(M1) Haflingerwedstrijd met mijn Beau'tje, Door Corina Plat!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

(M1) Haflingerwedstrijd met mijn Beau'tje, Door Corina Plat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:03

:wave:

Voor diegenen die Beau niet kennen:
Ras: Haflinger
Vader: Onbekend (vader pieter, afgekeurd wegens te donkere kleur.)
Leeftijd: 5 jaar
geboortedatum: 8 april 2006
Hoogte: 148 cm
Geslacht: Ruin
Niveau: M1 Dressuur

Afgelopen zondag, 30 oktober hadden ik en Beau ons 3e M1 wedstrijd gereden op de Haflingerwedstrijd in vrouwenparochie.
We hadden er allebij weer zin in en ik was benieuwd hoe het dit keer zou gaan verlopen wat betreft de proeven.
We hebben namelijk het algemene zweepprobleem, en daar komt nog eens bij dat ik er achter ben gekomen dat ik heel weinig
kracht heb in mijn benen/kuiten om hem ook goede en soms even wat duidelijkere beenhulpen te kunnen geven.
Dus zodra die zweep weg is, stopt hij met lopen, begint te hangen en toen kon ik niets meer :+
We zijn hier nu ongeveer 2 maanden mee bezig en het is al wel beter geworden, maar na deze zondag werd wel duidelijk dat
er nog héél veel aan moet gebeuren :=
Ook mijn wedstrijdstres heeft helaas weer een grote rol gespeelt..

Hoe dan ook, het inrijden ging wel fijntjes, en ben trots op mijn beautje dat hij alles zo snel en goed oppakt! Ik heb sinds 3 weken
ook een nieuw zadel voor hem en ik merk echt zo onwijs veel verschil! Hij begint in zijn bewegingen steeds meer swung te krijgen ,
wat een goed zadel wel niet kan doen! Helaas is door het andere zadel zijn linkergalop echt niks meer, maar ook hier begint al
wel wat meer verandering in te komen :j

Maar toen de proeven, even een quote gedaan die ik ook in de HK topics heb gezet waar ik inzit :+
Citaat:
De zweep ging weg en het werd een drama, damn wat stond ik voor schud, hij reageerde op een
gegeven moment echt niet meer op mijn been, en het laatste onderdeel van proef 1 wilde hij niet eens meer aandraven..
Toen ik ging afgroeten zei mijn vader dat er nog een onderdeel voor het groeten zat en ik dus had afgegroet.
Ik schoot helemaal in de stres want als je je eerste proef afgroet, mag je de 2e ook niet rijden had ik ooit ergens gehoort dus ik begon
van al die opgekropte zenuwen die ik al had, plus dat, te huilen :o (zoo schamend :x 8)7 )
Bleek dat ik dus helemaal niet had afgegroet, al die stres die er bij kwam voor niets :roll:

Maargoed, beau reageerde totaal niet meer op mijn been en had het helemaal gehad, maar deed toch nog een
poging om de 2e proef te doen, hyperventilerend en al omdat hij gewoon echt amper een kick gaf op mijn been :o.
Opzich gingen de eerste 2 onderdelen van proef 2 wel aardig, maar na onderdeel 3 werd hij al weer minder en
toen zei mijn vader opeens dat ik verkeerd reed, terwijl ik dacht dat ik wel goed reed maar mijn vader beweerde
van niet dus ik stopte uiteindelijk met dat onderdeel, bleek ik dus wel goed te rijden.
Nou toen was het helemaal gebeurt, na 2 onderdelen na de stop had ik afgegroet, hij liep gewoon niet meer en
ik weet niet wat ik had, maar die zenuwen werden me uiteindelijk te veel en begon te hyperventileren, nee dat
kon er ook nog wel bij,...

De eerste proef had ik uiteindelijk toch nog 182, maar toch..
Ik moet hoe dan ook van die zenuwen af, vind het ook sneu voor beau want hij loopt niet beter met een brok
zenuw en stres op zn rug tijdens die wedstrijden..
En hij moet hoe dan ook aan het been voor over 2 weken in beilen, onze volgende haflingerwedstrijd..

