Electric Dancer door de blubber!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

Electric Dancer door de blubber!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 20:05

Soooo, wat een ellende die bak bij ons zeg...
Modder zat tot achter onze oren :')

Maar goed... Had al een dikke maand geen zadel meer op Elec gelegd en vond het toch maar tijd worden, modder of geen modder...
Hij was eerst erg fris ( stond al te stuiteren op stal voor een tractor die op het erf reed)... Dacht; "Dat wordt wat!"

Dus eerst even gelongeerd om die frisheid en bokjes er lekker uit te kunnen gooien zonder mij op zn rug... :j

Even voorop gesteld; ik zelf rijdt ondertussen 22 jaar waarvan tot mijn 13e altijd manegeles gehad, daarna eigen paard ( hier ging het fout!) heb toen alleen maar buiten gereden waardoor ik welsiwaar een stevige zit heb gekregen ( vlieg er echt niet zomaar af) maar rij technisch moet ik nog errug veel leren... |(

Evenals het rode knolletje hier op de foto's... Ex renpaardje waar ik nu twee jaar mee aan de slag ben.
We hebben in die twee jaar bereikt;
- braaf aan halstertouwtje meelopen, ongeacht of er een tractor o.i.d. aan komt.. Hij blijft braaf bij me...
- braaf opzadel ( paardenbeest dacht eerst dat ik hem ging villen ofzo, dus geen bijten, slaan met de hoeven of dribbelen meer)
- stilstaan bij het opstijgen ( erg fijn! beest vloog eerst meteen in volle rengalop onder me uit...)
- braaf longeren ( niet meer trappen richting mij, niet meer omdraaien en steigeren, schrapen, uitdagen etc.)
- mag er nu wel een been tegenaanleggen zonder dat hij ervandoor schiet
- mag steeds meer en meer teugelcontact maken zonder dat meneer gaat dribbelen
- steeds meer ontspanning en vertrouwen
- hij lijkt langzaam over zijn 'hangen aan het halstertouw' tic heen te komen... ;)

Foto's?
( oja, en vergeet niet dat we allebei meer vooruit "blubberden" dan reden... ;) )

even alles los stappen ( ook bij mij... haha...)
Afbeelding

Afbeelding

Wanneer ik aandraaf gaat eerst meneer zn hoofd omhoog, hier werken we nog aan... :j
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galoperen hebben we niet gedaan... het was echt te glad...

Reacties zie ik altijd graag! Maar hou het constructief aub! Daar hebben we allemaal het meeste aan...

Groetjes!

kobuss1

Re: Electric Dancer door de blubber!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:06

oeh...als ik jullie bak zo zie is die van ons eigenlijk nog helemaal niet zo heel slecht :o Zo te lezen hebben jullie al veel bereikt samen! ik zeg: goed bezig!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 21:11

thanks Kobuss1 !!! :)

Ja, klopt maar we hebben nog steeds een lange weg te gaan... Vooral ikzelf ben erg aan het zoeken binnen het rijtechnische stuk... Ik hoop dus ook wat reacties te krijgen mbt houding van mij, zaken die ik kan doen om achterbeen actiever te krijgen, paardje op een ontspannen manier meer rond te krijgen voor ( hij freakt nogal snel van teugel contact ((nee, tandjes zijn in orde hebben we gecheckt))). Dus ik rijdt nu met weinig tot geen teugel druk en veel vanuit mijn zit en drijven... Misschien western ruiters die tips weten om met weinig teugel druk toch een paard rond te krijgen zodat hij zijn rug meer gebruikt om te dragen?

Ben benieuwd... :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:54

Waarom vraag je niet een kertje een goede westerninstructuer voor een paar lesjes? Uitleg via internet is zomoeilijk en als je een paar lesjes neemt voel je ook of dit iets is waar jij en dit paardje beter van worden. Ook al neem je die info mee om dressuurte gaan rijden je leert er altijd van en wordt er een rijkere ruiter van.

MarteTimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:10

Leuk paard, ziet er goed uit :) en jullie twee hebben zo te lezen al veel bereikt dus goedzo :)
En ja lesjes zijn altijd wel het handigst, pik je het meest van op natuurlijk!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 18:28

Ja, het is ook niet zozeer dat ik 'dressuur ruiter' of 'western ruiter' ben... haha... :) ben gewoon een beetje van alles wat door de jaren heen gaan gebruiken. En ik kijk en voel een beetje wat een paard leuk vind om te doen. Ik merk aan elec dat hij wel heel mooi een dressuur plaatje kan neerzetten onder onze huidige instructrice... Maar met mij erop kom ik eerder op een wat langere en lagere hals strekking/ positie uit...

