan gaan schakelen. Probeer ook heel constant te zijn met je been. Zij moet gewoon hetzelfde tempo blijven lopen totdat jij anders aangeeft. Dus been stil en paard laten lopen. Als je daar een tijdje consequent mee bezig bent zal ze zoveel sneller worden en uit zichzelf blijven lopen. Met het lichtrijden zit je iets tegen de beweging in ook hiermee hou je haar eigenlijk tegen dus probeer jezelf iets meer naar voren mee te laten gaan. Ga oefenen met tempowisselingen in de draf puur door groter licht te rijden paard verruimt en wil mee met de ruiter, en kleiner lichtrijden dicht bij het zadel blijven en iets achterin paard komt terug zal iets meer gaan zitten vanachter. Hierdoor wordt je je meer bewust wat je met je zit allemaal kan doen. Succes!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 13:12

Ben het met je eens hoor, maar zou het wel waarderen als de voorgaande reacties eerst gelezen worden.
Scheelt voor jezelf ook typwerk. :)

Ze is in training eigenlijk van veeeel te loperig gegaan naar een paard dat maar wat in haar eigen tempo loopt.
Ze gaat niet traag, helemaal niet, maar je kan er gewoon niks aan rijden op dat moment.
Dit stukje training was 2 keer nodig, en nu kunnen we daardoor veel fijner schakelwerk doen. :j