Mijn werkpunten
-Over de zenuwen, ik ben bang dat ik door het jaar heen door de alleen maar hoge punten en bijna aldoor
in de prijzen rijden dat ik een soort van faalangst heb gecreerd, en dus bang ben laag te scoren.. Klinkt
dom en onnozel, maar ik zou geen andere reden kunnen bedenken waarom ik het de laatste tijd zo extreem
heb. En ik de lat waarschijnlijk iedere keer te hoog wil leggen.
-En tja dat zonder zweep rijden, ik heb mijzelf voorgenomen zo vaak mogelijk zonder zweep te gaan rijden
wanneer de gelegenheid er voor is, want als hij eenmaal stopt met lopen, kan ik dus niets meer en ik sta er
wel alleen voor vaak. Alleen onder les kan mijn instructrice er bij helpen en dan met een zweep in de bak staan
en of andere manieren proberen die misschien nut hebben.

Beau is nog maar 5, dat mogen we, en vooral ik (omdat hij het vaak zo goed oppakt dat ik vaak vergeet dat hij nog
zo jong is) niet vergeten.

Ons vorige topic, leuk om eventuele veranderingen te zien [RIJ-ITP] (M1) De strijd met mijn Houding,.. Haflinger Beau & Ik ! :D

Hoe dan ook, ik heb ontzettend mooie fotos gekregen van Corina plat, dus kijk en geniet :D
1. Drafje
Afbeelding
Beau sjouwt lekker, hoofd-halshouding vind ik opzich ook wel fijn.
Mijn handen moeten wel rechtop. Je ziet wel duidelijk dat mijn houding al iets beter is als je vergelijkt met
mijn vorige topics :)
2. Drafje, moment later
Afbeelding
Beau zijn bekende sweefdrafje :+
Stomme handen en ik moet vooruit kijken.

3. Oh god mijn rode kop :o
Afbeelding
Ik begin een nieuw probleem te ontwikkelen, kapstokjes :(

4. Drafje andere kant
Afbeelding
Zijn linker kant is mede door het zadel wat stug en moeizaam, maar gaat alweer aardig vooruit!
Het lijkt alsof hij zijn hoofd ietsjes kantelt, en zijn neusje mag er wel iets meer uit.
En ik moet mijn hakken meer uitdrukken.

5. Middendrafje :D
Afbeelding
Dat doet ie altijd wel leuk, opzich mag ik daar niet echt over klagen.
Ik mag wel wat meer meegeven met mijn handen.

6. Drafje, van hand veranderen.
Afbeelding
Mijn voeten? :')

7. Galopje
Afbeelding
Ik moet op mijn reet leren zitten, Beau mag nog wel meer bergop.

8. moment verder
Afbeelding
Idem :)

9. Drafje, en mijn hoofd :oo
Afbeelding
Stomme voeten :(

10. Drafje
Afbeelding
Achterhand mag iets meer, weer lijkt het alsof beau zijn hoofd kantelt, hij moet veel losser in zn hals en ik in mijn handen.

11. idem.
Afbeelding
Hetzelfde verhaal wat betreft zijn hoofdhouding, al lijkt het hier iets beter.

En nog een paar fotos van de 1e proef :o

12. Drafje
Afbeelding
Tja , mijn hakken. Hij moet meer respect voor mijn been krijgen..

13. Middendrafje
Afbeelding
Hetzelfde verhaal, hij kan veel meer maar laat het zonder zweep vaak niet zien.

14. Zijn lekkere koppie nog van een paar weken geleden <3
Afbeelding

Corina, echt onwijs bedankt voor deze super kwaliteit fotos ! _/-\o_

En verder, een reactie zou natuurlijk altijd leuk zijn!
Ik sta open voor tips en evt. commentaar maar houd het netjes :o

Groetjes Lotte
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 31-10-11 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:06

Aaah die knappe Beautje weer! <3
Je zit echt een stuk beter Lotte! +:)+ Je mag soms wel wat meer rechtop zitten natuurlijk maar dat weet je zelf ook :)
Iets wat je lang gedaan hebt kun je niet binnen een paar weken afleren, vind het al veel beter eruit zien! Het plaatje is zo compleet :D

Edit: Miss je zweep mee naar huis nemen? :)) Dan kun je hem ook niet meer gebruiken, desnoods pak je het uiteinde van je teugels en geef je daar een 'tik' mee :)
en ben tevreden met een winstpunt! als je zelf maar tevreden bent.

HarryC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:10

Wat zal jij trots zijn!! Wat een mooi dier!

