Voor het eerst in jaren weer te paard.. Met AF Antha

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Voor het eerst in jaren weer te paard.. Met AF Antha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:14

Weet niet eens meer wanneer ik voor het laatst serieus gereden heb.... Al een heeeele tijd niet meer in elk geval, ik geloof dat de laatste keer in 2008 was toen we Excellenta inreden.

Maar nu... Tóch weer in het zadel! Antha staat nu net iets meer dan een week hier op stal. Ze mist fatsoenlijke bespiering en is al een tijd niet meer onder het zadel geweest. Nu wordt ze weer heel rustig aan opgepakt. Door haar 2 bijrijdsters, die haar vooral lekker recreatief gaan rijden, door haar eigenaresse, die haar longeert met bijzet om bespiering rustig op te bouwen... En dus ook door mij, en ik zal wss wel gedrild gaan worden om haar iets technischer te kunnen rijden :')

Wees dus lief. Tips zijn altijd welkom, maar zowel Antha als ik zijn dus enorm uit conditie :+ Foto's zijn helaas niet al te best, maar omdat het voor mij al zó lang geleden was ben ik best een beetje trots dat ik weer in het zadel ben geklommen en wil ik de foto's heel graag delen :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geen idee wat ik hier met mn handen aan het doen ben, maar vond Antha zo fraai lopen :+
Afbeelding
Afbeelding
En nog even een zéér charmant stilzet- en praatmoment :')
Afbeelding

Volgende keer neem ik een betere fotograaf mee :=

Buiten dat ik zo af en toe op Antha mag rijden, zal ze door mij worden ingezet voor Equine Assisted Coaching, waarvoor ik nu in training ben :) Zo wordt Antha lekker bezig gehouden, ondanks dat haar nieuwe eigenaresse zelf niet meer kan rijden.
Ze was in elk geval ontzettend lief voor me, ik kneep m behoorlijk om er weer op te stappen maar Antha gaf me heel veel vertrouwen en zodoende was het zéker voor herhaling vatbaar! Blijf ik ook een beetje soepel voor als ik Umoyax over een paar jaar ga inrijden :=

Bedankt voor het kijken in elk geval, een berichtje zou leuk zijn! :wave:

VeniVidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:13

Ik vind het er niet zo prettig uit zien..als ik eerlijk ben..
Zadel ligt ver naar voren, en lijkt ook wat klein voor jou bips?... Zal me niks verbazen als ze hier last van heeft..
Heb je het wel eens na laten kijken?

Maar wel stoer dat je weer opstapt!

amyz

Re: Voor het eerst in jaren weer te paard.. Met AF Antha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:03

Zadel is nagekeken door een zeer goede zadelmaker en ligt goed :-) en heb niet het idee dat het te klein is, haar bijrijdsters hebben iets rondere billen dan ik en passen er ook nog prima in :-)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:15

Ik ben het met de vorige reactie eens! Het zadel lijkt ook achterover te hellen en het paard loopt wel heel erg met weggedrukte rug.
Misschien beter even beginnen met een beter zadel en een lichte bijzet. Op die manier kan jij aan je evenwicht werken en kan zij in een laag tempo rustig in de juiste houding en zonder sterrenkijken aan het werk. Ik zou in ieder geval snel gaan lessen, want die begeleiding kunnen jullie allebei goed gebruiken. Succes!

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:41

Het spijt me heel erg, maar ik kan hier niks leuks in zien..
Je paard drukt zijn rug ontzettend weg, het zadel ligt ook niet lekker zo te zien. Weet je heel zeker dat het een goede zadelmaker was die is langs geweest?
Ze loopt heel erg met haar hoofd omhoog (waarschijnlijk ook van de pijn).
Het geeft een hele gestresste indruk, ik vind je ook heel ruw rijden.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:46

Zadel ligt op haar schouder en helt wat naar achteren, waardoor jij met je kont achterin het zadel zit. Daardoor lijkt het waarschijnlijk dat het zadel te klein is. Hoe dan ook, vind het geen prettig beeld. Zou het zadel goed laten nakijken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:47

Ik zag de naam, en hij kwam me zo bekend voor. Nu is het kwartje gevallen, ik heb een dochter van deze merrie OHZ gehad :)) wat leuk om nu eens de mamma ITP te zien.

Je mag haar wel veel meer over de rug en in de ontspanning rijden. Eerst moet de ontspanning en houding goed zijn in stap, dan pas draaf je aan. Komt ze omhoog bij het aandraven? Dan neem je haar weer terug in stap, rijd je haar weer ontspannen over de rug, en dan draaf je opnieuw aan. Dat doe je net zo vaak totdat de overgang goed gaat. Dan pas ga je in draf aan het werk. Want het beeld is nu een paardje dat erg in verzet komt tegen de ruiter. Dat is zowel voor het paard als voor de ruiter niet goed.