Het meest deed me dit denken aan hoe western ruiters hun paarden hebben bewegen... vandaar die opmerking/ vraag van mijn kant...

Hij loopt indd wat meer op de voorhand, kan goed aan mij liggen ( mijn houding? Wat doe ik verkeerd?)...
heeft een hele tijd nog meer voorover gelopen. Nu, twee lesjes verder is hij niet meer zo kort voor... Maar helemaal op zijn vier benen loopt hij nog steeds niet ( heeft ook tijd en vooral oefening nodig)...

Maar ben nieuwsgierig of er mensen zijn die hierin wat tips hebben... Overgangen stap, draf, stap, draf maak ik al veel... Wordt hij ook lekker wakker van... :) Ook kleine voltes en slangenvoltes maken we ( vind hij wel moeilijk hoor, zitten nog veel eitjes tussen, haha..) Hier voel ik bijvoorbeeld dat hij of over zijn schouder naar binnen valt of dat hij zijn achterhand naar buiten slingert...

We blijven bezig... :)

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:50

Leuk paardje hoor en fijn dat je nu je been aan kunt leggen zonder speedy ervan door te schieten haha mijn draver blijft dit lastig vinden, je ziet haar oren dan draaien :j wat wil je van me, moet ik harder, moet mijn achterbeen eronder, of wijken? nou ja dan maar harder haha.
Ik heb veel aan de lessen die ik krijg, veel grondwerk waar ik de achterhand goed kan mee helpen gebruikenhttp://www.paardenbegrijpen.nl/ misschien kun je hier wat mee. Ik rijd bitloos trouwens weet niet hoe ze op bit reageert heeft ze al 7 jaar niet in gehad. Maar ik vind hem helemaal zo slecht nog niet lopen hoor, en jouw zit vind ik ook erg mooi.

DW_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:52

Oei, met de bak van jullie vergeleken is die van ons echt droog! Haha! Leuk paardje ! ;)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:24

thanks voor de tips! ik lees ze door en maak er gebruik van hoor!

En boedjang; thanks for the compliments ;) ben nogal onzeker over mijn eigen houding.. Met blessures in mijn schouders moet ik me heeel bewust blijven van mijn schouders te ontspannen... die kont in dat zadel laten plakken en die benen dat gaat wel... maar die pijnlijke schouders..... :\

demiwekema; jaaa... het is echt een moddergevecht als je daar een voet in zet.. :) Thanks.. niet van mij maar ben wel even gek op hem... :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:26

Heerlijk, dit blubberweer. Deze week kan het vocht eruit vriezen. (om dan volgende week weer te gaan regenen...)

Waarom rijd je eigenlijk met het longeerhulpstukje eraan? Lijkt me vrij vervelend voor een paard, dat loshangende wiebelende ding aan het bit. Lijkt me ook wel wat onrust te geven in de druk op je bit. (als het longeerstukje mee gaat zwiepen)

Mijn bijrijdster rijdt op dit moment ook met langere teugels om meer recht te worden en mijn paard dus ook rechter te houden. Als ze haar goed aan het werk zet van achter uit, dus goed voorwaarts houden en alert, en goed op haar houding let, gaat je paard automatisch zo afbuigen. Je krijgt dan een mooie bovenhalsspier te zien. Misschien is dat wat jij ook zoekt?

Als tip zou ik in ieder geval op je handen gaan letten, die heb je nu plat liggen. Ook al heb je je teugels langer, houding blijft hetzelfde. Verder veel op de binnenhoefslag rijden. Dan kan je makkelijker recht richten. Bij wendingen alleen ruimte geven aan de binnenkant en verder de wending van buiten naar binnen maken (dus buitenhand, buitenbeen wat naar achteren an wat aandrukken en binnenbeen lang) als je paard netjes voorwaarts blijft, alert is en wat gaan buigen in wendingen, zou die houding als gevolg daarvan in de ontspanning zelf moeten komen.

marilyndk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:36

ik rijd soms ook op een paard wat op de renbaan is geweest, die doet ook d'r hoofd omhoog!!, wel leuke foto's trouwens!!!

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:56

Die houding van een goed westernpaard kost voor die paarden ook behoorlijk wat moeite dus ik denk niet dat je paardje dat snel uit zichzelf zal gaan doen. Als je dat echt wil zul je lessen moeten nemen in die richting. Maar ik heb het idee dat jij meer op zoek bent naar een leuke en ontspannen manier van rijden.