Erg mooie foto's van jullie!

_Bitje_

Re: (M1)Haflingerwedstrijd met stoere Beau'tje,Door Corina Plat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:12

Dankjullie voor jullie enorm snelle reacties! :D

Harry: Trots ben ik zeker op hem, zou hem voor geen goud willen missen !

Anne: Tja tevreden over de proeven kon ik niet bepaald zijn, snap die jury ook niet hoor dat ik een
wp had :o

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:16

Je moet niet zo doemdenkend over jezelf zijn, Lotte. Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien. Ga gewoon de komende tijd lekker plezier maken met Beau. Niet teveel druk gaan leggen op de wedstrijden. Beau moet ook de tijd hebben om nog sterker te worden. En dan zul je zien dat het weer als vanouds gaat.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 31-10-11 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:18

Knappe haf! vind de foto's er fijn uit zien, ook de foto's van de proef vind ik helemaal niet raar. Volgende keer moet je even een filmpje maken en terug kijken. Ben benieuwd of je het zelf dan nog steeds zo gek vind lijken ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:18

Hihi dat heb ik ook vaak :D Er zijn genoeg mensen die echt hard hopen op een wp en jij krijgt ze bijna al als je binnenkomt met die showbink :))
Miss. je zweep meenemen naar de bak en dan 'stiekem' weggooien? Dat Beau niet merkt dat je hem weg hebt?

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:20

WAT EEN SUPER MOOIE PONY! <3
ohh, wat een prachtig beest!
idd je kapstokjes,, blijf erop letten,
volgensmij moet je ook wat rechter op gaan zitten.
Verder ziet het er goed uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:21

Beautje blijft heerlijk marcherende haflinger en jijzelf gaat ook steeds beter rijden, niet te veel hangen dat is het enigste.
Succes nog verder met hem.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:24

Dankjulliewel :o

Anne: Haha dat heeft hij jammer genoeg echt wel door hoor _O- hij is veel te slim!
Maar inderdaad, dat heb ik wel vaker, dan rijd ik zo beroerd en dan heb ik nog een wp!
Nou liever dat dan andersom natuurlijk, ik vind het niet erg :))

Femke: Ja, ik zal de volgende keer iemand meenemen om te filmen, ben wel benieuwd hoe dat er moet
uitzien, behalve dat ik me doodmoe maak met pogingen om hem voorwaarts te houden en beau die
zijn hoofd opeens te zwaar vind om zelf te tillen :+

FW: Ja , ik heb ook besloten even een stapje terug te doen, wel natuurlijk tijdens trainingen me vooral
focussen op zonder zweep rijden, maar hij krijgt meer dagen vrij en ik ga weer beginnen met vrijheidsdressuur wat hij ook zo onwijs leuk vind :D

inge_romeo: Haha dankjewel :o Klopt die kapostokjes, dat rechtopzitten moet nogsteeds beter, maar als je kijkt hoe het er een
maand of 2 geleden uitzag ben ik nu opzich wel een beetje blij :o (kijk maar even in mijn vorige topic en dan de eerste foto. :o)

Sjolvir: dankjewel :o

Dankjulliewel!

Joyced

Re: (M1) Haflingerwedstrijd met mijn Beau'tje, Door Corina Plat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:32

Mooie haflinger zeg, hij loopt ook heel lekker!
Maar ik zou als ik jou was gewoon niet meer met zweep gaan rijden, thuis ook niet, ik denk dat het dan na een tijdje weer helemaal goed komt.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:33

Ziet er super uit Lotte! :j iig wat ik op de foto's kan zien.
Echt jammer dat hij zo slecht reageert zonder zweep!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:38

Joyced: dankjewel, dit probeer ik nu ook vol te houden dat ik tijdens trainingen zonder zweep ga rijden.
Probleem is wel dat ik er altijd alleen voor sta en als hij dan ook echt niet meer wil lopen ik dus een
probleem heb, maar als het echt niet zonder enige hulp wil zal ik kijken of er mensen zijn die me wat willen
helpen :j

Kyarah: Dankjewel :o

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:39

Losrijden met zweep en hem daarna weg doen lijkt mij het grootste probleem.. Evt een iets scherper spoortje, hang hem wat lager aan je nkel gewoon kuit geven.. Geen reactie prikje geven weer geen reactie geef hem maar ns een schop dan.. Klinkt misschien hard maar anders kom je daar echt niet van af en dat zou z zonde zijn!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:44