Als mams een beetje op dochterlief lijkt zal ze wel super fijn zijn voor Equine Assisted Coaching. Ben heel benieuwd hoe het jullie afgaat. Laat je dat t.z.t. een keer horen? Dat zou ik wel erg leuk vinden :))

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 23:07

s6801881 schreef:
Ik zag de naam, en hij kwam me zo bekend voor. Nu is het kwartje gevallen, ik heb een dochter van deze merrie OHZ gehad :)) wat leuk om nu eens de mamma ITP te zien.

En wij haar dochter weer en dus de kleindochter van Antha :D Leuk om d(r)ie generaties terug te zien op bokt :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 09:37

Ja, zadelmaker verstaat zijn vak erg goed. Als ik zeg dat er een goede spelmaker naar heeft gekeken dan bedoel ik dat ook.

Zal er op letten volgende keer of het niet te ver naar voren ligt.

Ja, iedereen die erop kruipt krijgt les en zo ook ik, had les toen deze foto's genomen werden.

Ja, ze wordt gelanceerd met bijzet. Maar we rijden niet met bijzet. Is ook niet nodig want dat koppie komt na even rijden al omlaag, alleen was mn fotograaf toen onderweg naar haar werk, er zijn dus alleen foto's genomen van het eerste halfuur, 20 minuten.. Ze loopt inderdaad nog vrij veel met haar hoofd in de lucht maar hé, ze is net een week weer ohz!
Daarom wordt ze natuurlijk ook gelongeerd met bijzet ;-)
We hebben vooral veel gestapt en geprobeerd te werken aan ontspanning en stelling (veel op de volte). Ze vindt het allemaal nog erg lastig en ze is gewoon niet zo soepel nog. komt wel, maar dat duurt langer dan een week natuurlijk..

_O- Ik ruw rijden?? :') Sorry, maar mag ik vragen waaraan je dat meent te zien? Als er toch verdorie iemand vriendelijk rijdt ben ik het wel := En die veer steek ik niet zelf in mn achterste hoor, dat hebben lesgeefmensen gedaan door de jaren heen.

Ok, in conclusion: zadelmaker is écht kundig, iedereen heeft les, Antha wordt ook gelongeerd met bijzet, ik rijd zeker niet ruw en Antha heeft gewoon meer tijd nodig dan een week om weer in conditie te komen. oh ja, en we zullen erop letten dat het zadel niet te ver naar voren ligt.

Oh wat leuk! Welke (klein)kinderen zijn het? :D

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 09:57

Nou, sorry hoor. Maar dit komt wel heel ego over: "Als er verdorie iemand vriendelijk rijdt ben ik het wel."
Je bent ruw in haar mond, en aan de foto's te zien beweeg je je bovenlijf heel veel..

SuusvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:16

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:22

Asiyah's moeder is haar de dochter waar ik het over had. Ze is in eigendom van Ylona van ShamalArabs op bokt. Echt een super merrie om mee te werken.

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:22

Pony say's "Auw....!" :(

Dit ziet er niet echt ontspannen en vriendelijk uit. Sorry dat ik het zeg maar kan niet anders dan zo oordelen als ik de foto's bekijk die jij plaatst.

Werk eerst eens aan ontspanning, nageeflijkheid, (in stap welteverstaan)!
Dit heeft niets met paardrijden te maken en is geen plezier voor je pony/paard...

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:29

Ik weet niet wat iedereen hier ziet maar ik zie haar niet ruw in de mond voor zover dat het zichtbaar is op deze foto's
Ik vind dat jullie wel hard oordelen want die foto's zijn zo slecht dat je bijna niks kan zien

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:37

leuk om antha weer eens te zien. ik heb maar 2 tips: langggge teugel en voel je paard... Haar kids en kleinkids zijn zó ruim en netjes over de rug, zonde dat je haar hier te krap rijd, ik weet zeker dat ze net zo ruim en rond kan als haar kids.
Kom maar een keertje hier rijden :j

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:40

amyz schreef:
Als er toch verdorie iemand vriendelijk rijdt ben ik het wel :=

Vriendelijk betekend niet van je paard afblijven en hem in een hele verkeerde houding het zelf uit te laten zoeken!
Krijg pijn in mijn eigen rug als ik naar de foto's kijk.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:26

Vriendelijk rijden is meer dan geen contact met je teugels hebben.

