Modesta in set voor een shoot met Fosco!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Modesta in set voor een shoot met Fosco!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:44

Zie ook: [ITP] Knappe Andalusiër Modesta voor de lens van foscofotgrafie!

We zijn dus ook even gaan rijden, op een veld, puur voor de foto.
Mo is dol op open ruimtes, in de zin van: 'Dan kan ik lekker hard!'
Daar ben ik het niet altijd mee eens dus voor de foto eigenlijk alleen gelet op rust (wat niet altijd even goed lukte :') ).
Uiteindelijk fijn kunnen afsluiten met een netjes drafje.

Ik zit bewust wat voorover, ze raakt nog erg uit balans als ik rechtop ga zitten en wil dan onder me uit lopen.

Mo is trouwens 7 jaar oud en nu een maand of 3 (2 keer in de week) onder het zadel.
We zijn puur bezig met basis, tempocontrole, balans en ontspanning.

Laten we maar meteen mooi van start gaan:

1. <3
Afbeelding

2. Hier gaat ze dus haaaard, even gauw lachen voor de foto en dan terugnemen _O-
Afbeelding

3. Fijn!
Afbeelding

4. En als je dan hard wil maar je mag niet krijg je dit :')
Afbeelding

5. Even naar de herten aan de overkant kijken!
Afbeelding

Lente was ook mee en die heeft ook echt hele fijne plaatjes geschoten:

6. Mooi sfeertje en ze was echt NIET onder de indruk van die luchtballen die even verderop opsteeg!
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Haaaaard :')
Afbeelding

11. Dit beeld ben ik echt blij mee, zij laat los (ik zet mijn schouders nog vast) en ontspant! Daar wil ik dus heen!
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Ze wordt steeds constanter (ik misschien ook wel ;))!
Afbeelding

14.
Afbeelding
Hier wordt ze wat strak, maar rolt zich iig al niet meer zo op!

15.
Afbeelding

Ik voel steeds meer vooruitgang en ben echt superblij met deze foto's!

Dames, bedankt :D

MerleSimone

Re: Modesta in set voor een shoot met Fosco!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:47

Leuke set!
Wat me wel opvalt is dat als je voorover leunt, je je handen vast lijkt te zetten in je onderbuik. Dan kan je niet goed ontspannen en heb je geen ruimte. Misschien als je je teugels iets korter neemt kan je je handen wat meer naar voren brengen en beter 'meespelen'.

:)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:52

Mooie foto's, zit genoeg power in. Is er een reden waarom je zo ver voorover zit? Erg jammer, maakt het beeld wat minder mooi. Vind het wel een prachtdier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:54

De reden dat ik voorover zit staat in de OP. En power zit er meer dan genoeg in ja :)

Klopt Rubber_Duck (geniale nick trouwens :') ), ik vergeet mijn handen naar voren te doen, dat Mo zo snel wisselt in haar hoofd/hals houding maakt het er niet beter op.
Ga er zeker mee aan de slag!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:55

Sorry, overheen gelezen. Ik ben het niet helemaal eens met de redenatie. Je paard wil jouw gewicht midden op haar rug hebben, daarvoor moet ze nu onder jouw gewicht door naar voren, en doet dat door harder te gaan. Door je gewicht iets meer terug te zetten, zal ze waarschijnlijk wat langzamer gaan om het gewicht weer in het midden te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:59

Dat zou logisch zijn ja, helaas werkt zij zo niet :')

Hoe ga ik dit nou uitleggen...

Mo schrikt gauw van dingen op/om haar, zo ook nog van mij als ik ook maar een miliseconde achter de beweging zit. Als ik voorover zit kan ik beter mijn kruis en bovenbenen aan spannen waardoor zij weer beter onder mij blijft en ik zelf makkelijker in haar beweging blijf.
Overigens is ze ook nog erg heftig op been en als ik voorover zit kan ik zelf gedoseerder been geven waardoor ze er niet de hele tijd vandoor vliegt!

