Zolar 3 maanden onder het zadel @ Work!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Zolar 3 maanden onder het zadel @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:16

Hoi, Mijn lieve Fjord Zolar is nu ongeveer 3 maanden onder het zadel. ze doet het echt geweldig. Ik had maandag even tijd om foto's te maken. ikzelf rijd er 1 keer per week op en mijn instructrice 2x per week.
Mijn instructrice rijdt hier op hem. Ja, ik kreeg toestemming van haar.
Zolar is een zoon van Holmar I66. Hij is al 8 jaar, heeft vroeger altijd voor de koets gelopen.

1. Eerst Longeren.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. *\o/*
Afbeelding

5.
Afbeelding

Klik

en dan begint het echte werk :D

6. Klik

7. :7
Afbeelding

Ja, hij is weer vies.. Zolar was gevallen met longeren :O Hij wilde weer eens te snel door de bocht.. gelukkig mankeerde hem niks ;) Klik

8. Hij kán wel mooi lopen...
Afbeelding

Klik

9.
Afbeelding

10. Hij hangt wel nog een beetje op de teugels.
Afbeelding

11. Hij leert al een beetje wijken.
Afbeelding

12. Dat was het dan. {:)
Afbeelding

Hou het netjes AUB.

MarimaCarona

Re: Zolar 3 maanden onder het zadel @ Work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:20

ziet er opzich heel leuk uit en word ook wel vriendelijk gereden, alleen vind persoonlijk de neusriem wat vreemd? waarom geen lage of een gecombineerde neusriem? en na mijn idee zit deze neusriem ook niet juist.

Verder een leuke combi!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:20

leuke pony!

Maar je neus riem zit idd niet goed, en vind het ook geen fijne neusriem om met een net beleerd paard mee te beginnen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:22

Het is een mexicaans hoofdstel. Hij zorgt voor minder druk op het bit. Hij zat wel een beetje scheef. Ps; onder dat ding zit een bontje om de druk te verminderen. ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:22

Je neusriem zit te strak lijkt wel en sowieso te laag. Ik vind ook niet dat ja na 3 maanden al moet beginnen met wijken maar dat is jullie keuze. :j

Rijtechnisch commentaar hoef ik niet te geven omdat jij er niet opzit. :)

Leuke fjord heb je! :) :D Hoe groot is hij/zij?

Edit; Een Mexicaanse neusriem zorgt er niet voor dat er minder druk op het bit staat, daar zorgen je handen nl. voor. :j

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:24

Dat wijken was om zijn spieren soepel te maken. de neusriem zat indd wat laag, maar het is een neiuw hoofdstel en er moet nog een gaatje bij in de sperriem, want die zakte af.. er paste nog 1 á 2 vingers tussen. Dat met die druk op het bit hadden ze me in de winkel uitgelegd. omdat Zolar best sterk is, werkt dit beter dan een scherp bit.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:26

Vind het er wel relaxt uitzien. Al zou ik met het wijken wachten tot hij helemaal op eigen benen loopt en niet meer op de teugels hangt.

Zal zelf niet zo gauw met een mexicaanse neusriem gaan rijden. Een lage neusriem is voor jonge paarden vaak prettiger. Mexicaanse neusriemen werken vrij heftig in bij het openen van de mond.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:26

_haflinger schreef:
Het is een mexicaans hoofdstel. Hij zorgt voor minder druk op het bit. Hij zat wel een beetje scheef. Ps; onder dat ding zit een bontje om de druk te verminderen. ;)

Hij zorgt voor meer druk op het neusbeen en verminderd niet de druk op het bit. Buiten het feit dat hij scheef zit zit hij ook veel te laag.
Nogmaals denk dat een gecombineerde neusriem voor je paard fijner is in deze periode.
Ik bedoel het niet vervelend, maar gewoon uit mijn eigen ervaringen wil ik het je als tip mee geven! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:27

Je hebt het hoofdstel al vanaf iniedergeval september dus wat je zegt over een nieuw hoofdstel klopt niet, één gaatje extra is ook niet voldoende, hij moet echt een stuk verder omhoog.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:30

Hij zit niet erg strak dus veel zal het niet uitmaken. Dat van het bit had de man in de winkel me verteld.. maarja.. handelaren hea.