Ik ben erg benieuwd wie je zadelmaker is, wil je me even een berichtje sturen met zijn naam?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:16

Ruw in haar mond? _O-
Krijg juist altijd op mn kop omdat ik met waslijnen rijd := Nee, sorry, dat zie je écht verkeerd... Ik rijd voor het goede eigenlijk met te lange teugels en haar mond blijf ik vanaf, sturen doe ik met mn benen en zit.
We werken juíst aan ontspanning! Paard het zelf uit laten zoeken in een verkeerde houding? Dat zie je toch verkeerd hoor.. Antha loopt inderdaad niet in de beste houding en drukt inderdaad haar rug weg, daarom werken we daar ook aan... Zo nu en dan komt dat neusje al lekker een stukje naar beneden en het sterrenkijken wordt tijdens het rijden steeds minder. Nogmaals; deze foto's zijn van zo'n beetje de eerste 20 minuten. Met een ongetraind paard met weinig bespiering en een stijf lijf. En nogmaals; we stappen veel meer dan dat we draven, maar van alléén stappen wordt ze ook niet beter. Maar op 3 kwartier rijden zullen we denk ik net aan tien minuten draven, en dan verdeeld over kleine brokjes.

Ilayda; thnx. Je raadt mn gedachten.

Jeetje mensen zeg.... Er is een zadelmaker bij geweest, zadel ligt goed (wellicht dan iets te ver naar voren, daar gaan we, nogmaals, op letten). Ik heb les. Paard is net weer een week ohz en mist een heleboel bespiering, ze wordt rustig aan opgebouwd. Nee, dan lopen ze niet gelijk netjes in de krul. De foto's zijn beroerd maar wilde ze graag even laten zien, desalniettemin kan ik zélf niet eens zien wat ik precies doe op de foto's, en ik was er zelf bij...
Trekt bokt hier dan sérieus een zeer goed bekend staande zadelmaker, een ervaren instructrice en een kundige eigenaresse in twijfel op basis van een paar donkere foto's? Om nog maar te zwijgen over dat ik ruw zou rijden/ruw in haar mond ben, want daar ben ik zelf bij. Zelfs als ik de rest even laat voor wat het is blijft het feit dat er hier wordt opgemerkt dat ik ruw ben ik haar mond terwijl ik eigenlijk met een te lánge teugel rijd.

Behalve de opmerking over dat het zadel wellicht iets te ver naar voren ligt wordt hier van alles geroepen waar ik werkelijk helemaal niets mee kan. Paard drukt de rug weg: is bekend, wordt aan gewerkt. Paard is in slechte conditie: is bekend, wordt aan gewerkt. Paard is stijf: is bekend, wordt aan gewerkt. Staat ook niet voor niets vermeld in de OP.

Als ik puur kijk naar de eerste 2 foto's zeg ik ja, begrijp wat jullie zien. Op de overige foto's loopt ze niet als een getraind sportpaard, dat klopt, maar loopt ze ook weer niet heel verschrikkelijk.. Op de stilzet-foto kijkt ze niet zo gelukkig, mee eens, maar daar is het ook een oncharmante stilzet-foto voor :+ Gewoon een ongelukkige momentopname en met het stilzetten ging ze ook een beetje lopen muiten.

Overigens, nog even voor de volledigheid... Antha loopt altijd wat met haar staart omhoog (ja, ook zonder zadel/zonder ruiter, daar is het een Arabier voor, sommigen steken m nu eenmaal heel gauw in de lucht) en Antha heeft een beetje een apart gebitje (waar overigens netjes met regelmaat een tandarts naar heeft gekeken) waardoor ze haar lippen vaak niet helemaal over haar voortanden sluit. Voordat jullie op basis daarvan conclusies gaan trekken ;)

Verder is het me duidelijk dat ik beter foto's kan plaatsen van een perfect getraind sportpaard. Een oud-fokmerrie die al een tijd niet meer gereden is en enorm uit conditie is, is kennelijk niet goed genoeg voor de bokt-critici, of er nu alle mogelijke kundige begeleiding aanwezig is of niet maakt blijkbaar weinig uit. Jammer.

Zal zo haar (klein)kinderen eens bekijken, leuk! :D

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:23

Amy, beetje offtopic maar ik wil wel echt rijfoto's komen maken? Is voor mij nog geen 5min lopen en als ik het zo hoor zijn het vooral ongelukkige momenten van de foto en ik wil umoyax toch nog even ontmoeteb

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:38

Beetje onduidelijk dit, en dat geldt niet alleen voor de foto's.