_Lente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:10

Lijkt me best prima uitgelegd :) Wat kleinvosje zegt is inderdaad in de meeste gevallen waar, de redenatie klopt en zo werkt het meestal ook, maar in dit geval werkt dit op dit moment net iets beter :) Soms moet je van de gebruikelijke paden afwijken, de regels zien als richtlijnen, ieder paard is anders en dat is juist het leuke :) Ga zo door Jolijn, jullie zijn al veel vooruit gegaan, en die rechtere houding komt er wel, eerst nog even bezig met wat meer ontspanning (zowel bij jezelf als bij Mo ;) ), maar dat gaat er helemaal komen, daar ben ik zeker van +:)+

De timing van foto 4 :P

Fosco heeft echt prachtige foto's gemaakt <3 Complimenten hoor!

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:13

Robijntjah schreef:
Dat zou logisch zijn ja, helaas werkt zij zo niet :')

Hoe ga ik dit nou uitleggen...

Mo schrikt gauw van dingen op/om haar, zo ook nog van mij als ik ook maar een miliseconde achter de beweging zit. Als ik voorover zit kan ik beter mijn kruis en bovenbenen aan spannen waardoor zij weer beter onder mij blijft en ik zelf makkelijker in haar beweging blijf.
Overigens is ze ook nog erg heftig op been en als ik voorover zit kan ik zelf gedoseerder been geven waardoor ze er niet de hele tijd vandoor vliegt!

Ik snap het wel, alleen het lijkt er nu meer op dat je er voor vlucht om het maar zo te zeggen. Je pony is nog niet zo lang onder het zadel, dus dat ie daar van schrikt is gewoon omdat ie het niet gewent is. Als jij hem er in gaat trainen gewoon achter over zitten, zal hij daar over een paar weken niet meer van schrikken!
Want zo door gaan werkt niet, hij leert dan aan dat een mens in die houding en met het gewicht zo op hem zit..

Het is wel een heel mooi beestje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:17

Dat is niet omdat ze het niet gewend is denk ik, ze blijft aan de gang zodra ik rechtop ga zitten.
Als ze ontspannen is ga ik eens beginnen met 2 passen rechtop en dat uitbouwen.
Dus ik pak het wel degelijk mee.

Het is zeker een punt van aandacht maar ponylief is er gewoon nog niet klaar voor dat ik in de perfecte houding ga zitten (en ik overigens ook niet).

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:18

wat een prachtig paard! <3
set staat haar prachtig! :j <3

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:21

Ik snap het wel heel goed. Maar pas wel op dat hij niet te veel aan die houding gaat wennen, want dan verpruts je je pony. Je kan er beter vroeg mee beginnen. Maar goed dat je het langzaam gaat opbouwen!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:41

Leuk dier! Erg dapper ook, zo kort onder het zadel en al zo braaf.

Had je toestemming om op dat veld te rijden?

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:53

Ik snap wel wat je bedoeld met je houding, de mijne vliegt er ook nog ieder moment vandoor, maar daarom blijf ik nu juist wel zoveel mogelijk naar achteren zitten en zorg ik dat ze zo veel vaart maakt in haar draf, dat ze door krijgt dat ik ten eerste gewoon mee ga, ook als zij harder loopt, maar ook dat ze zo actief is dat het evenwicht en de gelijkmatige passen steeds beter worden waardoor ik zelf mijn evenwicht ook beter kan houden... het steekt elkaar namelijk wat aan, als ik haar te rustig wil houden loopt ze onzeker en onregelmatig en dan verlies ik weer steeds mijn evenwicht, wat voor haar dan ook weer niet goed werkt... 0

Jij werkt ook al mooi met blauw!! Vind het prachtig staan ;) en een heerlijk paardje

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:03

Ik kan het best begrijpen dat je het uit wilt bouwen. Als je het maar uit bouwt moet t goed komen. :D

Het is al eerder gezegd, maar idd je handen iets meer naar voren brengen zodat je je bovenlijf meer ontspant. Als jij iets gespannen zit om haar drukte op te vangen wordt zij alleen maar meer gespannen en drukker.

