Voor diegenen die Beau niet kennen:
Ras: Haflinger
Vader: Onbekend (vader pieter, afgekeurd wegens te donkere kleur.)
Leeftijd: 5 jaar
geboortedatum: 8 april 2006
Hoogte: 148 cm
Geslacht: Ruin
Niveau: M1 Dressuur
Afgelopen zondag, 30 oktober hadden ik en Beau ons 3e M1 wedstrijd gereden op de Haflingerwedstrijd in vrouwenparochie.
We hadden er allebij weer zin in en ik was benieuwd hoe het dit keer zou gaan verlopen wat betreft de proeven.
We hebben namelijk het algemene zweepprobleem, en daar komt nog eens bij dat ik er achter ben gekomen dat ik heel weinig
kracht heb in mijn benen/kuiten om hem ook goede en soms even wat duidelijkere beenhulpen te kunnen geven.
Dus zodra die zweep weg is, stopt hij met lopen, begint te hangen en toen kon ik niets meer

We zijn hier nu ongeveer 2 maanden mee bezig en het is al wel beter geworden, maar na deze zondag werd wel duidelijk dat
er nog héél veel aan moet gebeuren

Ook mijn wedstrijdstres heeft helaas weer een grote rol gespeelt..
Hoe dan ook, het inrijden ging wel fijntjes, en ben trots op mijn beautje dat hij alles zo snel en goed oppakt! Ik heb sinds 3 weken
ook een nieuw zadel voor hem en ik merk echt zo onwijs veel verschil! Hij begint in zijn bewegingen steeds meer swung te krijgen ,
wat een goed zadel wel niet kan doen! Helaas is door het andere zadel zijn linkergalop echt niks meer, maar ook hier begint al
wel wat meer verandering in te komen

Maar toen de proeven, even een quote gedaan die ik ook in de HK topics heb gezet waar ik inzit

Citaat:De zweep ging weg en het werd een drama, damn wat stond ik voor schud, hij reageerde op een
gegeven moment echt niet meer op mijn been, en het laatste onderdeel van proef 1 wilde hij niet eens meer aandraven..
Toen ik ging afgroeten zei mijn vader dat er nog een onderdeel voor het groeten zat en ik dus had afgegroet.
Ik schoot helemaal in de stres want als je je eerste proef afgroet, mag je de 2e ook niet rijden had ik ooit ergens gehoort dus ik begon
van al die opgekropte zenuwen die ik al had, plus dat, te huilen(zoo schamend
![]()
)
Bleek dat ik dus helemaal niet had afgegroet, al die stres die er bij kwam voor niets
Maargoed, beau reageerde totaal niet meer op mijn been en had het helemaal gehad, maar deed toch nog een
poging om de 2e proef te doen, hyperventilerend en al omdat hij gewoon echt amper een kick gaf op mijn been.
Opzich gingen de eerste 2 onderdelen van proef 2 wel aardig, maar na onderdeel 3 werd hij al weer minder en
toen zei mijn vader opeens dat ik verkeerd reed, terwijl ik dacht dat ik wel goed reed maar mijn vader beweerde
van niet dus ik stopte uiteindelijk met dat onderdeel, bleek ik dus wel goed te rijden.
Nou toen was het helemaal gebeurt, na 2 onderdelen na de stop had ik afgegroet, hij liep gewoon niet meer en
ik weet niet wat ik had, maar die zenuwen werden me uiteindelijk te veel en begon te hyperventileren, nee dat
kon er ook nog wel bij,...
De eerste proef had ik uiteindelijk toch nog 182, maar toch..
Ik moet hoe dan ook van die zenuwen af, vind het ook sneu voor beau want hij loopt niet beter met een brok
zenuw en stres op zn rug tijdens die wedstrijden..
En hij moet hoe dan ook aan het been voor over 2 weken in beilen, onze volgende haflingerwedstrijd..
Mijn werkpunten
-Over de zenuwen, ik ben bang dat ik door het jaar heen door de alleen maar hoge punten en bijna aldoor
in de prijzen rijden dat ik een soort van faalangst heb gecreerd, en dus bang ben laag te scoren.. Klinkt
dom en onnozel, maar ik zou geen andere reden kunnen bedenken waarom ik het de laatste tijd zo extreem
heb. En ik de lat waarschijnlijk iedere keer te hoog wil leggen.
-En tja dat zonder zweep rijden, ik heb mijzelf voorgenomen zo vaak mogelijk zonder zweep te gaan rijden
wanneer de gelegenheid er voor is, want als hij eenmaal stopt met lopen, kan ik dus niets meer en ik sta er
wel alleen voor vaak. Alleen onder les kan mijn instructrice er bij helpen en dan met een zweep in de bak staan
en of andere manieren proberen die misschien nut hebben.
Beau is nog maar 5, dat mogen we, en vooral ik (omdat hij het vaak zo goed oppakt dat ik vaak vergeet dat hij nog
zo jong is) niet vergeten.
Ons vorige topic, leuk om eventuele veranderingen te zien [RIJ-ITP] (M1) De strijd met mijn Houding,.. Haflinger Beau & Ik !

Hoe dan ook, ik heb ontzettend mooie fotos gekregen van Corina plat, dus kijk en geniet

1. Drafje

Beau sjouwt lekker, hoofd-halshouding vind ik opzich ook wel fijn.
Mijn handen moeten wel rechtop. Je ziet wel duidelijk dat mijn houding al iets beter is als je vergelijkt met
mijn vorige topics

2. Drafje, moment later

Beau zijn bekende sweefdrafje

Stomme handen en ik moet vooruit kijken.
3. Oh god mijn rode kop

Ik begin een nieuw probleem te ontwikkelen, kapstokjes

4. Drafje andere kant

Zijn linker kant is mede door het zadel wat stug en moeizaam, maar gaat alweer aardig vooruit!
Het lijkt alsof hij zijn hoofd ietsjes kantelt, en zijn neusje mag er wel iets meer uit.
En ik moet mijn hakken meer uitdrukken.
5. Middendrafje

Dat doet ie altijd wel leuk, opzich mag ik daar niet echt over klagen.
Ik mag wel wat meer meegeven met mijn handen.
6. Drafje, van hand veranderen.

Mijn voeten?

7. Galopje

Ik moet op mijn reet leren zitten, Beau mag nog wel meer bergop.
8. moment verder

Idem

9. Drafje, en mijn hoofd

Stomme voeten

10. Drafje

Achterhand mag iets meer, weer lijkt het alsof beau zijn hoofd kantelt, hij moet veel losser in zn hals en ik in mijn handen.
11. idem.

Hetzelfde verhaal wat betreft zijn hoofdhouding, al lijkt het hier iets beter.
En nog een paar fotos van de 1e proef

12. Drafje

Tja , mijn hakken. Hij moet meer respect voor mijn been krijgen..
13. Middendrafje

Hetzelfde verhaal, hij kan veel meer maar laat het zonder zweep vaak niet zien.
14. Zijn lekkere koppie nog van een paar weken geleden

Corina, echt onwijs bedankt voor deze super kwaliteit fotos !

En verder, een reactie zou natuurlijk altijd leuk zijn!
Ik sta open voor tips en evt. commentaar maar houd het netjes

Groetjes Lotte