Er is een eigenaresse die longeert. Die rijdt zelf blijkbaar dan niet, of niet meer, of althans dit/haar eigen paard niet, want: Er zijn behalve TS maar liefst 2 (bij)rijdsters? Zeer verwarrend voor het paard, lijkt me.

Paard heeft een tijd niet onder het zadel gelopen, TS een HEEL LANGE tijd (zie openingspost van TS) niet in het zadel gezeten.

Ik begrijp dan niet, dat er op een out of shape paard een out of shape amazone wordt gezet "om weer te gaan beginnen".

Als de eigenaresse dit paard OPNIEUW wil gaan trainen en inzetten, nadat zij zo uit de routine is geraakt, zet je er toch geen beginners/her-intreders op? En al helemaal niet allerlei verschillende ?

Dan zoek je iemand (EEN iemand, niet meerderen) met flinke RECENTE rij-ervaring, die dit paard weer rustig aan gaat opppakken, evtl. aangevuld met longeren door de eigenaresse.

Ik vind dit een klunzige aanpak, in alle opzichten.

Geen wonder dat de foto's er zo uit zien, hoe kan dat met zo'n benadering ook anders?

Als TS na zo'n lange tijd weer wil gaan paardrijden, moet zij dat gaan doen op een ervaren, doorgewinterd paard, dat "het klappen van de zweep" kent, maar natuurlijk niet op een paard dat zelf lange tijd uit de roulatie/training/rijden is geweest. Dus zelf een her-intreder is.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:52

Ik ga mee met Terpentijn.

Is er bekend wáárom het paard haar rug weg drukt? Je zegt dat het zadel past. Of je zadelmaker is toch niet zo goed of er zit wat fout in de rug. Een correct paard loopt echt niet zo.

Alle begin is moeilijk. Ik zou als ik jou was les gaan nemen op een ervaren paard en binnen een bepaalde tijd eens basiswerk meepakken met dit paard.

Veel succes ;)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:03

Ook ik ga helemaal mee met terpentijn.

De foto's geven absoluut geen prettig beeld, alleen op de vierde foto ziet het er redelijk uit.
Ik vind het er erg oncomfortabel uitzien en dat is dan ook waarom ik het eens ben met terpentijn.

Jammer dat je zulke foto's plaatst als je zelf aangeeft dat het een dusdanig vertekenend beeld geeft al dan niet alles ontkent wat hier wordt gezegd. In ieder geval fijn dat je zelf aangeeft dat overal aan gewerkt wordt..

Veel succes met haar, :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 19:44

Tsja, ik heb de foto's eruit gehaald waarop je meer zag dan alleen een donkere vlek :+ Dat Antha nog niet lekker in conditie is heb ik vermeld in de OP, en verder had ze lekker gelopen en vrolijk lopen briesen :-) Ik ga er dan niet van uit zulke reacties te krijgen.. Ik zal ook eerlijk zeggen dat afgezien van het commentaar over de plaats van het zadel, alle opmerkingen in de figuurlijke prullenbak belanden. Er wordt niet geknoeid met Antha en er is zat kundige begeleiding. Een aantal dingen die hier genoemd worden, wordt al aan gewerkt.

Was denk ik ook meteen de laatste keer dat ik hier rijfoto's heb geplaatst want vind het erg onzinnig dat op basis van deze foto's de meningen van meerdere bewezen deskundigen worden afgedaan als 'dan zal ie zn vak wel niet verstaan'. Bovendien word ik maar gewoon beticht van ruw teugelgebruik, terwijl ik dat met de beste wil van de wereld niet uit de foto's kan halen. Jammer. Maar nogmaals, Antha vaart wel bij de huidige aanpak en er is geen enkele reden om deze aanpak te veranderen.

Bedankt voor de nuttige opmerkingen in ieder geval :-)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:55

Ik denk dat ze met streng rijden bedoelen dat op de eerste foto een knik in je pols is te zien, wat kan duiden op trekken, en op foto drie heb je je ellebogen gestrekt, wat vaak duidt op handen vastzetten.

Ik denk dat het paard erg uit balans is - mits het zadel natuurlijk 100% goed ligt en het paard geen rugproblemen heeft. Mijn paard reageert precies tegenovergesteld als dit paard. Dit doet het liefst dit, ook als ik maanden niet heb gereden (wat wel regelmatig - elke winter - voor komt) http://7.media.hyves-static.net/1280680 ... 80382.jpeg

Ik hoop dat je goed les krijgt en dat het paardje snel fijner in het lijf kan lopen. :)

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:58

Waarom zet je foto's op bokt voor tips en commentaar, terwijl je er helemaal niks mee gaat doen?!