Ik weet niet hoeveel vertrouwen je in je paard hebt/ hoe bomproof hij is. Maar als het je gewoon gaat om op een leuke manier met hem rijden en bezig zijn dan kan ik nog wel een aantal oefeningen voor je verzinnen. Om relatief simpel te beginnen: kun je hem je hand laten volgen naar voren of naar beneden? Probeer je hand iets naar voren te doen zodat hij wat meer ruimte heeft met zijn hoofd en probeer het hoofd van je paard vervolgens naar je hand toe te rijden zodat hij weer verbinding maakt met je hand. Hij moet daarvoor je hand vertrouwen, dus je moet zacht zijn met je hand. Daarbij geeft je dan gedoseerd een beetje been om hem naar je hand toe te rijden.
Als dat lukt dan kun je meer varieren in hoofd/hals houdingen. Probeer je paardje dan eens wat hoger en dan eens wat lager in te stellen en let er daarbij op dat hij altijd actief blijft lopen.

Of leg eens een knoop in je teugels en probeer eens hoe ver je komt met alleen je benen en zit. Of knoop een halstertouw om zijn nek en probeer eens of je hem kunt leren om daarop te reageren. Daarbij kan je paard gewoon zijn hoofdstel aan houden voor het geval het toch niet helemaal gaat zoals gepland ;) Als het goed gaat kun je ook met alleen een halster aan oefenen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:10

Goeie tip! Die naar de hand rijden...

Ik heb alle vertrouwen in hem ( niet met de oogjes dicht) maar ik ben niet bang aangelegd en ik probeer gewoon alles met hem uit om vervolgens aan te passen in een vorm die hij begrijpt/ ik goed overgebracht krijg...

Ik ben eerder te zacht met mn hand dan te streng... dus dat zit wel goed... :)

Ja, zonder teugels/ hoofdstel hebben we wel geprobeerd van de zomer ( dat doe ik nu in die blubber niet..haha..) dan loopt hij als een stok paardje met zn koppie de lucht in... *grijns* niet zo'n succes dus... haha...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:14

PriscaZ schreef:
Heerlijk, dit blubberweer. Deze week kan het vocht eruit vriezen. (om dan volgende week weer te gaan regenen...)

Waarom rijd je eigenlijk met het longeerhulpstukje eraan? Lijkt me vrij vervelend voor een paard, dat loshangende wiebelende ding aan het bit. Lijkt me ook wel wat onrust te geven in de druk op je bit. (als het longeerstukje mee gaat zwiepen)

Mijn bijrijdster rijdt op dit moment ook met langere teugels om meer recht te worden en mijn paard dus ook rechter te houden. Als ze haar goed aan het werk zet van achter uit, dus goed voorwaarts houden en alert, en goed op haar houding let, gaat je paard automatisch zo afbuigen. Je krijgt dan een mooie bovenhalsspier te zien. Misschien is dat wat jij ook zoekt?

Als tip zou ik in ieder geval op je handen gaan letten, die heb je nu plat liggen. Ook al heb je je teugels langer, houding blijft hetzelfde. Verder veel op de binnenhoefslag rijden. Dan kan je makkelijker recht richten. Bij wendingen alleen ruimte geven aan de binnenkant en verder de wending van buiten naar binnen maken (dus buitenhand, buitenbeen wat naar achteren an wat aandrukken en binnenbeen lang) als je paard netjes voorwaarts blijft, alert is en wat gaan buigen in wendingen, zou die houding als gevolg daarvan in de ontspanning zelf moeten komen.

Fijne tips/ adviezen... die neem ik mee! :)

Ja, het longeer stukje.. }:0
Ik had hem eerst even gelongeerd om alle gekkigheid eruit te laten rennen...
Toen had ik vriendlief die toch langs de kant stond gevraag even paardlief vast te houden bij het opstijgen. Vriendlief is EXTREEEEEEM allergisch voor paarden ( contact allergie) dus ik zei hem dat hij die longeer gesp los kon klikken... Dan hoefde hij niet aan de edele snuit van dit nog edeler paard te komen :o

Ik zag op de foto's dat het nogal klepperde tegen zijn kin... niet fijn indd.. Maar goed, 'normaal' rijdt ik hem zonder dat stukje hoor. en ik zat er nu maar tien minuutjes op... Dus de 'klepper martelgang' heeft kort geduurd een geen fysieke ( hopelijk ook geen psychische) littekens achtergelaten... 8-)