Soeraya: dankje voor je reactie! Ik wou dat ik een beste schop kón geven, maar dat is nou net mijn probleem, dat kan ik niet :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 23:30

Ik vind het erg leuk uitzien....
Kan me voorstellen dat het frustrerend is als hij tijdens de proef
niet laat zien wat hij écht kan. Er zijn wel goede tips gegeven.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 01:05

Ziet er goed uit Lot +:)+
Mooie foto's van de fotograaf, ben echt benieuwd naar eens een filmpje!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 06:40

soeraya schreef:
Losrijden met zweep en hem daarna weg doen lijkt mij het grootste probleem.. Evt een iets scherper spoortje, hang hem wat lager aan je nkel gewoon kuit geven.. Geen reactie prikje geven weer geen reactie geef hem maar ns een schop dan.. Klinkt misschien hard maar anders kom je daar echt niet van af en dat zou z zonde zijn!

-:(- jammer zo'n reactie.De pony reageert juist om wat hem overkomt.

Allereerst complimenten voor het harde werken om je zit te verbeteren; je bent zeker vooruit gegaan _/-\o_ (al denk ik dat een paar zitlessen nog steeds goed zouden zijn :D om ook tijdens wedstrijdstress ontspannen rechtop te blijven zitten en zelf niet zo hard (tegen) te werken met je zit).

Ik zie het zo; de pony wordt actief naar voren gereden tijdens het losrijden met zweep. Dan is het tijd om te starten. De ruiter verstijft door de spanning en wordt strak in de teugels, dat kan niet anders dan een reactie geven bij de pony. De pony wordt op de rem getrokken. Vervolgens gooit de ruiter de zweep weg en wordt het paard heel anders gereden dan 1 minuut daarvoor bij het losrijden.
Het paard kan dan niet meer ontspannen voorwaarts lopen, want de rem staat erop. Dan is het toch niet vreemd dat hij 'niet vooruit te branden is". In ene wordt er anders gereden.

Tip; thuis leren rijden zonder zweep. Jullie zullen als combinatie samen moeten werken aan rijden zonder zweep. Daarna pas je paard ook zonder zweep losrijden op wedstrijden en dan in de ring hetzelfde blijven rijden. Pas als je dat allemaal lukt, kan je je zweep er weer bijpakken, indien "nodig". Het rijden met zweep is een gewoonte van de ruiter.

@Corina; prachtige foto's heb je gemaakt! *-:)

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:17

Wat een super foto's!!! Ziet er goed uit!!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:06

He, wat goed zeg Lotte! Wat zit je nu al eens tuk beter :D
Wij zijn trots op jullie!
Dat het eventjes niet goed ging, kan gebeuren, jullie komen vanzelf wel weer op stoomtreinvaart!
Meestal doe je 3 stapjes omhoog en er 2 na beneden! dus die 3 stapjes komen vanzelf wel weer bij :)
Ik denk dat je jezelf helemaal niet zo zenuwachtig moet maken, kijk hoe je vooruit bent gegaan met je houding!
Ga vooral zo door!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 10:53

Wauw wat een mooie foto's! En wat heeft Beau een prachtige donkere kleur :j

Ik ga helemaal met Janouk mee, Beau merkt de stress van jou natuurlijk ook omdat jij daardoor op een andere manier gaat rijden.. maar ik weet zeker dat jullie hier zo weer uit zijn! Je doet het goed en de zenuwen zijn eigenlijk helemaal niet nodig ;) (maar ja dat is makkelijk gezegd..)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:00

Hé Lotte, ik vind het er ook helemaal niet verkeerd uit zien hoor! Het is jammer dat jij het anders voelt dan dat het eruit ziet. Zoals eerder gezegd zijn de zenuwen helemaal niet nodig! Ga zo door, zou ik zeggen. :)

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:00

Je mag toch niet met beenbescherming in de ring verschijnen of denk ik nu verkeerd? Het ziet er wel super netjes uit! Ga vooral zo door!

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:01

Oh ik zie nu dat dat het losrijden is, haha dom van mij

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:12

Beau gaat lekker Lotte.
En inderdaad ga nou niet Suus nadoen die altijd negatief is over de proeven :+
Gaat helemaal goed komen met jullie!