Ja ik heb het hoofdstel vanaf September, maar niet iedere keer gebruikt. we hebben eerst met de begin periodes het oude gebruikt, omdat Zolar altijd op het leer wil bijten wat we hem nu gelukkig hebben afgeleerd. en nu mag hij het nieuwe gaan gebruiken. Nogmaals; ik weet het, hij moet omhoog.. maar Zolar was wel gevallen en dan is dat neit het eerste waar je naar kijkt.. haha

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:32

Lijkt me dat het je wel opvalt bij de eerste keer als je het aan het passen bent maargoed. :) Volgende keer zien we foto's met de neusriem op 'goede' hoogte. :D en Misschien ook foto's van jou erop? :)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:32

mooi <3

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:33

@SomeBitch; Ja ik denk het wel :P haha .. Ik zal een fotograafje zoeken :P hhaha

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:36

ahh wat een shatige fjord!!
hij loopt idd mooi!

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:36

Bedankt. we hadden nooit in de gaten dat hij een zoon van de ster- keurhengst Holmar I66 was. :P

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:42

_haflinger schreef:
Dat wijken was om zijn spieren soepel te maken. de neusriem zat indd wat laag, maar het is een neiuw hoofdstel en er moet nog een gaatje bij in de sperriem, want die zakte af.. er paste nog 1 á 2 vingers tussen. Dat met die druk op het bit hadden ze me in de winkel uitgelegd. omdat Zolar best sterk is, werkt dit beter dan een scherp bit.

Vind het een leuke fjordenbeest :) het is HAW dusssss......
dat wijken moet je instructrice maar lekker achterwege laten, ze zit op de verkeerde kant met haar gewicht en brengt zo de pony uit balans, teugelvoering is ook niet correct en die voet helemaal naar achteren is ook niet nodig;

Om soepel te maken veel slangevoltes stappen en een beetje schoudervoor.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:46

Eens met freeride. Dat wijken ziet er niet rijtechnisch verantwoordt uit. De neusriem zit gewoon verkeerd bevestigd, je hoeft alleen het bontje maar verder naar achteren op de riempjes te trekken, dan zit ie al een stuk beter.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 22:56

Wat een leukerd :)
Ik vind vooral de neusriem erg strak!
En het longeren ziet er niet lekker uit vind ik,
op de 1e 2 foto's kan je goed zien dat hij erg uit balans loopt.
Ook ik ga mee met freeride, dat wijken ziet er niet fijn uit.
Zoals je zelf ook al aangeeft zie je op foto 10 ook een vastgezet hoofd.
Hij loopt naar mijn idee ook erg op de voorhand, hij "valt" nogal.
Imo zou dat eerst -en nog meer punten- verbeterd moeten worden voordat je aan wijken begint.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:04

Wat een leuk paard:

Ook ik ga even iets zeggen over de neusriem en het hangen op het bit: het beestje is 3 maanden onder het zadel: NU is het de tijd om er iets aan te doen! Alles wat je nu niet corrigeert moet je later weer afleren. Dus NU dat hoofdstel eraf en NU les nemen en NU ervoor zorgen dat hij fijn wordt in de hand :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 23:07

Omdat op HAW alleen een topic mag worden geopend als de TS ook degene is die op het paard zit verhuis ik dit topic naar RIJ-ITP

HAW --> RIJ-ITP

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 11:28

Sheran schreef:
Wat een leuk paard:

Ook ik ga even iets zeggen over de neusriem en het hangen op het bit: het beestje is 3 maanden onder het zadel: NU is het de tijd om er iets aan te doen! Alles wat je nu niet corrigeert moet je later weer afleren. Dus NU dat hoofdstel eraf en NU les nemen en NU ervoor zorgen dat hij fijn wordt in de hand :)

Dat is mijn instructrice, die geeft me les. Die foto had ik een beetje raar gemaakt met het wijken.

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:21

Een mexicaans hoofdstel, is even goed als een gewoon hoofdstel. Net het zelfde als met een bit, hangt het van de ruiter af of die daar vriendelijk mee kan omgaan. En dat lijkt goed!

Leuke pony heb je.

jesicaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:40

wrm rij je eigelijk met 2 zweepjes :o :o

GR

Leuke fjord :D

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 20:05

Zodat je neit de hele tijd de zwepen hoeft te wisselen en je hem op de kont kan neerleggen voor meer handigheid te krijgen in het sturen. we tikken er neit echt mee, maar 't is toch een klein hulpje :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:18

_haflinger schreef:
Sheran schreef:
Wat een leuk paard:

Dat is mijn instructrice, die geeft me les. Die foto had ik een beetje raar gemaakt met het wijken.

dan zou ik al direct op zoek gaan naar een andere lesgeefster hoor :o
beter 1 die wat duurder is en fatsoenlijk les geeft dan iemand die zelf meent dat ze het kan maar het net niet kan

erg leuke fjord is het <3