Ook zie ik dat je je been afsteekt. Juist bij een druk paard moet je je been lekker er langs laten liggen en het hoeft niet meteen perfect, maar nu lijkt het alsof ze weg rent van je been. En dat is een vorm van protest. (ze moet je been accepteren)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:04

Ohh knappe pown :D
Gave foto's Jolijn! Zo leuk om te volgen hoe jullie meer en meer een team vormen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:07

Thanks!

Klopt Silly_Woman, viel mij ook bij de foto's terwijl het helemaal niet zo voelt. Ik zal er eens op letten!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:48

Wat een prachtige foto's <3

Het rijden gaat er steeds beter uit zien.

En wat staat dat blauw haar mooi zeg :~

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:36

Helemaal eens met mijn voorgang(st)ers. Wat een leuk paard en ik vind inderdaad dat blauw heel mooi passen allemaal. Ik zou het plaatje denk ik nóg mooier vinden als je laarzen aan zou doen in dezelfde kleur als je zadel. Wauw!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:44

Ja, vind ik ook emirr, heb gladleren chaps in die kleur maar mijn bruine jodpuhrs zijn overleden, nieuwe zijn onderweg!

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:46

Leuk setjee en leuk paardje!!
Succes er nog mee !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:49

Onwijs leuke foto's, jullie staan er mooi op!

Je ziet inderdaad goed de vooruitgang en dat jullie naar elkaar toe groeien!

Het voorover zitten herken ik erg van mezelf toen ik mijn merrie net had, die heeft ook snel veel spanning en daar ging ik dan ook heel erg naar zitten om haar te onlasten, onbewust ga je toch toch zelf ook wat verkrampen...
Ook al doe jij het nu bewust om haar te ontlasten, ik zou er toch proberen goed op te gaan letten, en steeds proberen weer iets verder rechtop te gaan zitten...
Ik was zo in die houding 'gegroeid' dat het mij heel veel moeite heeft gekost om weer los en ontspannen rechtop te zitten...

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:37

ze is echt leuk he :D

ik zou toch echt proberen te ontspannen hoor je hebt dan een heerlijk paard onder je kont als ze zelf ook kunnen 'loslaten'
:)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:49

Leuke foto's Jolijn, jullie zijn een leuk stel!
Wat vervelend dat ze zo onzeker is (die conclusie trek ik uit de spanning die ze opbouwt & het snel schrikken)... Het nadeel van dat oplossen met voorover buigen is dat jij zelf extra aanspant om ermee om te kunnen gaan. Imo geeft de ruiter het voorbeeld, zo zal een ruiter die zichzelf lang maakt, de juiste spieren aanspant (buik) en de juiste delen kantelt (bekken) dit allemaal terug zien in z'n paard. Wat jij doet (vooroverbuigen, gespannen schouders, afstekende benen) zie je terug in Mo (spanning in de voorhand, hele nek erop, weinig balans). Wat zegt je instructeur hiervan?

Paarden die ingereden en doorgereden moeten worden hebben iemand nodig om ze constant voor te zijn. Te laat reageren tijdens het lichtrijden is dus iets waar je eigenlijk op zou moeten oefenen om te voorkomen, omdat dat is wat ze nodig heeft...

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:42

Robijntjah schreef:

Ja, vind ik ook emirr, heb gladleren chaps in die kleur maar mijn bruine jodpuhrs zijn overleden, nieuwe zijn onderweg!

Ooooh, dan vind ik dat je zodra ze er zijn maar weer zo'n zelfde serie moet maken! ;)
Je kunt nooit genoeg mooie foto's maken. Toch?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:54

Mag ik vragen waarom je een 7 jarige "maar" 2 x per week onder zadel laat lopen?
Dier heeft genoeg energie hoor ik uit je verhaal en er is genoeg om mee aan de slag te gaan?